Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Gerard »

Hallo reageerders,

Natuurlijk snap ik, dat zonder concessies t.b.v. de particuliere ongesubsidieerde eigenaren van historische schepen, deze schepen niet of nauwelijks meer zouden hebben bestaan. En over smaak valt uiteraard te twisten. Bovendien mag iedereen, (gelukkig) zelf beslissen wat hij/zij met zijn/haar eigendom doet of laat. Mijn schip had bij aanschaf een stalen mast, die ik echt niet (maar mogenlijk wel als hij aan vervanging toe zou zijn) ga vervangen voor een houten exemplaar. Maar, om niet te veel af te wijken van het "zonne"-onderwerp, ik heb weleens zonnepanelen gezien die nauwelijks opvielen op bepaalde schepen maar ook veel lelijks/storends. Op mijn schip voorlopig geen zonnepanelen. ik kan goed uit de voeten met wat ik heb aan energiebieders (diesel, walspanning, gelijkstroomgenerator en omvormer) waarbij ik al jaren geen gas meer aan boord heb.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Marie Christina »

We zullen gewoon moeten gaan wennen aan het feit dat die dingen overal gaan komen.
En gelukkig maar.

De eerste energiecentrales zullen ook niet met gejuich ontvangen zijn.
Zo mooi zijn die dingen niet.
(Behalve die op de albumhoes van Pink Floyd :) )

En we zijn er het allemaal over eens dat we de fossiele brandstoffen aan het opmaken zijn.
Dat er alternatieven moeten komen.
Maar áls die er komen treedt altijd NIMBY in werking....
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Richard van den Berg »

Marie Christina schreef: vr sep 06, 2019 12:45 pm...
Maar áls die er komen treedt altijd NIMBY in werking....
Inderdaad, op mijn dak. 8)
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Marie Christina »

Da's dan wel weer zo.
Bij mij ook. :D
Zowel thuis als op de boot.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Baschinist »

En we zijn er het allemaal over eens dat we de fossiele brandstoffen aan het opmaken zijn.
Gek genoeg hoor je dit argument niet zo heel vaak meer tegenwoordig....
WADnWIND

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door WADnWIND »

Jammer genoeg weten politici en media niet waar het werkelijk over gaat.
Feit: 30-40% van het Nederlands aardgas komt uit de Noordzee, daar heeft Slochteren niets mee van doen.
Feit: De noordelijke Noordzee is werkelijk leeg. Ik vlieg elke week over de Noordzee met de heli naar 80 platformen per jaar: LEEG! Genoeg ruimte voor windparken
Feit: Als alle bedrijven/industrieterreinen verplicht worden om solar panelen te plaatsten zijn we van die andere gekkigheid af. We hoeven dan geen windmolens te plaatsten het ijsselmeer en geen drijvende zonnepanelen. (ik heb op ons bedrijf 10Kw liggen).

Verder emotioneel gezeur kan dus nu achterwege blijven in dit draadje.

Nu blijven de energie bedrijven dus enorm in gebreke, omdat het elektriciteitsnet te "zwak" is, dat hebben ze kennelijk nooit zien aankomen?
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Twei Woiven »

Ter verdediging van de E bedrijven, infrastructuur wordt over minimaal 30 jaar gepland.
In 2010 werden er problemen verwacht met E auto's, dat kon wel eens een spannend worden met de kabels.
Maar de warmtepompenhousse die nu aankomt was 10 jaar terug nog niet voorzien.
En die plegen een grotere aanslag op het net dan die paar E auto's...

Het wordt dus nu druk kabels trekken..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Gerard »

Gisteren weer een interressnant artikel (2 pagina's) gelezen in de Trouw. Ik lees diverse kranten in bibliotheken. Het artikel ging over een proef bij een fruitteler in Babberich (Gelderland) waar een dak van zonnepanelen boven zijn fruit is geplaatst. Een aantal van die zonnepanelen zijn doorzichtig. Plaatsing was gratis maar de eigendom blijft van de plaatser en die ontvangt ook gratis de gewonnen energie.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Gerard »

Gerard schreef: za sep 07, 2019 8:47 am Gisteren weer een interressnant artikel (2 pagina's) gelezen in de Trouw. Ik lees diverse kranten in bibliotheken. Het artikel ging over een proef bij een fruitteler in Babberich (Gelderland) waar een dak van zonnepanelen boven zijn fruit is geplaatst. Een aantal van die zonnepanelen zijn doorzichtig. Plaatsing was gratis maar de eigendom blijft van de plaatser en die ontvangt ook gratis de gewonnen energie.
Sorry, wat een slordige tekst door al die aanslagfouten en zo.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door quichot »

WADnWIND schreef: vr sep 06, 2019 6:40 pmVerder emotioneel gezeur kan dus nu achterwege blijven in dit draadje.
Graag! Inderdaad jammer dat er nog veel te weinig nuchter en probleemoplossend tegen het energievraagstuk wordt aangekeken.
Wie tegenwoordig iets vindt van windmolens of zonnepanelen wordt, al naar gelang men daar de voor- of nadelen van benadrukt, onverbiddelijk in de politiek linker- of rechterhoek gezet. Contraproductief en oliedom (om fossiel te blijven :wink:).
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Gerard »

quichot schreef: ma sep 09, 2019 9:31 am Wie tegenwoordig iets vindt van windmolens of zonnepanelen wordt, al naar gelang men daar de voor- of nadelen van benadrukt, onverbiddelijk in de politiek linker- of rechterhoek gezet.
Ze doen maar. Wanneer je je daar iets van aantrekt, schiet je niet erg op, toch? Overigens, wie iets van een ander vind, zegt vooral iets over zichzelf, lijkt mij.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Marie Christina »

En niets van een ander vinden zegt ook iets over jezelf.
:)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie