Olie wissel

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Olie wissel

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Dit jaar 179 motoruren gedraaid.
Ik vervang elk jaar de carterolie of na 200 motoruren.
De olie is nog niet geheel zwart omdat ik het nu bij 1400rpm houd.
Tja en het word maar duurder dus wel of niet wisselen?
11 Oktober naar Harting op de helling weer is er teer los gekomen op de waterlijn :(
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Olie wissel

Bericht door edje »

als de olie niet echt te zwart is en je hebt een goed olie filter kun je het gerust wat langer te laten zitten. wil je het echter zeker weten kun je een smo monster trekken en laten analyseren bij een lab. hier zijn echter kosten aan verbonden. je kan bijvoorbeeld eens een keer een monster trekken en dan bekijken of het nodig is om je olie te verversen. misschien kun je wel een verversing laten vallen als je olie goed blijkt te zijn.

De Zaandam heeft een carter inhoud van een liter of 180. kijk je in het boek zegt men dat hij bij iedere 500 uur of jaarlijks ververst moet worden. (hier wordt je niet vrolijk van als jeugd vereniging.) Nu wil ik binnenkort een smo monster laten bekijken door een lab en hun laten zeggen of de smo nog goed is en dan kijken om het nog een jaartje te laten zitten. scheelt wel weer een paar honderd euri welke we weer kunnen gebruiken om gasolie te bunkeren.

gr Ed
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Olie wissel

Bericht door Klaver vier »

Wim volgens mij kan de tegenwoordige olie best wel lang mee,wat ik wel zou doen is het of de filters vervangen dan blijft de olie ook schoner.Volgens mij maak je meestal aardige tochten dus de motor komt lekker op temperatuur,wat alleen maar goed is.Ik vervang het ook niet elk jaar . Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
schottel
Berichten: 127
Lid geworden op: di jun 15, 2010 10:33 pm
Locatie: amstelveen-westeinder

Re: Olie wissel

Bericht door schottel »

Hoi Wim, die olie maar lekker laten zitten.
Ik sla geregeld een of twee jaar over,filters wisselen doe ik ook niet elk jaar.
succes, Louis.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Olie wissel

Bericht door sambeek »

Olie wissel elk jaar, doe ik niet (per keer +/- 26L dus om de 2-3 jaar) Filters vervang ik wel elk jaar.
groet Terpstra / SAMBEEK
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Olie wissel

Bericht door VRM marine »

In principe verversing termijn van de fabrikant aanhouden, olie (ook die op het oog schoon lijkt) verouderd en verliest zijn werkende dopes, ik zou persoonlijk niet te zuinig zijn en in ieder geval voor de winter de olie en het filter te wisselen, juist bij scheeps motoren die weinig draai uren hebben , en zeker bij lage belastingen.
Voor alles is een oplossing!
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Olie wissel

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Natuurlijk voor de winter de olie gewisseld en getankt.
Vorig voorjaar van een vriend 20 liter 15W40 gerecycleerde Mobil olie gehad in ruil voor een echte appeltaart.
Een koopje dus, deze mazzel was eenmalig helaas.
Dit jaar gewisseld met de rest van Mobil en aangevuld met Bardahl olie per liter €9.95 misschien wel goed maar aan de dure kant.
Nu gekocht 5 liter http://www.vanweesoil.nl voor €26.45
Iemand ervaring met van Wees?
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Olie wissel

Bericht door paul »

Ik heb nu al een paar keer gelezen dat je voor de winter olie moet verversen .
Kan iemand mij vertellen waarom voor de winter?
Ik denk,zet mijn hete motor stop in bv september en laat hem zo staan tot bv maart,de laatste druppel (vuile)olie is nu uit die hete motor wel zo beetje naar onder gezakt.
Ook evetueel condens vocht zakt allemaal naar onder,in bv maart draai ik de stop er uit en laat de zaak leeglopen ,kwart liter olie er in en nogmaals uit laten druipen,stop erin en vullen,en starten en varen.
Is volgens mij niets verkeerd mee .
gr Paul
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Olie wissel

Bericht door FransvanNispen »

Ik dacht dat je de olie vóór de winter moet vervangen, om juist dat condens er uit te halen.
Verse olie is geen/minimaal condens, dus ook geen roestvorming.

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Olie wissel

Bericht door sailor wim »

Hoi Paul,
http://www.marcovw.nl/Motor/Olie/olie.htm
Ik ververs de filters en de olie voor een periode van lange stilstand.
De link geeft al wat duidelijkheid over olie.
Als vervuilde/gebruikte olie in de motor blijft zitten kan de verzuring/vervuiling zijn etsende werking gaan doen op bv. lagers etc.
Verder moet je ook naar jou vaargedrag kijken denk ik, vaar je veel korte toertjes, zijn dat veel koude starts buiten dat misschien de olie geen 80gr haalt om te drogen is er ook bij elke start lekkage van onverbrande diesel langs de zuiger. Oudere motoren die geen oliekoeler hebben zijn vaak uitgerust met een groot carter (lees voorraad dope's) nieuwere hebben een koeler en een klein carter al met al redenen voor een wissel.
Ik wil er aan toevoegen dat een filter een verzameling is van vuil zo ook van eventuele aanwezige bacteriën in brandstof en vanuit daar een bron kunnen gaan worden van motorschade.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Olie wissel

Bericht door paul »

Leuk stukje over die olie Wim.
In mijn motortje gaat 4 liter olie,ieder voorjaar koop ik 5 liter, 4 voor in het carter 1 om bij te vullen.
En ja dan heb ik nog geen 150 uur gevaren,dus is het nog gewoon blank en niet zwart.
Ik zou het om de 2 jaar kunnen doen ,maar omdat ik niet de duurste olie gebruik doe ik het ieder voorjaar .
En oude sludge in een motor, lijkt mij ook niet echt goed voor het karretje .
gr Paul
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Olie wissel

Bericht door frank »

Paul,

Bofkont, met 5 liter per jaar...
Heb net 2 x 20 liter DD+ 40 voor Detroit diesel ingekocht, is nu zo duur als goud zag ik op de rekening.
Mijn huidige verbruik is 1,5 vaatje per jaar zo ongeveer en ik moet om de 150 - 200 uren verversen.
Tweetakt vervuilt sneller en de olie moet met de juiste dopes het sulfaatas gehalte laag houden. En dat kost nou eenmaal geld.
Goedkope olie is op den duur duurkoop, reparatie of revisie moet je niet aan denken :(
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Olie wissel

Bericht door paul »

Ja Frank dat is het nadeel van een grotere boot en dus motor,maar daar staan wel een heleboel leuke dingen tegenover.
gr Paul
Plaats reactie