CBB (Communautair Binnenvaartcerificaat voor Binnenschepen)

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

CBB (Communautair Binnenvaartcerificaat voor Binnenschepen)

Bericht door Gerard »

Het bleek mij zojuist, dat het al weer bijna 3 jaar geleden is, dat ik voor het laatst iets schreef onder het onderwerp "keuringen Cvo, wat kost dat?".
Mijn ervaringen in het traject om een CBB te verkrijgen, zijn mogelijk voor mensen interessant, vandaar dat ik die hierbij laat weten.

Laat, maar ruim op tijd heb ik mijn schip laten inspecteren voor het verkrijgen van een CBB voor alle Europese wateren (inclusief de Duitse Rijn).
Op dat moment gold editie 2017 van ES-TRIN (Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen) als maatstaf. Die editie bevatte 516 bladzijden. Gelukkig golden daarvan slechts 60 bladzijden en daarvan slechts delen, voor pleziervaartuigen. Die delen heb ik zorgvuldig bestudeerd en gekeken wat in relatie tot mijn schip van belang was. Vervolgens heb ik al die punten gecontroleerd en waar nodig in orde gebracht en daar een overzicht van gemaakt.
Dat overzicht heb ik naar degene gestuurd, die mijn schip zo komen inspecteren.
Ik had al de wildste verhalen gehoord van allerlei mensen die naar mijn smaak te goedgelovig waren en inspecteurs die onvoldoende op de hoogte bleken van de specifieke eisen in relatie tot pleziervaartuigen en allerlei eisen stelden die slechts in relatie stonden tot de beroepsvaart.

De inspectie verliep vlot en niets zou een CBB-R (alle Europese binnenwateren incl. de hele Rijn), volgens de inspecteur, in de weg staan. Tijdens die inspectie werd mij verteld, dat er een verklaring kon worden afgegeven waardoor ik zonder CBB toch in Nederland kon varen zolang ik mijn CBB nog niet had ontvangen. Omdat ik toch pas in het voorjaar zou gaan varen en de verwachting was dat ik ruim voor die tijd mijn CBB wel zou hebben, heb ik te kennen gegeven die verklaring niet nodig te hebben. Dit heb ik zekerheidshalve per email bevestigd.

Op een gegeven moment ontving ik een factuur van de gemandateerde van ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) waarop o.a. een bedrag stond voor "Kosten afgifte verklaring".
Mij leek het niet juist om kosten in rekening te brengen voor het feit dat de overheid/gemandateerden in gebreke bleven. Bovendien had ik duidelijk gesteld die verklaring niet nodig te hebben. Dus maakte ik daartegen bezwaar. Er volgde een uitvoerige mailwisseling maar de gemandateerde wilde van geen wijken weten en zolang ik niet alles betaalde, zou ik m'n CBB niet krijgen.
Bijkomend probleem was, dat de kosten voor inspectie via gemandateerde in rekening werden gebracht en zolang ik de factuur als zodanig niet accepteerde het bureau van de inspecteur geen geld ontving.
Omdat ik zeer te spreken was over de wijze waarop de inspectie was verlopen en de communicatie daaromtrent, heb ik dat bureau aangeboden hun kosten rechtstreeks te betalen, maar dat kon kennelijk niet.
Wel heeft dat bureau diverse malen naar de gemandateerde geschreven en mij in het gelijk gesteld m.b.t. de gang van zaken.
Bij de waterpolitie de zaak uitgelegd en gevraagd wat mijn risico's waren wanneer ik zonder CBB of die verklaring toch, binnen Nederland, ging varen. "Geen enkel risico" zei men, omdat ik aan kon tonen dat mij niets te verwijten viel en men belangrijker zaken had dan daarop te controleren.

Inmiddels heb ik een jurist in de armen genomen (die zelf ook een schip heeft en dus de materie beter kent dan een willekeurige jurist) die voor mij zijn tanden in deze kwestie heeft gezet. Omdat het hier om bestuursrecht gaat is een advocaat niet nodig en financieel risico uitgesloten omdat juristen op "no cure, no pay"-basis mogen werken en deze zijn kosten kan verhalen op de tegenpartij indien gewonnen wordt.

Ik neem aan, dat velen dat opgedrongen bedrag voor de afgifte van die verklaring hebben betaald. Mocht mijn zaak gewonnen worden en daar lijkt het wel op, dan kunnen die mensen dat bedrag terugvorderen met verwijzing naar die uitkomst.

Inmiddels is vast komen te staan dat het toezicht van het ministerie c.q. ILT jammerlijk is te kort geschoten.

(Wordt vervolgd)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: CBB (Communautair Binnenvaartcerificaat voor Binnenschepen)

Bericht door quichot »

Ik heb met bovenstaande problemen niet te maken gehad.
Ik was er vroeg bij met CBB omdat ik in 2011 daar al problemen mee kreeg in België. Daar was de Nederlandse overgangsregeling van 2008/2018 niet van kracht, en mij werd gesommeerd om via de kortste route naar Nederland terug te varen. Ik kreeg daar zelfs een door de politie opgestelde verklaring voor mee, mocht ik onderweg weer gecontroleerd worden. Beboet werd ik overigens niet.
Dus november 2011 voor het eerst (goed)gekeurd, en in 2018 voor het eerst herkeurd onder het verlichte pleziervaartuigenregime. Ik kreeg wat nieuwe inlegbladen en een factuur. Die leek me redelijk, dus die heb ik gewoon betaald.
Ik zie vooralsnog geen grond om dat geld terug te vragen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: CBB (Communautair Binnenvaartcerificaat voor Binnenschepen)

Bericht door Gerard »

quichot schreef: zo jul 19, 2020 9:43 am Ik heb met bovenstaande problemen niet te maken gehad.
Gelukkig maar. Ik heb de gekste zaken gehoord. Allerlei eisen die inspecteurs stelden, die slechts voor de beroepsvaart gelden en waardoor men toch weer extra moeite moest doen en kosten maken.
Ik was er vroeg bij met CBB omdat ik in 2011 daar al problemen mee kreeg in België. Daar was de Nederlandse overgangsregeling van 2008/2018 niet van kracht, en mij werd gesommeerd om via de kortste route naar Nederland terug te varen. Ik kreeg daar zelfs een door de politie opgestelde verklaring voor mee, mocht ik onderweg weer gecontroleerd worden. Beboet werd ik overigens niet.
Ik heb bewust zo lang mogelijk gewacht omdat nieuwe regelingen vaak wat soepeler worden gehanteerd of bijgesteld na verloop van tijd. Vooral in het begin werd er maar wat aangerommeld. Overigens ben ik een aantal jaren geleden aangehouden in Duitsland en daar deden ze niet moeilijk toen ik de tekst van de toenmalige regeling zien, dat er een gedoogperiode was tot 2018. Ik ben ook in die periode ook een paar keer in Vlaanderen geweest maar nooit problemen gehad.
Dus november 2011 voor het eerst (goed)gekeurd, en in 2018 voor het eerst herkeurd onder het verlichte pleziervaartuigenregime. Ik kreeg wat nieuwe inlegbladen en een factuur. Die leek me redelijk, dus die heb ik gewoon betaald.
Mijn factuur (excl. de kosten voor die onnodige verklaring) is 838 euro (inspectie, administatiekosten en CBB), hetgeen ik ook niet onredelijk vind.
Ik zie vooralsnog geen grond om dat geld terug te vragen.
Naar ik begrijp heb jij geen factuur voor een onnodige verklaring gekregen. Men kwam pas aan het eind van de gedoogperiode daarmee, toen bleek dat er onvoldoende capaciteit was om tijdig de procedure af te handelen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: CBB (Communautair Binnenvaartcerificaat voor Binnenschepen)

Bericht door quichot »

Gerard schreef: ma jul 20, 2020 6:46 am Overigens ben ik een aantal jaren geleden aangehouden in Duitsland en daar deden ze niet moeilijk toen ik de tekst van de toenmalige regeling zien, dat er een gedoogperiode was tot 2018. Ik ben ook in die periode ook een paar keer in Vlaanderen geweest maar nooit problemen gehad.
Dan heb je mazzel gehad. Ik dus niet. Politie Namen was onverbiddelijk. Waalse wetshandhavers versus Hollander met een bootje. Uitgepraat. Al zeg je duizend keer 'ja maar in Nederland'. (Wat ik uiteraard deed, met als repliek: 'Maar u bent nu in België!')
Mij maakte het verder niet uit. Ik was toch op de terugreis en sowieso van plan de Maas af te zakken naar Maastricht.

Uiteraard heb ik bij de keuringen ook te maken gehad met 'wisselende interpretaties' van de inspecteur. Maar ik ben daar puur pragmatisch in. Ik heb de handtekening van die meneer nodig en als die meneer zegt dat er naast de accu's een rubberen mat moet liggen koop ik bij de Action een rubberen mat.
Mijn leven is te kort om altijd maar m'n gelijk te willen halen. Zelfs als ik dat heb.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: CBB (Communautair Binnenvaartcerificaat voor Binnenschepen)

Bericht door Gerard »

quichot schreef: ma jul 20, 2020 9:34 am Uiteraard heb ik bij de keuringen ook te maken gehad met 'wisselende interpretaties' van de inspecteur. Maar ik ben daar puur pragmatisch in. Ik heb de handtekening van die meneer nodig en als die meneer zegt dat er naast de accu's een rubberen mat moet liggen koop ik bij de Action een rubberen mat.
Logisch. Zou ik ook doen. Maar ik heb ook van zaken gehoord die niet zo eenvoudig en goedkoop oplosbaar waren.
Mijn leven is te kort om altijd maar m'n gelijk te willen halen. Zelfs als ik dat heb.
Gelijk heb je, en dus krijg je dat (van mij) ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie