Wat betalen jullie voor Propaan p/l of wisselen jullie flessen om.

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Wat betalen jullie voor Propaan p/l of wisselen jullie flessen om.

Bericht door Waterman »

Nieuwkoop schreef: za okt 12, 2019 8:27 pm Gasprijs vulling is ongeveer dubbel van LPG in de regel.
Niet dubbel zo duur,ook niet "in de regel".

Als je je fles laat vullen,wordt er afgerekend per kilogram gas.
Ga je LPG tanken in een gasfles,dan betaal je dat per liter gas.
Maarrrrrrrrrrr 1 liter vloeibaar gas, is geen 1 kg,maar weegt circa 540 gram.
Als de LPG uit 100% propaan bestaan,dan zou deze 510 gram per liter wegen.
Als de LPG uit 100% butaan zou bestaan,dan zou deze 590 gram per liter wegen.
Doorgaans bestaat LPG uit 60% propaan en 40% butaan,maar in de winter is het aandeel propaan hoger.
Heeft met de verdampingstemperatuur te maken namelijk.
In de winter is een liter LPG dus lichter dan in de zomer per liter vloeibaar gas.
In de zomer weegt LPG circa 540 gram per liter vloeibaar gas.
Zo , dan komen we tot een rekensomplaatje.
1 liter LPG kost momenteel aan de pomp afgerond 80 cent.
Een gasfles gevulling van 5 kp gas kost 14 euro(Benegas).
5 kg PROPAANgas = 9,80 liter vloeibaar gas = per liter 1 euro en 43 cent.

Maar er is nog iets waar men geen rekening mee houd met het stoken/koken op LPG.
Om LPG geschikt te maken voor gebruik in verbrandingsmotoren als brandfstof,worden er additieven toegevoegd, o.a. gaat er glycirine bij als smeermiddel.
Dat ben je met die additieven niet nodig in je kachel en al helemaal niet,onder je koekepan.
Dat spul verbrand echter wel en is niet vrij van schadelijke stoffen.
Bij een verbrandingsmotor is dat evenmin het geval,maar dat wordt weer opgelost door een katalysator ,die je onder je koekepan niet hebt zitten.
Voor je gezondheid is het dus beter om op flessegas te koken ,dan op LPG.
Maar iedereen moet zelf de afweging maken wat belangrijker voor hem of haar is.
Goedkoop gas in de vorm van LPG met de schadelijke stoffen erbij,of zonder die bijgevoegde troep,maar waarvan het kostenplaatje hoger ligt.
Ik ga in ieder geval voor een gewone fles vulling bij een gasdepot.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: Wat betalen jullie voor Propaan p/l of wisselen jullie flessen om.

Bericht door Nieuwkoop »

Ik hou het op ca. twee x de prijs in de regel, afhankelijk van de kosten van een nieuwe vulling die wisselt per station en de actuele LPG prijs.
De toevoegingen weet ik niet, daar is op andere forums genoeg over gediscusseerd.
De sproeiers van de koelkast vervuilen enz.
Zelf geen last van, moet je toch ieder jaar even schoonblazen.
De toevoegingen verbranden mee. Is dat meetbaar?
Zelf denk ik dat de kleine procentuele toevoegingen geen invloed hebben op het eten in de koekepan en de gezondheid.
Zitten in een rookruimte wel als je zo gaat kijken.

Er zijn filtertjes te krijgen om in de lage druk toevoer te zetten die bv de vettigheid opvangen.

In Den Haag kon je vroeger vullen bij Braber. Nu niet meer. Misschien is er nog wel ergens in de regio een vulstation? Maar niet in de buurt.
In de slagerij van mijn familie geven ze BBQ's uit met gastank als service bij vleesaankkoop. Omdat je geen bijna leeg tankje meegeeft, was bijvullen en betalen voor de KG prima.
Nu lever je steeds een rest in en betaald een volle. Dan altijd weer die toeslag voor jaarverschil maakt dat hele dure vullingen. Dan haal je factor twee niet meer.
We wegen de flesjes, sticker erop met aantal liters wat erbij kan en LPG erin.
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wat betalen jullie voor Propaan p/l of wisselen jullie flessen om.

Bericht door Richard »

"In Den Haag kon je vroeger vullen bij Braber. Nu niet meer. Misschien is er nog wel ergens in de regio een vulstation? Maar niet in de buurt."

Weet niet welke regio je bedoelt (wss den Haag?), maar in Valkenburg (ZH) kun je bij Jongeneel transport je flessen laten vullen.
https://www.jongeneel.com/gasflessen

Gr. Richard
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: Wat betalen jullie voor Propaan p/l of wisselen jullie flessen om.

Bericht door Nieuwkoop »

In beginsel Den Haag omdat je nu eenmaal geen uren weg kan uit een winkel om een paar flessen te vullen.
Maar met een beetje organisatie kun je een aantal flessen verzamelen en dan bij gelegenheid naar Valkenburg gaan.
Het is een afweging in tijd en besparing.
Tontoos
Berichten: 17
Lid geworden op: vr feb 22, 2019 10:19 am
Locatie: Winschoten

Re: Wat betalen jullie voor Propaan p/l of wisselen jullie flessen om.

Bericht door Tontoos »

Ik ben geen gas nodig voor mijn bootje maar gebruik het thuis wel voor onze bbq.
Wij wonen vlakbij de Duitse grens regio Oost Groningen, en halen onze gas uit een depo in Aschendorf D.
Ik betaal minder dan € 20 voor 11 kg stalen fles, heb wel statiegeld betaald dat krijg ik terug als ik de fles weer wil inleveren.
Voor zover ik weet krijg ik als ik hier een lege fles wil inleveren krijg ik niks terug.
Mvg. Tontoos
Heb een hekel aan geraniums dus zit ik liever aan een roer.
Plaats reactie