Genasun mmpt laadregelaar zonnepanelen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Genasun mmpt laadregelaar zonnepanelen

Bericht door Navigo »

HH,

Een uitleg en meerdere vragen, wie kan hier wat duidelijkheid in verschaffen?

Ik ben bezig me te oriënteren voor 1 of meerdere zonnepanelen.
Dit mogelijk in combinatie met een kleinere genasun mmpt laadregelaar.
Een groot voordeel volgens de specs zou zijn dat;

Er bij een minimale spanningsverschil tov de accuspanning al wordt geladen. Daar waar het wel bekende blauwe merk een spanningsverschil nodig heeft van 5volt.

-Het lijkt mij dat er eerder en later op de dag langer rendement wordt behaald, heeft iemand hier ervaring mee?

-Nu staat er ook in de specs dat de regelaar zo dicht als mogelijk bij de accu geplaatst moet worden, intern een temperatuur compensatie van -28mv/C. De regelaar laadt in de absorptie fase met Max 14,2volt, float op 13,8 volt.

Nu zou het gemakkelijker zijn de omvormer in de koelere stuurhut te plaatsen, terwijl de accu’s in de motorruimte staan.
Hier kan ik hem makkelijk toegankelijk houden en aansluiten.
De motorruimte loopt aardig in temperatuur op, er vindt dan geen compensatie plaats.

Is een floatspanning van 13,8volt niet erg hoog voor een accu?

Zou dit de levensduur van de accu’s nadelig beïnvloeden?


-Heeft er iemand ervaring met de genasun omvormers en wil die zijn ervaringen delen?

Alvast bedankt.
Navigo
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Genasun mmpt laadregelaar zonnepanelen

Bericht door wrotter »

ik heb de hele bumps gekocht bij kleine zonnepanelen met wat hun aanraden alleen de kabels heb ik 2 slagen dikker genomen doe ik meestal altijd bij 12 volt gewoonte uit van huis ut op schepen mee gekregen het werkt nu al een paar jaar accu,s altiijd vol mppt regelaar uiteraard en een slag sterker dan nodig tot nu toe geen omkijken naar deze moet ruim 4x250 amp accu,s laden plus nog 1x145 start .
heb het bij hun opgehaald en in alle rust hebben ze me alles uitgelegd en kabels klaar gemaakt .
oja de regelaar hangt rond 60/70 cm van de accus .
betreft 2x100 w dit inverband met de ruimte er zaten 2x65 w op toen blauw nu zwarte .
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Genasun mmpt laadregelaar zonnepanelen

Bericht door buggyrene »

Hier ook alles besteld bij Kleine Zonnepanelen, zeer tevreden over.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Genasun mmpt laadregelaar zonnepanelen

Bericht door Navigo »

HH,

Uiteindelijk een setje van 55W en een Genasun regelaar aangeschaft.

In mijn geval heb ik het paneel vastgezet met dubbelzijdig tape op het vluchtluik en uiteindelijk de regelaar toch nabij de de accu's.

Wat ik van te voren wist van de specs is;
-Dat je alleen kan zien dat er wordt geladen, maar niet exact hoeveel(zichtbaar aan de hand van knipperend ledje)
-Als de absorptiespanning gedurende 2 uur 14,2 volt haalt, dan valt hij daarna terug naar 13,8V(de floatspanning).

Prima, een volle accu, 100 procent geladen accu ligt volgens de spanningstabel op 12,8V.


Nu de vragen;
-Zal de regelaar weer in de absorbtiefase gaan laden als de accu ergens onder de 12,8 volt komt?
-De regelaar geeft 13,8 volt in floatfase/ 14,2 volt in absorptie fase , mijn dynamo geeft in de zomer(interne temperatuur regeling) ook 13,8 volt af.
Kan het nu zo zijn dat de dynamo overtroeft wordt door de regelaar, de dynamo dus weinig tot niets zal doen?

Nu weet ik de praktijk gaat het uitwijzen.
Ik denk dat de kleinere regelaars, ongeacht het merk nagenoeg het zelfde werken.
Wie heeft ervaring, en wil dit delen.

Navigo
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Genasun mmpt laadregelaar zonnepanelen

Bericht door sailor wim »

Welke regelaar de hoogste spanning afgeeft gaat voor.
Ook al zijn de opgegeven specs hetzelfde, zal er toch bij de accu een meetbaar verschil zijn.
Door draad lengte en dikte.
Dus in theorie kan jij met een hele dag varen met voldoende zon op het paneel afmeren met lege accu's.
Nu haal je natuurlijk nooit op onze breedte graad met een horizontaal liggend paneel 100% opbrengst.
Dus zal de dynamo heus wel gaan laden tijdens de reis.
Verder had ik een analoge Ampere meter na de regelaar ingebouwd. Kost weinig en geeft toch info.
Natuurlijk is de BMV van Victron het summum voor de accu laad toestand.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Genasun mmpt laadregelaar zonnepanelen

Bericht door Twei Woiven »

Een Ampèremeter en een Voltmeter zijn voldoende om de accuconditie goed in de gaten te houden.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Genasun mmpt laadregelaar zonnepanelen

Bericht door Navigo »

HH,

Net wat ik dacht, dus even in de gaten houden.

Het zonnepaneel heb ik juist geplaatst om ergens langer te kunnen blijven liggen. Vooral als de kids het naar het zin hebben.
Ik kon max 55 uur blijven liggen, voordat ik onder de 60 procent van de accucapaciteit kwam.
Het nadeel is/was dat ik daarna zeker 2 tot 3 uur moest varen om de accu's weer vol te krijgen.

Digitale voltmeter heb ik nu ook ingebouwd, met rondom met de klok mee rode/ oranje en groene ledjes.
Makkelijk te zien wanneer ik op 60 procent van mijn accucapaciteit zit.
Dat is een beetje wanneer ik zal moeten gaan laden, dan zal de dynamo vast meegaan doen.

Mocht de regelaar van de zonnepanelen inderdaad "winnen" dan dek ik het paneel wel even af.
Ik ga het meemaken.

Vanaf volgende week gaan we er volop gebruik van maken.

Navigo
Plaats reactie