resque mision
Moderators: sailor wim, frank
Re: resque mision
De schouw blijft daar liggen, en aldaar de oude motor eruit. Als die eruit is het vlak onder de motor schoon maken en concerveren, fundatie aanpassen voor de nieuwe motor en zodanig gereed maken dat er mee gevaren kan worden. Op zich nogal een logistieke operatie ivm de afstand, maar het is ff niet anders.
Toine
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: resque mision
Das een bijzonder antwoord weer. Die discussie heeft heel lang gelopen binnen scouting en de uitkomst staat daar haaks op.Ook even contact opgenomen met de waterpolitie, want de totale lengte van de combinatie overschrijd ruimschoots de 15 meter en zou er een vaarbewijs nodig zijn. Maar het antwoord van de gendarmerie was, zolang de lengte van beide schepen apart niet langer is dan 15 meter is het geen probleem.
Weet de breedte niet maar is wegtransport geen optie? Offerte aanvragen kan altijd toch?
Re: resque mision
Het besluit is reeds genomen, de andere motor word daar ingebouwd. Over de weg had een optie kunnen zijn, maar dat gaat flink in de papieren lopen.
Toine
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: resque mision
Ooit is eenzelfde soort geintje gehad met een bootje in Friesland, eerlijk is eerlijk, die viel wel binnen de standaard weg maten maar dat viel alles mee qua kosten. Daar konden we zelf geen 10 x van heen en weer rijden met de auto en naderhand alsnog het bootje bunkeren en terug varen.maar dat gaat flink in de papieren lopen.
Maar goed, hangt van een hoop zaken af en het besluit is al genomen. Succes met de ombouw in ieder geval!
Wat staat erin en wat komt erin voor motor?
Re: resque mision
Gewoon slepen met een kruis end en zo dat je gemakkelijk kan vieren of inkorten duwen of naast elkaar daar zijn de bootjes te klein voor op groot water heb je al gauw golfslag niet alleen van de wind maar ook van de scheepvaart succes!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Re: resque mision
Er ligt nu een BMC in, en die word vervangen door een Perkins. Het betteft hier een complete motor incl keerkoppeling. Kijk, het slepen, duwen of aan de zijkant knopen is het probleem niet. Het probleem zit hem in zeer waarschijnlijk vervuilde brandstof tanks. En om nou in een dansende en bokkende bootie in die hete vetkuil te kruipen is nou niet bepaald m'n hobby. Daarnaast, toen we voor Schiedam lagen zette de wind flink door, en een weersverbetering kwam simpelweg te laat, er moet nl af en toe ook gewerkt worden.
Toine
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: resque mision
Wijs besluit, vond sowieso best een onderneming eerlijk gezegd als je het nog nooit gedaan hebt.
Das een interessante, zal wel hetzelfde voor gelden als dagmerken/lichten bij slepen.....een groot vraagstuk BPR/RPR heb je in ieder geval niks aan, je moet de BVW, BVB en BVR uit gaan pluizen en dan kom je er nog niet uit.Vraagje voor de bpr-scherpslijpers: moet je dan een triangeltje voorop zetten?
Re: resque mision
Als een klein vaartuig (korter dan 20 meter) dat een ander klein vaartuig sleept of duwt, hoeft geen enkel speciaal dagmerk of licht gevoerd te worden, het màg zelfs niet eens gevoerd worden.Baschinist schreef: ↑do nov 05, 2020 8:58 am
Das een interessante, zal wel hetzelfde voor gelden als dagmerken/lichten bij slepen.....een groot vraagstuk BPR/RPR heb je in ieder geval niks aan, je moet de BVW, BVB en BVR uit gaan pluizen en dan kom je er nog niet uit.Vraagje voor de bpr-scherpslijpers: moet je dan een triangeltje voorop zetten?
Er is volgens de reglementen geen sprake van een officiële sleep of koppelverband.
Laatst zag ik nog een motorjachtje varen met de ouderwetse sleepvlag erop, jeweetwel, die rood-witte blokvlag. Hij had een opblaasbootje achter zich hangen. Goed bedoeld, maar een beetje dom.
Hetzelfde geldt voor een scouting-groep, die heel trots een sleepcilinder voert op een klein motorbootje. Ook dat mag niet.
Als een klein vaartuig een groot vaartuig sleept, bijvoorbeeld een opduwertje dat een klipper sleept, dan wordt dat slepertje opgevat als een groot vaartuig dat aan alle eisen moet voldoen, dus een CVO/CBB certificaat, en bemand door een schipper met groot vaarbewijs en een matroos met dienstboekje. En met een sleepcilinder in top.
Wim.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: resque mision
Dat is idd wat mij ook altijd verteld is maar heeft u enig idee waar ik dat kan vinden?Als een klein vaartuig (korter dan 20 meter) dat een ander klein vaartuig sleept of duwt, hoeft geen enkel speciaal dagmerk of licht gevoerd te worden, het màg zelfs niet eens gevoerd worden.
Nou, dat valt dus te bezien. De wet is daar juist vrij helder in. In Jip & Janneke taal is een sleepboot een boot die een ander sleept en "slepen" een vaartuig met een touwtje een ander vaartuig voortrekken. Idem voor duwen.Er is volgens de reglementen geen sprake van een officiële sleep of koppelverband.
Die activiteit an sich maakt je "bedrijfsmatig" , het enige waar de wet in voorziet ( voor zover ik weet) is dat als je met een bootje <20mtr en ander bootje <20 mtr sleept je ontheffing hebt voor CBB/CVO en het hebben van een GVB, MITS het vervangen is door een KVB.
Zo is het ons iig uitgelegd en dat valt ook wel te onderschrijven als je de wetgeving er bij pakt.
Sec genomen wordt het bootje met het rubberbootje erachter uit je voorbeeld dus ineens KVB plichtig op basis van zijn activiteit, en zoals ik het nu lees ook plichtig om dagmerken/verlichting te voeren en wordt het ineens "groot schip" , het BPR maakt geen enkel onderscheid in slepen onder de 20 of boven de 20 mtr.
Het gesodemieter zit hem in de definities van van sleep-/duwboot en slepen/duwen, dat is een status/handeling waar geen onderscheid gemaakt wordt in lengte. Die definitie was anders maar is nu Europees vastgelegd en voordat die weer is veranderd ben je wel een paar keer naar de plee geweest.
Praat me bij als u meer weet, ik vind het op zich wel interessante materie
Nou geloof ik ook niet dat je heel bang moet zijn voor oom agent ( wel knap dat TS een antwoord kreeg trouwens, ik word meestal doorverwezen naar een ander instantie ) en gewoon gaan met die banaan maar het blijft grijs gebied.