Lef hebben
Moderators: sailor wim, frank
Re: Lef hebben
is niet bepaalt lef hebben is vrij normaal in de kanaalvaart door het harde draaien en de vrij ondiepe kanalen draai je veel water bij de kont weg en trek je hem omlaag ook door de gang die je krijgt .
maar ach soms gaat het mis iets hoger water of de motor komt niet op toeren en ja dan mag je een nieuwe stuurhut bestellen .
en eh ja dit moet je niet doen als er meerdere schepen ergens in de buurt varen ,,na golvende hekgolven !.
maar ach soms gaat het mis iets hoger water of de motor komt niet op toeren en ja dan mag je een nieuwe stuurhut bestellen .
en eh ja dit moet je niet doen als er meerdere schepen ergens in de buurt varen ,,na golvende hekgolven !.
-
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Lef hebben
Ik heb het met onze vorige boot ook wel eens gedaan, op het Damsterdiep...
Hindeloopen ook wel..
We kwamen net wat tekort.
Bijna stil liggen en vol gas..
Trok precies voldoende omlaag.
Hindeloopen ook wel..
We kwamen net wat tekort.
Bijna stil liggen en vol gas..
Trok precies voldoende omlaag.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
- quichot
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Lef hebben
Het geluid is nog mooier dan het beeld.ErikH schreef: ↑zo feb 21, 2021 11:59 pm Het blijft een mooi filmpje; https://www.youtube.com/watch?v=ZV6Z3lzbDa0
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- KarelE
- Berichten: 2107
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Lef hebben
Een schipper waarbij mijn zoon stage liep deed het op de Duitse kanalen ook, maar stopte even af om het ballastwater naar voren te laten golven en op het juiste moment volgas, dan lag het ballastwater onder de brug precies achterin.
Als je het vaker doet is het misschien niet zo moeilijk meer, maar die eerste keer......
Als je het vaker doet is het misschien niet zo moeilijk meer, maar die eerste keer......
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Marie Christina
- Berichten: 4960
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Lef hebben
Op die manier heb ik ook wel eens iemand zijn roef eraf zien varen. (Huurboot...)
Scheelde ook een cm of wat bij de Hooidambrug (Wijde EE), alleen deze kwabbernoot gaf een meter of 20 van tevoren al vol gas.
Tegen de tijd dat hij bij de brug was was hij op snelheid en kwam hij weer omhoog.
Scheelde ook een cm of wat bij de Hooidambrug (Wijde EE), alleen deze kwabbernoot gaf een meter of 20 van tevoren al vol gas.
Tegen de tijd dat hij bij de brug was was hij op snelheid en kwam hij weer omhoog.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Lef hebben
Ja, das niet handig natuurlijk..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
- sailor wim
- Berichten: 2694
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Lef hebben
Ooo ik heb wel is iemand zijn Teakhouten sleper stuurhut er zien afvaren bij een brug die eigenlijk bij zijn WSV hoordt.
Maar ja was iets na een "zwaar" gesprek ondersteund met Berenburg.
Maar ja was iets na een "zwaar" gesprek ondersteund met Berenburg.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Lef hebben
dit geintje werkt niet met kleine bootjes ,je moet wat lengte hebben en het vermogen om snel een beetje gang te krijgen ,en uiteraard moet de stuurhut of de laagste kruip hoogt achterop zijn .
een kolega probeerde mij eens na te doen in haarlem mijn stuurhut achter op de zijne in de midden tja en als je dan gas geeft komt dat gedeelte omhoog met als resultaat even hard de eerste brug raken .
maar bij ons konden we eventueel ook nog 30 passagiers achter op zetten als ballast .
en je moest heel goed de waterstand in de gaten houden .
heel eerijk wij hebben met 2 verschillende damco,s er de stuurhut afgevaren niet door dit geintje maar gewoon vlak voor de brug de stuurhut omlaag en stom maar een weigering van de pneumatiek .
een kolega probeerde mij eens na te doen in haarlem mijn stuurhut achter op de zijne in de midden tja en als je dan gas geeft komt dat gedeelte omhoog met als resultaat even hard de eerste brug raken .
maar bij ons konden we eventueel ook nog 30 passagiers achter op zetten als ballast .
en je moest heel goed de waterstand in de gaten houden .
heel eerijk wij hebben met 2 verschillende damco,s er de stuurhut afgevaren niet door dit geintje maar gewoon vlak voor de brug de stuurhut omlaag en stom maar een weigering van de pneumatiek .
- KarelE
- Berichten: 2107
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Lef hebben
Da's precies waarom ik op een voor mij nieuw schip met hefbaar stuurhuis altijd vraag waar de 'noodzak' zit.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Marie Christina
- Berichten: 4960
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Lef hebben
Of op je gemakje eerder laten zakken.
Lukt het niet, dan kun je nog stoppen.
Lijkt mij, hoor.
Zo deden we het in elk geval wel op kruiplijncoasters als we de Seine opgingen.
Lukt het niet, dan kun je nog stoppen.
Lijkt mij, hoor.
Zo deden we het in elk geval wel op kruiplijncoasters als we de Seine opgingen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Lef hebben
Check, was 10 meter
Check, lukte met de oude benz onderinen het vermogen om snel een beetje gang te krijgen ,
Check, lukte ook.en uiteraard moet de stuurhut of de laagste kruip hoogt achterop zijn .
De bewuste brug moest natuurlijk niet te lang zijn.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
Re: Lef hebben
ja te lang lukt niet maar meestal maar 2 rijbanen en fietspad breed .
en ja op het laatste moment ? het werd anders wel lastig om te sturen je zat tegen een ijzeren plaat te kijken men noemde dat de ,,brug"
boeiing en om die weg te halen had je heel wat sleutel werk nodig ,dat de schoorsteen al plat moest was al een hoop werk . maar goed later mochten we van de baas ook water zetten in de achterse tanks ,probleem was dat je dan naar de tanker cleaning moest om het uit te lossen en dat koste muntjes ,ze hadden liever dat je het tijdens de vaart overboord pompte maar dan kreeg je een smerige massa in het water .
sommige schepen die schone blanke producten vervoerden deden het in die tijd wel en was je als schipper een goeie .
maar je lied een stinkend spoor na .
en ja op het laatste moment ? het werd anders wel lastig om te sturen je zat tegen een ijzeren plaat te kijken men noemde dat de ,,brug"
boeiing en om die weg te halen had je heel wat sleutel werk nodig ,dat de schoorsteen al plat moest was al een hoop werk . maar goed later mochten we van de baas ook water zetten in de achterse tanks ,probleem was dat je dan naar de tanker cleaning moest om het uit te lossen en dat koste muntjes ,ze hadden liever dat je het tijdens de vaart overboord pompte maar dan kreeg je een smerige massa in het water .
sommige schepen die schone blanke producten vervoerden deden het in die tijd wel en was je als schipper een goeie .
maar je lied een stinkend spoor na .
Re: Lef hebben
en dan nog een geintje uit mijn tijd op de passagiers vaart .
op een schip moesten wij iedere reis alles afbreken om de spoorbrug van Muiden/Diemen te passeren op heen en terug reis .
wij hadden daar bij normale waterstand ongeveer een halve tot een hand breedte over en normaal ging dat dus maar eens hadden we het probleem dat we een goede 2/3 cm te hoog waren .
wat nu ,, nou kwam een nieuwe matroos met de oplossing als we alle baden in de hutten vol water zetten en wasbakken haat het misschien hij aan het rekenen hoe veel aan gewicht er bij kwam en toen onze vraag waar haal je het water vandaan ,nou gewoon uit de kraan ?? kraan waar dacht je dat het water vandaan moet komen ? nou uit de tanks natuurlijk tja had hij even niet bij stil ge staan ,ging dus niet door .
uiteindelijk zijn we met 4/5 uur vertraging er onder door kunnen komen en moesten we verrekte hard draaien om nog redelijk in Arnhem te komen .
schip was 90meter x11.45 en 1.60 diepgang en de dertien honderd pk hadden we toen hard nodig .
op een schip moesten wij iedere reis alles afbreken om de spoorbrug van Muiden/Diemen te passeren op heen en terug reis .
wij hadden daar bij normale waterstand ongeveer een halve tot een hand breedte over en normaal ging dat dus maar eens hadden we het probleem dat we een goede 2/3 cm te hoog waren .
wat nu ,, nou kwam een nieuwe matroos met de oplossing als we alle baden in de hutten vol water zetten en wasbakken haat het misschien hij aan het rekenen hoe veel aan gewicht er bij kwam en toen onze vraag waar haal je het water vandaan ,nou gewoon uit de kraan ?? kraan waar dacht je dat het water vandaan moet komen ? nou uit de tanks natuurlijk tja had hij even niet bij stil ge staan ,ging dus niet door .
uiteindelijk zijn we met 4/5 uur vertraging er onder door kunnen komen en moesten we verrekte hard draaien om nog redelijk in Arnhem te komen .
schip was 90meter x11.45 en 1.60 diepgang en de dertien honderd pk hadden we toen hard nodig .
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Lef hebben
een oom van mij deed dat iedere reis naar Frankrijk een keer.
stuurhut plat, haspel er af, klein haspel er op.
op het juiste moment volle bak, en dan het kleine haspel er af trekken, en heeel diep bukken.
en waar hij het volgende moest doen weet ik niet meer, maar dan moet hij schuin onder de brug door schuiven, dan bleven de TL bakken onder de brug heel, en hij hoefde niet af te breken....
m.n de oudere schippers hebben veel van deze verhalen
grt
Frans
stuurhut plat, haspel er af, klein haspel er op.
op het juiste moment volle bak, en dan het kleine haspel er af trekken, en heeel diep bukken.
en waar hij het volgende moest doen weet ik niet meer, maar dan moet hij schuin onder de brug door schuiven, dan bleven de TL bakken onder de brug heel, en hij hoefde niet af te breken....
m.n de oudere schippers hebben veel van deze verhalen
grt
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet