omvormer op startaccu
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
omvormer op startaccu
Omdat ik 2 soorten accu, s heb een loodstart accu en een set van 4 110A gelaccu, s hebik al eens gevraagd of ik beide gelijk via de dynamo kan laden.
De oplossing is of lastig of duur.
nu bedenk ik me dat ik een omvormer heb liggen naar 220V. Als ik die op de startaccu aansluit en bij langere vaart aanze, kan ik mijn acculader voor de gel accu, s er op aansluiten. De start accu wordt geladen door de dynamo en de gelaccu, s door de gellader. Of denk ik nu te makkelijk. De start accu doet bij een diesel immers niks na de start.
De oplossing is of lastig of duur.
nu bedenk ik me dat ik een omvormer heb liggen naar 220V. Als ik die op de startaccu aansluit en bij langere vaart aanze, kan ik mijn acculader voor de gel accu, s er op aansluiten. De start accu wordt geladen door de dynamo en de gelaccu, s door de gellader. Of denk ik nu te makkelijk. De start accu doet bij een diesel immers niks na de start.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: omvormer op startaccu
Je denkt te moeilijk...
gewoon een dik relais (zwaar genoeg om je dynamo aan te kunnen iig) tussen je accu's hangen, welke schakeld met het contact.
Even uitvogelen wat voor contactslot je hebt, je wilt 'm namelijk met de 'accessoire / verlichting aansluiting' schakelen, dan koppelt ie los als je start zodat de startstroom niet door het relais gaat.
Werkt altijd en heel goedkoop.
gewoon een dik relais (zwaar genoeg om je dynamo aan te kunnen iig) tussen je accu's hangen, welke schakeld met het contact.
Even uitvogelen wat voor contactslot je hebt, je wilt 'm namelijk met de 'accessoire / verlichting aansluiting' schakelen, dan koppelt ie los als je start zodat de startstroom niet door het relais gaat.
Werkt altijd en heel goedkoop.
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: omvormer op startaccu
Hoi,
Ik zou een FET diode blok als scheider tussen de accu soorten plaatsen.
Geen bewegende delen geen spoel die warm kan worden etc.
Een standaard dynamo voor startaccu's geeft 13.98 Volt laadspanning af bij normale omgeving temp onder de auto motorkap.
Dus op het laad gebeuren in de boot staat deze spanning dit is goed voor een open natte lood accu te laden voor 100%.
De GEL accu word geladen met 14.1 tot 14.4 Volt maar de FET verdeler kost 0.1 tot 0.4 Volt dus zal de GEL accu nooit overladen kunnen worden in een dergelijke opstelling.
Een GEL accu verdraagt een laad niveau van 90% zonder in levensduur achteruit te gaan.
Belangrijk word het dan wel om in de haven een goede lader de gehele GEL laad cyclus te laten doorlopen zodat de GEL accu voor 100% geladen word.
Gr Wim.
PS. even thuis dus ik kan geen verdere mail meer lezen.
Ik zou een FET diode blok als scheider tussen de accu soorten plaatsen.
Geen bewegende delen geen spoel die warm kan worden etc.
Een standaard dynamo voor startaccu's geeft 13.98 Volt laadspanning af bij normale omgeving temp onder de auto motorkap.
Dus op het laad gebeuren in de boot staat deze spanning dit is goed voor een open natte lood accu te laden voor 100%.
De GEL accu word geladen met 14.1 tot 14.4 Volt maar de FET verdeler kost 0.1 tot 0.4 Volt dus zal de GEL accu nooit overladen kunnen worden in een dergelijke opstelling.
Een GEL accu verdraagt een laad niveau van 90% zonder in levensduur achteruit te gaan.
Belangrijk word het dan wel om in de haven een goede lader de gehele GEL laad cyclus te laten doorlopen zodat de GEL accu voor 100% geladen word.
Gr Wim.
PS. even thuis dus ik kan geen verdere mail meer lezen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: omvormer op startaccu
Een relais aansturen met het d+ signaal van de dynamo. Die koppelt dan beide accu banken aan laad dus alle accu's. Laadt de dynamo niet dan zijn de start accu's niet verbonden met de accesoire accu's dus loopt de start accu niet leeg. Ik weet niet of dit de oplossing is maar maar het werkt wel.
gr e.s.
gr e.s.
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: omvormer op startaccu
Maar mag een gel accu dan op de Dynamo? Ik voel soms wat tegenstrijdige meningen daarover.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: omvormer op startaccu
Hoi,Etab schreef:Maar mag een gel accu dan op de Dynamo? Ik voel soms wat tegenstrijdige meningen daarover.
Eerste set Gel accu's is 12 jaar mee gegaan en had nog een jaartje langer mee gekund.
Maar omdat ik voornemens was naar Berlijn te varen heb ik die eerder vervangen.
Tweede set moet tot mijn 70ste mee kunnen.
De dynamo's zijn niet aangepast en er is ook geen diodeblok te vinden op de boot.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: omvormer op startaccu
Mijn boegschroefaccu's staan zo'n 20 meter bij de hoofdmotor vandaan. Vandaar dat tijdens het varen deze worden geladen met een acculader die weer op de omvormer van de boordnetaccu's is aangesloten. In dit geval economisch, omdat ik anders hele dure en dikke kabels naar achteren zou moeten leggen. Bij een hoge spanning (230V) is het verlies over (dunne) kabellengte verwaarloosbaar, bij 24V niet.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: omvormer op startaccu
[quote="sailor wim"Tweede set moet tot mijn 70ste mee kunnen.
Gr Wim.[/quote]
En je bent 69?
Gr Wim.[/quote]
En je bent 69?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: omvormer op startaccu
sailor wim schreef:Hoi,Etab schreef:Maar mag een gel accu dan op de Dynamo? Ik voel soms wat tegenstrijdige meningen daarover.
Eerste set Gel accu's is 12 jaar mee gegaan en had nog een jaartje langer mee gekund.
Maar omdat ik voornemens was naar Berlijn te varen heb ik die eerder vervangen.
Tweede set moet tot mijn 70ste mee kunnen.
De dynamo's zijn niet aangepast en er is ook geen diodeblok te vinden op de boot.
Gr Wim.
Start je met lood of ook met gel?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: omvormer op startaccu
http://www.ctek.com/nl/nl/chargers/D250S%20DUAL
goed plan, gewoon deze aan je startaccu hangen en je hebt een prima laadkarakteristiek voor je huishoudset.
Ik dacht zelfs dat je hem zo kon trainen dat hij je startaccu nooit leeg kan trekken. Prijs valt erg mee: http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=419809zeker als je bedenkt dat je verder niets meer nodig hebt om je huishoudaccu volledig gescheiden te houden.
Arnold
goed plan, gewoon deze aan je startaccu hangen en je hebt een prima laadkarakteristiek voor je huishoudset.
Ik dacht zelfs dat je hem zo kon trainen dat hij je startaccu nooit leeg kan trekken. Prijs valt erg mee: http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=419809zeker als je bedenkt dat je verder niets meer nodig hebt om je huishoudaccu volledig gescheiden te houden.
Arnold