Dure (goedkope) jachthaven

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Marie Christina »

Popullepee.
Zojuist even afgerekend in Schiermonnikoog.
€53,14 voor twee nachten.
3 dik. Dus nog twee schepen tussen ons en de steiger.

Stroom en water gratis.
Dat dan weer wel.

Van welke haven werden jullie een beetje misselijk, dan wel blij, bij het afrekenen?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door ErikH »

Elke haven die zichzelf "Marina" noemt.

Gr.

Erik
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Twei Woiven »

Willemstad, 55 euro, twee nachten (met buren, ofwel dubbel liggen) wel tegen de kade, maar alleen E en water bij in.
Geen sanitair gezien.
Nu Numansdorp, 80 euro, voor 5 nachten...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1459
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door RuudMal »

Nog eentje,

Wemeldinge, 1 nacht, €32,5 voor een bootje van 13 m,

Maar gemiddeld genomen als gauw ca €25,- per nacht voor onze boot deze vakantie.
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1459
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door RuudMal »

Jinny,

Jij moet daarbij wel vertellen dat je een speciaal tarief hebt gekregen wij betaalden voor 1 nacht €20,20
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Gerard »

Waauw, jongens en meisjes, wat een prijzen zeg. Waarom ga je nog zo'n haven in en niet ergens wild liggen? Ik lig nu in het Merwedekanaal voor niks (electra 27 cent per kW). Meldt hier gratis (of heel goedkope) ligplekken en/of kijk op www.ligplekkenonderweg.lvbhb.nl
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Gerard »

RuudMal schreef: di aug 10, 2021 9:46 pm Maar gemiddeld genomen als gauw ca €25,- per nacht voor onze boot deze vakantie.
In Vreeswijk kon ik met mijn schip (22 meter) liggen voor 35 euro per week. O.K. mijn schip is geen 13 in een dozijn boot maar een historisch schip, maar ik heb toch maar een voor een andere optie gekozen die goedkoper was. :)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door paure nesci »

Als het " marina" heet vaar ik zowiezo voorbij , meestal is er wel een WSV in de buurt met beter tarief , maar als t ff kan ga ik voor een "vrij" plekkie ....
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Twei Woiven »

RuudMal schreef: di aug 10, 2021 9:55 pm Jinny,

Jij moet daarbij wel vertellen dat je een speciaal tarief hebt gekregen wij betaalden voor 1 nacht €20,20
Ja, dat kan, dat is waar ook.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
wrotter
Berichten: 619
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door wrotter »

tja de prijzen zijn heel wat tegenwoordig .
in de oudheid dus 1975/1988 betaalden wij in leiden bv 6 cent de strekkende meter dus per week was dat toen 2 gulden 16 ,maar langs de maas hadden ze toen dat je ook 6 gulden de meter en dat kwam op 216 gulden ietsie verschil ,zelfs als we met de kop in het grind lagen wouden die 30 gulden hebben .
nu verbaas ik mij wel eens dat je op plekken toch wel redelijk veel 15/20 euro mag betalen vaak nog ex stroom of water ,de randmeren eilanden ook zo iets veel geld geen voorzieningen en vaak in de honden stront en vuilnis dat men zo zo graag achterlaat .
gelukkig zijn er veel havens waar het prima in orde is ook met voorzieningen en dan mag het iets kosten .
in Frankrijk vroeger lag je overal waar je ook kwam gratis met uiteraard geen voorzieningen maar meestal wel een bakkertje in de buurt en drinkwater op de sluizen met geregeld een heerlijk chloor smaakje .
komt nog bij dat wij toch het liefst op de vlakte liggen .en van het opgespaarde niet betaalde havengeld uit eten gaan .
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Baschinist »

Nu is het heel lang geleden dat ik in een jachthaven heb gelegen maar in het hoogseizoen als passant 25 euro per nacht vind ik eerlijk gezegd niet zo heel spectaculair. Een beetje camping voor de tent of sleurhut heb je er niet voor.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Marie Christina »

Mits het een beetje in verhouding staat met het gebodene, Bas.
Maar neem van mij, en de andere noorderlingen hier, aan dat €25,- p.n. heel erg veel is.

In het centrum van Dokkum lig ik voor €12,50.
Aan de steiger ipv 3 dik
Met stroom.
Met stads-WiFi. (Voor mij niet belangrijk, maar anderen wellicht wel)
Huisvuil in je gangboord zetten en het wordt opgehaald.
Sneek: centrum. €15,- Verder idem aan Dokkum.

Even voor het idee
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1459
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door RuudMal »

@gerard,

Wij met onze jachtjes worden afgerekend per meter in een jachthaven, (jij ook als je daar gaat liggen).

Maar jij zal als beroepsvaartuig ook nog wel afgerekend worden in centen/ton denk ik. en op die plaatsen mogen wij veelal met onze jachtjes niet liggen dus het vergelijk wat jij maakt gaat niet helemaal op.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door quichot »

Liefste vrij liggen natuurlijk, en meestal is daar ook wel een mouw aan te passen, maar soms ben je aangewezen op jachthavens. Dan is vrij liggen elders óf verboden, óf simpelweg geen veilige optie.
In Parijs bijvoorbeeld kun je kiezen tussen de peperdure, maar perfect gesitueerde jachthaven in Canal st. Martin, en het bovengelegen dok voor schepen > 20 meter, waar je niet vreemd moet opkijken als er midden in de nacht lieden op je voorplecht gaan barbeknoeien, of ongevraagd je stoeltjes aan de wal zetten om een uurtje te zitten ouwehoeren met drank. (En pas op met wat je zegt, want je bent maar zo een racist. In je eentje tegen vier)
Ook wel eens in een banlieue gelegen, maar daar was de sfeer uitgesproken onprettig.

Wel merk ik dat met het vorderen der jaren, wij, mevrouw Quichot en ik, wat vaker in jachthavens liggen dan vroeger. Nog steeds gezond, daar niet van, maar ik zie ons op onze leeftijd niet meer aan de Scheldekaai zes meter omhoog klauteren over een glad bemost kadetrapje.

Overigens zijn er in ons land ook nog best veel 3x24-uurplekken die gratis zijn.

@Ruud, grote pleziervaart blijft pleziervaart. We worden hooguit soms gedoogd voor een nachtje op beroepsvaartplekken, maar meestal toch weggestuurd. Dat het ooit een beroepsvaartuig was, speelt geen rol. Wel kunnen we, als er plek is, terecht op plekken voor varend erfgoed.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Marie Christina »

En dan ook nog BBQ-en met jóuw BBQ?
Of dat nog net niet? :)

Uiteraard liggen wij ook het liefst vrij, maar mevrouw M.C. en ik ademen beide via een slurfje als we slapen.
Elektrisch aangedreven slurfjes wel te verstaan.
We hebben wel eens gehad dat we gedurende de middag en avond wat onvoorzichtig met de aanwezige stroom in de accu's omgesprongen waren en om 4:00 uur de omvormer in alarm sprong.
Te lage spanning.
Nu houd ik van vroeg opstaan, maar dit was lichtelijk overdreven.

Dus wij liggen niet zozeer liever in een jachthaven als wel aan de walspanning.
Al moet ik zeggen dat de nieuwe accu's niet veel merken van de lampjes 's avonds.
Denk dat het nu wel gaat.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie