Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

WADnWIND

Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door WADnWIND »

Zeilvaart ongerust om zonnevelden
Het is niet zo dat er van de schippers niets mag op het IJsselmeer
LEEUWARDEN De Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ) staat ,,op skerp’’ vanwege plannen voor zonnevelden in het IJsselmeer.
https://lc.reader.e-pages.pub/lc/3572/a ... 62dcc98155

Gemeente klem: toch proef met zonnepark in IJsselmeer
https://frieschdagblad.nl/2019/8/31/gem ... selmeer%2F

Petitie GEEN zonnepanelen voor Friese IJsselmeerkust
https://www.petitiestarter.nl/petitions ... ADwUGrZlNg
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Gerard »

Waar wel? ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: do sep 05, 2019 3:04 amWaar wel? ;-)
Die kunnen wel geplaatst worden op plekken waar nu al windmolens staan. Er tussen in mag toch niet gevaren worden , die ruimten zou je op kunnen vullen met zonnepanelen in plaats van daar weer extra ruimte voor in beslag te gaan nemen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: do sep 05, 2019 2:10 pm
Gerard schreef: do sep 05, 2019 3:04 amWaar wel? ;-)
Die kunnen wel geplaatst worden op plekken waar nu al windmolens staan. Er tussen in mag toch niet gevaren worden , die ruimten zou je op kunnen vullen met zonnepanelen in plaats van daar weer extra ruimte voor in beslag te gaan nemen.
Kijk, hier heb je wat aan. Vaak wordt negatief op een voorstel gereageerd omdat men toevallig betrokken is bij een locatie of iets dergelijks. Niets mis mee, maar uiteindelijk moet een overheid/instantie wat en "overal" is wel wat, toch? Ik gooi maar even een knuppel in een hoenderhok, maar een aantal mensen die ergens tegen zijn, zijn er als de kippen bij wanneer het eigen belang meespeelt. Hoeveel leden van de BBZ hebben bijvoorbeeld het historische aanzicht van hun schip niet lager gesteld dan zonnepanelen en andere zaken op hun schip en dus boter op hun hoofd?
Ter zake; ik kan de haalbaarheid of de nadelen van het door jou geopperde niet inschatten. Mogelijk is de schaduw van de wieken een rendementnadeel voor zonnepanelen?
Wat mij opvalt, is, dat er op allerlei platte daken van (overheids)gebouwen veel ruimte is, die mogelijk ook goed bruikbaar is. Wanneer de overheid in het algemeen een goed voorbeeld geeft en openstaat voor ideeën in de DAAD, zou dat een goed begin zijn voor een beter Nederland. Helaas ...
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door quichot »

Gerard schreef: do sep 05, 2019 2:48 pm"overal" is wel wat,
Geliefde frase van je naamgenoot Reve. Toeval?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Gerard »

quichot schreef: do sep 05, 2019 3:21 pm
Gerard schreef: do sep 05, 2019 2:48 pm"overal" is wel wat,
Geliefde frase van je naamgenoot Reve. Toeval?
Yep. Geen idee of zijn houding ook zo is, maar ik vind over het algemeen, dat je je niet zo snel moeten laten weerhouden omdat er ergens "wat" (tegen) is. Want dan kom je nooit ergens. Ik zie minpunten vaak als een uitdaging.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Baschinist »

Windmolenparken zijn niet per definitie afgesloten voor scheepvaart. Sowieso vaart het nodige onderhoudsmateriaal heen en weer en een aantal parken zijn inmiddels ook vrij door te varen tot een bepaalde scheepslengte.
Vraag me zelf af waarom panelen altijd een vaste maat hebben en waarom ze per se op een dak moeten liggen. Ze kunnen toch ook aan een gevel hangen? Misschien niet de ideale hoek maar wat zou dat als je er genoeg op hangt.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: do sep 05, 2019 2:48 pm Mogelijk is de schaduw van de wieken een rendementnadeel voor zonnepanelen?
Zolang deze draaien zal dat wel meevallen denk ik.
Het zou eerder de molen zelf kunnen zijn,maar ook heb je dan ook te maken met een draaiende plek.
Gelukkig staan ze niet direct naar elkaar.
Baschinist schreef: do sep 05, 2019 5:18 pm Windmolenparken zijn niet per definitie afgesloten voor scheepvaart. Sowieso vaart het nodige onderhoudsmateriaal heen en weer.
Voor de NOP staan een dubbele rij windmolens.
Als ze daar tussenin nu eens zonnepanelen gingen plaatsen, dan kunnen ze er nog voorlangs en achterlangs om bij alle molens komen.
Waar een wil is,is een (vaar)weg toch?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: do sep 05, 2019 5:18 pm Vraag me zelf af waarom panelen altijd een vaste maat hebben
Waarschijnlijk om productietechnische redenen.
en waarom ze per se op een dak moeten liggen. Ze kunnen toch ook aan een gevel hangen? Misschien niet de ideale hoek maar wat zou dat als je er genoeg op hangt.
Ik volg de ontwikkelingen al jaren met veel interesse omdat ik geloof in zonne-energie en niet zo in wind (voor de lange termijn). Daarom zou ik er ook graag gebruik van maken op/voor mijn historische schip maar ik wil het historische aanzien daarvan daardoor niet schaden. Jaren geleden heb ik al eens mensen van de toenmalige glasfabriek in Tiel aan boord gehad om te overleggen over mogelijkheden. Er zijn allerlei ontwikkelingen en ontdekkingen gedaan maar velen zijn nog niet in een productieve fase. Laatst nog contact gehad met een fabrikant die wel iets productiefs levert, maar alleen voor echt grote projecten. In Delft is, ook alweer jaren geleden, al een product ontwikkelt, dat ze zonneramen noemden, waarbij je gewoon door het glas kon kijken en je daar niets bizonders aan zag maar waarbij die van een 'coating' waren voorzien en waarbij licht aan de zijkant in de sponning van het dubbele glasraam werd opgevangen. Ik ben er een keer langs geweest voor nadere info maar toen vertelden ze, dat voor de productie een stofje nodig was dat te weinig op aarde voorkwam om het voor de industrie interessant te maken omdat die wereldwijde perspectieven willen zien. Daarom zoeken ze verder. Overigens hebben ze daar praktijkopstellingen mee gedaan in Amsterdam en bij een nieuw AMRO-kantoor in Eindhoven in gewone vertikale ramen. Het interessante was ook, dat het niet richtinggevoelig was en die 'coating' eigenlijk op elk oppervlak aangebracht kon worden, zoals glasgevels en auto's. Stel je eens voor dat auto's (of schepen) zelf zonlicht opvangen via een transparante 'coating' en zich daarmee van energie voorzien. Iets dergelijks is ook in de VS ontwikkeld. Maar nogmaals; veel ontwikkelingen zijn (nog) niet in productie.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Baschinist »

Waar een wil is,is een (vaar)weg toch?
Zonder meer Waar, zal alleen met name een centenkwestie zijn.
Ik volg de ontwikkelingen al jaren met veel interesse omdat ik geloof in zonne-energie en niet zo in wind (voor de lange termijn).
Hier idem, al moet ik eerlijk zeggen dat ik ook niet dag en nacht op zoek ben naar de laatste ontwikkelingen.
En alternatieven zijn er idd ook wel, cellen verwerkt in dakpannen, rare vormen of idd die folie maar de ontwikkeling daarin gaat eigenlijk tergend langzaam en is dus eigenlijk bij lange na nog niet te betalen.
Terwijl je m.i. juist zou verwachten dat het razend snel zou gaan in de tijd waarin we nu leven.
wrotter
Berichten: 619
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door wrotter »

laat ze maar plaatsen en wacht dan een fikse storm af kijken wat er nog van over is ,of misschien toch nog wel eens kruiend ijs kunnen we lachen deze mensen denken schijnbaar dat het een klein plasje is en geen flouw benul hebben wat wind of ijs op open water doet en ja laat ze dan ook maar tussen de windmolens op de Noordzee die dingen plaatsen en dan maar afwachten .enigste nadeel is dan weer dat de kleine man uiteindelijk betaald ,omdat zulken bergen subsidie krijgen .
en oja ik weet nog een andere goede plek ,de marker wadden er mee bedekken ,hebben we geen last meer van stuifzand .
en ik snap nog steeds niet dat op de deltawerken heen stroom win turbines zijn ,24 uur per dag eb en vloed in enkele landen hebben ze dat al jaren maar hier ????moet je eens kijken wat je op kan wekken door al die stroom gaten .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door quichot »

Gerard schreef: vr sep 06, 2019 5:29 am Daarom zou ik er ook graag gebruik van maken op/voor mijn historische schip maar ik wil het historische aanzien daarvan daardoor niet schaden.
Ik denk dat we (ik bedoel eigenaren van historisch erfgoed) daar minder krampachtig in moeten worden. Enerzijds verantwoordelijk zijn voor behoud, anderzijds accepteren dat we in 2010 leven. (*edit: 2019, dankje, Bas!)

Jij hebt waarschijnlijk ook een paar glazen dekluiken om bewoning mogelijk te maken. En ook dat is sjoemelen met 100% museale originaliteit.
Maar dat geeft niks, want we hebben het interieur ook al aangepast aan de noden van de huidige tijd. We wonen niet meer in het roefje bij een turfgestookt kacheltje (op een paar sectaristen na die dat nog wel doen, hardnekkig verkleed als schippertje). Dus feitelijk houden we alleen de schijn op.

Nu heeft mijn schip geen A-status (heb ook geen enkele ambitie om die te verkrijgen), dus heb ik wat makkelijker praten. Maar ik ga deze maand nog mijn zonnecapaciteit verdubbelen, want ik zal je zeggen: het is ideaal!

Tja, en wat is mooi? Door de eeuwen heen hebben schepen zich aangepast aan nieuwe technologische ontwikkelingen, en de uiterlijke verschijnselen daarvan zijn we zelfs vaak als nostalgisch en 'echt scheeps' gaan waarderen. Het zal op termijn met zonnepanelen niet veel anders zijn.
Dit nog los van het feit dat ze aan de originaliteit van het schip zelf geen afbreuk doen; het is een toevoeging dat er binnen een halfuurtje weer afkan, en het anachronisme is zo overduidelijk dat echte scheepsliefhebbers daar wel doorheen kijken hoor!
Laatst gewijzigd door quichot op vr sep 06, 2019 9:30 am, 2 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Baschinist »

Maar hoe groot wordt die proefopstelling nu? Het ene artikel heeft het over 30 x 30 meter, het andere over 70 x 70 meter. Nogal een verschil
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door Baschinist »

anderzijds accepteren dat we in 2010 leven.
Ik zou een nieuwe scheurkalender vragen voor de verjaardag :lol:
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Petitie tegen zonnepanelen op het IJsselmeer

Bericht door quichot »

Ik denk dat Gerard wel snapt dat ik een tikfoutje heb gemaakt. Al valt niet uit te sluiten dat ik het tempo niet meer kan bijbenen! :D
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie