Motor uitlijnen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Motor uitlijnen

Bericht door Etab »

Motor uitlijnen.

Over een paar weekjes krijg ik mijn nieuwe oude diesel.
Is er een richtlijn en of werkmethode om het best en eenvoudigst een diesel uit te lijnen op de as?
Tips of trucs?

NB de Volco md17 is uiteindelijk een peugeot indenor 50 pk geworden die nu van een dieselmonteur bij een watersport bedrijf is.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Motor uitlijnen

Bericht door Marie Christina »

In elk geval de boot te water!
En laten doen.
Dit is geen d.h.z. klus.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
7kinderen
Berichten: 34
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 9:17 pm
Locatie: enkhuizen

Re: Motor uitlijnen

Bericht door 7kinderen »

nou weet ik niet of je het moet vergelijken met hoe ik het heb gedaan maar,ik had de motor droog binnen op de werf in de werkplaats staan.
ik heb de nieuwe motor in eerste instantie op blokken gezet op de plek waar hij ongeveer moest komen.
vervolgens heb ik de huidige as en schroef verwijderd en daar een pas as ingedaan als stel as voor helling van de motor en nieuwe plaats.
dat moest bij mij geheel opnieuw bepaald worden daar ik naar een zwaardere motor ging en de huidige blokken niet overeen kwamen evenals de plaats ivm de helling van de motor tov de uigaande as.
vervolgens de motor op houten blokken naar de as gebracht en er op uitgericht.
vervolgens de houten blokken vervangen door ijzeren bruggen. vervolgens de fijn afstelling gedaan zodat er geen slinger of andere afwijking meer in zat bij handmatig draaien en de pas as exact in het hart stond van de uitgaande as keerkoppeling.
vervolgens de pas as verwijderd en de bestaande as met nieuw schroef terug gebracht. bedrading en koeling aangesloten in proef opstelling en starten maar kijken of er draaiend afwijkingen zijn. deze waren er niet en toen de rest definitief aangesloten.
zo heb ik het vorig jaar gedaan bij het plaatsen van mijn nieuwe motor.
maar dat is mijn manier, er zullen er nog duizend andere zijn welke het op een andere manier doen. :wink: maar dit draait nu al ruim een jaar super zonder problemen.
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Motor uitlijnen

Bericht door paul »

Kost een paar centen,maar zet er een apart stuwlager in met homokineten,blijft je schroefas ook lekker op z n plaats.
gr Paul
7kinderen
Berichten: 34
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 9:17 pm
Locatie: enkhuizen

Re: Motor uitlijnen

Bericht door 7kinderen »

kweet niet, maar als je goed uitricht dan hoeft dat helemaal niet, heb het er ook niet tussen zitten, en het draait geweldig.
wel staat de motor op stuggeblokland dempers om het stampen enigsinds tegen te gaan, maar als de as draait en ik kijk er op zie je geen enkele afwijking, en als die er zou zitten voor het blote oog niet zichtbaar dan nog wordt dit opgevangen door de as bus welke ik er in heb zitten.
maar de afwijking welke ik heb is nagenoeg niets. wel voldoende tijd nemen,het is niet een doen we ffies klusje. :)
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Motor uitlijnen

Bericht door Etab »

Er zat al een stuwlager in. En die blijft.
Ik heb het geluk dat er twee "balkjes schuin liggen in de hoek van de as.
Het wordt met name de kunst en het exact op hoogte en breedte uit te lijnen.

Zal niet een klusje van een uurtje worden denk ik.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Motor uitlijnen

Bericht door dconel »

Ik heb dit nu ook twee keer zelf gedaan. Bij jou zal de schroefas nog wil in het midden zitten dus zorg je dat de motor alvast grof voor de schroefas komt te staan. Dan stel je de hoogte in met behulp van de moeren op de motorsteunen en controleer je met een voelermaat de spleet tussen de flenzen, deze mag volgens Vetus niet meer dan 0,05 mm bedragen. Dan zet je motor vast op de fundatie (dit is afhankelijk van het soort motor). Ik had sleufgaten in de motorsteunen waarmee ik de positie van de motor zijwaarts kon corrigeren. Nadat ik dat gedaan had stond deze prachtig voor de as :)

Uiteindelijk kijk ik het zelf altijd nog na met een "meetklok". Deze plak ik met een magneet op verschillende plaatsen boven de schroefas en dan laat ik deze draaien door iemand achter bij de schroef. Zo kan je ook speling vinden en controleren of de as ook door midden van de schoeraskoker loopt. Maar dat was bij jou niet van toepassing toch?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Motor uitlijnen

Bericht door Marie Christina »

Heb je nog wel garantie als je het zelf doet, zo vraag ik mij af?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Motor uitlijnen

Bericht door Etab »

Ik koop hem bij een particulier. Dan heb je garantie tot aan de deur.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Motor uitlijnen

Bericht door Marie Christina »

Oh!
Ah, ok. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Motor uitlijnen

Bericht door wout.bij »

is makkelijk zelf te doen, al helemaal als er een homokineet tussen zit, en mocht het niet lukken dan kun je er altijd nog iemand bijhalen.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Motor uitlijnen

Bericht door paul »

Met het bewegen van de schroefas bedoel ik dus axiaal niet radiaal.
Als het stuwlager in de keerkoppeling zit,en de motor staat op rubber zie je bij manouvreren de as bewegen.
Of dat nou goed is of niet ,ik persoonlijk heb dat liever niet.
Als je boot op de kant ligt, kun je om deze tijd van het jaar met licht spelen, as er uit en buiten een lamp voor de koker zetten,dan kan je al redelijk je fundatie pas maken,omdat je de hartlijn van de koker kan volgen.
Hoe langer de koker hoe beter het gaat.
gr Paul
7kinderen
Berichten: 34
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 9:17 pm
Locatie: enkhuizen

Re: Motor uitlijnen

Bericht door 7kinderen »

dconel schreef:Ik heb dit nu ook twee keer zelf gedaan. Bij jou zal de schroefas nog wil in het midden zitten dus zorg je dat de motor alvast grof voor de schroefas komt te staan. Dan stel je de hoogte in met behulp van de moeren op de motorsteunen en controleer je met een voelermaat de spleet tussen de flenzen, deze mag volgens Vetus niet meer dan 0,05 mm bedragen. Dan zet je motor vast op de fundatie (dit is afhankelijk van het soort motor). Ik had sleufgaten in de motorsteunen waarmee ik de positie van de motor zijwaarts kon corrigeren. Nadat ik dat gedaan had stond deze prachtig voor de as :)
dat grof weg zetten, of nou grof, maar goed op de plek zetten deed ik dus op houtenblokken, en daarna dede bhouten blokken vervangen en de stalen fundatie maken, vervolgens als de stalen fundatie goed is de exacte plek bepalen en de gaten bepalen om de motorsteunen op deze te monteren en het fijn stellen van de motorkwa hoogte deed ik indd met de bouten op de motor steunen.
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Motor uitlijnen

Bericht door Cees »

wout.bij schreef:is makkelijk zelf te doen, al helemaal als er een homokineet tussen zit, en mocht het niet lukken dan kun je er altijd nog iemand bijhalen.
gr.wout
Eerste advies: Verkeerd. Met een homokineet moet je juist niet uitlijnen.
Tweede advies: Iemand bijhalen? Volkomen juist.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Motor uitlijnen

Bericht door dconel »

Cees schreef:Eerste advies: Verkeerd. Met een homokineet moet je juist niet uitlijnen.
Nee? Mag je motor er dan haaks op zetten? Oke, je schrijft dat het niet goed is voor de lagers om steeds in dezelfde baan te draaien. Maar er vanuit gaande dat deze homokineet niet bij de Cranenbroek gekocht is mag dat niet veel uitmaken.. Toch beter uitlijnen lijkt mij persoonlijk.
Cees schreef:Tweede advies: Iemand bijhalen? Volkomen juist.
We hebben het niet over het ontmantelen van een atoombom. Als je een beetje handig ben kan je dit makkelijk zelf :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie