Beter het anker kwijt dan.....

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Beter het anker kwijt dan.....

Bericht door frank »

Een van jullie schreef dat onder zijn bijdragen en dat is nu bij mij van toepassing.
Komende van Wijk bij Duurstede van de Lekkodagen liep ik het kanaal van St Andries in naar de sluis.
Nu is het erg laag op de Waal dus enorme zuiging door elk daar passerend schip.
Gevolg is dat het water in dat kanaaltje als een speer in en uit loopt met een verschil van wel 60 cm
En dat was nou net wat mij nekte, ik dreef daar rond, wachtende op de sluisdeur die omhoog zou gaan en plots passeert er zo'n enorm gevaarte en trekt het hele gat leeg, ik schuurde langs een dukdalf en mijn anker bleef er achter hangen.
Vriend Geert stond voorop en hoorde plots een enorme knal en plons, ik heb nog nooit mijn anker zo snel uitgegooid!

Kettingschakel aan de wartel finaal in twee geknald. Anker ligt nu aan de voet van die dukdalf en dat ding is lomp gewicht van meer dan 100 kilo dus zal wel meteen in de blubber zijn gezakt.
Dus de sluis geroepen en calamiteitenmelding gedaan en nu loopt de zaak. Zal wel duiker moeten komen en misschien schade aan paal, geen idee. Dus EOC direct geïnformeerd. Vanmiddag ga ik eens mijn ankerlier opmeten of de as nog recht is anders gaat dat een duur grapje worden.

Dus... wie die kant uitgaat, let vooral bij laag water op de enorme zuiging, je hebt echt niks meer te vertellen achter je rad.
Gek gezicht trouwens als je over de kop heen kijkt en je anker is foetsie. :( En nu ik even nadenk moet ik zeggen dat dit mijn eerste schade is in 45 jaar.. ik denk wel dat ik een lintje heb verdiend 8)
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Beter het anker kwijt dan.....

Bericht door stevedem »

Herkenbaar...
niet van dat verloren anker, maar wel de zuiging in dat gat.
Ik was rustig invarende en ging gewoon achteruit ipv vooruit toen er zo'n joekel voorbij kwam. racen..
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Beter het anker kwijt dan.....

Bericht door paure nesci »

Frank , je mag mn vismagneet wel ff lenen voor dat klusje hoor......
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie