R.I.P. Merkle me 162

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

R.I.P. Merkle me 162

Bericht door paure nesci »

Op sterven na dood , moegestreden , ze wil niet meer....
Mijn mig lasapparaat ( gekocht in 1985) is na restauratie van honderden auto's , constructies , motoren , fietsen , boten, en trailers toe aan vervanging......
Maar nu een nieuwe...inverter of trafo ? 230 volt is beschikbaar maar wil er ook mee " op klus" waar wellicht ook 380 voorhanden is.
Wie heeft er ervaring met de verschillen tussen deze technieken ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: R.I.P. Merkle me 162

Bericht door Twei Woiven »

Ik heb onlangs een Kemppi gekocht als vervanging voor mijn toestel uit '88.
230V draagbaar en werkt prima.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
berghout-2

Re: R.I.P. Merkle me 162

Bericht door berghout-2 »

Jinny heeft helemaal gelijk.
Al weer een aardig tijdje geleden zou een bevriende scheepswerfeigenaar drie grote nieuwe laskarren aanschaffen en hij vroeg mij advies.
Samen zijn we langs allerlei importeurs gegaan, met vooraf de vraag of we hun laskarren van binnen mochten zien. Je wilt toch weten wat je koopt, wat er in die mooie kast zit, nietwaar?
We hadden een paar harde eisen: gelijkstroom, echt weerbestendig, koperen wikkelingen, goed regelbaar van laag tot hoog.

We zagen verbluffende verschillen. (de importeurs waarbij we de binnenkant van de apparaten niet mochten zien, gingen we voorbij. Die vielen meteen af).
Bij een gerenommeerd merk stond in de brochure dat-ie kopergewikkeld was. De importeur stond met de bek vol tanden toen ook hij (voor het eerst!) zag dat het aluminium wikkelingen waren.
De machine die er qua kwaliteit en afwerking met kop en schouder bovenuit stak, dat was een Kemppi. Uitermate slim ontworpen en degelijk afgewerkt, overal dubbele vochtafdichtingen, goed schokbestendig, uitstekende elektronica. Het was iets duurder, maar echt veel beter.
Het werden dus die Kemppi's.
Overigens bevallen ESAB's mij ook goed.

Qua keuze tussen trafo en inverter: zonder twijfel die laatste. Hoewel ik in mijn werkplaats erg tevreden ben met een stationaire ESAB driefasentrafo (dus gelijkstroom lassen) van 200 kilo, een kolos die een prachtig stabiele vlamboog levert. Maar alleen voor elektrodenlassen en gutsen.

Wim (geen enkele zakelijke band met die merken).
Gewoonmich
Berichten: 13
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 5:03 pm

R.I.P. Merkle me 162

Bericht door Gewoonmich »

Heb een Kamppi Minarc 150 EVO. Zeer tevreden mee. Is geschikt voor tig, maar vergt uitbereiding.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Bits 'n Pieces
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: R.I.P. Merkle me 162

Bericht door KarelE »

Ik heb een Esab, inverter 150A, 230V. Bevalt prima, en toen mijn zoon hem leende heeft hij er direct zelf ook één gekocht voor aan boord bij zijn beunschip, hij wilde niet meer zonder.

Ik heb alleen problemen met gebruik op de generator. Er zal wel iets van nulpunt verschuiving optreden of zo, maar meer dan 70A kan hij niet aan. En op de omvormer durf ik niet aan.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: R.I.P. Merkle me 162

Bericht door paure nesci »

Heb mn zinnen gezet op n Lincoln 180c , synergie moet ik niet hebben , is onhandig als ik onder een auto wat roestig dun spul tegenkom.....bovendien schijnt deze makkelijk op generator of verlengkabel te gaan.....
Gr Do
Laatst gewijzigd door paure nesci op wo nov 25, 2020 6:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: R.I.P. Merkle me 162

Bericht door KarelE »

De ESAB heb ik eens achter 75m verlengkabel gehad, niks van te merken.

Ik denk eerder dat mijn generator van 12,5 kVA (als ik het goed heb) te licht is. Op mijn vorige, een eenfase chinees van 3000 toeren ging het probleemloos.

Ik denk dat ik voor generatorlassen mijn uitgeleende trafo ga terughalen. Die kan ook op 400V.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie