type en opstelling van verbruiker saccus

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door stevedem »

Ik zit met het volgende vraagstuk, en krijg helaas via diverse kanalen verschillende antwoorden.

Ik ga de accu's op mijn boot vervangen,
momenteel staan er gewone natte startaccus in (althans, die stonden erin)

Dit word 1 start accu, en een lichtgroep.
vanwege het verbruik heb ik ongeveer 400a nodig.

dus 2x 200, 2x220 of 2x230a.

Nu ben ik bij 3 leveranciers geweest, heb info van diverse forumleden, en ook de mening van een wat oudere autotechnicus die ook boten gedaan heeft.
echter kan niemand mij een uitsluitsel geven wat de beste accu/configuratie is.


Leverancier 1 zegt : agm of semi tractie gebruiken, maar NOOIT parallel koppelen, dit houden de accus niet lang uit.
leverancier 2 zegt : agm of semi tractie gebruiken, parallel koppelen kan, mits accus uit zelfde serie zijn, interne weerstand verschilt wel iets, maar dit merk je niet op de levensduur.
oudere autotechnicus zegt : agm of semi tractie is grootste onzin.... gewoon normale accus nemen, parallel kan, maar apart is beter.
Levernacier 3 zegt : agm of semi tractie nemen.... en gewoon parallel koppelen..

er zit ook nogal een prijsverschil in.
2x 220a agm semi tractie + 120a startaccu a 745 euro
2x200 agm semi tractie + 120a startaccu a 700 euro
2x230 gewone natte semi tractie + 120a startaccu a 575 euro....


Wat is nou wijsheid ??
ik wil natuurlijk niet over 2 jaar weer nieuwe moeten kopen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door KarelE »

Dit is een gevaarlijke vraag: je ziet zelf al, zoveel 'deskundigen', zoveel meningen.

Een bijkomende vraag is: hoe ben je op die 400 Ah gekomen?
Je verbruikt stroom, en je laadt weer bij. Wordt er alleen bijgeladen als je vaart? Of heb je (ook) zonnepanelen en/of een windmolen?
Hoe vaak vaar je? Hoe lang wil je op je accu's kunnen leven voordat er weer wordt bijgeladen?
De mate waarin je accu's mag ontladen verschilt per type accu. Voor je boordnet wil je het liefst accu's die goed tegen (incidentele) diepontlading kunnen.

Heb je dit document al eens gelezen? Daar staat een hoop wetenswaardigs in.

Ik heb nu twee startaccu's voor mijn boegschroef, en een forse heftruck accuset voor mijn boordnet. Als die aan hun eind zijn komen er waarschijnlijk AGM accu's voor terug, of er moet dan alweer wat nieuws zijn uitgevonden.

Succes, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door stevedem »

ja dat document heb ik gelezen inderdaad, ook daar word de vraag niet 100% beantwoord.

Ik ben op de 400a gekomen doordat mijn dagverbuik maximaal 110a is. (meest ongunstige omstandigheid, warm weer, koelkast vol continu aan, veel wc doorspoelen, tv kijken)

Laden kan ik via een victron aan walstroom, al varend, en er ligt een zonnepaneeltje op het dak.
Die laatse heb ik niet meegerekend, elke ampere daarvan is dus extra.

Doordat we op zeker 2 volle dagen zonder bijladen willen ben ik op de 400a accu capaciteit gekomen.
ook voor agm is verder ontladen van 60% van de capaciteit niet aan te raden ivm het verkorten van de levensduur.

Dus agm tot 60 a 65%, semi tractie tot 55% en gewone tot 45%..... daar zit niet gek veel verschil in dan.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door sailor wim »

Hoi Steve,
Een 230 ampère accu zou ik nooit aanschaffen omdat deze vaak meer als 73 kg gevuld weegt.
Ik overweeg om dit dan aan te bevelen.
http://accuhandel-utrecht.nl/accus/Sche ... 0-ah-96151
3x 140 Ah. Wel goed aansluiten omdat je een accubank maakt.
Mooi in het gewicht en prijs.
http://www.awaccu.nl/product/116-optima ... tartstroom
Forumlid Guido heeft goede ervaring met Optima's verder is de prijs hier ook gunstig.
Kom ik totaal op € 632,- uit met meer HH accu inhoud en goede start eigenschappen.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door FransvanNispen »

Als je dan toch bezig bent.
Wat meestal gebeurd, plussen van de accu`s doorlussen, en dan één kabel naar de verdeelinrichting.

tip: houd alle kabels even lang, om scheef leegtrekken van de accu`s te voorkomen.
Ik heb (als voorbeeld) 2 even lange dikke jongens van de acuu + naar de verdeelinrichting waar deze bij elkaar komen op een paar flinke (doorgeluste) klemmen. Hiervandaan kan ik dan met een of meer kabels naar de onderverdeling.

groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door varg »

http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html
Dit artikel (sorry Engels) laat wat berekeningen zien, vooral interessant als je meer dan 2 accu's wilt opstellen.
Ik heb zelf 2 x 120 Amp AGM parallel staan omdat het anders niet te tillen is. Met deze set vaar ik nu 6 jaar zonder dat ik achteruitgang in capaciteit merk. Overigens is 1 accu een jaar ouder (7) dan de andere (streng verboden...maar het kwam zo uit).
Let vooral op de 2 problemen van de plezierschipper: bijvullen van accu's gebeurd onregelmatig en is lastig EN zelfontlading moet zo laag mogelijk zijn zodat je ze lekker lang kunt vergeten zonder dat ze in het 'rode' gebied komen.
Als oud radio officier ter koopvaardij is mij ingeprent hoe explosief de bij lading vrijkomende gassen kunnen zijn, vandaar ook mijn keuze voor de AGM accu, die zijn gasdicht en mogen in alle standen worden gemonteerd.
groet
Arnold
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door stevedem »

Dank voor de reacties,

@sailor wim,
ze zijn inderdaad flink zwaar.... 64kg per stuk (gewone semi tractie van Dynac)
dat is ook nog een struikelblok voor mij, aangezien ik niet mag tillen, en de accus vanaf de auto over 400m gras vervoerd moeten worden.

bijkomend nadeel is de ruimte, ik heb 55x88cm beschikbaar voor de accus,
daar moeten dus de lichtaccus instaan, en de startaccu.
3x 22,5cm is 67,5 cm.... de start accu is 18cm.... het zou net aan passen, maar krijg ik dan geen problemen met warmte afgifte omdat ze strak tegen elkaar staan ?

maar.... wellicht kan ik iets meer ruimte creëren bedenk ik me net....

@varg,
dat is een zeer nuttig artikel.
ik was sowieso al van plan om de plus van accu 1, en de min van accu 2 te gebruiken.
overigens was mij ten zeerste afgeraden om meer als 2 accus parallel te zetten,
maar als ik dit artikel zo lees, dan is dat goed mogelijk.

zeker als je methode 3 gebruikt heb je ook geen probleem als 1 accu defect raakt (buiten het feit dat hij nog steeds de overige leeg kan trekken)
maar dan is even afkoppelen voldoende.

Dat van de vrijkomende gassen, en opwarming van de accu is mij bekend.
daarom heb ik het laad gedeelte ook aangepakt,
dynamo is verzwaard en vernieuwd, er zit een argo fet laadstroom verdeler tussen,
laden via walstroom gebeurd via een victron multi met een accu temperatuur sensor, en een spanningsensor zodat hij automatisch de laadspanning aanpast indien de accu te warm zou worden,
en als extra heb ik de laadregelaar van m'n zonnepaneel vervangen voor een mppt lader van victron.
echter is agm nog steeds geen garantie dat ze niet kunnen klappen, als ze overladen worden door een lader die constant 30a of meer erin blijft pompen kan een agm ook exploderen. de kans is wel veeeeel kleiner inderdaad.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door stevedem »

nu ik er nog eens over nadenk, is dat eigenlijk een veel betere oplossing.
meerdere kleinere accu's

bijvoorbeeld 4x 100a semi tractie
http://www.awaccu.nl/product/573-100ah- ... actie-accu

zeker als ik de methode 3 gebruik uit de link van Varg.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door Wouter »

Wellicht een beetje off topic, maar als je AGM accu's gebruikt die gasdicht zijn, moet je dan nog steeds de ruimte actief ventileren om te voldoen aan het CVO?

Ik heb ook ergens gelezen dat het goed is de accu's niet in dezelfde ruimte te zetten als de motor, of in ieder geval te isoleren van de motorwarmte ivm levensduur.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4831
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door Marie Christina »

Of het móet weet ik niet, maar bij overladen gaan ze wel gassen, dus verstandig is het wel.
(overigens weet ik dan weer niet wat voor gas het is, maar ik heb ze persoonlijk horen borrelen toen ik de lader op "handmatig" had gezet en vervolgens vergat hem weer af te zetten.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door Richard »

Marie Christina schreef:overigens weet ik dan weer niet wat voor gas het is.)
Dat is waterstof en zuurstof (de ontledingsproducten van water, H2O), dat mengsel wordt ook wel "knalgas" genoemd.
Vandaar dat er wel eens een accu die onder lading staat of net gestaan heeft ontploft als er iemand in de buurt gaat staan slijpen of als er bij het losnemen van een poolklem een vonk ontstaat.

Gr. Richard
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4831
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door Marie Christina »

Ja, bij "natte" accu's.
Maar ook bij die droge?(Gel)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door Richard »

Marie Christina schreef:Ja, bij "natte" accu's.
Maar ook bij die droge?(Gel)
Ja, gel-accu's zijn immers ook lood-zwavelzuuraccu's. De chemische processen zijn dus hetzelfde als bij "natte" lood-zwavelzuuraccu's.
Het accuzuur (=met ged. water verdund zwavelzuur) is bij gelaccu's gelvormig gemaakt.
Als de laadspanning boven de gasspanning (2,35 V per cel) komt ontstaat knalgas. Het water in de gel wordt ontleed.
Bij gesloten accu's kan dat gas niet weg dus vandaar dat de laadspanning onder de gasspanning moet blijven.
Bij natte accu's krijg je "waterverbruik" als er gas ontstaat en dat kun je weer aanvullen met gedestileerd water.

Gr. Richard
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4831
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door Marie Christina »

Weer wat geleerd! :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: type en opstelling van verbruiker saccus

Bericht door Etab »

Ik had twee 230 vrachtwagen accu's staan. Niet te versjouwen zo zwaar. Maar het werkte.

Nu was ik afgelopen jaar een mazzelaar dat mijn zwager regelmatig Gelaccu's van 11amp van tijdelijke locaties haalt en deze vanwege de regels gewoon afgevoerd worden. Hij had er dus 4 die net geen jaar oud waren.
Nu ik deze 4 in mijn boot gezet heb scheelt en het een massa gewicht en ruimte.
Naar wat ik weet gaan ze langer mee dan conventionele accu's en zijn ze volledig afgesloten.
Zag ik hiervoor ( Vrij) langzaam mijn stroomtegoed afnemen door de lader die ik er permanent op heb aangesloten staan. Nu met d egelaccu's heb ik vanaf oktober nauwelijks enige terugval kunnen constateren. En dan gebruik ik de stroom ook nog gewoon als ik op de boot aan de klus ben.

Nu heb ik wel ook dikke de kabels lopen die ik van mijn zwager kreeg en een tang om grote ogen op zware kabels te klemmen. Daarnaast heb ik op advies van hier alle kabels heen en terug op gelijke lengte gezet om de stroom afname over alle accu's gelijk te houden.

Ik ben dus (gelukkig gratis :P 8) ) een liefhebber geworden van gelaccu'' s
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Plaats reactie