proportionele boegschroef.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

proportionele boegschroef.

Bericht door Frans van de Ven »

Op dit forum zijn nogal wat leden bezig of waren bezig met een elektrische aandrijving.
Mijn boot een Frontrunner 1420 is voorzien van een boeg- en hekschroef. Deze kan ik indien gewenst ook radiografisch bedienen. De boot is 15 meter lang en wordt vaak door mij alleen gevaren. Ondanks het feit dat ik niet de jongste meer ben (71 jaar) is dat geen probleem. Door de schuifdeuren in het stuurhuis kom ik gemakkelijk in het gangboord. Sluizen doe ik in mijn eentje op de middenbolder. Precies bij een sluisbolder positioneren met soms een klein tikje van de boeg- of hekschroef en alles gaat zonder problemen. Alleen het aanleggen aan een steiger wordt het in mijn eentje soms wat moeilijker. Ringen i.p.v bolders of een houten paal die 3 meter uit de kant staat. Het zou gemakkelijker zijn als ik de boot met een langzaam draaiende boeg- en hekschroef even tegen de kant zou kunnen houden. Nu zijn er een aantal aanbieders die als je kontakt met hun opneemt opeens niet kunnen leveren. Een boeg- cq hekschroef van 7 kw (9.5 pk) kunnen ze niet aan. In de praktijk gaat het om een spanning van 24 volt en maksimaal 540 amp die een Vetus BOW160 moet aankunnen. ik heb een elektro achtergrond en vraag mij af of iemand in het forum misschien ervaring heeft met de ombouw van regelingen voor electrokarren end. De regelingen die de importeurs aanbieden komen ook daar vandaan. Het wiel hoeft volgens mij niet opnieuw uitgevonden worden. Graag een reactie.

Groeten Frans.
Laatst gewijzigd door Frans van de Ven op za apr 13, 2013 6:44 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door sambeek »

Hallo Hans,

Misschien d.m.v. een freqentie regelaar? Ik weet niet zeker of dit kan met hek en boegschroeven maar zal wel eens zoeken c.q. informeren. Als ik wat weet laat ik het horen.
Maar volgens mij hebben ze nu ook bij Vetus dergelijke boeg en hekschroefen. (toeren geregeld.)
groet Terpstra / SAMBEEK
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Frans van de Ven »

sambeek schreef:Hallo Frans,

Misschien d.m.v. een freqentie regelaar? Ik weet niet zeker of dit kan met hek en boegschroeven maar zal wel eens zoeken c.q. informeren. Als ik wat weet laat ik het horen.
Maar volgens mij hebben ze nu ook bij Vetus dergelijke boeg en hekschroefen. (toeren geregeld.)
Vetus heeft een dergelijke regeling voor haar boeg- en hekschroeven maar deze is extreem duur. Het is ook niet duidelijk hoeveel vermogen deze aan kan. Zoals ik zei, zijn er een aantal aanbieders. Ik heb o.a kontakt gehad met IDtechnologie uit Zeewolde. Deze kunnen aan een schappelijke prijs leveren maar alleen tot 24 volt 350 amp. Er zou een zwaardere uitvoering komen maar daar hoor ik niets meer van en op mijn email wordt niet gereageerd. Er zijn er meer zoals Wesmar, Combinoord, HSCT op basis van Sevcon controllers. Er is wel het e.a te vinden op internet. Echter ik wil de stap niet doen om zomaar een frequentie geregelde controller te bestellen van Sevcon en dan ontdekken dat het niet goed werkt of dat ik geen passende proportionele kontrolstick kan vinden. Vandaar mijn vraag of iemand in dit forum iets dergelijks al heeft uitgeprobeerd. In principe is er niet veel verschil tussen een elektromotor voor de aandrijving van een boot of de motor van een boegschroef. Nog ter info. Ik heb een Vetus BOW 160 boeg- en hekschroef en wil dus geen nieuwe kopen. Als ik nieuw zou moeten kopen kan ik b.v. bij Side-Power terecht.

Groeten Frans.
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door VRM marine »

neem eens contact op met de fa Neho in schoonhoven(even googelen) die leveren alles op gebied van scheeps electronica (meest aan de beroepsvaart maar ook pleziervaart.)
Voor alles is een oplossing!
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Boekel »

Er zijn diverse DC-regelaars, maar 500 Amp. is flink wat. dit zou moeten werken:
http://www.kta-ev.com/Alltrax_NPX4844_C ... px4844.htm
Max. 400 Ampere...

http://kellycontroller.com/kdz2440012v- ... p-943.html
Iets goedkoper, slechtere reputatie.

Maargoed, om dit allemaal ook met afstandsbediening te laten werken zal niet meevallen, wat een makkelijke mogelijkheid zou zijn is een 'snelheidsdraaiknop' voor boeg en hekschroef (beide apart) en dan wel gewoon de aan-uit besturing laten werken. Dan komt de regelaar zeg maar tussen de bestaande installatie in ergens tussen de accu's en de motor.

500A bij 24 volt is erg veel, normaliter gaat men dan naar hogere spanning (minder verlies in kabels en aansluitingen), vandaar dat regelaars die dat aankunnen er niet veel zijn en aan de dure kant zijn.

In onze elektrische sloep hebben we momenteel een Alltrax regelaar zitten (400A?) die op 48 volt z'n werk mag doen, we hebben eerst een 'Kelly' gehad maar die gaf snel de geest.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door KarelE »

En dat zit je nog met de aanloopstroom, die is hoger dan de nominale stroom.

Mijn boegschroef is een Duco van 24V, 14 PK (plm. 10 kW).
Dat vereist nominaal een stroomsterkte van ongeveer 400A. Dat zou dan een aanloopstroom( 2 a 2,5 x de nominale stroom) van max 1000A betekenen.

Mijn boegschroef heeft twee E-motoren. Die hebben beide een kettingtandwiel op de as. De motoren zitten tegenover elkaar gemonteerd, de kettingtandwielen zitten tegenover elkaar in de behuizing. Daarover loopt een dubbele ketting. De motoren zijn dus via de ketting aan elkaar gekoppeld. Dat kan wringing in de ketting opleveren.

Ik heb lang overwogen om een schakeling te maken waarbij een halve joy-stick beweging 1 motor inschakelt, en bij doorduwen de tweede motor bijkomt. Er zitten op de boegschroef al solenoids per motor. Als je dat halve inschakelen per kant omgekeerd doet draait iedere motor ongeveer evenveel, over langere tijd gezien.

Een tijd terug heb ik een kettingbreuk gehad. Het was een ramp om die ketting te vervangen. Ik heb geen idee waardoor de ketting is gebroken, maar ik heb toen bedacht dat het inschakelen van slechts 1 motor een flinke klap aan de ketting zal uitdelen, om de tweede motor mee te nemen. Ik heb het idee van semi-proportionele bediening maar laten varen, want ik zit niet op frequente kettingbreuken te wachten.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Boekel »

careljan schreef:En dat zit je nog met de aanloopstroom, die is hoger dan de nominale stroom.

Mijn boegschroef is een Duco van 24V, 14 PK (plm. 10 kW).
Dat vereist nominaal een stroomsterkte van ongeveer 400A. Dat zou dan een aanloopstroom( 2 a 2,5 x de nominale stroom) van max 1000A betekenen.
Nope, dat is het mooie van zo'n regelaar, die begrenst de boel op een ingestelde waarde, en zorgt dat de motor langzaam opstart ipv met een klap.
ook hoe snel de motor opstart en afremt kun je instellen, op die manier kun je zelfs met een aan-uit schakelaar rustig draaien door steeds een klapje te geven zodat de motor niet vol op toeren komt.
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Frans van de Ven »

Bedankt voor de diverse reacties.

Ik heb bij Alltrax de controller AXE 4865P gevonden welke 650 amp aan kan. Daarbij nog een Joystick zonder return-spring met de gebruikelijke 5 K potmeter. Dat zou kunnen werken. Prijs ongeveer 1000 dollar in de USA. Dan kost het hier in belgie met invoerkosten en btw bijna het dubbele in Euro's. De BC 650 van Combi Noord is ongeveer in dezelfde prijsklasse. Volgens mij moet het een stuk goedkoper kunnen. Ik kan met mijn boot van 15 mtr behoorlijk nauwkeurig varen. Helaas moet ik alles alleen doen en blijft een proportionele regeling van mijn boeg- en hekschroef een wens om zonder haast aan een steiger te kunnen aanleggen. Voor een sluis heb ik dit niet nodig.

Groeten Frans.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door meester »

misschien is het goedkoper en eenvoudiger om je motor te vervangen door een wisselstroom in combinatie met een frequentieregelaar. het scheelt in ieder geval een hoop dikke kabels
de Theodora vaart al jaren met een wisselstroom boegschroef. houdt de kop netjes tegen de wal als hij alleen vaart.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Boekel »

Wellicht een 12/24 volt relais?

let op dat de Alltrax geen 'joystick' mode heeft, ik heb het wel voor elkaar gekregen met een trucje met een potmeter, maar je hebt ook nog een schakelaar nodig in / bij je joystick.
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Frans van de Ven »

Boekel schreef:Wellicht een 12/24 volt relais?

let op dat de Alltrax geen 'joystick' mode heeft, ik heb het wel voor elkaar gekregen met een trucje met een potmeter, maar je hebt ook nog een schakelaar nodig in / bij je joystick.
Reactie : Waarom een 12/24 volt relais? Mijn boeg- en hekschroef zijn 24 volt.


Ik heb het aansluit-schema van de Alltrax 4865 controller eens goed bekeken. Daar kan wel degelijk een joystick op worden aangesloten. De Merrit Joystick no return spring heeft 2 microswitches welke schakelen als de stick naar links of rechts bewogen wordt. Deze microswitches kunnen volgens mij gebruikt worden om het relais (of de relais - moet ik nog uitzoeken) van de Vetus stroomloos te schakelen. De potmeter is 5 K en zou moeten vervangen worden door een 10 k draadgewonden potmeter waarvan de aansluitingen van de weerstandsbaan worden samengevoegd. Als de potmeter in de middenstand staat levert dit een weerstand van 5 K op welke als je de potmeter naar links of recht draait naar 0 ohm gaat. De Alltrax controller is programmeerbaar om te reageren op een variatie van 0 naar 5 K of van 5 K naar 0 ohm. Indien iemand weet waar ik het schema van de interne bedrading van een Vetus boeg- of hekschroef kan vinden zou ik daar goed mee geholpen zijn. Anders moet ik de boel uitmeten. Gaat natuurlijk ook maar kost meer tijd. Verder moet ik nog naar een weg zoeken om de amerikaanse prijs te betalen. Er was een importeur in nederland (Baldwin) maar die is er blijkbaar mee opgehouden.

Groeten Frans.
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Frans van de Ven »

Ik heb als gewoonlijk een paar goede tips gekregen op dit forum. Ben daarmee op internet verder gegaan met zoeken en heb alles gereed om mijn boeg- en hekschroef om te bouwen naar proportioneel. Ik heb gekozen voor de controller van Alltrax welke bij 24 volt gedurende 2 minuten 650 ampere kan leveren. Mijn vetus BOW 16024C vraagt maximaal 540 ampere om een vermogen van 7 kw ( 9 pk) te leveren. Ik probeer mijn boeg- of hekschroef zo weinig mogelijk te gebruiken en dan meestal niet langer dan 1 tot 2 sekonden per keer. De Alltrax controller AXE4865 levert 650 ampere 2 minuten, 400 amp 5 minuten en 250 amp 60 minuten. Het laatste is ruim voldoende om mijn boot enkele minuten tegen de steiger te houden om vast te leggen. De volgende onderdelen worden gemonteerd op en onder het dashboard.

Afbeelding

Twee stuks joystick JC120-005 van Penny+Giles waarvan de return spring is verwijderd. Er is ook een versie met 7 standen welke ik helaas op het moment nergens kan kopen. De JC120 heeft een potmeter met middenaftakking en voor links en rechts een kontaktbaan om het relais van de Vetus te bedienen. Omdat de stroom door het Vetusrelais te hoog is voor de JC120 heb ik daar een relais-unit tussen geplaatst. Naast de joystick komen twee kleuren leds. Groen voor SB en rood voor BB. Mijn boot heeft een afstandsbediening van Vetus voor de boeg- en hekschroef welke ik ook nog kan gebruiken. Daarvoor dient de 3 standen schakelaar met het schroefembleem. Stand 1 is alleen de joystick, de middenstand is alles uit en stand 2 is bediening via de afstandbediening. De joysticks moeten dan wel in een stand staan waarop de Alltrax AXE4865 stroom levert aan de boeg- en hekschroef. De Alltrax controller is reeds getest en gemonteerd op een alu plaat van 300x300x8 mm. Het geheel is afgedekt met een lexaanplaat van 300x300x8 mm. Een unit voor de boegschroef en een unit voor de hekschroef.

Afbeelding

Er zijn leveranciers die ongeveer hetzelfde leveren met een Sevcon kontroller met dezelfde specificaties. Alleen is deze veel duurder. Ik heb ondervonden dat een onderdeel op internet gemakkelijk voor de dubbele prijs wordt aangeboden. De materiaalprijs voor de 2 controllers, joysticks , relais, kabels end. is ongeveer 1850 euro incl. btw.
Bij diverse bedrijven in nederland kost iets dergelijks ruim 4000 euro incl. btw. Ik ga nu eerst een weekje skien en bouw dan de spullen in de Frontrunner. Indien iemand serieus overweegt zijn boeg en/of hekschroef om te bouwen wil ik wel een materiaallijst maken en het schema. Het is allemaal niet moeilijk maar enige kennis van electro/electronika is noodzakelijk. Voor een boeg of hekschroef tot maximaal 350 amp levert IDTechnology BV een goede unit voor een zeer schappelijke prijs. Daar moet je niet zelf voor gaan knutselen.

Nog een vraag aan de groep. De foto's haal ik op van Photobucket.com. Ik vindt dat een zeer onhandige oplossing. Ik krijg bijvoorbeeld de foto's niet groter en het uploaden gaat zeer langzaam en ziet er erg rommelig uit. Graag een tip voor een beter foto opslag.

Als de spullen zijn ingebouwd en werken zet ik nog een paar foto's op het forum.

Groeten Frans.
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Frans van de Ven »

Hierbij nog een paar foto's van de proportionale boegschroef nu ingebouwd in mijn boot.

Afbeelding
De unit ingebouwd naast de boegschroef. De doorzichtige lexaan afdekplaat is nog niet gemonteerd.

Afbeelding
De joysticks met schakelaar op het dashboard. Op de foto draait de boeg naar bakboord. De twee kleurenled brandt rood
Het hek draait naar stuurboord. De twee kleurenled brandt groen. In de middenstand zijn beide leds uit en staan beide relais van de Vetus boeg- en hekschroef in hun nul positie. Er loopt geen stroom. Als ik van uit de middenstand de joystick naar stuurboord beweeg gaat de led groen branden. Het stuurboord relais van de boeg- of hekschroef komt op. De electromotor draait nog niet. Als ik de joystick verder naar stuurboord beweeg gaat de electromotor steeds snelller draaien. Ik kan de Alltrax controller programmeren en uit verschillende aanloopcurves kiezen. De lineare curve voldoet voor mij het best. In de stand waarbij de boot tegen de wal blijft liggen trek ik ongeveer 100 amp per motor. Op volle toeren (9.5 PK) is dat 550 ampere per motor. Het grote voordeel is vooral dat de motoren langzaam aanlopen en het relais op de boeg- of hekschroef stroomloos geschakeld wordt. Dus geen inbranden van de relaiscontacten.

Samenvattend ben ik erg tevreden over mijn knutselwerk. De Alltraxcontroller is heel gemakkelijk te programmeren en stuurt de electromotoren perfect aan. Van heel langzaam tot vol vermogen.

Groeten Frans.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Boekel »

Netjes!!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door sambeek »

Frans van de Ven schreef:De Alltrax controller AXE4865 levert 650 ampere 2 minuten, 400 amp 5 minuten en 250 amp 60 minuten. Het laatste is ruim voldoende om mijn boot enkele minuten tegen de steiger te houden om vast te leggen.
De alltrax kan 250Amp 60min lang doen,..maar je boeg/hekschroef ook?
Ziet er trouwens netjes uit
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie