Webasto standkachel

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Lars
Berichten: 2
Lid geworden op: zo jan 26, 2020 6:43 pm

Webasto standkachel

Bericht door Lars »

We hebben een Webasto oude HL 3803.40 hangen. Volgens mij met een half-automaat besturing.

Ik heb het ding nog nooit aan gekregen en hoop dat jullie me kunnen helpen. Online heb ik een soort handleiding gevonden, maar die helpt me helaas niet verder.

Wanneer ik de stekker in het stopcontact steek en de besturing naar 'start' draai, loopt deze terug naar 1. Verder weinig actie... Weet iemand hoe het ding zou kunnen werken?

Afbeelding

Afbeelding
WADnWIND

Re: Webasto standkachel

Bericht door WADnWIND »

In China of Rusland zijn nieuwe rond de €200,-
Ik zou er geen hoofdpijn aan besteden.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Webasto standkachel

Bericht door Waterman »

Lars schreef: zo jan 26, 2020 7:40 pm Weet iemand hoe het ding zou kunnen werken?
Hebben we het hier over dezelfde kachel?
https://forum.fok.nl/topic/2536417
Zie het laatste bericht,daar zit een uitgebreide workshopmanual bij.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Webasto standkachel

Bericht door Navigo »

HH,

Dat is wel een heel kort door de bocht gegeven antwoord: adviseren wat ze nieuw kostten en niet erover nadenken.

Op basis van de gegeven info door de topic starter kun je gewoon niets, dus zelfs niet of hij überhaupt spanning krijgt.
Dus TS geef eerst eens aan wat hij wel doet? Dan krijg je misschien zinnige feedback.

Navigo
Lars
Berichten: 2
Lid geworden op: zo jan 26, 2020 6:43 pm

Re: Webasto standkachel

Bericht door Lars »

Klopt, dat is dezelfde. Ik had gedacht hier mogelijk meer geluk te hebben, gezien een dergelijke kachel wellicht vaker gebruikt wordt hier.
Het is een uitdaging het ding überhaupt aan de praat te krijgen, maar is een leuk hobby project.

Ik ga me eens in de handleiding verdiepen. Wellicht helpt die me al op weg.
Vooralsnog gebeurd er nog niet veel, buiten wat gezoem :D
Ik meld me wanneer ik meer info heb. Dank jullie wel!
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Webasto standkachel

Bericht door KarelE »

Zo'n kachel doorloopt een aantal stappen om op te starten:

- Voorgloeien
- Dan brandstofklep open en draaien, gloeikaars blijft aan
- Na een tijdje met behulp van de vlamdetector controleren of de kachel brandt
- zo ja dan kan de gloeikaars uit, dit hoor je doordat het voltage iets stijgt en de kachel iets meer toeren gaat maken.
- zo nee stoppen en de hele cyclus nog eens doorlopen.
- na twee keer niet starten gaat de kachel in storing. Door de spanning even te onderbreken reset hij en kan je het opnieuw proberen.

Bij uitschakelen wordt eerst de brandstofklep gesloten en draait de motor nog een tijdje door om alles af te laten koelen. Zonder nadraaien verbrandt de boel, dus niet zomaar spanning wegnemen als de kachel aan is.

Ik heb zelf een 12500.3 draaien.

Als je me een emailadres per PB stuurt zal ik je alle Webasto handleidingen die ik heb opsturen.

Ik heb op basis van al die handleidingen zelf een schema uitgedokterd, daarmee heb ik de boel draaiend gekregen.
Ik heb wel een volautomaat, die op basis van een stuurkastje met relais en wat meet- en regeltechniek bij warmtevraag van de thermostaat automatisch start en ook keurig met naloop stopt.

Het ding draait bij mij al een jaar of 5 probleemloos, ik houd er 's winters het schip mee vorstvrij.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
WADnWIND

Re: Webasto standkachel

Bericht door WADnWIND »

Navigo schreef: ma jan 27, 2020 5:21 pm HH,

Dat is wel een heel kort door de bocht gegeven antwoord: adviseren wat ze nieuw kostten en niet erover nadenken.

Navigo
Ik heb vroeger veel aan dat soort oude typen gesleuteld: verloren tijd als je de huidige economische vervangers bekijkt op de markt.
Zelfs al zou het alleen de stekker zijn, kan het nog steeds verstandiger zijn om een toestel naar de huidige stand der techniek te nemen voor zo weinig geld.

Zijspoor:
Met de diesel aanjaag branders van Elco etc. was het snelste een nozzle vervangen van een paar tientjes, ipv 2 uur sleutelen.

Maar ja, ik denk niet dat de meeste met passagiers gevaren hebben? Op die schepen moest warm water zijn en verwarming, dan leer je snel.
Als je als hobby hebt het sleutelen met diesel kachels en de tijd hebt dan zou ik er induiken.

https://nl.aliexpress.com/item/32954889 ... 3a371ad931
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Webasto standkachel

Bericht door Navigo »

HH,

Eerst maar eens het machientje doorgronden hoe het werkt.
Dan kijken welke stap ontbreekt of uitblijft.
Algehele inzicht is wel noodzakelijk. Met kennis heb je in een goede 15 minuten gevonden wat de oorzaak is en weet je of hij het nog waard is.

Als je van een elco alleen een nozzle hoeft te vervangen dan is dat 10 minuten werk.
Dat doe je of preventief of omdat het patroon versleten is. Anders ben je 10 minuten langer bezig om hem te delen, schoon te maken en te monteren.

Ik heb bijvoorbeeld niet in de passagiersvaart gezeten, wel wereldwijd als trouble shooter.
Geen winkel op iedere straathoek, dan moest het ook weer draaien, time is money. Hoe maakt niet uit als het maar draait.
Beetje creatief zijn is wel een must.

Navigo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Webasto standkachel

Bericht door KarelE »

Ik weet niet zeker of de kachel van ts dezelfde techniek heeft als mijn bakbeest, maar aan het uiterlijk te zien is dat alleen maar een kleinere versie van die van mij.

Die van mij heeft geen nozzle, maar een haaks omgezet stukje koperen leiding met een samengeknepen uiteinde. Voorzover ik heb kunnen zien is dat ook de enige brandstof'pomp' die er is. Het vaste deel van de leiding zit centraal in de as van de fan.

De brandstof wordt centrifugaal rondgeslingerd in een soort bekleed gazen trommel, die als branderbed functioneert. Door de centrifugaal kracht wordt nieuwe brandstof 'aangezogen'.

Als de kachel uit gaat wordt simpelweg de brandstof klep gesloten en brandt de resterende brandstof op in nadraaifase. In die nadraaifase stopt de verbranding na een aantal seconden een dan verdampt de rest van de diesel als witte rook.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie