Dure (goedkope) jachthaven

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

wrotter
Berichten: 619
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door wrotter »

tja ik vind het een hoog bedrag voor Frankrijk in de tijd dat ik met passagiers en ook zonder voer betaalden we niets overal en alles gratis .
maar goed de laatste keer dus wel een maand vignet ,maar daar kwam bij passage van de tunnel de riqueval nog even 22euro bij tja dat was vroeger ook vrij ,verder tja vrijwel ovearal vrij van kosten .
belgie we toen helemaal een lachertje je moest de rechten kontant betalen maar ze zaten in de overgang naar via de giro en dat soort dingen van de keren dat ik moest betalen zou er een rekening gestuurd worden maar heb die dingen nooit gehad dus menig keer door dat Belgen land zonder kosten en dat was door dat heerlijke Vlaamse land nee de walonen waren veel vriendelijker daar was alles gratis .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Marie Christina »

Ik vind het maar een hoop geld om met een bootje te kunnen varen.
Dat moet wat wezen, dat Frankrijk.
Als ik me zou kunnen veroorloven 4000 pietermannen te betalen voor een vakantie zat ik waarschijnlijk met mijn gezin op een all inclusive resort op Cuba, ofzo. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door quichot »

Voor ons, recreanten, valt dat nog mee: zo'n 600 euro voor 2 maanden. Tientje per dag. Goedkoper dan menige jachthaven. Dan maar één Cubaanse sigaar minder. :D

Tja @Wrotter, vroeger...

In de jaren 80 betaalden we in Frankrijk (als recreant) ook nog niks. Je deed maar als je dat leuk vond.
België was in dat opzicht iets strenger. Jij herinnert je ook nog wel die lange afstempelbriefjes waarmee je op elke sluis een stempel moest halen (en 10 franks achterlaten op dat opzichtig op het tafeltje opgestelde schoteltje. :D). Maar wél op ieder sluisje een wacht.

Ik heb veel van die briefjes bewaard. Met stempels van allang niet meer bestaande sluisjes.
Voor jachten rekenden ze het 7-tontarief per reis, 35 frank, omgerekend naar guldens f1,80. Dat kon natuurlijk niet uit, maar het werd wel heel serieus genomen. Waar je dat briefje ophaalde, moest je opgeven waar de reis heenging. Week je daarvan af, moest je op de eerste de beste sluis een nieuw briefje halen.
Met een beetje pech miste je zo'n stempeltje en dan moest je niet vreemd opkijken als de sasmeester je terugstuurde naar de voorlaatste sluis. Dat 'mocht' op de fiets, dat dan weer wel.

Daar stond tegenover dat zo'n beetje alles mocht. Of eigenlijk, niks verboden was. Mooie tijden...
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: ma aug 16, 2021 4:17 am ..............., maar ik spreek geen Frans en Fransen vinden dat, naar mijn ervaring, niet leuk omdat ze zelf meestal geen enkele andere taal spreken en niet kunnen begrijpen dat anderen niet perfect Frans spreken.
Dat veranderd trouwens wel.
Maar kom je bv in Boussac ,dan is het " Non Anglais,non Allemagne.
Als ze iets van je moeten hebben ,kunnen ze ineens wel Engels of Duits.
In de bloemkool buurt , Bretagne , (Choufleur de Breton) en in de Elzas en Vogezen kun je met Duits wel een beetje uit de voeten.
quichot schreef: ma aug 16, 2021 10:27 am Voor ons, recreanten, valt dat nog mee: zo'n 600 euro voor 2 maanden. Tientje per dag. Goedkoper dan menige jachthaven.
En toch vind ik je vergelijking niet kloppen.
Want in feite betaal je daar dus voor het gebruik van de kanalen sluizen etc.
Om even een vergelijkbare maken met een voertuig ,ik betaal hier 120 euro voor mijn vehikel per 2 maanden ,en dan mag ik ook op alle wegen rijden,en parkeerplaatsen stil staan.
Die 600 Euro is dus in feite een verkapte vaarbelasting.
Gewoon Peage du Canal. :mrgreen: :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door quichot »

Waterman schreef: ma aug 16, 2021 12:40 pm En toch vind ik je vergelijking niet kloppen.
Want in feite betaal je daar dus voor het gebruik van de kanalen sluizen etc.
Klopt, MAAR.
Tegenover dit vaartarief staan zeer goede gratis afmeervoorzieningen die er vóór de invoering niet waren. Meestal met drinkwater, en vaak ook met walstroom. Vandaar mijn vergelijking met jachthaventarieven.
Verder krijg je daarvoor dure electronica mee om zelf te schutten.
Soms moet je aanvullend een gemeentelijke toeristenheffing betalen, zo'n 8 euro, maar als je dat niet doet kraait er ook geen haan naar.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Waterman »

quichot schreef: ma aug 16, 2021 1:20 pm Verder krijg je daarvoor dure electronica mee om zelf te schutten.
Dus ,het is daar voor dat tarief ook nog eens "Doe het zelf". :o
Dan wordt het een keer tijd ,om bij de "Hollanders" te kijken.
Die geven één sleutel uit ,tegen een borg van 20 euro ,waarmee je op bepaalde trajecten alles zelf kan bedienen.
En veel kleine sluisjes in de Groninger Maren ,zijn gratis te bedienen d.m.v. een blauwe knop.
Niks geen dure electronica mee op pad.
Bij inlevering krijg je de borg terug.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door quichot »

Zo te lezen vind je het maar niks allemaal. Ik probeer je niet te overtuigen. Je hoeft niet naar Frankrijk hoor! :) In Holland ist alles besser!
Maar stroomafwaarts over de Marne door de Champagne is toch weer wat anders. En hoe rustiger, hoe beter.
En o ja, ik kijk al een jaartje of veertig 'bij de Hollanders'. Dat zit wel snor! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Gerard »

quichot schreef: di aug 17, 2021 7:31 pm Zo te lezen vind je het maar niks allemaal.
Nou, zo erg is het nou ook weer niet, hoor. ;) Wie weet zijn de dingen waarop ik mijn mening baseer inmiddels wel (deels) achterhaald. Ik ben tenslotte al heel lang niet meer in Frankrijk geweest.
Ik probeer je niet te overtuigen.
Nou, daar is niets mis mee, hoor. Wanneer je ergens enthousiast over bent, is de neiging om dat te delen, logisch, toch?
Je hoeft niet naar Frankrijk hoor! :)
Dat weet ik en ik hoef op zichzelf al niet zo veel maar ik kan wel veel en dus wie weet ook weer een keer naar Frankrijk[
In Holland ist alles besser!
Vind je? Breek me de bek niet open. Of ik dan zo negatief ben? Nee, hoor, zeker niet, maar ik weet best nog wat verbeterpuntjes. :)
Maar stroomafwaarts over de Marne door de Champagne is toch weer wat anders. En hoe rustiger, hoe beter.
Ik heb niets negatiefs over het land op zich gezegd en in elk geval niet bedoeld. Het is misschien een beetje flauw, maar ik heb weleens horen zeggen: "Mooi land, maar er moesten geen Fransen wonen". ;)
En o ja, ik kijk al een jaartje of veertig 'bij de Hollanders'. Dat zit wel snor! :wink:
Ik ben in m'n jonge(re) jaren de halve wereld over gelift en als men dan aan mij vroeg: "Waarom ga je altijd zo ver weg. Nederland is toch ook mooi?" was mijn repliek: "Ach, Nederland loopt niet weg en als ik oud ben kan ik altijd Nederland nog bekijken". En nu ben ik oud en Nederland is er nog steeds en best mooi. Zeker wanneer je het vanaf het water kunt bezien. 'k Zag toevallig vandaag een foto van Afghanistan in de krant van de plaats waar "in mijn tijd" nog die imposante beelden te zien waren die in een ver verleden in de rotsen waren gehouwen. Die zijn door mensenhand vernietigd en niet meer. Bali (destijds waren de enige overnachtingsmogelijkheden bij mensen thuis; geen hotel te zien en geen vervuiling op het land, strand of in de zee; ach wat hebben mensen er toch een zooitje van gemaakt) en noem maar op, vele plaatsen zijn allesbehalve meer zoals ze waren toen ik er was. Dus ben ik blij, dat ik daar al die goede/mooie herinneringen aan heb en vooral ook aan de mensen (waarvan ik veel heb geleerd en waar ik, volgens mij, mijn relativeringsvermogen aan te danken heb). Dus Frankrijk? Wie weet? ;)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: ma aug 16, 2021 12:40 pm En toch vind ik je vergelijking niet kloppen.
Want in feite betaal je daar dus voor het gebruik van de kanalen sluizen etc.
En ik vind jouw vergelijking niet kloppen. ;) Hoeveel moeten Fransen (en andere buitenlanders) hier betalen voor niet verwaarloosde maar uitstekend onderhouden waterwegen, sluis- en brugbediening en bovendien mensen die (over het algemeen) hun best doen om hen, ondanks een/hun vreemde taal, proberen te begrijpen?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: ma aug 16, 2021 2:27 pm Dan wordt het een keer tijd ,om bij de "Hollanders" te kijken.
Die geven één sleutel uit ,tegen een borg van 20 euro ,waarmee je op bepaalde trajecten alles zelf kan bedienen.
En veel kleine sluisjes in de Groninger Maren ,zijn gratis te bedienen d.m.v. een blauwe knop.
Bij inlevering krijg je de borg terug.
Ja, dat herinner ik mij nog van toen ik op weg was naar de reunie van de LVBHB in Musselkanaal en een leuke "blunder" van mij. Ik had dat van die sleutel wel meegekregen en die in Groningen opgepikt om later aan de grens met Duitsland (op weg naar Leer) weer af te geven. Omdat er een stremming was in de route naar Musselkanaal, dacht ik dan maar via de Pekel Aa te gaan (1,25 diep en ik steek 1,25 diep, maar ach, het is geen rotsgrond, dacht ik). Voor de eerste de beste brug lag een schip te wachten en het duurde en duurde maar, totdat bleek dat de schipper van dat schip, dat van die sleutel niet had meegekregen. Ik dus met mijn sleutel de wal op om die brug te openen Dat schip eerst er door. Aan de ander kant was inmiddels een vrouw gekomen en dus liet ik de brug weer zakken. Met een bedankje passeerde ze mij en wilde ik weer naar beneden om op m'n schip te stappen. "Shit, ik moet zelf nog door de brug" ;) Nou ja, zo krijg je een leuk verhaal om te vertellen.
Overigens, ook nog een echt benauwd moment beleefd om te vertellen. Aan het eind van het Stadskanaal komt die in een T-splitsing uit op het Musselkanaal met vlak daarvoor een ophaalbrug. Het schip voor ons ging met niet al te veel ruimte door de bocht. Maar mijn schip was duidelijk breder en ook wat langer en dus vroeg ik me met schrik af of ik die bocht wel om zou kunnen komen. Ondanks reisvoorbereiding (diepte, breedte, hoogte) had ik hier nog nooit eerder aan gedacht. "Ik zal hier toch niet vast komen te zitten en alles stremmen" dacht ik. "Die 25 km achteruit met al die brugjes en sluisjes, zie ik mezelf echt niet doen en ik hoef ook niet in de krant omdat ze m'n schip met een Sikorski vanuit de lucht komen verwijderen en voor kraanwagens en wagens met opleggers zie ik niet echt een mogelijkheid hier". Afijn, met de kop in de wal aan de overkant en m'n achter het schip hangende bijboot nog onder de brug, een lijn naar de wal gegooid en bereidwillige Groningers trokken de kop om en met een zucht van opluchting kwam ik er door en kon mijn reis vervolgen.
Laatst gewijzigd door Gerard op wo sep 29, 2021 8:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Twei Woiven »

Inmiddels de nacht doorgebracht in 'De Poel' bij 'zv de Onderlinge' en ik zeg niet duur, en keurig sanitair.
Je ligt naast Duyvis en even verderop Lassie, maar lekker rustig. (Zaandam dus, we zijn onderweg naar huis)
En niet duur, ons schip werd op 11 meter gezet en kosten 14.30 incl water en E.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Marie Christina »

Dat is alleszins redelijk, inderdaad.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
gerritjan
Berichten: 5
Lid geworden op: ma sep 13, 2021 3:56 pm

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door gerritjan »

Mijn record:
Paar jaar geleden in Rotterdam Marina, 2,50 Euro per meter.
Best mooie oude haven met van die oude kranen op de kade en een Jumbo naast de deur.
Ook lekker: Sanitair met een ligbad waar je niets extra voor hoeft te betalen. :)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Marie Christina »

Groot genoeg voor twee personen? :P


:D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 619
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door wrotter »

utrecht bij de weerd sluis .
aardig duur goed sanitair en stroom maar gratis daar bij de hele nacht herrie door lui met stereo,s en zuipend daar rondhangend .
tja en dan hoop je maar dat het gaat plenzen de hele nacht om wat rust te krijgen .
gouda ook zo leuk ligt best goed maar de havenmeester komt rond 19.00 langs prima en dan krijg je de code van het douche gebouw pech dan weer wand dat sluit om19.00 uur en morgens rond 8.30 open maar ja als je vroeg weg wil??? goed stroom is er ook voorhanden .
Elburg is ook duurder geworden lig je ergens midden op het lange steiger en de wind staat verkeerd lig je heerlijk in de stank van de fabriek en dat is niet lekker . maar goed net buiten elburg kan je goed ankeren en lig je heerlijk rustig .
langs de vecht komen ook meer lange steigers waar men vrij kan afmeren en lig je soms prachtig .
ok weer genoeg gemekkerd voor vandaag .
Plaats reactie