Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door stevedem »

JanSr schreef: ma okt 03, 2022 6:39 pm
Die uitspraak schreeuwt om uitleg.
Wit reflecteert beter dan donkere kleuren.
Simpel,
Is nu blauw, en donkere kleuren worden bloedheet in de zon, een witte romp niet.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door stevedem »

Toch kleine tegenvaller, rechtsachter zit op een deel van een meter of 4 de antifouling niet vast genoeg.
Die steek je daar los, en ook als je op een intakt deel daar tikt met de punt van een hamer barst er een stuk vanaf.
Wel even schrikken, want ik begon precies daar en dacht dat de hele romp zo zou zijn.
Maar gelukkig zit het verderop wel goed vast, denk dat ik 30% eraf moet steken :cry:
Afbeelding

Ook de romp ziet er gewoon weg NIET uit, wat zie je dat pas goed als hij droog staat zeg.... teveel plekken erop, daar wil ik niet meer mee gezien worden 8)
Dus ik ga toch de romp schilderen, maar dan niet met 2c.
Ik zet er 1 laag One-Up over, dan nog een laag met 50% One-Up en 50% Toplac plus, en dan 1 laag Toplac Plus.
Beide zijn te verwerken vanaf 5 graden.

Alleen welke kleur blauw zal het beste matchen bij de zeiltjes ?
Pacifc blue of Ocean Blue van International ?
Afbeelding

En als laatste...
Bij belasting gaat mijn roer zwaarder, hoe harder je vaart, hoe zwaarder hij stuurt.
Nu hij droog staat, vraag ik me af of het roerblad wel klopt qua verhouding met het balanspunt.
Blad is 54cm, en draaipunt zit op een 40cm ongeveer.
Ik heb nog ruimte om er een strip op te zetten voor, zodat hij iets langer word.
Afbeelding
Afbeelding
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door Waterman »

stevedem schreef: zo okt 09, 2022 12:09 pm Nu hij droog staat, vraag ik me af of het roerblad wel klopt qua verhouding met het balanspunt.
Blad is 54cm, en draaipunt zit op een 40cm ongeveer.
Ik heb nog ruimte om er een strip op te zetten voor, zodat hij iets langer word.
Even vooropgesteld ,ik ben daarin geen expert.
Maar mij werd enkele jaren terug geadviseerd, het balansdeel niet groter te laten worden dan 20% van het roeroppervlak.
Ik heb de verhouding op 18% gemaakt.
Maar uitgaande van die 20% is het balansdeel m.i. nu te groot.
54cm x 20% = 10,8 cm en geen 14cm.g
Dan is verlengen met 3 a 4 cm in dit geval wel de beste optie denk ik.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door paure nesci »

Hier is al veel over geschreven , na deze aanpassing aan mijn roer , stuurt ie scherp, licht , vaart rechtdoor op alle snelheden , en haaks n bocht om , kortom 100%tevreden over t resultaat....

viewtopic.php?p=53373#p53373

Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door stevedem »

sturen doet hij goed, zowel rond als rechtuit.
daar hoeft niets in te veranderen.
Wil alleen dat zwaardere sturen bij 40% belasting en hoger eruit of omlaag hebben.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door ErikH »

Weer een reactie van een niet-deskundige; Andere pomp en/of cylinder een optie? Hoeveel slagen maak je van boord tot boord?

Gr.

Erik
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door Baschinist »

Wil alleen dat zwaardere sturen bij 40% belasting en hoger eruit of omlaag hebben
Je roer is in weze niets anders dan een plaat die je door het water trekt, maak je die plaat groter dan heb je meer kracht nodig. Maakt dan op zich niet veel uit of je dat blad voor of achter het draaipunt groter maakt.
Hier wat aan doen moet je toch zoeken in een andere pomp en/of cilinder en/of groter stuurwiel en/of langere roer lever.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door JanSr »

Zo te zien is het roer wat jij hebt een wat dun uitgevallen "Schilling-roer".

Gewone roeren doen het doorgaans redelijk met een voor-achterverhouding van max ca 20-80.
met een maximale roeruitslag van 70° van boord tot boord.

Als je meer wil is een Schilling roer een uitkomst. Bij het juiste profiel (dus "dikker" dan de jouwe) kan je gaan tot 40-60 voor/achter.
De maximale roeruitslag kan gaan tot 140°.
De afstand van schroef tot voorzijde roer mag niet kleiner zijn dan 0,5 x schroefdiameter.

Met een dergelijk roer draait je schip om een punt bij de midscheeps.
Rechtuitvaren gaat prima, maar met kleine roeruitslagen, kleiner dan de meeste stuurautomaten aankunnen.
In een bocht wil het roer "verder doordraaien", als je het loslaat gaat het naar de max. uitslag.

Ik heb jaren met zulke roeren gevaren. Als je er aan gewend bent wil je nooit meer anders.

Het vergt wel een hydraulische stuurinrichting met drukgestuurde terugslagkleppen: Als je het stuurwiel loslaat staat het systeem geblokkeerd, zoals bij de meeste tegenwoordig.
Een stuurinrichting die 140° aan kan lukt niet met een helmstok + cilinder". Daarvoor zijn andere listen noodzakelijk.
Deze zit op mijn sloep: Werkt uitstekend:

Afbeelding
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door Waterman »

JanSr schreef: do okt 13, 2022 10:42 am De afstand van schroef tot voorzijde roer mag niet kleiner zijn dan 0,5 x schroefdiameter.
Dit klopt niet denk ik.
Dat zou immers betekenen,dat als je schroef 50 cm doorsnede heeft ,dat je roer er dan minstens 25cm vanaf moet zitten.

Wat ik wel overal lees op internet ,is dat afstand roer < ----- > schroef , minimaal 12% en maximaal 15% van de schroef diameter moet zijn.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door JanSr »

Toch wel. De meeste roeren zitten te dicht bij de schroef.

De schroefstraal wordt steeds dunner, naarmate je verder achter de schroef komt.

Schetsmatig:

Afbeelding
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door Waterman »

JanSr schreef: do okt 13, 2022 12:26 pm De meeste roeren zitten te dicht bij de schroef.
De schroefstraal wordt steeds dunner, naarmate je verder achter de schroef komt.
Niet alleen in de pleziervaart, maar ook in de beroepsvaart zitten schroef en roer dan te dicht bij elkaar.
En dat een schroefstraal naarmate deze verder naar achter de schroef komt ,dunner wordt,kan ik niet zoveel mee.
In dat geval zou ik zeggen,hou hem er zo dicht mogelijk bij,zodat ik veel schroefstraal op mijn roer heb.
Maar oke ,daarin ben ik een leek, en eigenlijk vind ik al die theorie niet interessant.

Waar ik mijn info vandaan haal,zijn o.a. deze sites:
https://janserneeboot.blogspot.com/2006 ... ingen.html

https://natuurwetenschappen.nl/2003/05/ ... vorm-roer/
En zo zijn er nog legio voorbeelden die aan te dragen zijn ,dat jou theorie daar niet mee strookt.

Iets anders.
Stel dat je gelijk hebt,wat is dan (of kan zijn) de reden dat het roer dichter bij de schroef staat ,dan dat het feitelijk niet zo behoord te zijn.
Begrijp me goed ik onderschat je kennis niet ,maar mij overtuig je niet met alleen een grafiek van boogjes over de schroefstraal.
Ook bestrijdt je daarmee dus de kennis die anderen daarover bezitten.
Helaas,en dat is wel de waarheid, ik kom namelijk nergens jouw plausibele verklaring jammergenoeg tegen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door JanSr »

Schilling roer

Met enig zoeken krijg je:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schillingroer

https://www.youtube.com/watch?v=OpzRKDqafww
https://www.youtube.com/watch?v=OpzRKDqafww

en nog veel meer.

Oude (stoom) sleepboten zijn berucht vanwege hun beroerde manoeuvreerbaarheid. Groot roerblad, zonder enig oppervlak vóór de roerkoning, roerkoning vlak achter de schroef.

Het verschil met een Schilling roer kan niet groter zijn..

Mijn eerste ervaring met zo’n roer begon in 1976. Een vriend liet een fors motorjacht bouwen voor een wereldreis. Door ziekte beperkte zich dat uiteindelijk tot een Round-North-Atlantic; R’Dam-Azoren-Bermuda-Intra coastal waterway-New York-New Foundland-Westkust Groenland-Ijsland-Shetlands-Caledionia canal-Inverness-Rotterdam. 1 mei vertek, 15 september weer thuis. Allemaal met dat Schilling roer.

Ik had het voorrecht de maidentrip mee te maken, ter testing en kalibratie van alle apparatuur. Een mooie tocht: Terschelling-Limfjord-Marstrand en via het Kielerkanaal weer terug.
Het Schillingroer maakte het mogelijk om “op zijn plek” te draaien: Roer aan boord, stationair in zijn werk; dan draait het schip om een punt midscheeps. Zonder boegschroef “Ik wil al die gaten niet in mijn schip”.
Aanleggen in een drukke haven met nog één passend gaatje: Neus haaks op 0,5 m van de wal in het midden van de plek, roer aan boord en dan langzaam draaien tot je evenwijdig aan de ka ligt.

Je kan er zelfs heel goed mee rechtuit varen, met erg kleine roeruitslagen.
Dat vergde aanpassingen voor de stuurautomaat (Decca), het debiet van de hydrauliek pomp werd voor het varen op de automaat gehalveerd en via een mechanische list werd de hoek van de roerstandaanwijzer verdubbeld. Het heeft altijd naadloos gewerkt in de 30 jaar dat ik het schip volgde.
Op zee verbaasde ik mij altijd over de minimale roeruitslagen, waarmee het schip op koers bleef. Zelfs met afgaand tij met NW8 in de Elbemond.

Omdat mijn overnaadse sloep erg slecht draaide heb ik daar ook zo’n roer voor gemaakt. Daar vaar ik ook al ruim 20 jaar mee: Nooit meer anders.

Niemand hoeft mij te geloven, zeker Waterman niet. Maar als je tobt met een slecht sturend schip kan het geen kwaad om de Schilling-optie te bezien.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door ErikH »

Jan; Als dat Schilling roer zoveel effect heeft bij kleine uitslagen zal er wel relatief veel kracht nodig zijn om die kleine uitslag te maken?? (Dat zou dan weer het probleem van Steve verklaren)

Gr.

Erik
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door Waterman »

JanSr schreef: do okt 13, 2022 5:24 pm Maar als je tobt met een slecht sturend schip kan het geen kwaad om de Schilling-optie te bezien.
Ik tob gelukkig niet met een slecht sturend schip,al kan het altijd beter.
Maar als ik rekening zou moeten houden met dat de voorkant van het roer 50% van de schroef diameter,eraf moet zitten ,dan komt mijn voorkant van het roer achter de draaipunt te zitten.
Dat zal niet de bedoeling zijn denk ik.
Ik ga ervan uit dat Dick Leger toch wel wist waar hij mee bezig was ,toen hij de Doerak ontwierp.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Schade aan schroef, gelijk maar e.e.a. verbeteren en schilderen

Bericht door JanSr »

@ErikH: De stuurkrachten op een schillingroer zijn minimaal, omdat het nu eenmaal veel beter in balans is dan een roer met weinig of niets voor het draaipunt voor het roer.

Een Schillingroer gaar "raar" doen bij een grote stuuruitslag, ca 30° tot 50° en veel vermogen. Het roer wil dan doordraaien.
Gas er af: probleem weg. Dat doe je toch al, want je schip draait zich onder je kont vandaan als je dat doet.

Met die motorkruiser leerden we dat bij het testen van het noodstuurwerk: een 3m lange pijp als helmstok met een paar takels om hem midscheeps te houden. Daar viel uitstekend mee te varen.
Maar als je die takels losmaakte met het roer in een flinke hoek was er geen houden aan als er vermogen op stond.
Vandaar ook mijn eerste opmerking: Je moet een hydraulische besturing hebben met drukgestuurde terugslagkleppen. En dat is al jaren de standaard.

@ Waterman: Ik begrijp niet wat je bedoelt. Als je je roerkoning niet een eindje naar achteren kan zetten moet je niet aan een Schilling roer beginnen.
Dan zijn er nog twee opties: Slecht sturen, of een nader schip. :D
Plaats reactie