Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1115
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ten Post - Damsterdiep
Info: Boot: Doerak 850 AK met Peugeot-Indenor 4.90 50 pk.
Hurth keerkoppeling.
Contacteer:

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Waterman »

Navigo schreef: wo aug 03, 2022 11:24 pm Olie van de koppeling al eens ververst en oude olie gecontroleerd op vervuiling?
Ik weet niet of dit de laatste keer ,2 jaar terug ook is gebeurd.
Maar het kan geen kwaad ,het nog eens te doen.
Welk type ik heb ,weet ik niet ,er zit geen type (meer) op.
Het is een kk met de schakelhandle op de zijkant ,rechts (uitlaatzijde motor,)
Desnoods maar afmeten hoeveel erin moet ,met de peilstok.
Gisteren de olie nog gecontroleerd,er zat nog voldoende in.

Ik ga het er wel aan de onderkant uit halen,dan komen eventuele ongerechtigheden ook mee.
Dat wil met mijn vacuümpompje namelijk niet.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 806
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door frank »

Waterman schreef: wo aug 03, 2022 7:56 pm Ik heb er wel een filmpje van gemaakt.

Foto's kun je via dit form doen ,maar een filmpje pakt die denk ik niet.
Is 121mb groot.
Gelukkig maar anders gaat dat een dure grap worden. de data-traffic bij tientallen downloads tikt flink aan.
Lijkt me verstandig gewoon bij Youtube te plaatsen. Ik weet zo niet wat voor limiet ze daar hebben.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4178
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Marie Christina »

Daar hebben ze wel een limiet, maar dat is om te voorkomen dat je er complete bioscoopfilms op plempt.
(Die staan er wél op overigens. Hoe de plaatsers daarvan dat flikken weet ik ook niet.)

De filmpjes die wij maken komen bij lange na niet in de buurt van dat limiet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1671
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door paure nesci »

Ruud heeft voor mij meerdere filmpjes op joetjoep gezet , waarvoor nogmaals mijn grote dank !
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
JanSr
Berichten: 265
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door JanSr »

Je kan wel blijven praten, daarmee verandert er niets.
Je kan er uiteraard mee doorvaren tot het niet meer wil. Het akelige daarvan is, dat dat altijd op een ongeschikt moment gebeurt.

De boel loshalen moet je toch een keer.
Het uitbouwen van die keerkoppeling is ongeveer evenveel werk als het opmaken van die Hurth.
Als je de Hurth open heb zie je direct of er iets mis is.
Je kan de ook de tanden tellen, dan weet je de overbrengingsverhouding.

Als je hem hebt uitgebouwd kan je meteen naar de demperplaat kijken.
Tegenwoordig plaatst men dikwijls kunststof demperplaten, die maken geen lawaai en ze blijven heel.
Laatst gewijzigd door JanSr op zo okt 02, 2022 2:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Waterman
Berichten: 1115
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ten Post - Damsterdiep
Info: Boot: Doerak 850 AK met Peugeot-Indenor 4.90 50 pk.
Hurth keerkoppeling.
Contacteer:

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Waterman »

JanSr schreef: vr aug 12, 2022 5:54 pm Als je hem hebt uitgebouwd kan je meteen naar de demperplaat kijken.
Tegenwoordig plaatst met dikwijls kunststof demperplaten, die maken geen lawaai en ze blijven heel.
Ik ga er een R&D demperplaat in zetten met kunststof demping.
Ze zijn wel iets duurder ,maar men zegt dat het geratel dan weg is.
Ook schijnen die de inschakeling iets te vertragen ,waardoor je geen dreun in de keerkoppeling krijgt.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
ErikH
Berichten: 620
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door ErikH »

Denk dat je daar goed aan doet. Nu nog uit zien te vogelen hoe hard het kunststof moet zijn, dat schijnt leverbaar te zijn in verschillende hardheden.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 321
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door buggyrene »

Deze vakantie het zelfde gehad met de boot van mijn dochter, in het voorjaar de koppelingsplaatjes en slijtringen van de Hurth keerkoppeling vervangen want de koppeling schakelde niet meer zoals het moest, wekte weer perfect, tot dat ze op het eerste weekend van de vakantie weer problemen kreeg, terug naar onze thuishaven gevaren was ik de keerkoppeling zat, want na het uithalen en schudden met het ding, rammelde hij, lagers lagen eruit. In Joure heb ik een nieuwe ZF koppeling gekocht, deze past 1 op1, en 2 uur later lekker op vakantie. :) Kosten, wel ff slikken, maar voor €880 kon ze weer vertrouwd het water op, en dat is mij het belangrijkste.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Waterman
Berichten: 1115
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ten Post - Damsterdiep
Info: Boot: Doerak 850 AK met Peugeot-Indenor 4.90 50 pk.
Hurth keerkoppeling.
Contacteer:

Re: Hurth keerkoppeling maakt lawaai

Bericht door Waterman »

We komen er inmiddels achter ,dat we meer problemen hebben ,dan alleen kk en demperplaat.
De motor loopt an sich goed,start ook vlot ,maar verliest koelvloeistof.
Een liter per 4 uur.
Waar het blijft weet ik niet.
In ieder geval niet in het carter,oliepeil zakt zelfs een klein beetje.
Olie is ook zwart en vertoont geen sporen van koelvloeistof.
Onder de motor ligt ook niks.
Ik verdenk de warmtewisselaar,dat die intern mijn koelvloeistof doorlaat richting uitlaat.
Aangezien we nog niets gerepareerd hebben, hebben we besloten om een gehele hermotorisatie door te voeren.

Nu mijn vraag.
Kan een Doerak 850 AK toe met een Yanmar 3YM30 met een Kanzaki kk met ratio 2.62?
Boot weegt circa 5,5 a 6 ton.
Vaargebied is Noord Nederland , tot de lijn Kampen - Hardenberg.
Of moet daar een zwaardere motor in , bv een Mitsubishi S4L2 met 42 pk's.
M.i. ben je vermogen nodig als je de rivieren op zoekt.
Daar komen we ,en dat ambiëren we ook niet.

Waarom vraag ik dat.
Ik heb al sinds 4 jaar de Yanmar 3YM30 in de garage staan.
Het torretje is van 2007 of 2008 volgens een dealer van Yanmar.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Plaats reactie