Waar is dit? Seizoen '20-'21

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gesloten
Beemer
Berichten: 414
Lid geworden op: zo feb 11, 2018 8:42 pm

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Beemer »

Nopes, immers Eiland van Maurik ligt achter (vanaf zee, eb/vloed) of beter gezegd 'BOVEN" stuw Hagestein (en voor de volledigheid: BENEDEN stuw Amerongen). Eiland van Maurik, hier wel vaak gelegen, slechts zeer minimale waterpeil verschillen aldaar (als gevolg van stuw/sluis).
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door ErikH »

Lig je in een inhammetje van de Lek? Bij Ameide?

Gr.

Erik
Beemer
Berichten: 414
Lid geworden op: zo feb 11, 2018 8:42 pm

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Beemer »

@Erik: Geen inham bij Ameide a/d Lek. Zal ik niet snel doen, lijkt me erg onrustig liggen.
Waterman
Berichten: 1445
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Waterman »

Is het bij WSV De Peiler aan de Lek?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Beemer
Berichten: 414
Lid geworden op: zo feb 11, 2018 8:42 pm

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Beemer »

Niet bij Wsv de Peiler.
Tip: er is landinwaarts nog meer water met nog behoorlijk wat eb/vloed effecten dan alleen de Lek!
Waterman
Berichten: 1445
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Waterman »

Beemer schreef: ma mar 07, 2022 8:13 am Tip: er is landinwaarts nog meer water met nog behoorlijk wat eb/vloed effecten dan alleen de Lek!
Dat zal best ,alleen heb ik daar geen ervaring mee.
Zover kom ik niet met de schuit.
Ik haak hier dus af.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Twei Woiven »

Lith?
Geen idee of zover omhoog nog eb en vloed merkbaar is overigens..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door quichot »

Dat er boven een sluis in de grote rivieren geen getijdeverschil meer optreedt lijkt me duidelijk. Waterhoogteverschillen zijn daar wel, maar hebben te maken met afvoer van boven.
Verder merk ik op dat je liever niet ligt op plekken waar grote scheepvaart langskomt, dus daarmee vallen strandjes tussen kribben of strekdammen aan rivieroevers met scheepvaart af.
Vóór ik verder ga zoeken: klopt het zover?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Beemer
Berichten: 414
Lid geworden op: zo feb 11, 2018 8:42 pm

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Beemer »

Twei Woiven schreef: ma mar 07, 2022 12:09 pm Lith?
Geen idee of zover omhoog nog eb en vloed merkbaar is overigens..
Bingo. Inderdaad de Lithse Ham. Ons bootje met de kop rustig tegen strandje gezet en wat lijnen uitgezet, maar kwamen op gegeven moment zo scheef/droog te liggen dat actie wel noodzakelijk was. Jinny, jouw beurt.
quichot schreef: ma mar 07, 2022 12:17 pm Verder merk ik op dat je liever niet ligt op plekken waar grote scheepvaart langskomt, dus daarmee vallen strandjes tussen kribben of strekdammen aan rivieroevers met scheepvaart af.
Inderdaad Guido, ik zal nooit bij een strandje langs een rivier zelf gaan liggen. Lijkt me niet verstandig!

Ter info nog een link naar plaatje van RWS (uploaden, lukt me niet goed)
https://www.rijkswaterstaat.nl/water/wa ... id=1&pid=2

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Beemer op ma mar 07, 2022 4:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door wrotter »

wij lagen vroeger erg vaak met de kop in get zand of grind een paar meter ondiep en daarna steil naar beneden langs de hele maas en ijssel maar ja toen begonnen ze lig gelden te heffen op de maas en met 38 meter en maar 5 meter breed wouden ze toch die 38 meter geld hebben en kwam je op 190 gulden inplaats van 25 dus einde leuke plekken en op de ijssel werden veel plassen afgesloten dus einde .
Waterman
Berichten: 1445
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Waterman »

Ik vraag mij af of je bij Lith nog kunt spreken van getijden water d.m.v. en en vloed van buiten af.
Ik denk dat het meer komt van he debiet dat naar beneden komt ,en de vloed van buitenaf die elkaar ergens op de rivier ontmoeten.
Doordat de afvoer debiet doorloopt ,zul je een stijging krijgen bij opkomend water,die bij aflopend water weer zorgd voor een daling.
Dat ervaren ze daar schijnbaar als eb en vloed getijde.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door KarelE »

Ik ben een tijd sluismeester geweest op sluis Engelen en daarna nog een tijd op sluis Empel. Daar hadden we wel degelijk 'getij' al was het meestal maar een paar cm. Lith ligt daar maar een klein stukje boven.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Twei Woiven »

Was maar een gokje....
Goed gegokt dus, tijd dat ik staatsloten ga kopen.... :mrgreen:
Ik ga wel weer zoeken..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Beemer
Berichten: 414
Lid geworden op: zo feb 11, 2018 8:42 pm

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Beemer »

Twei Woiven schreef: ma mar 07, 2022 7:24 pm Was maar een gokje....
'Jinny en gokken', je verrast me :o
Ik verwachtte van jou een scherpe analyse gebaseerd op enkel harde feiten :lol: :lol: :lol:

Op zich dacht ik dat foto na mijn aanwijzingen snel zou worden geraden. Immers we hebben maar 2 grote rivieren met hierin stuwen. Bij herhaling werd de Lek genoemd, maar de Maas werd steeds vergeten. :roll:
Waterman schreef: ma mar 07, 2022 5:06 pm Ik vraag mij af of je bij Lith nog kunt spreken van getijden water d.m.v. en en vloed van buiten af.
Ik denk dat het meer komt van he debiet dat naar beneden komt ,en de vloed van buitenaf die elkaar ergens op de rivier ontmoeten. Doordat de afvoer debiet doorloopt ,zul je een stijging krijgen bij opkomend water, die bij aflopend water weer zorgd voor een daling. Dat ervaren ze daar schijnbaar als eb en vloed getijde.
Mee eens. Maar de 6 uurs wisselende waterstanden in Lith zijn uiteindelijk evengoed wel een gevolg van eb en vloed.
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Twei Woiven »

Ha, ik ben er nog nooit geweest..
En het moest dus een zandje zijn op de Maas, de Lek kon ik dit niet, daar heb ik gevaren..
Dat was uiteindelijk de enige mogelijkheid....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gesloten