Winterproject begonnen en wat vragen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door Etab »

Zo de oude motor is er al even uit en ben begonnen met het verwijderen van alle zaken erom heen.
Nu loop ik tegen een paar dingen aan en zou graag van jullie expertise gebruik willen maken.
JE begint met 1 ding en inmiddels ben ik de halve binnenkant aan het demonteren en vernieuwen.

In de uitlaat zat bij mij maar 1 kleine zwarte bol en verder nikstussen motor en huiddoorvoer. kan ik deze hergebruiken als natte uitlaat(demper?) en is dat dan ook een waterlock??
Of moet er nog iets anders tussen komen? (Ga van benzine naar diesel)
Afbeelding

Ben ook begonnen met het verwijderen van de dikke stalen pijpen die nu als afvoer dienden en kwam dus inderdaad een verrot stuk tegen. :idea: :idea: :idea:
Precies aan het einde waar hij de huid door gaat. Zat een mooi stuk koord en kit voor. Bestaan er doorvoer stukken die je enkel aan de binnenkant kan monteren, anders moet ik de aangelaste uitlaat buiten er ook af halen en die is in prima staat en mooi.
Afbeelding

En is dit asbest koord?
Afbeelding

En nog even paar foto'tjes
Tank gedemonteerd
Afbeelding
uitlaatpijp demonteren
Afbeelding
Begin ontmantelen electra en dasboard
Afbeelding
Demonteren achterstuk
Afbeelding
En na gedemonteerde motor hier verf schrapen en schoonmaken.
Afbeelding
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door VRM marine »

:wink: dit soort projecten zien er bekend uit! :wink:

ik zou dat oude dempertje maar vervangen voor een waterlock direct achter de motor , en een extra dempertje daarna kan geen kwaad, let op dat als je injectie punt van de uitlaat onderwater zit dat je een beluchtertje er tussen zet om hevelen te voorkomen door de waterpomp heen!.
je injectie bocht moet bij afzetten van de motor leeg kunnen lopen in je waterlock zorg dat de uitlaat voordat hij door de achter spiegel gaat flink met een zwanenhals boven de waterlijn uitkomt om vol lopen te voorkomen :wink:
Voor alles is een oplossing!
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door Etab »

De wateruitlaat komt toch al boven de waterlijn naar buiten?
Hoe kan hij dan vol lopen?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door VRM marine »

Etab schreef:De wateruitlaat komt toch al boven de waterlijn naar buiten?
Hoe kan hij dan vol lopen?


als hij een heel eind boven de waterlijn zit is er niks loos , maar de meeste zitten op een cm of 10, dan is dat wel verstandig om vollopen door golfslag of wind te voorkomen. :wink:
Voor alles is een oplossing!
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door popeye »

Etab schreef: En is dit asbest koord?
Afbeelding
Dat koord is denk ik wel asbestkoord en daar kun je beter maar heel voorzichtig mee zijn. Ik zou niet weten hoe je daar mee om moet gaan, maar ik denk dat de asbestvezel uit dat koord gauw vrij komt, in tegenstelling tot cementgebonden asbest van bijvoorbeeld golfplaten. Je kunt het koord natuurlijk voorzichtig in een plastic zak doen en naar de gemeentewerf brengen, (hier in Hoogeveen kan dat) maar je weet natuurlijk niet of er dan al vezels in de lucht gaan zweven die je inademt en wat er nog aan losse vezels onder in je boot liggen en hoe je die op moet ruimen. (stofzuiger? Ik denk het niet)

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door Marie Christina »

Pas een test kan uitwijzen of het echt asbest is, maar het ziet er wel zo uit.
Hou er even een vlammetje bij. Gebeurt er niets? -> asbest.Gelijk natsprayen met plantenspuit.
Let op: NIET erin, maar erover spuiten zodat de nevel neerdaalt ivm opwaaien vezels.
Omgeving ook sprayen.

Dan papieren overall en rubber handschoenen aan en alles in plastic zakken stoppen.
Goed afsluiten.
Omgeving ook goed soppen
Overall, handschoenen, (sop) doekje en evt mondkapje ook in plastic verpakken.

Dit alles kan je inleveren bij het mileuestation.

En vooral: Geen paniek. Asbest is rotspul, maar het is niet zo dat je gelijk kanker krijgt als je ermee omgaat.
'
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door dconel »

Marie Christina schreef:En vooral: Geen paniek. Asbest is rotspul, maar het is niet zo dat je gelijk kanker krijgt als je ermee omgaat.
Van mij hoeft het niet uitgebreid. Zelf zou ik gewoon in een zak doen, dichtknopen en de container in. Daarna handjes wassen.

Maar wat jij hierboven beschrijft is inderdaad wel zeker weten veilig.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door popeye »

dconel schreef:Van mij hoeft het niet uitgebreid.
Wat bedoel je met niet uitgebreid? Niet nat spuiten en zo nee, waar baseer je dat op? Ben je een deskundig asbestsaneerder?
dconel schreef: Zelf zou ik gewoon in een zak doen, dichtknopen en de container in.
Je bedoelt de grijze? :roll: Dat is volgens mij een milieudelict!
dconel schreef: Daarna handjes wassen.
Dat dus nog wel!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door johan »

Koord lijkt mij op het zicht ook wel potentieel asbest te zijn.
Het sop is de kool niet waard om stalen te nemen om dat te laten bevestigen.
Maar ik zou ook geen risico nemen en het als asbesthoudend behandelen.
Het advies van Marie-Christina is perfect op 1 puntje na: na afloop gewoon een lekkere douche nemen voor je verder werkt.

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door Marie Christina »

Daar heb ik dan weer niets aan toe te voegen, Johan.

Grt;
Menno
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door Etab »

Gister het blok opgehaald.
Mooie usb stick met fotoreportage erbij gekregen zodat ik bij de montage al veel info heb.

Afbeelding
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
7kinderen
Berichten: 34
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 9:17 pm
Locatie: enkhuizen

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door 7kinderen »

dconel schreef:
Marie Christina schreef:En vooral: Geen paniek. Asbest is rotspul, maar het is niet zo dat je gelijk kanker krijgt als je ermee omgaat.
Van mij hoeft het niet uitgebreid. Zelf zou ik gewoon in een zak doen, dichtknopen en de container in. Daarna handjes wassen.

Maar wat jij hierboven beschrijft is inderdaad wel zeker weten veilig.
indd ,
ik til ook niet zo zwaar aan dat asbest verhaal wat in mijn beleving ook weer iets iets van deze tijd kwa veilgheid en daarin door slaan.
als ik het in een woning tref, ff een zakkie er omheen dichtplakken en gewoon inleveren.
je komt het nog in zoveel woningen tegen,geen paniek gewoon ff in kleine stukken beetje water der op zak er omheen en klaar.
nog niet zolang terug was dat het wondermiddel tegen allerei, en heerlijk brandveilig, en over 10 jaar dan vinden we weer wat anders,pur bijvoorbeeld of steen/glaswol, en dat verwerken we nu volop.
als je er in leeft ja das wat anders, en echt veel zieken heb je er niet zo van gelukkig.de meeste gevallen van deze ziektes vind je voornamelijk bij de mensen welke er dag en nacht in werkten en zich er toen gezien de toemalige regels slecht tegen konden beschermen. Maar er zijn zoveel beroepen waarin dat toen was en wellicht nu ook nogsteeds maar we nog niet weten.
maar dat is mijn vrije opelijke mening over asbest. en ik doe dus niet mee met het bangmakerij verhaal. en daarbij heb je ook weer zoveel soorten asbest kwaliteiten.
dus ook in mijn ogen gewoon in een zak doen naar de centale stort melden dat je wat asbest heb, en hun nemen het zo gewoon voor je in.
niets aan het handje, geen miljeu delict verhaal, ook nooit gehad.
gaat daar ook gewoon op de grote hoop, daarna in de grond en ja daar blijft het dan, is dat geen miljieu delict??????? nee is goed voor de wormen welke weer worden gegeten door vogels welke weer kip heten en welke wij weer eerst heerlijk de eiren van eten en vervolgens de heerlijke scharrelkip op ons bord hebben.
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door popeye »

7kinderen schreef: dus ook in mijn ogen gewoon in een zak doen naar de centale stort melden dat je wat asbest heb, en hun nemen het zo gewoon voor je in.
niets aan het handje, geen miljeu delict verhaal, ook nooit gehad.
Goed lezen Klaas, ik had het over asbest in de grijze container.
7kinderen schreef: gaat daar ook gewoon op de grote hoop, daarna in de grond en ja daar blijft het dan, is dat geen miljieu delict??????? nee is goed voor de wormen welke weer worden gegeten door vogels welke weer kip heten en welke wij weer eerst heerlijk de eiren van eten en vervolgens de heerlijke scharrelkip op ons bord hebben.
Je suggereert dat asbest vergif is, en dat is het niet! Het gaat erom dat je het niet in moet ademen en volgens mij bestaat dat asbestkoord uit de pure asbestvezel, dus niet zoals bij golfplaat uit in cement gebonden asbest, waar bij breken een aantal vezels uit kunnen ontsnappen die je dan kan inademen.

Een poos terug -ik was in de geschiedenis van mijn familie aan het zoeken- kwam ik op internet een verhaal tegen (in de boerderij) over een achter-achterneef van mij die boer was. Hij had -volgens mij in de tachtiger jaren- een grote stal bij zijn bedrijf gebouwd en grotendeels zelf het dak van asbestplaten gedaan. In het begin van deze eeuw is hij overleden aan asbestkanker, volgens mij was hij begin vijftig.
De moraal: Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door popeye »

Zo hoeft het niet altijd af te lopen want zelf heb ik ook wel daken van asbest golfplaten gelegd en ook met andere asbest producten gewerkt. (vlakke asbestplaten, buizen, tegelboard)
Onderstaande foto is omstreeks 1965 gemaakt, (ik sta links op de foto) en ik ben er nog steeds. Wel een paar kilootjes zwaarder, grijzer, wat minder lenig en 4 kinderen en een kleinkind verder.

Afbeelding

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Winterproject begonnen en wat vragen

Bericht door johan »

Asbest is totaal ongevaarlijk zolang het niet in de lucht rondfladdert zodat je het kan inademen. Asbestbetonplaten kunnen dus geen kwaad, tot je er de slijptol in zet. Hier in Be zijn zelfs heel veel waterleidingsbuizen (middendruk) van asbestbeton gemaakt. Het touw op de foto lijkt me ongebonden vezels, als die asbest bevatten is dat duidelijk een ander verhaal.
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Plaats reactie