Menno's Modelhoekje

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: vr aug 27, 2021 3:24 pm
Gerard schreef: vr aug 27, 2021 12:57 pm Eigen jurist? Ik ben op zoek naar een jurist, want degene die momenteel voor mij met een klus bezig is (op 'no cure, no pay'-basis) heeft het te druk om er nog een klus bij te kunnen pakken. Dus wanneer jij zo iemand weet, houd ik me aanbevolen.
Heb je een Rechtsbijstand verzekering van de ARAG?
Ik heb nergens een rechtsbijstandverzekering omdat men mij weigert omdat ik geen vaste woon- of verblijfplaats heb. Nu heb ik ze natuurlijk niet allemaal geprobeerd maar na diverse weigeringen heb ik het maar opgegeven.
Gewoon effe met bellen,ze hebben zeer goede in dienst.
Tsja, ik ben slechthorend waardoor bellen niet echt handig is. ARAG zou dus tenminste e-mailcontact als mogelijkheid moeten hebben. Vaak dwingen organisaties tot gebruik maken van een contactformulier, wat dus ook niet lukt omdat dat meestal te star is (lees: te veeleisend qua verplichte velden voor doorsnee personen) of een antwoordencarrousel die 9 van de 10 keer ook geen passend antwoord heeft. Niettemin ga ik een poging wagen. Inmiddels gedaan. Geen e-mailadres op hun web'site' te vinden, wat ik op zich een minpunt vind. Het contactformulier eiste een telefoonnummer (10 nullen ingevoerd, hetgeen werd geslikt). Vervolgens mijn bijzondere situatie geschetst en de vraag gesteld of dat bezwaarlijk was om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Ben benieuwd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Twei Woiven »

We draaien nu behoorlijk offtopic, maar van automatisch afschrijven weet ik ook nog wel een voorbeeldje.
Een 20, 25 jaar terug had je de voorkiesnummers, en een collega die familie in Palestina had maakte daar gebruik van.
Tegen de kerstvakantie wilde hij een weekje die kant op (als vrijwel alle jaren) en kocht dus tickets.
Dacht ie.
De firma had even 6700 gulden afgeschreven ipv 37 of zo.
En niet thuis geven.
Dat heeft meen ik twee maanden geduurd voordat ie zijn geld terug had.

Voor mij reden om voorzichtig te zijn.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Zoals ik al eerder zei: een zijpaadje moet af en toe kunnen.
Eerdaags heb ik wel weer wat gemodelbouwd en zijn we weer terug op de hoofdweg.

Ik vind het niet zo erg.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Waterman »

Twei Woiven schreef: za aug 28, 2021 11:38 am Voor mij reden om voorzichtig te zijn.
Alle reguliere zaken hebben we automatisch lopen.
En wat de meesten vergeten ,is dat je ,als je het er niet mee eens bent ,nog tijd genoeg hebt ,om het te storneren.
Storneren=Terughalen.
Kun je zelf doen via internetbankieren.
Gerard schreef:omdat men mij weigert omdat ik geen vaste woon- of verblijfplaats heb. Nu heb ik ze natuurlijk niet allemaal geprobeerd maar na diverse weigeringen heb ik het maar opgegeven.
Iedere Nederlander dient in het bezit te zijn van een vaste woon- of verblijfplaats.
Dat is heel gemakkelijk te realiseren.
Vraag aan een familielid of een andere goede bekende ,of je hun adres mag gebruiken als postadres.
Zoiets heeft geen gevolgen voor degene die op dat adres wonen ,inzake inkomen en/of toeslagen.

Het toeval wil ,dat er in de laatste Max Magazine nr35 ,ook een soortgelijke vraag staat over "Mag je zomaar een brief adres voor iemand zijn" .
Dat was ook over iemand die op een schip vaart tussen NL ,B,D en Frankrijk.
Daarin geeft financieel journalist Jaap Roelants elke week antwoord op vragen van mensen ,die met dergelijke vragen komen.

Dus in feite hoeft het niet hebben van een vaste woonadres geen probleem te zijn voor bv een RBV.
Voor jou is er dus hoop ,en anders effe Max Magazine kopen,kun je het zelf lezen, pagina 34 ,"Geldvragen".
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: za aug 28, 2021 3:21 pm
Gerard schreef:omdat men mij weigert omdat ik geen vaste woon- of verblijfplaats heb. Nu heb ik ze natuurlijk niet allemaal geprobeerd maar na diverse weigeringen heb ik het maar opgegeven.
Iedere Nederlander dient in het bezit te zijn van een vaste woon- of verblijfplaats.
Dat denken veel mensen, maar dat is niet juist (anders zou Nederland ook geen dak- en thuislozen kennen). Er is slechts een verplichting, dat ALS je een woon- of verblijfplaats hebt, je dat binnen een bepaalde tijd moet melden.
Dat is heel gemakkelijk te realiseren.
Vraag aan een familielid of een andere goede bekende ,of je hun adres mag gebruiken als postadres.
Zoiets heeft geen gevolgen voor degene die op dat adres wonen ,inzake inkomen en/of toeslagen.
Dat weet ik, maar ik wil familieleden of goede bekenden niet lastig vallen vanwege een bureaucratisch mankement. Toen het bevolkingsregister nog niet digitaal was en ambtenaren niet alleen uit aangeboden mogelijkheden (waarbij "Overig" ontbreekt) moesten kiezen, werd er gewoon uitleg bij geschreven in de kantlijn.
Het toeval wil ,dat er in de laatste Max Magazine nr35 ,ook een soortgelijke vraag staat over "Mag je zomaar een brief adres voor iemand zijn" .
Ja, dat mag, maar dat schept wel verplichtingen en je kunt aansprakelijk gesteld worden bij ingebreke blijven.
Dus in feite hoeft het niet hebben van een vaste woonadres geen probleem te zijn voor bv een RBV.
Zolang ik geen briefadres heb en daarom niet in de "Basisregistratie Personen" ingeschreven kan worden (tot nu toe) wel. Het staat elke verzekeringsmaatschappij (behalve een zorgverzekering) vrij om mensen om wat voor reden ook, behalve redenen die discriminerend zijn, te weigeren.
Voor jou is er dus hoop ,en anders effe Max Magazine kopen,kun je het zelf lezen, pagina 34 ,"Geldvragen".
Ik weet aardig van de hoed en de rand, door de jaren heen. Er lag een wetsvoorstel ter goedkeuring, waarin stond, dat wanneer geen briefadres beschikbaar was, de verblijfsgemeente een briefadres beschikbaar moest stellen. Helaas kan ik dit (nog) niet terugvinden in de gewijzigde "Wet Basisregistratie Personen" maar mogelijk is dat stukje in het BW terecht gekomen.

En nu? Terug naar modelbouw ;).
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: za aug 28, 2021 7:45 pm Er lag een wetsvoorstel ter goedkeuring, waarin stond, dat wanneer geen briefadres beschikbaar was, de verblijfsgemeente een briefadres beschikbaar moest stellen. Helaas kan ik dit (nog) niet terugvinden in de gewijzigde "Wet Basisregistratie Personen" maar mogelijk is dat stukje in het BW terecht gekomen.
Zolang jij volhard in dit gegeven,en niet de mogelijkheden benut ,die er overigens wel zijn, is elke door wie dan ook aangedragen mogelijkheid, ten dode opgeschreven.En inderdaad is het dan ook niet verstandig om hiermee door te gaan.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Nu gaat het een kant op die ik niet meer leuk vind.
Uitstapjes in mijn topic vind ik geen probleem, dat heb ik nu meerdere malen gezegd, maar dit soort persoonlijke verwijten (want zo komt het over) mogen van mij:

A: sowieso van dit forum weg blijven
B: Uit dit topic blijven.
C: Uit dit topic verwijdert worden.

@Gerard: ik zou je willen verzoeken deze opmerking te laten voor wat ze is, dan stopt het tenminste.
We weten, ik weet, hoe je erin staat en wat je bedoelt en eerlijk gezegd voel ik bewondering, ja wellicht een snufje jaloezie, voor je levenshouding.

@ de rest: Ik zie een oprit naar de hoofdweg.
Met een korte invoegstrook.
Zullen we die dan maar nemen?

Edit: belangrijk woordje, als het niet cruciaal is, ("niet") aan het einde van een zin toegevoegd

Edit 2: "niet" weer weggehaald en vervangen door een dubbele punt. :roll:
Laatst gewijzigd door Marie Christina op za aug 28, 2021 11:38 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door sailor wim »

Marie Christina schreef: za aug 28, 2021 8:33 pm Nu gaat het een kant op die ik niet meer leuk vind.

A: sowieso van dit forum weg blijven
B: Uit dit topic blijven.
C: Uit dit topic verwijdert worden.

@ de rest: Ik zie een oprit naar de hoofdweg.
Met een korte invoegstrook.
Zullen we die dan maar nemen?
Dit gaat helemaal de verkeerde kant op met Menno's hoekje vind ik.
Terug naar het topic.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Soms krijg je een losse opmerking die je in eerste instantie aanneemt voor wat ze waard zijn, maar die toch aan je blijven knabbelen.
Dus heb ik nog wat extra meeuwenkak toegevoegd aan de vuurtoren.

Afbeelding
Beetje moeilijk te zien, maar ook op de ruit zitten uitgedruipte flatsen (linksboven en middelste ruit onder)

Afbeelding
En nog wat welgemikte worpen op het frame

Afbeelding
En de opmerking dat het schip meestijds ten anker ligt was ook terecht.
Dus dat impliceerde dat er een ankerbal diende te komen.
Gaatje van 1mm boren in het webspantje, touwje spannen van beneden naar boven en in het midden een bolletje lijm aanbrengen.
Zodanig dat het stukje touw erboven strak staat en die eronder slap hangt.

Afbeelding
Een klusje waar ik drie kwartier over gedaan heb omdat het, gezien de grootte, 3 keer mislukte.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op za aug 28, 2021 11:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Waterman »

Misschien heb ik iets gemist ,maar hoe groot ,of beter gezegd ,hoe klein is het bootje wel niet.
Want als ik zo die punt van die timmermanspotlood zie ,is het niet bar groot.
Zet je zo'n mooi kunstwerkje met behulp van een vergrootglas in elkaar?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Wat zal het zijn. 20 cm?

Geen vergrootglas nodig.
Wel een goede bril, pincetten, spelden om lijm aan te brengen, penseeltjes die lijken op de punt van een tandenstoker en rustgevende muziek op de achtergrond.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Waterman »

Je hebt zo langzamerhand al wel een kast vol zeker met modelletjes?
Of valt dat mee.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Muur vol. :|
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: zo aug 29, 2021 8:00 am Muur vol. :|
Als je zo'n model kant en klaar hebt ,maak je daar dan een plexiglazen bak voor ,waar ze afzonderlijk in kunnen staan ,of staan ze zo op een plank o.i.d.
Ik kan me namelijk voorstellen ,dat het "stofnesten" worden ,en vrouwen hebben altijd de neiging dat ze alles moeten afstoffen.
Althans mijn eega doet dat wel.
Bij mij zijn er al genoeg truck modellen van Revell op die manier gesneuveld,met als resultaat ,dat ik geen modellen meer bouw ,en heb van die soort.
Wat ik nu nog heb ,zijn de modellen waar we in gereden hebben ,en die staan in een vitrinekast.
Ik had een aantal jaren terug een prachtig mooi modelletje van een Cessna vliegtuigje.
Wou ook nog vliegen ,zat een batterypack bij en een afstandbesturing.
Het dingetje stond op een kast.
Maar vrouwen die geen stof kunnen zien liggen, en modelletjes ,gaan niet samen ,het dingetje werd op een duur zoiets als deze https://nl.wikipedia.org/wiki/Messersch ... inenroller
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Mijn vrouw staat daar heel anders in.
Ten eerste is ze niet zo van het stoffen, zo nu en dan een stofzuiger met borsteltje (op de bagger beter bekend als een nonnenk*tje. :? ) door het huis en dan is het wel goed, en ten tweede denkt ze: jouw modellen, jouw probleem.
En ik laat ze rustig stof verzamelen.
Tot ik weer eens een vaardag of een tentoonstelling heb en dan gaan ze onder de modellendouche.

Dat is een grote injectiespuit (zo een voor een aangedreven infuus) met een afwasmiddelsopje.
Dat spuit ik erover, even laten inwerken en dan met dezelfde spuit met water en een zacht penseeltje afborstelen.
Brandschoon.

Vroeger kocht ik nog wel eens zo'n plastic aquarium bij de dierenwinkel.
Die zette ik er dan overheen.
Maar die plexiglazen dingen zijn nog wel aardig prijzig.
Dat is plexiglas sowieso.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie