Marifoon certificaat vervalt opeens.

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Gerard »

quichot schreef: zo sep 26, 2021 10:40 am In mijn herinnering had het vooral te maken met compensatie voor de kosten ingevolge de CvO-verplichting waarbij AIS een vereiste was,
AIS was geen vereiste vanwege de CvO-verplichting. Is ook logisch want de overheid is geen Sinterklaas. Wanneer er een verplichting is hoeft er niet gestimuleerd te worden met geld. AIS-verplichting geld nog steeds uitsluitend voor beroepsvaart op de Rijn (art. 4.07 BPR | ANWB Wateralmanak 2021/2022) en dit is, volgens mij, nog steeds zo. Wel is verwarrend dat een "Noot van de Almanakredactie" in de ANWB-Wateralmanak aangeeft, dat het voor alle grote schepen zou gelden, maar zo'n noot is geen onderdeel van het BPR. Destijds (2015 t/m 2018) heb ik de originele tekst m.b.t. eisen aan de pleziervaart t.a.v. een CBB, waarvoor een CvO noodzakelijke was, zeer uitvoerig bestudeerd en een AIS-eis stond daar niet in. Veel schippers bleken zich maar wat aan te laten leunen door inspecteurs die gemakshalve zich niet verdiept hadden in de eisen voor pleziervaart (die behoorlijk beperkt waren en zijn) en zadelden die schippers onnodig op met meer moeite en kosten dan nodig, door eisen voor een beroepsschip te stellen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Baschinist »

AIS-verplichting geld nog steeds uitsluitend voor beroepsvaart op de Rijn (art. 4.07 BPR
.
Hoe leg je dit artikel uit dan? Hier staat toch juist dat ais verplicht is op alle wateren van cemt1 klasse en hoger en voor alle schepen langer dan 20 meter, dus ook pleziervaart van die lengte.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: zo sep 26, 2021 11:53 pm
AIS-verplichting geld nog steeds uitsluitend voor beroepsvaart op de Rijn (art. 4.07 BPR
Hoe leg je dit artikel uit dan? Hier staat toch juist dat ais verplicht is op alle wateren van cemt1 klasse en hoger en voor alle schepen langer dan 20 meter, dus ook pleziervaart van die lengte.
Nee, dat staat NIET in dit artikel. Bewust heb ik de tekst geciteerd om misverstanden m.b.t. de tekst te voorkomen.
Ik schreef al, dat ik de "Noot van de Almanakredactie" verwarrend vind. Immers het artikel zelf stelt: "Een schip moet zijn uitgerust met een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06, derde lid van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995.". Wanneer ik deze zin juist interpreteer, gaat het dus om schepen (groot en klein) die de Rijn bevaren. Maar ... lid 1.b stelt dat dat niet geldt voor "kleine schepen, met uitzondering van schepen van de politie die met een radarapparaat zijn uitgerust en schepen die van een certificaat overeenkomstig het Reglement Onderzoek schepen op de Rijn of een krachtens dit reglement gelijkwaardig erkend certificaat zijn voorzien".
Essentieel lijkt het dus dat de AIS-verplichting vaargebied gebonden is. Immers, steeds wordt de Rijn genoemd (art. 4.07 van het RPR is gelijk aan dit van het BPR) en wanneer je niet op de Rijn vaart, is een "certificaat overeenkomstig het Reglement Onderzoek schepen op de Rijn" niet nodig, toch?
In het deel "Watersport en wet" (dat op zichzelf dus geen wet is) van de ANWB Wateralmanak staat: "Ook pleziervaartuigen gebruiken steeds vaker AIS". Dit duidt, volgens mij op vrijwilligheid.
Ondanks dat het genoemde artikel naast in de RPR ook in het BPR staat, lijkt het mij, dat het alleen voor de Rijn geldt.
Maar ... ik zie graag andere redeneringen tegemoet.

N.b. Omdat deze zijstraat niets te maken heeft met het onderwerp van dit draadje, is het aan de webredacteuren om dit eventueel te verplaatsen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door quichot »

Gerard schreef: ma sep 27, 2021 6:12 amN.b. Omdat deze zijstraat niets te maken heeft met het onderwerp van dit draadje, is het aan de webredacteuren om dit eventueel te verplaatsen.
Daarom nogmaals de vraag aan TS: waarom laat je de boot niet kadastraal registreren in Nederland?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Waterman »

Gerard,

Zo ik het lees ,moet je " de Rijn " niet letterlijk nemen.
Onder de Rijn wordt namelijk verstaan ,de Boven- en Neder Rijn ,de Lek ,de Waal en het Pannerdenskanaal.
Althans volgens het RPR.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Baschinist »

Een schip moet zijn uitgerust met een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06, derde lid van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995."
Dit is niet de gehele tekst van het wetsartikel. Hierboven staat dat het geld voor cemt1 of hoger. Dit citaat is enkel een verwijzing naar de wet waarin de AIS wordt beschreven waaraan deze moet voldoen etcetera.
AIS is sinds 2016 verplicht op cmet1 of hoger vaarwater, voor de Rijn komt daar nog ecdis bij.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: ma sep 27, 2021 12:39 pm Zo ik het lees, moet je "de Rijn " niet letterlijk nemen.
Maar dan wordt het echt lastig, toch? Dan zou "Rijn' tussen aanhalingstekens hebben moeten staan en/of met een sterretje of zo en uitleg over wat als de "Rijn" dient te worden beschouwd, lijkt mij.
Onder de Rijn wordt namelijk verstaan ,de Boven- en Neder Rijn ,de Lek ,de Waal en het Pannerdenskanaal.
Althans volgens het RPR.
Dat ben ik met je eens vanuit de optiek van het RPR. Maar ook dan geldt het verplicht zijn van AIS niet voor kleine schepen die deze wateren niet bevaren en is het dus een vaargebiedgebonden verplichting, volgens mij.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: ma sep 27, 2021 12:50 pm
Een schip moet zijn uitgerust met een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06, derde lid van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995."
Dit is niet de gehele tekst van het wetsartikel. Hierboven staat dat het geld voor cemt1 of hoger.
Niet bij mij. In het hele "Artikel 4.07 Gebruik van en uitrusting met een Inland AIS-apparaat" van het BPR komt de tekst "cemt1 of hoger" niet voor.
AIS is sinds 2016 verplicht op cmet1 of hoger vaarwater,
Dat sluit ik niet uit maar ik heb dat in het BPR niet kunnen vinden; dus graag de exacte plaats (wet met artikelnummer).
voor de Rijn komt daar nog ecdis bij.
Uitsluitend vanuit het gezichtspunt van het RPR, het BPR vermeldt dit namelijk niet. Ik bevaar met regelmaat de Rijn en haar benedenlopen vanaf de Nederlands-Duitse grens en doe dat zonder ECDIS.

Overigens kijk ik ook nooit op m'n AIS, omdat ik dat gevaarlijker vind (afleiding en gedoe met knopjes) dan goed om me heen kijken.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Baschinist »

1Een schip dat vaart op een vaarweg van CEMT-klasse I of hoger, moet zijn uitgerust met een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06, derde lid, van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995. Het Inland AIS-apparaat moet goed functioneren.
Art. 4.07 uit het meest recente BPR .
Uitsluitend vanuit het gezichtspunt van het RPR, het BPR vermeldt dit namelijk niet. Ik bevaar met regelmaat de Rijn en haar benedenlopen vanaf de Nederlands-Duitse grens en doe dat zonder ECDIS.

BPR vermeld dat idd niet maar daar heb je op de Rijn ook niks mee te schaften, dat is RPR en daar staat in art 4.07, lid 3 dat je naast ais ook ecdis moet hebben.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Navigo »

HH,

Art 4.07, geeft aan wanneer er ais verplicht is, lijkt me duidelijk toch.

Navigo
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Waterman »

Artikel 4.07. Inland AIS en Inland ECDIS
1Een schip moet zijn uitgerust met een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06, derde lid, van ES-TRIN. Het Inland AIS-apparaat moet goed functioneren. De eerste volzin geldt niet voor de volgende schepen:
a.schepen van duwstellen en gekoppelde samenstellen, met uitzondering van het schip dat hoofdzakelijk voor het voortbewegen zorgt;
b.kleine schepen, met uitzondering van:
1°.schepen van de politie die met een radarapparaat zijn uitgerust; en
2°.schepen, die van een certificaat overeenkomstig het Reglement Onderzoek schepen op de Rijn of een krachtens dit reglement als gelijkwaardig erkend
certificaat zijn voorzien;
c.duwbakken zonder eigen mechanische middelen tot voortbeweging;
d.drijvende werktuigen zonder eigen mechanische middelen tot voortbeweging.
2 Het Inland AIS-apparaat moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
a.het Inland AIS-apparaat moet permanent ingeschakeld zijn;
b.het Inland AIS-apparaat moet op vol vermogen zenden; dit geldt niet voor tankschepen met de vaarstatus op «afgemeerd»;
c.op elk schip of samenstel mag op elk moment slechts één Inland AIS-apparaat gebruikt worden om gegevens over te dragen;
d.de gegevens die in het Inland AIS-apparaat zijn ingevoerd en daarmee worden overgedragen moeten op ieder moment met de werkelijke gegevens van
het schip of samenstel overeenkomen.
2aHet tweede lid, onderdeel a, is niet van toepassing:
a.indien de schepen zich in een overnachtingshaven als bedoeld in artikel 14.11, eerste lid, bevinden;
b.indien de bevoegde autoriteit een uitzondering voor vaarwateren die bouwkundig van de vaargeul zijn gescheiden, heeft toegestaan;
c.voor schepen van de politie, ingeval het verzenden van AIS-gegevens het uitvoeren van politieopdrachten in gevaar kan brengen.
3 Schepen, die met een Inland AIS-apparaat moeten zijn uitgerust, uitgezonderd veerponten, dienen aanvullend te zijn uitgerust met een Inland ECDIS- apparaat in de informatiemodus of een daarmee vergelijkbaar visualiseringssysteem dat met het Inland AIS-apparaat moet zijn verbonden en dienen dit samen met een actuele elektronische binnenvaartkaart te gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: ma sep 27, 2021 7:46 pm Artikel 4.07. Inland AIS en Inland ECDIS
1Een schip moet zijn uitgerust met een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06, derde lid, van ES-TRIN.
ES-TRIN Editie 2021/1 (in werking getreden per 1 januari 2022) bepaalt in "Hoofdstuk 26 Bijzondere bepalingen voor pleziervaartuigen Artikel 26.01 Toepasselijkheid van deel II", welke artikelen of delen daarvan voor pleziervaartuigen gelden. Artikel 7.06 hoort daar niet bij.

Helder, dat wij verschillende bronnen gebruiken. Mijn bron is het BPR in de papieren versie van de "ANWB Wateralmanak 2021/2022", die ik dit voorjaar heb gekocht. Daarin luidt alleen het bovenstaande anders. namelijk:
"Artikel 4.07 Gebruik van en uitrusting met een Inland AIS-apparaat"
"1. Een schip moet zijn uitgerust met een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06 , derde lid van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995".

ECDIS wordt in het BPR nergens genoemd.
Jij citeert uit het RPR, maar dat geldt alleen op de Rijn, de Waal en de Lek.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Baschinist »

Als dat echt zo in de almanak staat is dat toch een slordigheidje van de ANWB.
Hier staat toch echt een andere tekst
https://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2017-01-01
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: ma sep 27, 2021 10:37 pm Mijn bron is het BPR in de papieren versie van de "ANWB Wateralmanak 2021/2022", die ik dit voorjaar heb gekocht. Daarin luidt alleen het bovenstaande anders. namelijk:
"Artikel 4.07 Gebruik van en uitrusting met een Inland AIS-apparaat"
"1. Een schip moet zijn uitgerust met een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06 , derde lid van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995".
Ik heb de versie van een jaar eerder ,ook gekocht bij de ANWB-winkel in Assen.
Daarin staat exact hetzelfde.

En/of de ANWB hier een misser begaat Bas ,daar twijfel ik namelijk aan.
Want waar jij uit citeerde ,de link die je in de posting zet ,vermeld het volgende bij Art. 4.07:

Een schip dat vaart op een vaarweg van CEMT-klasse I of hoger, moet zijn uitgerust met een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06, derde lid, van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995. Het Inland AIS-apparaat moet goed functioneren.

Ik vraag me dus even af ,wat het verschil is met die van Gerard en die link van jou Bas.

Ik heb nog even naar het Reglement van orde gezocht,en daar staat het volgende:
Artikel 7.06. Informatie- en navigatieapparatuur
[Vervallen per 07-10-2018]
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Marifoon certificaat vervalt opeens.

Bericht door Baschinist »

Ik vraag me dus even af ,wat het verschil is met die van Gerard en die link van jou Bas.
Het verschil zit hem in de eerste zin " een schip dat vaart op een vaarweg van CEMT-klasse 1 of hoger"
Die zin staat er in de wettekst wel in en in het citaat van Gerard niet op de ene of andere manier.
Artikel 7.06. Informatie- en navigatieapparatuur
[Vervallen per 07-10-2018]
Klopt idd, maar als je verder klikt kom je op de wetgeving uit waarin het nu is opgenomen ( om het makkelijk en overzichtelijk te houden.)

https://wetten.overheid.nl/BWBR0041395/2018-10-07
Plaats reactie