Het was even zoeken, leek wel belgisch past ook wel bij wim alleen die dukdalven, passen weer niet in belgie.
dus blijft over zuidwillemsvaart en wilhelminakanaal.
van daar mijn gokje, streetview gaf ook geen duidelijk beeld.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Een Tjaskermolen? Zijn we weer terug in Noordoost-Nederland?
Met de nodige slagen om de arm denk ik niet aan Friesland, want dan had daar geen Nederlandse driekleur bijgestaan.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
hij staat in de molendatabase, waarbij ook de naam spinnenkop voorkomt maar ook nog een ander type. maar nu ben ik niet helemaal thuis in de molens, ooit eens een tik van gehad, dus jullie zitten wel in de juiste richting.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Inderdaad geen tjasker. De uitsnijding toonde alleen de sterk achteroverhellende wieken, vrij dicht bij de grond. Dat zette me op het verkeerde been.
Nu ik de molen zie, vind ik de benaming spinnekop wel toepasselijk.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
quichot schreef: ↑vr jan 17, 2020 9:30 am
Inderdaad geen tjasker. De uitsnijding toonde alleen de sterk achteroverhellende wieken, vrij dicht bij de grond.
Een tjasker heeft de as van de wieken ongeveer in 30 tot 45 graden staan t.o.v. de grond.
Dit komt doordat op de as van de vijzel, de wieken zitten.
Bij en spinnenkop staan de wieken t.o.v. de grond meer recht op.
Een spinnenkop hoeft niet op de grond te staan.
Het kan ook op een stelling staan.