Lef hebben

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Lef hebben

Bericht door ErikH »

Het blijft een mooi filmpje; https://www.youtube.com/watch?v=ZV6Z3lzbDa0

Gr.

Erik
wrotter
Berichten: 619
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Lef hebben

Bericht door wrotter »

is niet bepaalt lef hebben is vrij normaal in de kanaalvaart door het harde draaien en de vrij ondiepe kanalen draai je veel water bij de kont weg en trek je hem omlaag ook door de gang die je krijgt .
maar ach soms gaat het mis iets hoger water of de motor komt niet op toeren en ja dan mag je een nieuwe stuurhut bestellen .
en eh ja dit moet je niet doen als er meerdere schepen ergens in de buurt varen ,,na golvende hekgolven !.
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Lef hebben

Bericht door Twei Woiven »

Ik heb het met onze vorige boot ook wel eens gedaan, op het Damsterdiep...
Hindeloopen ook wel..
We kwamen net wat tekort.
Bijna stil liggen en vol gas..
Trok precies voldoende omlaag.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Lef hebben

Bericht door quichot »

ErikH schreef: zo feb 21, 2021 11:59 pm Het blijft een mooi filmpje; https://www.youtube.com/watch?v=ZV6Z3lzbDa0
Het geluid is nog mooier dan het beeld.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Lef hebben

Bericht door KarelE »

Een schipper waarbij mijn zoon stage liep deed het op de Duitse kanalen ook, maar stopte even af om het ballastwater naar voren te laten golven en op het juiste moment volgas, dan lag het ballastwater onder de brug precies achterin.

Als je het vaker doet is het misschien niet zo moeilijk meer, maar die eerste keer......
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Lef hebben

Bericht door Marie Christina »

Op die manier heb ik ook wel eens iemand zijn roef eraf zien varen. (Huurboot...)
Scheelde ook een cm of wat bij de Hooidambrug (Wijde EE), alleen deze kwabbernoot gaf een meter of 20 van tevoren al vol gas.
Tegen de tijd dat hij bij de brug was was hij op snelheid en kwam hij weer omhoog.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Lef hebben

Bericht door Twei Woiven »

Ja, das niet handig natuurlijk..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Lef hebben

Bericht door sailor wim »

Ooo ik heb wel is iemand zijn Teakhouten sleper stuurhut er zien afvaren bij een brug die eigenlijk bij zijn WSV hoordt.
Maar ja was iets na een "zwaar" gesprek ondersteund met Berenburg.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
wrotter
Berichten: 619
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Lef hebben

Bericht door wrotter »

dit geintje werkt niet met kleine bootjes ,je moet wat lengte hebben en het vermogen om snel een beetje gang te krijgen ,en uiteraard moet de stuurhut of de laagste kruip hoogt achterop zijn .
een kolega probeerde mij eens na te doen in haarlem mijn stuurhut achter op de zijne in de midden tja en als je dan gas geeft komt dat gedeelte omhoog met als resultaat even hard de eerste brug raken .
maar bij ons konden we eventueel ook nog 30 passagiers achter op zetten als ballast .
en je moest heel goed de waterstand in de gaten houden .
heel eerijk wij hebben met 2 verschillende damco,s er de stuurhut afgevaren niet door dit geintje maar gewoon vlak voor de brug de stuurhut omlaag en stom maar een weigering van de pneumatiek .
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Lef hebben

Bericht door KarelE »

wrotter schreef: ma feb 22, 2021 7:43 pm
heel eerijk wij hebben met 2 verschillende damco,s er de stuurhut afgevaren niet door dit geintje maar gewoon vlak voor de brug de stuurhut omlaag en stom maar een weigering van de pneumatiek .
Da's precies waarom ik op een voor mij nieuw schip met hefbaar stuurhuis altijd vraag waar de 'noodzak' zit.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Lef hebben

Bericht door Marie Christina »

Of op je gemakje eerder laten zakken.
Lukt het niet, dan kun je nog stoppen.

Lijkt mij, hoor. 8)

Zo deden we het in elk geval wel op kruiplijncoasters als we de Seine opgingen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Lef hebben

Bericht door Twei Woiven »

wrotter schreef: ma feb 22, 2021 7:43 pm dit geintje werkt niet met kleine bootjes ,je moet wat lengte hebben
Check, was 10 meter
en het vermogen om snel een beetje gang te krijgen ,
Check, lukte met de oude benz onderin
en uiteraard moet de stuurhut of de laagste kruip hoogt achterop zijn .
Check, lukte ook.
De bewuste brug moest natuurlijk niet te lang zijn.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
wrotter
Berichten: 619
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Lef hebben

Bericht door wrotter »

ja te lang lukt niet maar meestal maar 2 rijbanen en fietspad breed .
en ja op het laatste moment ? het werd anders wel lastig om te sturen je zat tegen een ijzeren plaat te kijken men noemde dat de ,,brug"
boeiing en om die weg te halen had je heel wat sleutel werk nodig ,dat de schoorsteen al plat moest was al een hoop werk . maar goed later mochten we van de baas ook water zetten in de achterse tanks ,probleem was dat je dan naar de tanker cleaning moest om het uit te lossen en dat koste muntjes ,ze hadden liever dat je het tijdens de vaart overboord pompte maar dan kreeg je een smerige massa in het water .
sommige schepen die schone blanke producten vervoerden deden het in die tijd wel en was je als schipper een goeie .
maar je lied een stinkend spoor na .
wrotter
Berichten: 619
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Lef hebben

Bericht door wrotter »

en dan nog een geintje uit mijn tijd op de passagiers vaart .
op een schip moesten wij iedere reis alles afbreken om de spoorbrug van Muiden/Diemen te passeren op heen en terug reis .
wij hadden daar bij normale waterstand ongeveer een halve tot een hand breedte over en normaal ging dat dus maar eens hadden we het probleem dat we een goede 2/3 cm te hoog waren .
wat nu ,, nou kwam een nieuwe matroos met de oplossing als we alle baden in de hutten vol water zetten en wasbakken haat het misschien hij aan het rekenen hoe veel aan gewicht er bij kwam en toen onze vraag waar haal je het water vandaan ,nou gewoon uit de kraan ?? kraan waar dacht je dat het water vandaan moet komen ? nou uit de tanks natuurlijk tja had hij even niet bij stil ge staan ,ging dus niet door .
uiteindelijk zijn we met 4/5 uur vertraging er onder door kunnen komen en moesten we verrekte hard draaien om nog redelijk in Arnhem te komen .
schip was 90meter x11.45 en 1.60 diepgang en de dertien honderd pk hadden we toen hard nodig .
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Lef hebben

Bericht door FransvanNispen »

een oom van mij deed dat iedere reis naar Frankrijk een keer.
stuurhut plat, haspel er af, klein haspel er op.
op het juiste moment volle bak, en dan het kleine haspel er af trekken, en heeel diep bukken.

en waar hij het volgende moest doen weet ik niet meer, maar dan moet hij schuin onder de brug door schuiven, dan bleven de TL bakken onder de brug heel, en hij hoefde niet af te breken....

m.n de oudere schippers hebben veel van deze verhalen :D :D

grt

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Plaats reactie