De Mosselman

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

De Mosselman

Bericht door frank »

Dat was even schrikken gisteren luitjes,
mijn ponton kwam langzaam op de kar het water uit en wat er allemaal onder aanhing... niet te filmen!
Het hele vlak was bedekt met een zeer dikke laag mosselen, als dikke druiventrossen in een hangcultuur, zo zag het er uit.
Iedereen in de buurt kwam kijken en verbaasde zich.
En dat terwijl ik er 6 jaar geleden nog een dikke laag anitfouling op had gesmeerd.
Dat was waarschijnlijk uit een blik met een 'eco' sticker, dat is dus eigenlijk kunstmest geweest denk ik dan.
Afspuiten was al een hele klus, maar daarna die hele berg wegwerken.. pfff...
Liefst 10 volle kruiwagens heb ik daar weggesleept van een vlak van minder dan 40 m2.
Het hele dorp had een mosselfeest kunnen houden..
Anodes waren zwaar aangevreten, de beunkoeler zag er slecht uit vond ik zo. Veel electrolyse.
Daar zal ik dus binnenin een dikke anode moeten plaatsen.

Werk, werk.. altijd maar werk..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: De Mosselman

Bericht door edje »

Frank,

Toevallig ook nog een foto gemaakt, ben benieuwd naar je mossel cultuur en de problemen waartegen je aangelopen bent. Het is overigens heel normaal dat je in de koelwater aanzuig ook een anode hebt zitten. Misschien heb jij ook wel een annode nodig in je koelwater systeem.

gr Ed
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: De Mosselman

Bericht door frank »

Foto' s van dat schoonmaak moment heb ik niet. Na afloop zag ik eruit als een door visafval en meeuwen ondergescheten
dwangarbeider en had geen zin om dan ook nog eens een camera ter hand te nemen.
Maar toen het werk in de loods vorderde heb ik wel de moeite genomen.

Het ponton "Jerom" is een uniek vaartuig wat ik ooit zelf ontworpen en bijna zelf gebouwd heb.
Complete werkplaats annex kantine, ingericht met werkbank, keukentje en bureau, uitgerust met
aggregaat, perslucht, snijbrander en lasapparatuur etc. Je kunt het zo gek niet bedenken.
Voor veel ruimte onderdeks als opslag.
Er is regelmatig vraag naar door organisaties etc voor evenementen of klusjes te water.

Zie hieronder.

foto 1
Hier ben ik bezig met de zwarte lagen. Dat zijn er liefst 6 die na de twee lagen primer opgebracht worden.

Afbeelding

foto 2
De beunkoeler moest beslist goed beschermd worden tegen electrolyse. De bronzen pijpen vraten de bak op.
Dus heb ik een mooie oplossing bedacht door twee eivormige aluminium anodes tussen de roosters te lassen.

Afbeelding

foto 3
Het werk zit er bijna op. De eerste laag anti-fouling staat er op. Netjes afgelijnd met afplakband.
Op dit moment liggen we weer te water en kan ik de spudpalen er weer in gaan hijsen.

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: De Mosselman

Bericht door Boekel »

Mooi bakkie!

Als ik later groot ben en plaats heb voor zoiets... ;)
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: De Mosselman

Bericht door edje »

Anti Fauling heeft eigelijk pas nut als je op regelmatige basis vaart.(slijt door het water als je vaart waardoor aangroei bijna geen kans krijgt) Zelf hebben we een schip wat eigelijk niet zo heel veel vaart (bij elkaar 50 uur op jaar basis) we moeten elke 3 jaar droog omdat de schroef het water niet meer weg zet naar achteren maar naar de zij, verder hangt er dan een baard onder van heb ik jou daar, Tevens moeten we ieder jaar een (bevriende)duiker even onder het schip doorjagen met een plamuur mes om de schroef, roer en zeeinlaten ff schoon te maken. ff een tip, volgende keer als je hem weer droog gezet hebt moet je die anodes voor je inlaat gewoon in je kast zelf maken, (boven en onder 1) nu heb je kans dat er over een jaar of zo wederom een baard zit en dan blokkeer je door je anodes misschien net ff te veel koelwater waardoor je problemen kan krijgen. Ponton ziet er prima uit, ben er jaloers op, wij zouden ook zoiets willen hebben zodat we onze kleine vaartuigen ook in de winter kunnen onderhouden.

gr Ed
Plaats reactie