Snelvaren met een Tendersloep

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
rednas
Berichten: 23
Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:39 pm

Snelvaren met een Tendersloep

Bericht door rednas »

Hi guys,

Misschien kunnen jullie me op weg helpen met wat vragen die ik heb. Waarschijnlijk gaat het allemaal erg noob overkomen, maar hopelijk nemen jullie me dat niet kwalijk ;)

Ik ben in het bezit van een Oudhuijzer 471 tender met daarachter een 50PK Honda langstaart. (foto staat nog 30PK maar die is verkocht en er wordt een 50 op gemonteerd). Waar ik "mee zit" is het snelvaren met deze boot. Met een vlakke (of rustige) waterspiegel is er niets aan de hand: de boot gaat prima in plané en geen gebeuk of last van water in de boot. Maar zodra ik bijvoorbeeld het Haringvliet op ga en er wat golven komen merk ik gewoon dat de boot hier moeite mee heeft. Kunnen jullie me uitleggen waar dit door komt?

Is het de V-hull die niet diep genoeg is?
Is de boot te licht? (400kg)
Is de boot te kort? (4,71m)
Is het onderschip niet scherp genoeg?
Zitten er wel/geen sprayrails op het onderschip?
Is het een combinatie van alle bovenstaande punten?

Is het mogelijk om toch rond de 5 meter te blijven, wel goed door de golven te kunnen snijden maar toch een beetje een sloep idee kan houden? Een RIB vind vrouwlief gewoonweg niet mooi.

Foto s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
berghout-2

Re: Snelvaren met een Tendersloep

Bericht door berghout-2 »

Tja, sommige dingen gaan gewoon niet, ook al zou je het willen.

Met een Opel kadett kun je niet meedoen met de Formule 1.
Een marinefregat past niet in de Drentse Hoofdvaart.
De Mount Everest kun je niet opfietsen, zelfs niet met een mountain bike.
En met zo'n klein plastic notedopje kun je niet hard varen op serieuze golven.

Wim.
rednas
Berichten: 23
Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:39 pm

Re: Snelvaren met een Tendersloep

Bericht door rednas »

Ik ben wat gaan zoeken en heb wat bootjes gevonden waarvan ik denk (met de nadruk op denk) dat dit meer aan mijn wensen zal voldoen. Willen jullie je mening hierover geven?
Ga ik met een dergelijke boot betere vaareigenschappen krijgen met name als het weer wat slechter wordt (wind, golven ed):

1. Bayliner CC5
https://www.youtube.com/watch?v=fd0a3ZQqL9c

2. Quicksilver Activ 455 Open
https://www.youtube.com/watch?v=8JjQcqqNceU

3. Sting 485s
https://www.youtube.com/watch?v=IC2JS1Z5zqA

4. Searider 520 Sport
https://www.searider.de/boote/520-sport/

5. Topcraft 485 Open
https://www.flevonautica.nl/index.php/r ... t-485-open

Welke van bovenstaande heeft wat jullie betreft de beste vaareigenschappen bij golven?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Snelvaren met een Tendersloep

Bericht door Marie Christina »

Het is al een paar keer gezegd, maar élke boot gaat klapperen op golven.
Dat begint met golfjes van enkele tientallen centimeters hoog als trillen, alsof je met een stug geveerde auto op een klinkerweggetje rijdt, tot van je stoeltje donderen vanaf een metertje ofzo.
Als het te snel over een verkeersdrempel rijden.

Hieronder een filmpje met een voorbeeld van hóe fout het kan gaan.
(Een erg grappig filmpje. Dat dan weer wel)
https://youtu.be/EYX1rIe3SaQ
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Snelvaren met een Tendersloep

Bericht door frank »

Marie Christina schreef: ma jul 13, 2020 10:16 am
Het is al een paar keer gezegd, maar élke boot gaat klapperen op golven.
Dat dacht ik vroeger ook maar de techniek gaat snel vooruit. Toen ik bij Damen op de werf stond naast een flink uit de kluiten gewassen 'Coastguard" snelboot voor Griekse rekening overigens dus door ons betaald ben ik van mening gaan veranderen.
De boot heeft een 'bijlsteven ' , scherp, achterover hellend en smal en dat snijdt door de golven ipv er overheen te stuiteren.
Ik heb begrepen dat daar aan boord met slecht weer nog gewoon kantoor gehouden kan worden en dat kon met de oudere generatie boten niet.
Die bijlsteven ontwerpen zie je tegenwoordig steeds meer, ook in de vissersvloot en suppliers.
Nadeel van dit ontwerp werd me uitgelegd is dat het draaien moeizaam gaat door de diepe steile kop en dus fiks kopschroef vermogen nodig.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Snelvaren met een Tendersloep

Bericht door KarelE »

Toch denk ik dat een bijlsteven op een (semi-) planerend bootje van zo'n 5 meter niet gaat werken. Juist dat planeren gaat niet samen met golven zoals je die op het Hollandsch Diep bij iets met dan een beetje wind tegenkomt. Dat is nu eenmaal een serieus stuk groot water.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
berghout-2

Re: Snelvaren met een Tendersloep

Bericht door berghout-2 »

Frank,

Ik heb het casco van de eerste "bijlboeg", Doñia Diana, versleept van Franeker naar Gorinchem voor de afbouw.
Die bijlboegen zijn fantastische schepen die op ruwe zee met hoge snelheid kunnen varen.
Maar Karel schreef het al: dat gaat niet werken voor kleine plastic bootjes.
Bijlboegen zijn vrij zware verplaatsingsschepen met een grote diepgang, waarvan het voorschip nooit loskomt uit het water.

Om dit te bereiken met een bootje van 5 meter, zal de diepgang daarvan toch minstens een dikke meter moeten zijn, en de hoogte boven water een meter of twee. Dat lijkt mij redelijkerwijs onmogelijk.

Wim.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Snelvaren met een Tendersloep

Bericht door Marie Christina »

frank schreef: ma jul 13, 2020 1:01 pm

Dat dacht ik vroeger ook maar de techniek gaat snel vooruit. Toen ik bij Damen op de werf stond naast een flink uit de kluiten gewassen 'Coastguard" snelboot voor Griekse rekening overigens dus door ons betaald ben ik van mening gaan veranderen.
De boot heeft een 'bijlsteven ' , scherp, achterover hellend en smal en dat snijdt door de golven ipv er overheen te stuiteren.
Ik heb begrepen dat daar aan boord met slecht weer nog gewoon kantoor gehouden kan worden en dat kon met de oudere generatie boten niet.
Die bijlsteven ontwerpen zie je tegenwoordig steeds meer, ook in de vissersvloot en suppliers.
Nadeel van dit ontwerp werd me uitgelegd is dat het draaien moeizaam gaat door de diepe steile kop en dus fiks kopschroef vermogen nodig.
Maar dan praten we ook wel even over een ander bootje. :wink:
Beetje appeltje - peertje. :P
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Snelvaren met een Tendersloep

Bericht door KarelE »

Het probleem blijft de lengte van de boot, zo'n 5 meter. Als je niet wilt stuiteren van golf maar golf zal je schip meerdere golven moeten kunnen 'overspannen'. Dat redt je niet met 5 meter. Ik heb er met mijn schip geen last van, bij een maximum snelheid van 13 km/uur en een lengte van 24m.

Zelfs met hydrofoils kom je denk ik niet hoog genoeg uit het water om de golftoppen te missen.

Het gewenste vaargedrag is natuurkundig simpelweg niet verenigbaar met je gewenste bootlengte in combinatie met het vaargebied.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Snelvaren met een Tendersloep

Bericht door Richard van den Berg »

Precies. Een voorbeeld van een bijlsteven is de KNRM NH1816: https://www.knrm.nl/reddingboten/nh-1816-klasse/nh1816

Foto op die pagina laat zien 19,3 m en 33,6 ton omhoog komt op zee.

Foto's van een grotere variant: https://www.machinekamer.nl/forum3/view ... =30#p32265 en de NH1816
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Snelvaren met een Tendersloep

Bericht door Marie Christina »

Of een nog bekendere:
Afbeelding
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Snelvaren met een Tendersloep

Bericht door stevedem »

rednas schreef: vr jul 10, 2020 1:33 pm
Ik ben in het bezit van een Oudhuijzer 471 tender met daarachter een 50PK Honda langstaart.
Je weet dat hier maximaal 30 pk achter mag volgens fabrikant ?

Daarnaast is het een sloep/tendertje van nauwlijks 5 meter, zonder diepe V aan de voorkant, waardoor hij meer tegen de golven botst dan een reguliere speedboot.
M.a.w. je zal bij golven een compromis moeten maken met je snelheid, of een grotere boot kopen met een diepe V voorop.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Snelvaren met een Tendersloep

Bericht door stevedem »

ah, ik zie dat TS al besloten heeft een andere te kopen, daar deze te koop aangeboden word.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Plaats reactie