uitdaging met afstellen boottrailer

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
rednas
Berichten: 23
Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:39 pm

uitdaging met afstellen boottrailer

Bericht door rednas »

Wellicht wat lastig zonder plaatsjes van daadwerkelijk mijn boot op de trailer en die komen nog maar de tekst alvast plaatsen bij deze met pics van internet (jullie kunnen met mijn juiste uitleg vast een beeld erbij vormen :))

Ik heb een ongeremde trailer met 3 kielrollen. De kielrollen zijn, zoals jullie vast weten, de rollen die daadwerkelijk het gewicht van de boot dragen. Kimrollen zijn er enkel ter ondersteuning voor het traileren en opdraaisteunen met stempels voor wat stabiliteit tijdens vervoer.

Het probleem dat ik heb is dat mijn boot enkel op de MIDDELSTE en VOORSTE van de 3 kielrollen rust. De achterste heeft geen werking (doet enkel zijn werk wanneer ik de boot vanuit het water op de trailer manoeuvreer). De achterste kielrol is vrij omdat de kiel van mijn boot niet tot helemaal achteraan door loopt. Zie het zo: de achterkant van de onderkant van de boot is "vlak" (wel, niet helemaal maar jullie snappen wat ik bedoel).

De achterkant van de boot (spiegel) is waar het meeste gewicht zit, zeker omdat ik daar een 50pk Honda heb hangen die ook nog eens 100kg weegt. In eerste instantie ging dit allemaal best goed omdat mijn kogeldruk (veel te!!) hoog was. Hierdoor zat er veel gewicht voorop. Ik heb nu de kogeldruk sinds kort op een juiste (veilige) waarde van 75kg gezet door de as van de trailer wat naar voren te plaatsen. Hierdoor viel me ook pas voor het eerst op dat de achterste kielrol niets draagt.

Ik heb nagedacht over een oplossing: ik zou de achterste kielrol omhoog kunnen brengen (zijn vast stelpijpen voor te krijgen). Het probleem dat ik dan echter krijg is dat de 3 kielrollen dus niet meer op gelijke hoogte staan. Als ik hier wat verder over na denk zou dit naar mijn idee problemen op kunnen gaan leveren wanneer ik de boot uit het water trailer.

Hoe denken jullie hierover? Ik neem aan dat ik niet de enige ben waar de kiel over de gehele onderkant van een boot niet overal dezelfde hoogte heeft.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: uitdaging met afstellen boottrailer

Bericht door KarelE »

Hoeveel ruimte zit er tussen vlak en achterste kielrol? Je zou kunnen overwegen links en rechts van de achterste kielrol vlakke rollen te plaatsen, iets hoger, zodat het vlak daarop rust als de boot helemaal op de trailer staat.

Bij het uit het water lieren heb je daar geen last van, voorop is de romp zo scherp dat die niet in de buurt van die vlakke rollen komt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie