STOM STOM STOM

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

STOM STOM STOM

Bericht door Frans van de Ven »

Ik vaar ongeveer 16 jaar. Ben nu 80 jaar oud maar gelukkig goed fit. De meeste tijd gevaren met de Frontrunner, een ontwerp van Kees Kornaat. Bijna 15 meter lang, geladen ongeveer 27 ton met een verhoogd stuurhuis met 360 graden rondzicht. Laten bouwen in 2007. Altijd fijn met mijn vrouw gevaren maar eind 2019 wilde ze niet meer. De leeftijd begon een rol te spelen. Helaas, maar dat gebeurt nu eenmaal. Januari 2020 de Frontrunner verkocht en april 2020 een vlet gekocht (11 meter lang gebouwd in 2007) om nog wat te varen te hebben. Niet mijn favoriete type schip maar de prijs was goed. Van het varen is niet veel gekomen. Zonder mijn vrouw is er niets aan. Tegen de hoge kop van de vlet aankijken vindt ik ook niets. In de 16 jaar dat ik met mijn vrouw gevaren heb altijd het aanleggen en sluizen in mijn eentje gedaan. Dat ging best goed en met meer ervaring heel goed. Als je moet wachten tot de sluisdeuren dicht gaan, dat kan soms lang duren, de boot vastgelegd op de dubbele bolder van de Frontrunner. Als de sluisdeuren dicht gingen de lijn losgemaakt en met de hand strak gehouden op de bolder van de boot. Precies zo als het hoort. Tijdens het varen alle deuren gesloten. De kastjes vergrendeld en losse spullen opgeborgen. Afgelopen vrijdag was alles anders. De vlet moest van Wessem naar de Schepenkring in Herten voor een schilderbeurt. Daarvoor moet je door sluis Linne. Geschut werd in de onderste kolk met nog een paar boten en een boot van Rijks Waterstaat. Voor mij draaide een duitse boot om zijn as. Daar met belangstellen naar gekeken en het schutten helemaal vergeten. Er ging geen signaalhoorn en het water zakte zo snel dat ik de lijn rond de kikker van de vlet niet meer kon lossen. De boot had zich opgehangen. Snel naar binnen om een mes naast het stuurwiel te pakken maar dat lukte bijna niet. De boot hing al 45 graden schuin en er klonk een akelig schurend geluid van de romp van de boot tegen de sluiswand. Gelukkig brak de lijn en ik kon de boot weer vast leggen. Bij de Schepenkring ging de boot uit het water. Gelukkig was de schade minimaal. Het schurend geluid was niet van de romp maar van de rand van de kimkiel. Daar was een beetje verf vanaf.
De moraal van dit verhaal is om niet te verslappen met iets dat dat altijd gewerkt heeft. De sluisdeuren in de gaten blijven houden. Heel belangrijk altijd een klapmes aan touwtje rond je nek hangen!!!! Als het mes binnen in de kajuit ligt naast het stuurwiel is het bijna onbereikbaar als de boot schuin gaat hangen. Bijna 500 sluizen in 16 jaar gedaan zonder enig incident. Maar een keer kan het misgaan.

Groeten Frans.
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: STOM STOM STOM

Bericht door Richard van den Berg »

Mooi dat het met een sisser is afgelopen Frans.

Zo is dochterlief gisteren met Lelievlet en al op de kant gezet met het zwaard koud binnen gehaald. Is uitgepraat.

Zonder geluk vaart geen schipper wel.
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: STOM STOM STOM

Bericht door Marie Christina »

Goed (en ook dapper) dat je dit onder de aandacht brengt.
Ik denk dat er heel wat ongelukken gebeurd zijn ten gevolge van onze grootste vijand: routine.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
berghout-2

Re: STOM STOM STOM

Bericht door berghout-2 »

Ja, zo maakte ik een paar weken geleden met zowat 40 jaar ervaring heel geroutineerd een stel aanvaringsklampen voor een klant.
Toen ik ze naast elkaar legde om te lakken, zag ik dat ik twee bakboordsklampen had gemaakt :oops:

Ik moest er om lachen en gaf mezelf een compliment dat ik nog in staat ben om beginnersfouten te maken. :D
Wim.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: STOM STOM STOM

Bericht door frank »

Frans van de Ven schreef: za mei 15, 2021 11:15 am Ik vaar ongeveer 16 jaar. Ben nu 80 jaar oud maar gelukkig goed fit.
Bijna 500 sluizen in 16 jaar gedaan zonder enig incident. Maar een keer kan het misgaan.

Groeten Frans.
Tja Frans, bekend verhaal. Twee dingen tegelijk doen terwijl je in de sluis ligt te wachten en dan...
Is mij echt wel vaker overkomen dat ik een touw door moest snijden en als iemand dan opmerking maakt zeg ik gewoon dat ik het touw te lang vond :D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: STOM STOM STOM

Bericht door Marie Christina »

:D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: STOM STOM STOM

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: za mei 15, 2021 1:20 pm Goed (en ook dapper) dat je dit onder de aandacht brengt.
Ik denk dat er heel wat ongelukken gebeurd zijn ten gevolge van onze grootste vijand: routine.
De grootste vijand noem ik, gebrek aan "taakconcentratie". We bedoelen natuurlijk hetzelfde, maar ik hamer bij mijn (steeds wisselende ) maten, daarop met dit woord en vertel vooraf het volgende: "Mijn vriendin liet zich, toen we ons schip nog maar net hadden, afleiden (in de Royersluis te Antwerpen) waarop de lijn zich liet vastzetten. Gelukkig had ik een mes 'stand by' en sindsdien altijd aan een riem". We vielen gelukkig maar een cm of tien. :) Wij wisselden elkaar destijds om de vaardag af als schipper en maat (zodoende leer je elkaars moeilijkheden en afhankelijkheid kennen), dus het had mij ook kunnen gebeuren.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: STOM STOM STOM

Bericht door quichot »

Maak je geen zorgen. Ik vaar al ruim 40 jaar en twee jaar geleden heb ik ook met het mes (dat daarvoor klaarhangt) de strop moeten doorsnijden. Die dingen gebeuren.
Tuurlijk is er altijd een excuus om je ego te redden. In mijn geval gingen de tussendeuren van de sluis Menen dicht terwijl er boven die tussendeur nog wat jachten binnenvoeren. Niet op de tussendeuren gelet, dus ik dacht alle tijd te hebben. Wel zo slim geweest om de lus van de lijn zo zuinig mogelijk door te snijden, net boven de splits, dus de schade bleef beperkt tot een centimeter of 50 troslengte.
Schouders ophalen en doorvaren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: STOM STOM STOM

Bericht door Twei Woiven »

Zowel Mirjam als ik hebben in sluizen een scherp mes bij ons om eventuele hangers op te lossen.
Standaard.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
berghout-2

Re: STOM STOM STOM

Bericht door berghout-2 »

Een wijs mens gaat verstandig om mijn zijn/haar stommiteiten.

Zou zo maar op een tegeltje gezet kunnen worden.
Wim.
wrotter
Berichten: 619
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: STOM STOM STOM

Bericht door wrotter »

de laatste keer hangen ,tja .
nou dat was in sluis lith wij zagen dat een jachtje voor in de sluis bezig was te gaan hangen dus via de marifoon proberen de sluis te waarschuwen niets dus flink gaan blazen maar weinig beweging daar boven en blijven roepen ,en ja eindelijk contact hij schrok zich rot bleek naderhand was even naar de wc maar de grootste truk was dat wij door dat feest ook even de touwtjes waren vergeten dus ook al aardig daar in hingen tja het voordeel was dat wij ook altijd een mes en klaar hadden liggen zowel voor als achter dus touwtje door of wachten tot de man weer de zaak op kon schutten maar daar was hij aardig snel mee alles is goed gekomen .
wij lachten vroeger geregeld als dit bij jachten gebeurde toen hadden wij altijd een bij de voor touwen en achter ook .
maar in het begin van mijn vaartijd was het meestal nog staaldraden .
maar het ovekomt je gewoon dus zal het mij ook nog wel eens gebeuren .
Plaats reactie