toilet drink en vuilwatertank

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

toilet drink en vuilwatertank

Bericht door Navigo »

HH,

Om de verhouding inhoud drinkwater versus vuilwatertank te bepalen ben ik opzoek naar;

Hoeveel(in liters)water gebruikt een twist en lock toilet gemiddeld bij een toilet bezoek(uitgaande van een grote boodschap).
Nu nog niet geplaatst, dus ook hier is nog een keuze in.

Ik ben namelijk voornemens om het toilet te gaan spoelen met drinkwater;
Het voordeel in mijn ogen; geen huiddoorvoer, geen vervuild(bagger)water en geen "stank" door gebruik buitenboord water.
Het nadeel in mijn ogen; drinkwater gaat verloren aan een toiletbezoek, door twist en lock systeem(interne lekage) kan er verbinding zijn tussen ontlasting en drinkwater.

Wasbak gaat met een keuzeafsluiter hetzij boven de waterlijn buitenboord of naar de vuilwatertank.

Nu ik nog de keuze heb om een verhouding tussen beide tanks te bepalen hoor ik graag jullie ideeen/ meningen, wat wel of wat vooral niet te doen.

Met een beetje moeite kunnen we totaal 240liter plaatsen.

Alvast Bedankt,

Navigo
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door Carel-k »

250 liter Vuilwater of drinkwater?
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door Carel-k »

Ik zou altijd met drinkwater spoelen dat kan je gewoon op je drinkwater systeem aansluiten en een T afsluiter tussen afvoer ,Vuilwater tank in of over boord
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door Navigo »

HH,

We hebben tussen de beide brandstof tanks ruimte voor de tanks.
Ze liggen dan op hartlijn schip en nagenoeg blijft de trim gelijk.

De ruimte is 40x40x150lxbxh), dan is er aan de bovenzijde nog wat ruimte over voor de aansluitingen.

Mijn eigen gedachte is 150 liter water, 100 vuilwater.

Navigo
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door Gerard »

Navigo schreef: za jan 15, 2022 5:11 pm Ik ben namelijk voornemens om het toilet te gaan spoelen met drinkwater;
Wat een verspilling van kostbaar drinkwater!
Het voordeel in mijn ogen; geen huiddoorvoer, geen vervuild(bagger)water en geen "stank" door gebruik buitenboord water.
Ik woon al ruim 15 jaar aan boord en heb nog nooit last gehad van wat je hier noemt (je ligt toch niet in een gierput?) en wat is het probleem van een huiddoorvoer?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door varg »

Navigo schreef: zo jan 16, 2022 9:38 pm HH,
Mijn eigen gedachte is 150 liter water, 100 vuilwater.

Navigo
Dat is wel erg weinig drinkwater om ook nog je toilet mee door te spoelen! Arnold
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door quichot »

Het lijkt mij niet slim om met drinkwater door te spoelen. Hangt natuurlijk af van het aantal opvarenden, én van de drinkwatercapaciteit, maar zo'n plee tikt over een etmaal toch aardig aan.
Voorraad drinkwater is zéér maatbepalend voor je walonafhankelijkheid, en dat terwijl je door spoelwater vaart waarin je zonder bezwaar zwemt (ik althans), of waarmee je ook de dekken spoelt. En zowel zwemmer als dekken gaan daar toch ook niet vreemd van rieken?
Mijn advies, niet doen. Een deugdelijk aangelegde huiddoorvoer vormt geen enkel risico.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door wrotter »

ik vaar al vasn af 1956 maar nog nooit gespoeld met drinkwater altijd buiten boort water ,ondanks dat ik bij mijn eigen schip een watertank had van 16 ton en met een wc met drinkwater ben je razend snel door het water heen zeker als je maar een paarhonderd liter hebt je hebt niet overal paaltjes staan waar water uit komt .
maar doe gewoon je eigen zin als het beter uitkomt de ervaring zal het leren .
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door Waterman »

Navigo schreef: za jan 15, 2022 5:11 pm Ik ben namelijk voornemens om het toilet te gaan spoelen met drinkwater;
........, geen vervuild(bagger)water en geen "stank" door gebruik buitenboord water.
Dat is in de eerste plaats zonde van het drinkwater ,en onnodig als je op een gemakkelijke manier gebruik kan maken van het oppervlaktewater.
Bagger water?
Je gaat me toch niet vertellen dat alle eenden en ander zwemgevogelte in bagger water rond zwemmen?
En aan de eventuele reuk die je ervaart , daarvoor zijn er oplossingen in de vorm van geurblokjes.
Ik vind die geur wel meevallen ,van "stank" is geen sprake.

Wij vangen thuis het regenwater op in een 650 liter staande tank ,en gebruiken dat voor auto wassen en de tuin.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door quichot »

Eigenlijk snap ik het hele verhaal niet.
Spoelwater voor de plee pomp je op als je doorspoelt. Binnen een paar tellen verdwijnt dat met je ontlasting in een tank. Wat is daarbij het voordeel van drinkwater boven buitenwater? 'Schoner' zwart water?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door KarelE »

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Als de wc een aantal weken niet is doorgespoeld is het kleine beetje water wat er in blijft staan gaan stinken, net als het water dat tussen de huiddoorvoer en de pomp in de slang zit. Er zitten nu eenmaal bacteriën etc in het buitenwater die gaan rotten en stinken.

Maar met de beperkte ruimte die je hebt voor je drinkwatertank zou ik dat voor lief nemen, gewoon buitenwater gebruiken voor het spoelen en als je na een tijdje weer aan boord komt gewoon het toilet direct even doorspoelen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door Navigo »

HH,

Het ei is gelegd, puur praktisch vormgegeven.
Vuilwatertank wordt 70 liter, drinkwater wordt 150 liter..

Het spoelen ga ik met drinkwater doen, ieder zo zijn eigen kijk denk ik maar.
Voor de rest gaan we het wel meemaken.

Thanks voor iedereen zijn input.
Navigo
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door wrotter »

laat mensen in wat ik zeg de waan dat het met drinkwater goed gaat .
de ervaring van schippers over soms hele vele jaren schuift men an de kant .
niets mis mee maar ja iedere keer een liter of 5/9 water tikt het snel aan .
en als je weet hoeveel drinkwater je normaal gebruikt kan je wel uitrekenen wat het water verbruik is gedeeld door het aantal liters dat in de bunker gaat weet je ongeveer wanneer je mag bunkeren .
en ik weet uit ervaring hoe je in watersnood je moet zien te redden vooral in het buitenland .
maar een paar kratten mineraalwater en je komt er wel .
zelfs met 15 kub wel eens aan de grens geweest ,maar ook soms een kolega met een paar kub kunnen redden met 32 man aan boord kan het vrij hard gaan .
op een rijnvaart pass waar ik op voer was het ruim 60 kub per dag laden wel 120 paas en 30 bemanning en natuurlijk een keuken die zowat een kwart per dag gebruikte de rest wc een douches .
nu red ik mij met 400 liter maarja heel vroeger hadden we maar een tank van dik honderd litrer en wat vaten voor d afwas en de was .
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door Navigo »

HH,

“ Proef “ ik in voorgaande reactie enige irritatie?
Niet de bedoeling hoor. Als ik het verkeerd “proef” dan verder maar vergeten dat ik reageer.

Ik begon de openingspost ook niet voor niets met de vraag ;
Wie weet wat een twist en lock toilet gebruikt bij een spoelbeurt.
Lijkt me veel minder dan de genoemde 5 tot 9liter van een normaal spoeltoilet, maar hoeveel is het in de praktijk?

Het antwoord zou deels bepalend kunnen zijn voor het antwoord op de verhouding tussen drink en vuilwatertank( zonder dat er direct in oppervlakte water wordt geloosd).

Dus nee ik neem iedereen zijn opvatting/ mening mee en maak dan een keuze.
Meestal afwijkend van de standaard, geeft iig meestal een leercurve.

Navigo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: toilet drink en vuilwatertank

Bericht door KarelE »

Met maar 150 liter drinkwater zou ik wel zorgen voor een plan B: maak het mogelijk het toilet met buitenwater te spoelen. Niets zo irritant als op vrijdagavond in Emmeloord voor het weekend tussen twee bruggen komen vast te liggen en geen water meer hebben om door te spoelen. Tussen die bruggen vastliggen heb ik meegemaakt, niet kunnen doorspoelen niet :wink: .

Op de Johanna kunnen we 10 dagen vooruit met 2600 liter, 150 liter lijkt me hoe dan ook een uitdaging. Misschien te doen als je flessenwater voor consumptie gebruikt en geen douche hebt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie