Verstuivers van zware olie motoren zijn in zijn geheel niet te vergelijken met dieselmotoren, toch iets andere specificaties en toleranties.
Navigo
De verstuivers van de zware reut zijn dezelfde als die van de dieselolie.
Geen verschil.
Tuf loopt er ook gelijk op.
Op de afmetingen en dergelijke na zijn de motoren ook gelijk van principe.
Ik blijf erbij dat ik 1500 uur erg snel vind, heel erg snel.
Onze Thornycroft haal ik met 10000 uur eens tevoorschijn, vroeg genoeg..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Fijn dat je denkt dat verstuivers voor diesel en HFO dezelfde specificaties hebben.
In de praktijk is dat echter niet zo. De toleranties zijn wezenlijk anders.
Neem een verstuiver specifiek geschikt voor diesel. Breng de temperatuur van de diesel maar eens omhoog richting de 60 graden. Je zult zien dat de naald stroever begint te bewegen, uiteindelijk zelfs vaststaat.
Vandaar dat lekolie of retour naar tank altijd aan te bevelen is.
Bij een HFO verstuiver zul je zien dat; bij gebruik van diesel of MGO de hoeveelheid lekolie toeneemt(kouder is ruimere passing).
1500 uur is snel, er zijn zoals eerder genoemd vele mogelijke oorzaken.
Navigo
Maar als verstuivers voor MDO en HFO verschillen hoe kan het dan dat zeeschepen zowel op het één als op het ander draaien?
Zonder verstuivers te wisselen.
(Oprechte vraag.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Marie Christina schreef: ↑di nov 22, 2022 5:06 pm
Maar als verstuivers voor MDO en HFO verschillen hoe kan het dan dat zeeschepen zowel op het één als op het ander draaien?
Zonder verstuivers te wisselen.
(Oprechte vraag.)
En daar ben ik dan ook wel nieuwsgierig naar.
Immers, de verstuivers waarmee op HFO gedraaid werd waren dezelfde als degene waarmee op diesel gedraaid word.
Sterker, zodra schepen de Noordzee opdraaien zijn ze verplicht om op diesel over te schakelen, dus ze draaien niet een half uurtje op diesel...
De motoren waar ik mee van doen heb (MAN 32/40, 500pk/cilinder in hoofdzaak) kom ik dat verschil niet tegen, ook niet in de boeken..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Gaat door hetzelfde systeem..
Zelfde brandstofpompen ook.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Jinny en Bas zullen het beamen, zo vermoed ik, maar ik heb in 30 jaar nooit meegemaakt dat er ook maar iets gewisseld werd bij overgaan van MDO naar HFO of andersom.
Wel moet er overgegaan worden.
Dus stukje bij beetje de ene brandstof afnemen en de andere toevoegen.
Een proces dat wel een uurtje neemt.
(Correct me if I'm wrong, machinisten.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
De toleranties (afhankelijk van de te gebruiken Cst) worden gekozen bij in dit geval HFO. Overgaan op een lichtere brandstof in dit geval MGO heeft geen direct nadelige invloed op HD pomp of verstuiver.
Je zult zien dat de hoeveelheid lekbrandstof toeneemt, maar dat is denk ik wel vrij logisch of………niet?
Lekkages in overige delen van het brandstofsysteem komen ook dan meestal naar voren.
De gestelde eis dat je in bepaalde (zee)gebieden overgaat op MGO(zwavelarm) is een milieu aspect. Met als groot voordeel of nadeel dat er veel falen is van de voortstuwing. Het is maar van uit welk oogpunt je het bekijkt.
Nu is het HFO tijdperk voor mij al ff geleden maar verstuivers wisselen o.i.d. was idd niet aan de orde. Verschil is volgens mij dat HFO verstuivers vaak externe koeling hebben i.v.m. de voorverwarmde brandstof. Bij enkel diesel koelt de diesel zelf afdoende.
Ff on topic: die verstuiver doet niet veel idd. Nu had ik bij die diagnose op zich ook geen twijfels. Het verhaal over de smeerfilm in de cilinder was wel nieuw voor mij. Nu ben ik ook niet alleswetend dus het zou zo maar kunnen maar voorlopig kom ik er op Google niet heel veel verder mee.
Ik vind de follow-up een beetje kort door de bocht als ik eerlijk ben. 1500 uur is vlot maar heel veel moeite in de oorzaak wordt niet gestoken. Prut in de olie kan geen kwaad zonder te weten wat het is en waar het vandaan komt en het advies om dan maar je verstuivers om de 800-1000 uur te reviseren/vervangen vind ik dan vrij makkelijk.
Ik ben het met je eens, waarom zijn die verstuivers zo snel stuk.
Het smeerfilm verhaal vind ik wel plausibel.
Ik tap regelmatig de tanks af via een waterzak punt. Nooit prut of rommel gezien.
Altijd heldere diesel.
Ik zal de zaak nauwlettender gaan volgen om vertrouwen te krijgen dat de smering en verstuiving goed blijft.
Ik hoor steeds vaker dat men overgaat op Racor voor filter omdat deze beter zijn.
Als de schade door verontreinigde dieselolie komt, zou ik dit filter kunnen gaan plaatsen.
CAV / Delfi 296 filter is niet verkeerd hoor, dit is 5 tot 7 Micron.
Ik had een Separ 10 Micron als voorfilter en dat niet te groot gekozen.
Deze combinatie houd je CAV filter wat langer "schoon" en de Separ wanneer goed gekozen doet wat aan water afscheiding, meer als de CAV met kijkglas.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
De olie op de cilinderwand wordt op laagdikte gehouden door de schraapveer. Dit laagje zorgt voor een goede warmteoverdracht.
In het onderste en bovenste dode punt blijft er olie achter door wat we het buffereffect noemen.
Een pissende of soms zelfs verkeerd gemonteerde verstuiver(om dit te voorkomen hebben sommige verstuiverhuizen hiervoor een nokje) zorgt ervoor dat juist deze olie verbrandt. De oorzaak van slijtage en uiteindelijk een zogenaamde vreter.
Dus ja de monteur heeft gelijk. Ben je op tijd? Of het blok uit elkaar of voor een eerste keer met een korter interval olie wisselen.
Het laatste maar.
Volgens mij is er ook geen mens die de gevolgen van een pisser bestrijd Navigo, maar verwonderen we ons over de (in mijn ogen) extreem korte levensduur van 1200 uur van de verstuivers.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Delphi is prima, goedkoop en overal verkrijgbaar. Vind het zelf alleen ondingen om te vervangen.
Om die reden zelf racor 200 serie aangeschaft en dikke spijt van. Dik geld maar met 3 rangetjes schroefdraad in het alu filterhuis waren beide filterhuizen alweer naar de kl*ten met dol draad. Dus hoe ze filteren weet ik niet, ik verwachtte goed, maar zover is het dus niet gekomen.
V.w.b. de racor en separ filters met centrifuge functie: leuk bedacht maar doet in de praktijk weinig , daarvoor is de flow door het filter te laag.