Marifoon certificaat vervalt opeens.

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Frans van de Ven »

Ik kreeg een brief van telecom dat mijn nederlands marifooncertificaat per 31 december niet meer geldig is. Dat certificaat heb ik ongeveer 16 jaar. Ik moet nu aantonen dat ik en mijn boot een band met nederland te hebben. Daarvoor moet je in het persoonsregister staan. Nu woon ik al 25 jaar in belgie en ik sta daardoor niet in het nederlandse persoonsregister. Ik kan de boot bij het kadaster laten regisstreren maar dan sta ik nog steeds niet in het persoonsregister.

Heeft iemand ervaring met deze waanzinnige situatie of met onze onbetrouwbare overheid?

Groeten Frans.
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Frans van de Ven »

Sorry,

De naam is basisregister en niet persoonsregister.

Groeten Frans.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door KarelE »

https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... start=%1$d

Dit vond ik met Google toen ik zocht op marifooncertificaat niet-ingezetene
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Baschinist »

Van het certificaat weet ik niet maar heb daar nog niet eerder over gehoord terwijl ik genoeg collega's heb die in het buitenland wonen.
Moest laats wel bij het aanvragen van een marifoon registratie inderdaad mijn binding met NL aantonen, dat was volgens mij voorheen (15 jaar terug) ook niet.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door KarelE »

Het gaat hier inderdaad niet om het bedieningscertificaat maar om de registratie/vergunning frequentiegebruik.

En als je het draadje op zeilersforum leest is het een wet uit 2019.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Frans van de Ven »

Dit is de email die ik ontvangen heb van telecom.

Geachte heer Van de Ven,

Waarschijnlijk had het systeem even tijdelijk geen verbinding met de database.
Als het goed is zijn de gegevens weer zichtbaar.

Een vaste ligplaats in Nederland is helaas niet voldoende binding met Nederland.
Er is sprake van binding met Nederland als het schip bij het Kadaster te boek is gesteld of als het schip uw eigendom is en u in het basisregister personen in Nederland voorkomt.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Inge Kloosterman
Klantcontactmedewerker



Ik heb nog wat onderzoek gedaan. Ziet er niet goed uit. Dit is mijn 4 de boot inmiddels en vorig jaar gekocht bij Jachtwerf Doesburg. De faktuur geldt als bewijs van eigendom. Echter in het basisregister sta je alleen als je in nederland woont. Ik woon al 27 jaar in belgie. Ben dus geschrapt in het basisregister. Heb uiteraard wel een Burgerservicenummer en ontvang AOW uit nederland. Als ik het goed begrepen heb MOET je in nederland wonen.

Groeten Frans.
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Twei Woiven »

Omzetten naar een Belgen licentie?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Baschinist »

Je moet niet zozeer in Nederland wonen maar (nog) wel een postadres in Nederland hebben om eventueel kadastraal te kunnen registreren en dan via die weg je "binding" met NL aan tonen voor een marifoon registratie.
Dat is dus grofweg dezelfde weg die je moet bewandelen om aan een Belgische registratie te geraken dus wellicht is het dan makkelijker om het in België te regelen.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Waterman »

Baschinist schreef: ma sep 20, 2021 9:20 pm Je moet niet zozeer in Nederland wonen maar (nog) wel een postadres in Nederland hebben om eventueel kadastraal te kunnen registreren en dan via die weg je "binding" met NL aan tonen voor een marifoon registratie.
Een postadres is wel te regelen in Nederland via een bevriende relatie of hier in NL wonende familie.
Deze kan dan "briefadresgever" zijn voor die persoon.
Dat heeft dan geen gevolgen voor de "gever" inzake eventuele uitkeringen en/of toeslagen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Baschinist »

Dat misschien nog wel maar enkel een postadres is voor AT nog niet genoeg, dan moet je eerst nog een kadastrale inschrijving regelen en daarna kun je pas naar AT. Dus misschien dat je met minder moeite/geld alles net zo makkelijk gelijk in België kan regelen.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Waterman »

Wie is AT?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Twei Woiven »

Agentschap Telecom, de vroegere RCD
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door quichot »

Maar waarom laat je je schip niet in het kadaster opnemen? Als je je daar meldt met paspoort o.i.d. en kwitantie aankoop is dat in een wip geregeld.
Ik heb dat in 2012 gedaan vanwege subsidie AIS grote schepen (de oude kadastrale inschrijving uit de beroepsvaarttijd van de Jonge Willem bleek in 1997 te zijn opgeheven).
Ik had er haast mee, vanwege sluitingsdatum aanvraag. De man in Rotterdam Alexanderpolder (daar zit het kadaster) had daar alle begrip voor. Hij voorspelde dat ik bewijs van inschrijving in de mail zou hebben vóór ik thuis was. En dat klopte.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Gerard »

quichot schreef: za sep 25, 2021 12:59 pm Maar waarom laat je je schip niet in het kadaster opnemen?
Ik heb dat in 2012 gedaan vanwege subsidie AIS grote schepen
Ik heb destijds ook van die regeling gebruik gemaakt waardoor ik m'n AIS voor niets kreeg. Grappig feitje, naar ik me heb laten vertellen, was dat het totale subsidiebedrag het bedrag was wanneer alle beroepsschepen aan de AIS zouden gaan. Maar omdat men geen rekening had gehouden met geregistreerde particuliere schepen (daar was de subsidieregeling niet voor bedoeld - maar sommigen maakten daar dankbaar gebruik van - omdat het BPR slechts grote en kleine schepen onderscheidt en geen beroepsvaart of plezier-/recreatievaart kent) moest dat bedrag later verhoogd worden.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2081
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door quichot »

In mijn herinnering had het vooral te maken met compensatie voor de kosten ingevolge de CvO-verplichting waarbij AIS een vereiste was, en was het van meet af aan ook bedoeld voor ex-beroepsschepen en jachten >20 mtr. De meeste beroepsschippers hadden immers al AIS.
Alleen overtrof het aantal aanvragen, én de rompslomp eromheen, de verwachtingen dusdanig, dat de minister de pot vergrootte en de sluitingsdatum een paar maanden opschortte, van 31 december tot 31 mei.

Ik heb destijds veel grootschipcollega's getipt over de subsidie en ik heb me altijd verbaasd over reacties als: 'dat zien we dan wel weer' en 'zo'n vaart zal het niet lopen'. Kennelijk centen zat.

Hoe dan ook, het ging om serieus geld. Ik kreeg zo'n 1200 euro terug.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie