Brandblussers

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Brandblussers

Bericht door KarelE »

quichot schreef: Ik begrijp een beetje uit jouw posting dat die overgangsregeling in 2015 ophoudt. Succes bij je certificering! Ik heb een borrel gedronken toen ik het officiële stuk in m'n handen had.
Volgens mij is dat jaartal 2018, voor de overgangsregeling. Maar het kan dat het certificaat van de Walvis eerder afloopt. De Walvis is, begrijp ik van Geerts verhaal, al voorzien van een CvO-ROSR. Dat kent andere overgangstermijnen als die gelden voor schepen >20m die nog niet eerder gecertificeerd hoefden te zijn (want: pleziervaart). Ik hoor het graag als ik het mis heb, want dan heb ik dit jaar nog een hele uitdaging!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Brandblussers

Bericht door walvis »

Hoi
Dat klopt ik heb een cvo/rosr .
De ze certificaat houd op 04-2015 vandaar dat ik om een gesprek heb gevraagd..
Wil ik dit certificaat verlengen dan is het raadzaam om dit jaar nog naar de werf te gaan om te keuren.
Maar willen wij over gaan op cvo plezier dan kan ik ook in 2015 dit regelen.
In principe hebben wij besloten voor het laatste, wij raken op leeftijd de kinderen willen de boten niet dus zijn wij vooruit aan het denken.
Een particulier wil de boot niet teveel werk en ombouwen kost te veel.
geert
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Brandblussers

Bericht door quichot »

Karel, heeft jouw schip nu ook al zo'n CVO/ROSR-certificaat, of heeft het nu nog de status van pleziervaartuig zonder CVO?
Ik vraag dat ter jouwer geruststelling, omdat de keuring op zich, los van de rompslomp bedoel ik, mij per saldo erg is meegevallen.
Ik zag, bleek achteraf ten onrechte, enorme beren op de weg qua dure aanpassingen, aanvaringsschotten, geborgen ankerkluizen enz, enz. Maar er werd alleen in alle redelijkheid gekeken naar vlak/kimdikte, algemene staat van onderhoud, netheid van de elec. installatie zonder de Nen-normen erbij te slepen, warmte-isolatie uitlaat generator (nog bedankt, Wout! :wink: ), voldoende uitzicht vanuit het stuurhuis, speling op de schroefas en dat soort dingen.
Het enige waar echt streng naar werd gekeken was de gasinstallatie: die heb ik helemaal moeten vernieuwen, de bun incluis. En niet omdat die slecht was, maar puur omdat de normen veranderd waren.
Wat me wel een beetje tegenviel waren de kosten. De begeleiding en keuring alleen al kostte rond de duizend euro, en de nieuwe gasinstallatie plus keuring nog 's zo'n 500 euro, de kosten voor een nieuw kooktoestel niet meegerekend (mijn ouwe trouwe etna'tje had geen thermokoppels). Ik denk dat ik al bij al zo'n 2,5 duizend heb moeten aftikken, Want behalve de brandblussers moest ik ook 3 reddingsboeien hebben met keur, waarvan er één een lichtje moest hebben. Kniest was erg blij met mijn CVO! En o ja, dat certificaat zelf kostte ook nog 's zo'n 150 euro.
De kosten voor hellingen en vlakrapport zijn hierbij niet meegerekend, omdat die toch periodiek moeten.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Brandblussers

Bericht door KarelE »

Nee, het is nu een pleziervaartuig uit 1926, zonder certificaat. Ik verwacht dat er een hele boel moet gebeuren, omdat er nu alleen nog geimproviseerd op kan worden verbleven. De elektrische installatie moet nog worden aangelegd. Er staat wel een accuset, een generator en een omvormer in, maar bedrading is allemaal nog tijdelijk. En als ik jou zo begrijp zal mijn gasinstallatie ook wel opnieuw moeten aanleggen. Ik ga het wel zien tzt....

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Brandblussers

Bericht door quichot »

careljan schreef: Ik ga het wel zien tzt....
Kan ik me voorstellen. Nog 4 jaar te gaan tot 2018. Maar regel het wel voor die tijd, want na de overgangsregeling grote pleziervaart gelden de keiharde beroepseisen. Een belangrijke reden voor mij om het nu al te regelen was dat CVO in België per 2008 al verplicht was. In 2010 kreeg ik in Namen de politie aan boord voor CVO-controle. Toen ik dat niet bleek te hebben 'mocht' ik op eigen risico binnen een week via de kortste weg het land verlaten. Toen ik opmerkte dat in Nederland een overgangsregeling gold kreeg ik tot antwoord: 'maar u bent nu in België'. Uitgepraat. Van het opgemaakte proces verbaal heb ik gelukkig nooit meer wat gehoord.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Brandblussers

Bericht door KarelE »

quichot schreef:
careljan schreef: Ik ga het wel zien tzt....
Kan ik me voorstellen. Nog 4 jaar te gaan tot 2018. Maar regel het wel voor die tijd, want na de overgangsregeling grote pleziervaart gelden de keiharde beroepseisen. Een belangrijke reden voor mij om het nu al te regelen was dat CVO in België per 2008 al verplicht was. In 2010 kreeg ik in Namen de politie aan boord voor CVO-controle. Toen ik dat niet bleek te hebben 'mocht' ik op eigen risico binnen een week via de kortste weg het land verlaten. Toen ik opmerkte dat in Nederland een overgangsregeling gold kreeg ik tot antwoord: 'maar u bent nu in België'. Uitgepraat. Van het opgemaakte proces verbaal heb ik gelukkig nooit meer wat gehoord.
Ja, wat dat betreft maakt mijn achterhoofd zich wel een beetje zorgen. Maar op dit moment is het zo dat onze situatie het niet toelaat om wat aan het schip te doen. Ik hoop dat dat gauw anders wordt, maar ambtelijke en juridische molens malen niet alleen langzaam, moor soms gewoonweg achteruit. Gisteren van mijn (varende) zoon een paar stukjes touw uit Boxmeer gekregen. Maar de 'gratis' AIS heb ik moeten laten schieten omdat kadastraal registreren er gewoon niet inzat. Komt tijd, komt raad. Anders verkoop je toch gewoon de boot....... :cry: Nee hoor, dat is het laatste.....
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Brandblussers

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Vandaag twee 2 liter schuimblussers A,C en F aangeschaft, het reviseren van de 6 liter zou €60,- gaan kosten.
Morgen op pad voor de aanschaf van twee rookmelders met een lithium batterij.
Ik twijfel of het een MABO blusser of een Fire Knock out blusser word.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Brandblussers

Bericht door walvis »

Hoi careljan
Dit was voor ons een reden om de inspecteurs uit te nodigen van de nbkb.
Ge woon om te praten en te kijken aan wat voor veranderde eisen wij moeten voldoen om ze gecertificeerd te houden.
Voor de walvis moest ik een afgesloten schroefas afdichting hebben, ik kan je vertellen dit is voor ons niet te behappen.
Dus hoefden wij al niet verder meer te praten.
Als wij het schip naar cvo plezier omzetten is dit pas nodig in 2024.
Wij mogen dan blij zijn dat we dan nog niet met een rollader lopen.
Voor de walvis en titanic heb ik al nieuwe brandblussers gekregen van een sponsor.
Dat zit in de knip.
Wij hebben ook 4 co2 blussers gekregen van 2012 voor ons niet bruikbaar dus voor een leuk bod mogen ze weg.
geert
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Brandblussers

Bericht door walvis »

Hoi
De co2 brandblusser zijn weg
geert
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Brandblussers

Bericht door sailor wim »

sailor wim schreef:Hoi Geert,
Net het oor los van de 06 met EFM.
Mijn brandblusser outfit is voor de IJtunnel 1 voldoende.
Wel werd ik geattendeerd op rookmelders.
Mijn plan is als volgt; 1 twee liter sproeischuimblusser met AFFF voor in de stuurhut nabij de kombuis.
Mijn 6 liter schuimblusser laten herkeuren en een MABO blusgranaat in de motorruimte.
Verder de rookmelder in de stuurhut uitbreiden met twee elk een in de voorroef en achter.
Gr Wim.
Afbeelding
Hoi,
Tja weer twee jaar verder en de drie blussers zijn net weer gekeurd.
Twee uit de boot en een uit de meterkast thuis.
Tegelijk een 4 liter BCF blusser laten afvoeren.
Voor de auto een poederblusser voor de kerst gekregen die is voor een brand onder de motorkap.
En net een sprayschuimblusser van 0.75kg gekocht voor in de caravan die is een stukje 1.25 kg lichter als de 1kg poederblusser.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Brandblussers

Bericht door walvis »

Heb je inderdaad ook die blusbom gekocht
geert
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Brandblussers

Bericht door sailor wim »

Hoi Geert
Nee die heb ik niet gekocht.
Hoewel ik het hevig van plan was
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Brandblussers

Bericht door walvis »

Wim
Van de IL&T moet er op de brandblusser een wielmarker op staan.
Dat zijn dan goed gekeurde blussers voor de scheepvaart.
Ze zijn dan ook veel duurder dan een blusser zonder dat teken.
Ik heb weer één 6 kilo co2 blusser gekregen staat in de schuur testaan.
Ik ga toch eens info aan vragen voor zo'n blus bom.
Ik had een heftige discusie met een insp. van de eoc ik werd verplicht om in de kombuis een 6 kilo blusser te plaatsen.
Hij vond 2kg te weinig , in de vetput moest er één bij komen in de achterkajuit ook een 6 kg blusser.
Dit hebben we gekregen van onze sponsor maar bij navraag il&t was dit onzin dit heb ik dan ook de eoc laten weten op mijn wijze.
Ik heb gelijk de keuring walvis door register holland laten doen.
Maar ik heb één makke ,brand daar heb ik het niet zo op.
geert
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Brandblussers

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Nog geen 12 maanden geleden en daar gaat die weer.
Drie 2 kg sproeischuim blussers moeten volgend jaar voorzien worden van een nieuwe vulling. Dit is duurder dan nieuwe aanschaffen.
Dus ik laat ereen keuren voor de jaarlijkse controlle op de Maas in Wallonië :?
En dan volgend jaar maar weer investeren in nieuw spul.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Brandblussers

Bericht door Gerard »

walvis schreef:Wim
Ik had een heftige discusie met een insp. van de eoc
Tsja, daarbij moet je ook niet zijn. Dat zou iedereen inmiddels toch wel moeten weten ;-)
ik werd verplicht om in de kombuis een 6 kilo blusser te plaatsen.
Hij vond 2kg te weinig,
Het gaat er niet om wat hij vond maar om wat de eisen zijn en art. 10.03 lid 2 van de "Richtlijn" stelt, helaas voor jou, dat de voorgeschreven blustoestellen poederblussers van minimaal 6 kg moeten zijn. Maar er staat ook: "danwel andere draagbare blustoestellen met eenzelfde bluscapaciteit." Ik heb geen idee wat onder bluscapaciteit dient te worden verstaan.
in de vetput moest er één bij komen in de achterkajuit ook een 6 kg blusser.
De "Richtlijn" stelt in art. 10.03 dat pleziervaartuigen een "draagbaar blustoestel" in het "stuurhuis", "in de nabijheid van iedere toegang van het dek naar de verblijven" en "bij iedere toegang tot machinekamers of ketelruimten" dienen te hebben. Helder, toch? Raadpleeg gewoon bronnen, zodat je beslagen ten eis komt en daarmee kunt zwaaien.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie