Weelde in Vianen weer voorbij

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Basher
Berichten: 71
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:31 pm

Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door Basher »

Spreekt voor zich :twisted: .

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door Gerard »

Tsja, ik ken de situatie in Vianen niet, maar daar waar historische schepen liggen, trekt dat (zo zie ik dat in Dordrecht) wel toeristen aan. De historische schepen worden dus niet als toeristen beschouwd maar de mensen die naar die schepen komen kijken. Ik zou best een dubbeltje willen krijgen van elke foto die van onze historische schepen wordt gemaakt want daar valt dan royaal van te leven (niet dat ik te klagen heb, hoor). Echte toeristentrekkers dus. Subsidiëren van de eigenaren/schippers van dit soort schepen door vrijstelling van liggeld, vind ik dus helemaal niet zo'n slecht idee. De belangstelling voor o.s.s. (ons soort schepen) neemt toe, hetgeen blijkt uit de aanbiedingen van diverse steden. Zoek maar eens op "ligplaats-zoekt-schip". De vraag van allerlei gemeenten naar historische schepen neemt toe, maar het aantal historische schepen niet. In Dordrecht kun je bijvoorebeeld 2 weken gratis liggen en ik betaal met mijn schip van zo'n 22 meter 412 euro per jaar (dat is nog geen 1,10 euro per dag). Het is nog niet voor niets, maar velen betalen veel meer in steden die de aantrekkingskracht van dit soort schepen nog niet (voldoende) hebben onderkent.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door Twei Woiven »

Nu ben ik nooit in Vianen geweest, maar telefoon en reserveren doet mij denken aan dat met een app betalen.
Dat doen wij niet.
Dus indien dat zo is, dan zal Vianen nooit de aanblik van onze roestige tobbe mogen aanschouwen..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
wrotter
Berichten: 619
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door wrotter »

het vervelende aan liggeld vrije havens of kaden is dat er onverlaten voor lange tijd gaan liggen en er geen ruimte meer is voor passanten die van armoede maar door varen ,dat zie je veel in ons landje en de eventuele borden van 3x 24 uur en dergelijke worden soms dan maar gesloopt in eigen belang .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door quichot »

Ik ken de situatie terplaatse. Een doodlopende zijtak van het Merwedekanaal. Paar keer gelegen, tenminste,als er plek was. Het is een normale 3x24h-kade met passantentarief zoals je die in veel gemeenten aantreft. Aan de overzijde zijn een paar vaste ligplaatsen voor erfgoed.

Je kunt nu wel mopperen over dat liggeld, maar helaas wordt er als het gratis is misbruik van gemaakt. Er lagen zelfs al tippelarken die uit Utrecht weggejaagd waren. Dus ik begrijp de gemeente Vianen heel goed. Prima.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door Aquanaut »

Twei Woiven schreef: do nov 28, 2019 10:49 pm, dan zal Vianen nooit de aanblik van onze roestige tobbe mogen aanschouwen..
Ik heb van de aanwonende begrepen dat ze dat verschrikkelijk jammer vinden........ :?
Het is maar goed dat er weer liggeld wordt geheven.
De situatie ter plaatse werd continue misbruikt, splinternieuwe steigers, gratis liggen, een gratis 16A aansluiting en gratis drinkwater......
Resultaat, schepen die er bijna vol continue lagen, in voor en na seizoen soms met meerdere walsnoeren uitgerold.
Een watersteiger waar permanent ligplaats werd genomen en anders als bootwasplaats werd gebruikt, want het water komt er gratis uit de kraan dus laten we hem lekker lopen.
De hele omgeving gaat sowieso op de schop, het hele gebied wordt een woonwijk:
Afbeelding
Door de (mogelijk) vaste brug aan het begin van de arm zal het sowieso al minder schepen aantrekken.
Of dat slim is van de gemeente zal moeten blijken, Vianen heeft wel vaker een haat/liefde verhouding met passanten, en passantenhavens.
Enige tijd terug meende Vianen een passangtenhaven te moeten aanleggen in de uiterwaard........ :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=MKVHCQlb888
De wethouder die dit bedacht had heeft er nu nog buikpijn van, het vak stroming en getij had hij op school ff gemist. :oops:

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: do nov 28, 2019 10:49 pm Nu ben ik nooit in Vianen geweest, maar telefoon en reserveren doet mij denken aan dat met een app betalen.
Dat doen wij niet.
Ik ook niet. Men komt het maar halen ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door Gerard »

wrotter schreef: vr nov 29, 2019 8:47 am het vervelende aan liggeld vrije havens of kaden is dat er onverlaten voor lange tijd gaan liggen
Dat kan ook opgelost worden op manieren zonder liggeldheffing.
en er geen ruimte meer is voor passanten die van armoede maar door varen, dat zie je veel in ons landje
Die ervaring heb ik (ik vaar sinds 2006) niet.
en de eventuele borden van 3x 24 uur en dergelijke worden soms dan maar gesloopt in eigen belang.
't Zal best weleens voorkomen maar om dat nou als argument voor het heffen van liggeld te gebruiken, vind ik wat arm.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door Gerard »

Aquanaut schreef: vr nov 29, 2019 10:56 am
Twei Woiven schreef: do nov 28, 2019 10:49 pm, dan zal Vianen nooit de aanblik van onze roestige tobbe mogen aanschouwen..
Ik heb van de aanwonende begrepen dat ze dat verschrikkelijk jammer vinden........ :?
Tsja, dan is het aan de aanwonenden om druk op hun gementebestuur uit te oefenen, toch?
De situatie ter plaatse werd continue misbruikt, splinternieuwe steigers, gratis liggen, een gratis 16A aansluiting en gratis drinkwater......
Tsja, alleen gratis liggen is toch iets anders.
Resultaat, schepen die er bijna vol continue lagen, in voor en na seizoen soms met meerdere walsnoeren uitgerold.
Een watersteiger waar permanent ligplaats werd genomen en anders als bootwasplaats werd gebruikt, want het water komt er gratis uit de kraan dus laten we hem lekker lopen.
Dat soort dingen zie ik hier (Dordrecht) maar heb ik ook elders nog niet gezien. Een beetje sociale controle en elkaar aanspreken werkt vaak regulerend. Overigens, moet me wel van het hart dat het mij is opgevallen dat ik bij "bootjes"mensen nogal eens niet-sociaal gedrag zie. Mensen die permanent op een schip wonen en er (meer) mij varen, hebben toch, volgens mij, vaker antennes voor hoe je het voor jezelf en anderen kunt verpesten of verbeteren.
Enige tijd terug meende Vianen een passangtenhaven te moeten aanleggen in de uiterwaard........ :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=MKVHCQlb888
De wethouder die dit bedacht had heeft er nu nog buikpijn van, het vak stroming en getij had hij op school ff gemist. :oops:
Ach, wat is er mis met stroming en getij. Ik houd er wel van. Lig vaak op dat soort plekken en maakt het varen leuker dan op een plas. Maar ieder z'n meug. Gelukkig houden we niet allemaal van hetzelfde.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door Aquanaut »

Gerard schreef: Tsja, dan is het aan de aanwonenden om druk op hun gementebestuur uit te oefenen, toch?
Om een roestige tobbe te mogen aanschouwen?...nah, ik denk dat ze hun tijd beter kunnen besteden
Gerard schreef:Overigens, moet me wel van het hart dat het mij is opgevallen dat ik bij "bootjes"mensen nogal eens niet-sociaal gedrag zie. Mensen die permanent op een schip wonen en er (meer) mij varen, hebben toch, volgens mij, vaker antennes voor hoe je het voor jezelf en anderen kunt verpesten of verbeteren.
Je classificeerd jezelf met een opmerking in post eerder, de huur voor een ligplaats als passant is juridisch gezien een "brengschuld", het afwachten tot een meestal vrijwillige havenmeester het komt halen en anders niet betalen is nogal wat jij generaliseert onder de groep "niet op de boot wonende watersporters"
Gerard schreef:"Twei Woiven":
Nu ben ik nooit in Vianen geweest, maar telefoon en reserveren doet mij denken aan dat met een app betalen.
Dat doen wij niet.

Ik ook niet. Men komt het maar halen ;-)
Of je moet de knipoog cynisch bedoelt hebben....
Gerard schreef: vr nov 29, 2019 12:37 pm Ach, wat is er mis met stroming en getij. Ik houd er wel van. Lig vaak op dat soort plekken en maakt het varen leuker dan op een plas. Maar ieder z'n meug. Gelukkig houden we niet allemaal van hetzelfde.
Sorry Gerard, maar volgens mij mis je de strekking van het verhaal.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door Gerard »

Aquanaut schreef: vr nov 29, 2019 2:29 pm
Gerard schreef: Tsja, dan is het aan de aanwonenden om druk op hun gementebestuur uit te oefenen, toch?
Om een roestige tobbe te mogen aanschouwen?...nah, ik denk dat ze hun tijd beter kunnen besteden
Kennelijk heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat die aanwonenden die schepen, in z'n algemeenheid, aantrekkelijk vonden.
Gerard schreef:Overigens, moet me wel van het hart dat het mij is opgevallen dat ik bij "bootjes"mensen nogal eens niet-sociaal gedrag zie. Mensen die permanent op een schip wonen en er (meer) mij varen, hebben toch, volgens mij, vaker antennes voor hoe je het voor jezelf en anderen kunt verpesten of verbeteren.
Je classificeerd jezelf met een opmerking in post eerder, de huur voor een ligplaats als passant is juridisch gezien een "brengschuld",
Dat is wel zo, maar zonder attentie ben je, volgens mij, niets verplicht. Je mag ook overal gratis parkeren, behalve waar staat dat dat niet mag, toch?
het afwachten tot een meestal vrijwillige havenmeester het komt halen en anders niet betalen
Zo heb ik het niet bedoeld. Er zijn volgens mij 2 mogelijkheden. Er staat ter plekke duidelijk aangegeven hoe te handelen of een bevoegd persoon komt dat meedelen/afhandelen.
Twei Woiven schreef: Nu ben ik nooit in Vianen geweest, maar telefoon en reserveren doet mij denken aan dat met een app betalen.
Dat doen wij niet.
Gerard schreef: Ik ook niet. Men komt het maar halen ;-)
Of je moet de knipoog cynisch bedoelt hebben....
Achteraan had ik toch een knipoog gezet? Ja, gelukkig. Een beetje plagerig dus.
Gerard schreef: vr nov 29, 2019 12:37 pm Ach, wat is er mis met stroming en getij. Ik houd er wel van. Lig vaak op dat soort plekken en maakt het varen leuker dan op een plas. Maar ieder z'n meug. Gelukkig houden we niet allemaal van hetzelfde.
Sorry Gerard, maar volgens mij mis je de strekking van het verhaal.
Zou kunnen. Ik pikte op dat het feit dat er sprake was van stroming en getij en er daardoor geen belangstelling was en dat dat het plan van die wethouder dwarsboomde.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door Aquanaut »

Gerard schreef:
Zou kunnen. Ik pikte op dat het feit dat er sprake was van stroming en getij en er daardoor geen belangstelling was en dat dat het plan van die wethouder dwarsboomde.
Ehm, nee.
De wethouder heeft tegen het advies in van diverse partijen (w.o. Rijkswaterstaat) haar zin gekregen en is er een geul gegraven in de uiterwaard om hierin een vast opgestelde steiger te plaatsen.

De geul had zich met kwelwater gevuld tot een mooi niveau en de wethouder was zeer content.
Totdat de geul werd doorgestoken naar de Lek.....
Omdat het laagwater was viel het water zover weg dat de steiger ruim 1,5 mtr boven het waterniveau stond.
Afbeelding
Toen enkele dagen later met flinke westenwind en een hoop bovenwater, de Lek een hoop water moest afvoeren steeg het water.
En verdween de steiger onder water, net als de slanghaspels en (gelukkig nog niet aangesloten) elektra kasten.
Afbeelding
Daarbij ervoeren bezoekers van de haven bijna tsunami-achtige taferelen als er beroepsvaart voor de opening van de geul langs voer.

Snel werd dan ook besloten om de (bijna) nooit gebruikte steiger weer te slopen.
De btreffende wethouder is overigens opgestapt, of dat naar aanleiding was van dit staaltje vakmanschap weet ik niet.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door Gerard »

Tsja, met deze verhelderende toelichting en foto's snap ik het helemaal. Hier zou een drijvende steiger een oplossing geweest (kunnen) zijn maar rondgaan om weer weg te kunnen varen (ik weet niet of er buiten wat op deze foto's te zien is ruimte voor is) lijkt mij toch een probleem. Moet er niet aan denken dat je halverwege bent en door langsvarend rivierverkeer zit je ineens aan de grond.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door Baschinist »

Goede zaak.
M.i. in de eerste plaats al bezopen dat het plan het sowieso ooit gehaald heeft. Enerzijds een mond vol over verduurzamen, anderzijds "gratis" stroom en water uit gaan delen. Gratis tussen aanhalingstekens want dat moet uiteraard wel gewoon betaald worden, alleen niet door de passant die er gebruik van maakt.
Vind dat je het ook niet kan maken t.o.v. (verenigings)havens in de nabije buurt omdat zij het wel gewoon door moeten berekenen om te kunnen blijven bestaan.....maar goed, daar was dus al een wetje voor....
Basher
Berichten: 71
Lid geworden op: ma nov 28, 2016 12:31 pm

Re: Weelde in Vianen weer voorbij

Bericht door Basher »

Even voor de context;

- de steiger is betaald en gerenoveerd van Europees geld;
- het water en de elektra wordt betaald door de middenstand om winkelende passanten aan te trekken.

Dank u zegt de gemeente, ik kan er wat aan verdienen want het is tenslotte onze 'grond' (lees ook water).
Is een aantal jaren een proces over geweest, maar de gemeente blijft eigenwijs.
Er komt wel weer een proces en dan wordt het weer afgeschaft, want zo gaat dat in Vianen.
Plaats reactie