Veel dank!
Die oude foto heb ik, destijds gekregen van Pieter de Wit.
Het bijzondere hieraan is de oorspronkelijke opstelling van het dekhuis, helemaal achterop de campagne.
Dit was noodzaak om het achterdek vrij te houden voor de giek van het grootzeil, want het schip werd gebouwd als tweemast zeilend motorvaartuig. Hulptuig leverde destijds een flinke korting op de verzekeringspremie op, vanwege de scepsis die bestond jegens de vroege verbrandingsmotoren. Stoommachines achtte men betrouwbaarder.
Ik weet dat Pieter plannen had dat weer in oude staat te herstellen. Wellicht heeft hij daarom het dekhuis eraf gebrand, en heeft de huidige eigenaar die foeilelijke stalen brug erop gezet.
De speurtocht is nog niet over. Die foto's in Groningen konden toch wel eens in de jaren 80 zijn gemaakt. Er staat een Opel die in de jaren 60 nog niet bestond. Toen het schip bij de sloper lag stond het radiopeilraam er nog op, en die ontbreekt op de raadplaat. Waarom zou je dat er weer opzetten als het toch gesloopt werd? Wordt vervolgt, misschien in een nieuwe topic.
Tja, de naam 'tramhaven' geeft streetview niet. Maar over de locatie kan denk ik geen misverstand bestaan. Ik was daar nog vrij onlangs voor marifoonreparatie bij Atis Brand. Die ligt daar tegenwoordig binnen de sluis.
Ik ga een plaatje zoeken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido