resque mision

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

resque mision

Bericht door toine »

Een vriend van me is 4 wkn geleden met z'n zeeschouw vanuit Akersloot afgereisd naar de Zeeuwse stromen, om daar een zeil vakantie te houden. Alles ging eigenlijk prima, tot anderhalve week terug. Hij was op de motor onderweg naar Bruinisse om daar een haven op te zoeken en proviand in te slaan. Helaas heeft ie dat niet gehaald, omdat de motor in puin draaide. Het vermoeden is een uitgelopen drijfstang lager. De motor liep nog wel, maar er was een oorverdovend geram hoorbaar. Affijn, de vakantie is voorbij maar de boot ligt daar nog, dus die gaan we eind deze mnd, begin November ophalen. Ikzelf woon in Den Helder, dus dat word ff een onderneming, temeer "jantje" niet een van de snelste is.
Zal mij benieuwen hoe dat allemaal gaat.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: resque mision

Bericht door Twei Woiven »

Bootje mee, sleepje ervan maken en mooi tochtje...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: resque mision

Bericht door toine »

Dat is dus ook het plan, met mijn boot die kant opvaren, zeilboot aan de zijkant knopen en dat pokke end weer terug varen.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: resque mision

Bericht door Twei Woiven »

Ik weet wat een end het is..
Vorig jaar zaten we in Middelburg en Bergen op Zoom.
Hoe ga je terug?
Langs het duin, Parksluis door en zo, of via de de Hollandse IJssel, Gouwe en dan Haarlem of Amsterdam?
Ik vond toen het ritje langs het duin wel leuk..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: resque mision

Bericht door toine »

Het word iig de snelste route, welke dat is moet ik nog uitknobbelen. Er moet nl ook rekening gehouden worden met bruggen en sluizen die buiten het seizoen niet altijd bedient worden.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: resque mision

Bericht door Twei Woiven »

Ik zou dan via de Gouwe gaan, beroepsverkeerroute dus alles draait gewoon.
Hoewel onder duin langs, ik bedoel langs Leidschendam en zo, ook beroepsvaart gaat.
Maar minder dan op de Gouwe.

Voorgestelde route die ik zou doen, Volkerak, Hollands Diep, Dortse Kil, Dortrecht, de Noord, Nieuwe Maas, Hollandse IJssel, Beroepssluizen Gouda en de Gouwe op.
Oude Rijn, Heimanswetering, Braasemmermeer, en de ringvaart op.
Afhankelijk wat je wilt via Adam of Haarlem..
Wilhelminasluis, Zaan en de rest vd weg weet je zelf wel..

Ik denk dat je dan de snelste weg hebt, en als je dan het tij een beetje uitdoktert kan je nog een lief zetje op de kont krijgen van het tij...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: resque mision

Bericht door toine »

Afgelopen maandag zijn we dan uiteindelijk vertrokken uit Den Helder en liggen nu in Leiderdorp. Het plan is vandaag om iig door Schiedam heen te komen, en morgen in Herkingen te arriveren. Hoop dat er op dat grote water niet zoveel wind staat, want "jantje" vind golfslag absoluut niet leuk. Ivm manouvreerbaarheid is het plan om die zeeschouw te gaan duwen en zo kunnen we ook door smalle doorvaarten van bruggen. Ook even contact opgenomen met de waterpolitie, want de totale lengte van de combinatie overschrijd ruimschoots de 15 meter en zou er een vaarbewijs nodig zijn. Maar het antwoord van de gendarmerie was, zolang de lengte van beide schepen apart niet langer is dan 15 meter is het geen probleem. Mijn boot is 10,3 meter, die schouw ruim 9 meter, dus geen probleem.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: resque mision

Bericht door varg »

Hmmm, ik zou het reddingsschip laten trekken en de schouw op een kort kruis-touwtje er achter binden. Bandje ertussen voor het afremmen. Op lange rakken ben je beter af met een wat langere lijn, maar bijvoorbeeld op de Gouwe is kort op elkaar met een kruistouwtje denk ik het handigst. Hou ons op de hoogte....we lezen graag mee! groet, Arnold
ps. kijk ook eens hier: https://www.vaartips.nl/tips.htm#slepen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: resque mision

Bericht door quichot »

Toch vind ik duwen niet zo'n slechte optie. Het geheel wordt één unit, en is vanaf het duwende schip goed te behappen, zeker in sluizen. Bij 'echte' duwboten werkt de totale lengte ook brandstofbesparend. Bij een sleep sleur je toch twee afzonderlijke rompen door het water.
Wel is het dan zaak die schouw panstrak voor te binden. Lukt dat, denk je? Eerst één kant vastzetten en dan de andere kant met een takel doorzetten, zoiets. Want anders gaat dat heen en weer wringen, en wordt secuur sturen juist lastiger.

Vraagje voor de bpr-scherpslijpers: moet je dan een triangeltje voorop zetten? :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: resque mision

Bericht door KarelE »

Zo uit het hoofd niet. Dat moet pas boven de 110 meter. Een pousseur (2 spitsen) zet ook geen triangel.
Laatst gewijzigd door KarelE op wo okt 28, 2020 4:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: resque mision

Bericht door Marie Christina »

Verboden zal het niet zijn. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: resque mision

Bericht door toine »

Goed, voortschrijdend inzicht noemt men het geloof ik.
We liggen nu voor Schiedam, en morgen gaan we weer verder. Alleen.......de windverwachting voor komende dagen is niet best en het grote water wat we over moeten is feitelijk een afgesloten stuk zee wat met relatief weinig wind al een aardige golfslag oplevert. Nu is "jantje" een motorschouw met een platte gok en knikspant romp dus dat gaat geen pretje worden. Maar nu komt het, de brandstof tanks zijn net zo oud als de boot zelf, ruim 50 jr, dus je kan er vergif op innemen dat er op de bodem van die tanks 50 jr sludge/bagger ligt. Geloof niet dat er veel fantasie nodig is om te voorspellen wat er met het branfstoffilter gebeurd met dat gewiebel. Morgen starten we gewoon de ster weer en varen we verder, maar mocht blijken dat het te gek word maken we rechtsomkeer.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: resque mision

Bericht door varg »

Sla iig. wat verse filters in en leg de benodigde sleutels klaar. Een klein tankje diesel om de filterhuizen vast te vullen kan ook handig zijn.

Over het duwen: je bent dan één geheel met achteraan een te klein roertje (immers berekend voor de helft van de combinatie). Bij het slepen op kruistouwtje 'scharnier' je de combinatie door nauwe passages. Ik heb er goede ervaring mee. Maar de reis is lang genoeg om de verschillende opties te proberen....de stompe kop voorop op ruim water met wat wind....dat lijkt me echter niks.
goede reis, Arnold
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: resque mision

Bericht door toine »

We gaan terug, het word te laat beter weer. Je hoopt dat binnen de beschikbare tijd een periode goed weer is, maar dat komt dus te laat. We hebben het iig geprobeerd en daar ging het om.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: resque mision

Bericht door Navigo »

HH,

Wat wordt het vervolg?
Een sleepje regelen?
Later nog eens of ter plekke het spulletje uit elkaar?

Navigo
Plaats reactie