Marifoon certificaat vervalt opeens.

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: ma sep 27, 2021 11:33 pm Als dat echt zo in de almanak staat is dat toch een slordigheidje van de ANWB.
Hier staat toch echt een andere tekst
https://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2017-01-01
Goed dat je even deze koppeling plaatste. Ik kan dat natuurlijk niet, omdat ik de papieren "ANWB Almanak 2021/2022" als bron gebruikte. Die almanak vermeldt:
"Inleiding
Deel 1, uitgave 2021-2022
Deze uitgave van de Wateralmanak bevat de scheepvaartreglementen die op de Nedrrlandse en Belgische kust- en binnenwateren van kracht zijn"
en
"Voor de reglementen, die volledig in deze Almanak zijn opgenomen, geldt voor kleine schepen (m.u.v. open kleine schepen) wel de verplichting om de complete bijgewerkte wettekst van het reglement aan boord te hebben".
De Wateralmanak bevat o.a. het BPR (Binnenvaartpolitieregelement) en het RPR (Rijnvaartpolitiereglement). Beiden hebben een artikel 4.07 over AIS. De tekst die ik citeerde staat in het BPR (dat voor alle Nederlandse vaarwateren geldt) en de tekst die jij citeerde in het RPR (dat alleen op die Nederlandse met name genoemde vaarwateren geldt).
Naar nu blijkt, via jouw koppeling, verschilt de digitale versie van het BPR van die in de Almanak. Of dat een slordigheidje van de ANWB is, laat ik even in het midden, maar zoals hierboven geciteerd, moet die Almanak aan boord zijn en volstaat die digitale overheidsversie dus niet.
Laatst gewijzigd door Gerard op di sep 28, 2021 7:32 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: di sep 28, 2021 12:15 am Ik heb nog even naar het Reglement van orde gezocht, en daar staat het volgende:
Artikel 7.06. Informatie- en navigatieapparatuur
[Vervallen per 07-10-2018]
Ah, dit verheldert waarom dat artikel in het RPR ontbreekt. :) Ik zocht het namelijk om te willen weten hoe die tekst precies luidde. Mogelijk bleek die overbodig geworden doordat de "technische eisen voor binnenschepen" (waaronder uiteraard AIS valt) in het ES-TRIN zijn opgenomen, dat richtlijnen geeft voor het hele EG-vaargebied en niet per land of vaarwater verschillend.
Laatst gewijzigd door Gerard op di sep 28, 2021 7:37 am, 5 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: di sep 28, 2021 1:32 am
Artikel 7.06. Informatie- en navigatieapparatuur
[Vervallen per 07-10-2018]
Klopt idd, maar als je verder klikt kom je op de wetgeving uit waarin het nu is opgenomen (om het makkelijk en overzichtelijk te houden.)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0041395/2018-10-07
Nu haal je het ES-TRIN er bij (waardoor het niet makkelijker en overzichtelijker wordt, maar wel completer). Het ES-TRIN is echter een Europese (hoewel feitelijk slechts een EG) richtlijn en geen wet. Wel dienen de punten van die richtlijnen in de wetten van de betreffende EG-landen te worden verwerkt. Pas wanneer dat is gebeurd kunnen overheden zich daarop beroepen bij handhaving.
Natuurlijk heeft onze discussie hier hierover een hoog academisch gehalte, maar ja, zo gaat dat nou eenmaal makkelijk bij verschilpunten.

Terzijde maar niet onbelangrijk:
Ik heb vanaf al jaren voordat mijn schip aan ES-TRIN en de daaraan vooraf gaande richtlijnen moest voldoen e.e.a, nauwkeurig bestudeerd en gevolgd. Met name voor datgene wat (slechts) voor pleziervaartuigen (welk begrip het BPR noch het RPR kent) van toepassing is. Daardoor kon ik diverse schippers maar ook niet op de hoogte zijnde inspecteurs, wijzen op onjuiste meningen ter zake. In mijn geval scheelde dat onnodige onderzoekstijd voor onnodige zaken en dus geld.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Navigo »

HH,

Om dan ook het nog maar even lastiger of duidelijker te maken;

Nergens staat dat de water almanak, van de anwb aan boord moet zijn, je kunt aan deze almanak ook ook geen
rechten ontlenen.
Er is alleen opgenomen dat het BPR en/ of RPR aan boord moet zijn.

Digitaal of papieren versie. Bij een ieder ligt de verantwoordelijkheid om de juiste versie aan boord te hebben.

Over een goed en juist werkende ais is er dan opeens geen twijfel meer.

Einde draadje, lijkt me op zijn plek.

Navigo
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Waterman »

Navigo schreef: di sep 28, 2021 9:04 am Nergens staat dat de water almanak, van de anwb aan boord moet zijn, je kunt aan deze almanak ook ook geen
rechten ontlenen.
Er is alleen opgenomen dat het BPR en/ of RPR aan boord moet zijn.
Digitaal of papieren versie. Bij een ieder ligt de verantwoordelijkheid om de juiste versie aan boord te hebben.
Dat is een feit.
Maar uit zekerheid lijkt het mij verstandig om altijd een papierenversie aan boord te hebben.
Want als je "speeltje" het ineens niet meer doet, mocht je een keer gecontroleerd worden ,sta je mooi voor aap bij de Hermandad.
En dan is de enige die geldig is, diegene die op de site van de overheid staat.
Deze kun je downloaden als pdf ,en thuis of ergens anders laten uitprinten.
Einde draadje, lijkt me op zijn plek.
Ik weet niet of je het weet.
Maar het woord forum betekend discussie,en dat is wat we hier doen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Navigo »

HH,

Helemaal mee eens , ben ook niet tegen discussie, totaal niet.
Mijn mening doet er ook niet toe, maar ben ook even eerlijk.

Hoe ik het zie;
-een flinke afdwaling van een topic starter.
-een moeilijk te overtuigen en slecht ingelezen mede forumlid.
-een aantal maal duidelijke uitleg of verwijzing.
-een aantal onnodige verwijzingen of aanhalingen.

Draagt dat nu bij aan een discussie?

Nee dat doet het niet, het geeft onnodige verwarring.
Lezen van wetsartikelen blijft een vak apart,.

Dus wat mij persoonlijk betreft; case closed.

Navigo
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Gerard »

Navigo schreef: di sep 28, 2021 9:04 am Nergens staat dat de water almanak, van de anwb aan boord moet zijn, je kunt aan deze almanak ook ook geen
rechten ontlenen.
Er is alleen opgenomen dat het BPR en/ of RPR aan boord moet zijn.
Dit is niet juist. Voor wateren waar bepaalde reglementen gelden, dienen die aan boord te zijn (de Westerschelde, kanaal van Gent naar Terneuzen, de Gemeenschappelijke Maas en de Eemsmonding hebben bijvoorbeeld ook eigen reglementen) en terecht wordt verondersteld dat niemand die uit zijn of haar hoofd kent. De ANWB-Wateralmanak is de handigste oplossing omdat die alle elementen bevat die specifiek gelden voor pleziervaart in Nederland en Belgie en daardoor de uitgebreide reglementen niet aan boord hoeven te zijn.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Gerard »

Navigo schreef: di sep 28, 2021 2:26 pm Dus wat mij persoonlijk betreft; case closed.
Gewoon niet meer reageren dan, toch? ;)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Waterman »

Navigo schreef: di sep 28, 2021 2:26 pm Lezen van wetsartikelen blijft een vak apart.
Misschien ben jij daar wel heel goed in.
Iets voor jou,een postje in Den Haag?
Met Mark , Wopke en Sigrid ,wordt het toch niks.
En een "beschermheer" voor de watersport ,zou wel leuk zijn toch? :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: di sep 28, 2021 7:13 pm De ANWB-Wateralmanak is de handigste oplossing omdat die alle elementen bevat die specifiek gelden voor pleziervaart in Nederland en Belgie en daardoor de uitgebreide reglementen niet aan boord hoeven te zijn.
Ze kunnen beter in wet gaan opnemen ,dat het "ten allen tijde een gedrukt exemplaar" moet zijn.
Krijg je daar ook geen discussie over.

Het vaarbewijs is toch ook geen digitaal document?
De digitale coronapas is al erg genoeg. :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: di sep 28, 2021 7:23 pm
Gerard schreef: di sep 28, 2021 7:13 pm De ANWB-Wateralmanak is de handigste oplossing omdat die alle elementen bevat die specifiek gelden voor pleziervaart in Nederland en Belgie en daardoor de uitgebreide reglementen niet aan boord hoeven te zijn.
Ze kunnen beter in wet gaan opnemen ,dat het "ten allen tijde een gedrukt exemplaar" moet zijn.
Nou, dat hoeft voor mij nou ook weer niet. Ik lees zelf graag van papier maar wanneer anderen geilen op digitaal mag dat van mij.
Het vaarbewijs is toch ook geen digitaal document?
Nog niet en gelukkig is er ook nog niet-digitaal geld. ;)
De digitale coronapas is al erg genoeg. :lol: :lol:
Het viel mij op dat daar waar ik binnen wat ging gebruiken er niet op gecontroleerd werd. Zou ook geen coronapas kunnen tonen hoor. Wil men mij niet, vind ik dat best.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Baschinist »

De ANWB-Wateralmanak is de handigste oplossing omdat die alle elementen bevat die specifiek gelden voor pleziervaart in Nederland en Belgie en daardoor de uitgebreide reglementen niet aan boord hoeven te zijn.
Als het zo is als je omschrijft dan bevat de almanak dus een samenvatting van het BPR , relevant voor pleziervaart, en niet de volledige wet.
Ik weet dat dat wel op gaat voor het handboek marifonie wat er in staat , of dat ook voor het BPR zo is durf ik niet te zeggen maar het zou wel kunnen verklaren waarom passages over CEMT vaarwegen weg zijn gelaten.
Maar dan zal er ongetwijfeld wel ergens een disclaimer ergens in dat boek staan.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: di sep 28, 2021 7:54 pm
De ANWB-Wateralmanak is de handigste oplossing omdat die alle elementen bevat die specifiek gelden voor pleziervaart in Nederland en Belgie en daardoor de uitgebreide reglementen niet aan boord hoeven te zijn.
Als het zo is als je omschrijft dan bevat de almanak dus een samenvatting van het BPR , relevant voor pleziervaart, en niet de volledige wet.
Nee, dan ben ik onduidelijk en/of onvolledig geweest. Het BPR en reglementen die verplicht aan boord moeten zijn bij het bevaren van de betreffende wateren, staan er volledig in. Van alle andere reglementen slechts die delen die afwijken van het BPR (om allerlei onnodige dubbelingen te vermijden). Bovendien is alle informatie die voor pleziervaart van belang is, van een lichtgrijze achtergrondkleur voorzien, Dat scheelt een hoop onnodige leestekst voor pleziervaarders.
Ik weet dat dat wel op gaat voor het handboek marifonie wat er in staat , of dat ook voor het BPR zo is durf ik niet te zeggen maar het zou wel kunnen verklaren waarom passages over CEMT vaarwegen weg zijn gelaten.
Door deze discussie fris ik m'n parate kennis weer op en stuit ik steeds weer op nieuwe dingen, zoals;
in het deel "Kanttekeningen" kwam ik zojuist op bladzijde 16 tegen: "Omdat in Nederland op onoverzichtelijke plekken in het vaarwegennet met veel scheepvaartverkeer actief verkeersmanagement met verkeersbegeleiding vanaf de wal plaats vind heeft een verplichting om Inland AIS aan Inland ECDIS te koppelen weinig meerwaarde voor de verkeersveiligheid.". Interessant is wat daar dan direct op volgt: "Pleziervaart hoeft van een dergelijk Inland AIS-systeem geen gebruik te maken. Wel kunnen pleziervaartuigen op de binnenwateren gebruik maken van een AIS-systeem (reciever/transponder), zoals dat door zeegaande schepen wordt gebruikt. Dit gebeurt dan ook steeds vaker.".
Opvallend is, dat hier nergens over een verplichting wordt gesproken maar "kunnen" en "hoeft geen gebruik te maken" worden gebruikt. ;)
Natuurlijk is het zo, dat "Kanttekeningen" ondergeschikt zijn aan wetten en reglementen. Niettemin, blijkt de mening, dat AIS niet verplicht is voor pleziervaart dus niet zo vreemd, toch?

Ik las ook nog op bladzijde 15: "Recente enquetes wijzen uit dat op de Rijn meer dan 90% van de schepen met Inland AIS is uitgerust.". Dus niet 100%! En men geeft aan dat dit hoge percentage een gevolg is van subsidieregelingen.

'.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Waterman »

Baschinist schreef: di sep 28, 2021 7:54 pm ,...........maar het zou wel kunnen verklaren waarom passages over CEMT vaarwegen weg zijn gelaten.
Ik vind dat je wel sterk overdrijft over de letters CEMT.
Want CEMT slaat op een klasse binnenvaartschip schip qua afmetingen en laadvermogen waar deze mag varen.
Bv een SOMtrans 13 is niet welkom op het traject Lemmer - Delfzijl ,al die daar al zou kunnen varen,toch willen ze die daar niet hebben.
Zoals je misschien wel weet ,heeft een rederij uit Harderwijk ,een vergunning aangevraagd om op dat traject naar Westerbroek met een groter schip dan de huidige ,daar te moeten varen.
Dat is afgewezen.
Voorlopig heeft er één binnenvaartschip een vergunning voor een schip tot 135 lengte ,en dan ook nog maar tot Kootstertille.
De eerste klasse die onder de CEMT norm valt ,is een binnenvaartschip met een laadvermogen van kleiner dan 250 ton.
Dat is klasse nul.
Alle pleziervaartuigen vallen daar niet onder.
Die vallen onder de klassen RA,RB,RCven RD.
Voor RWS hebben die geen klasse.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Baschinist »

Niettemin, blijkt de mening, dat AIS niet verplicht is voor pleziervaart dus niet zo vreemd, toch?
Nou, eigenlijk wel na deze hele discussie. 4.07 van het zowel het BPR als het RPR is er toch kraakhelder in. Alles boven de 20 meter AIS verplicht. Komt geen pleziervaart of beroepsvaart bij kijken, dat doet helemaal niet ter zake in die wetgeving. Groot of klein is alles wat er toe doet, niks meer, niks minder.
Want CEMT slaat op een klasse binnenvaartschip
En op een klasse vaarwater en daar refereert het BPR dus naar, ongeacht met wat voor
grootte vaartuig je daar op dat moment vaart.
Maar daar ging het dus niet om, punt blijft dat er in de almanak schijnbaar wat anders staat dan in de wettekst.
Plaats reactie