Stof in de blanke lak

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Stof in de blanke lak

Bericht door Marie Christina »

Mijn tafeltje, en inmiddels ook ander lakwerk, wordt werkelijk prachtig.
Maar wat me niet lukt is voorkomen dat er stof in de vernis dwarrelt.
Nou zijn die stofjes er na uitharden wel uit te cleaneren met Commandant, maar dat is een (vind ik) rotklus.

Is het nou niet te voorkomen dat er stof op komt?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Stof in de blanke lak

Bericht door KarelE »

Dat is nogal bewerkelijk, ben ik bang. Op het houtbewerkersforum heet een aantal leden een fijnstoffilter gebouwd. Dat draait dan geruime tijd in de werkplaats, ook na het stoppen met klussen. Daarvan zijn wel positieve resultaten genoemd m.b.t. hoogglans en stof.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Stof in de blanke lak

Bericht door Marie Christina »

Hmmm.
Wellicht had ik even moeten vertellen dat ik in een huis woon, niet in een werkplaats :mrgreen:
(Al zijn de reacties daar zeker positief, ik denk dat een uurtje cleaneren toch minder werk is :D )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stof in de blanke lak

Bericht door ErikH »

Werk in ieder geval met de tafel gekanteld, dus het tafelblad verticaal i.p.v. horizontaal.

Gr.

Erik
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: Stof in de blanke lak

Bericht door FKZ »

Een paar tips,

Zorg dat er zo min mogelijk stof is.
Kantel het oppervlak zo dat stof er langs valt ipv op.
Zorg dat na het lakken er geen mensen/ dieren langs lopen, of door de kamer
Zorg dat er geen convectie is door b.v aanslaande verwarming. ( dus op stoken verwarming uit, lakken deur dicht en na 4 uur kijken of het gelukt is)
Water op de grond spuiten zodat er minder stof dwarrelt door je eigen loop bewegingen tijdens het lakken
Trek na het schuren schone/andere kleren aan.
Als je dik lakt zakken de stofjes naar door de lak heen. en geeft minder stof aan het oppervlak. Let op druipers bij vertikale vlakken.
Gebruik kleef doeken om het object stof vrij te krijgen.
Zorg dat je naar de deur toe werkt
opbrengen door gaan en afblijven.

Dat zijn de tips die mijn opa mij altijd gaf (die is schilder geweest)

Echt aflakken is wel een vak apart. Bij dekken ik doe meestal al het voor werk, schuren opbouwen en nog meer schuren, het aflakken laat ik aan een jachtschilder. Die heeft de juist ruimte met afzuiging en werk sneller en beter dan ik het zelf kan. Kleine onderdelen in een afgesloten kamer vaak aan touwtjes in het plafond of met een lijmklem en een touwtje aan de balken op zolder.

In het voorjaar op een vochtige ochtend is ook een aanrader voor PU aflak. Droogt het mooi en als het vochtig is is er weinig stof in de lucht.

succes
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Stof in de blanke lak

Bericht door Marie Christina »

Goeie tips.
Dank je / jullie
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Stof in de blanke lak

Bericht door wout.bij »

ik lak altijd in de badkamer, eerst effe een beetje water in het bad, kachel aan, en lakken maar, gegarandeerd succes, ook mijn spuitwerk van de motoren droogt altijd fantastisch mooi op , alleen is moeders er nooit zo gecharmeerd van, de deur gaat namelijk wel op slot :lol: :lol: :lol:
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Stof in de blanke lak

Bericht door Marie Christina »

Op zich een goeie tip, Wout.
Alleen moet ik dan eerst verbouwen.
Die tafel past never in mijn badkamertje. :)
En weet je wel hoeveel stoftroep dat geeft, zo'n verbouwing? :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Stof in de blanke lak

Bericht door wout.bij »

tsja, dan houd het op Menno, maar wat ik er ook een beetje mee probeer te zeggen is dat er vaak simpele oplossingen zijn die zo simpel zijn dat je ze zelf niet ziet, :D :D :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Stof in de blanke lak

Bericht door Marie Christina »

Ik had er zelf nooit aan gedacht, Wout.
Net als het tafeltje op zijn kant leggen, niet.
Het beroemde 'out of the box' denken.
En voor de kleinere items waar ik mee bezig ben is het zeker een optie, die badkamer.

Dus je suggestie waardeer ik zeker, het was alleen dat ik mezelf al met dat tafeltje zag worstelen.
Wellicht dat ik het nog erin zou krijgen ook, maar dan moet ik in de douche gaan zitten lakken.
En daarna nog 8 uur wachten..... :P
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Stof in de blanke lak

Bericht door varg »

Mijn broer maakt altijd een afdakje/tentje van doorzichtig plastic op een latwerkje. Gelijk na het lakken plaatst hij dat over het drogende werk...stof zakt immers. Haalde er mooie resultaten mee.
Arnold
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Stof in de blanke lak

Bericht door edje »

Momenteel op de Zaandam bezig met de wasplaats kaal halen en hier zit ook wat houtwerk in de vorm van een handgreep op de wand geschroefd. Deze was netjes gelakt maar in de loop der jaren tijdens de schilder werkzaamheden was deze half mee genomen met het witten van de wanden. Dus dat ding er af geschroefd en netjes kaal gehaald met een schraper. Hierna met schuurpapier korrel 150 opgeschuurd en afgenomen met een kleefdoekje (die van de gamma werken ook goed en zijn niet zo heel duur. (De doekjes van de action werken niet goed maar das mijn mening)) Hierna de greep op een plankje geschroefd en voor de eerste keer gelakt met een oplossing van 70%tinner en 30% (hempel vernis). Na een uur of 2 drogen licht afgeschuurd (korrel 150) en afgenomen met het kleefdoekje en met dezelfde oplossing opnieuw gelakt. Na een dag drogen met korrel 400 nat geschuurd en afgenomen met wat spiritus en later met het kleefdoekje. Hierna wederom gelakt met een oplossing van 50% tinner en 50% vernis. Morgen ochtend wederom waterproof afnemen korrel 400 en weer afnemen met spiritus en het kleefdoekje. Dan wil ik hem gaan lakken met 20% tinner en 80% vernis. Als dit dan (goed) droog is (na 2 dagen is de lak goed uitgehard) wederom (nat)schuren maar dan met korrel 600, afnemen met spiritus en het kleefdoekje en dan de eerste laag 100% vernis opbrengen. Als dit gebeurd is wil ik nog 2 lagen van 100% opbrengen en is de laagopbouw voldoende en moet het er goed uitzien. Naarmate je de lagen opbrengt moet je wel langer wachten voordat de lak goed uitgehard is. Dit kun je controleren door op een on opvallend plekje met je nagel in de lak te duwen. zie je geen afdruk staan van je nagel is de lak voldoende uitgehard voor de volgende laag.

Voorheen gebruikt eik altijd voor de eerste paar lagen ruwa jachtlak zonder uv filter. Als ik dan 100% lak laag aanbracht ging ik over op epifanes jachtlak met uv filter. Echter de lak die ik nu heb krijg ik met een fixe korting via een sponsor dus gaan we deze maar eens gebruiken. Tot nu toe valt het mij niet tegen en hoor ik er goede verhalen over.

Afbeelding
Afbeelding

gr Ed
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Stof in de blanke lak

Bericht door paul »

Kan je die tafel niet onderste boven ophangen, :idea: :?: :lol: :lol:
gr Paul
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Stof in de blanke lak

Bericht door Marie Christina »

Ja, hoor. Alles kan. :-p
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie