Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Moderators: sailor wim, frank
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Ik heb altijd begrepen dat schroefaskokervet juist bedoeld is om met het kleine beetje binnendringende water te emulgeren on het lager beter te kunnen koelen, en de smering te bevorderen. Geleidelijk doorpersen zou het vet dan ook verversen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Ja,ik ook.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Een bronzen achterbus koelen? Dat ding zit permanent in het schroefwater.
Ik heb echt nog nooit belletjes kokend water zien bovenkomen bij de achtersteven.
Ik vaar al 40 jaar met dit systeem.
Ik heb echt nog nooit belletjes kokend water zien bovenkomen bij de achtersteven.
Ik vaar al 40 jaar met dit systeem.
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Het gaat niet alleen om warmte, maar ook om smering. Als je dat niet een beetje door kan persen kan de lagerbus te schraal worden gesmeerd. Maar ja, als het al 40 jaar goed gaat...
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Ik snap je probleem niet. Bij mij pers je met de vetspuit tot het vet tussen ring en achterbus uit komt.
Dan zit de hele schroefaskoker vol met vet, inclusief de achterbus.
Waarom wil je daar zo graag emulsie in? Vet smeert prima, wellicht nog beter dan die emulsie (bijvoorbeeld hoeveel % vet/water? Dat heb je niet in de hand).
Dan zit de hele schroefaskoker vol met vet, inclusief de achterbus.
Waarom wil je daar zo graag emulsie in? Vet smeert prima, wellicht nog beter dan die emulsie (bijvoorbeeld hoeveel % vet/water? Dat heb je niet in de hand).
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Ik heb geen probleem.JanSr schreef:Ik snap je probleem niet.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Jan, het lijkt mij inderdaad een super afdichting. Echter, nu de boot het water uit is zie ik dat de afstand tussen schroef en de achterbus slechts 5 cm is. En daar gaat de dikte van de ring nog vanaf. Gaat jouw methode dan nog op (een stukje slang van maar 5 cm)?
Mocht het toch kunnen dan nog het volgende. De werf heeft een dubbel vetkoord gemonteerd omdat de boel (licht) bleef lekken. Dat heeft geholpen, het lekt totaal niet meer, alleen wordt de schroefas nu wel behoorlijk heet. Als jouw methode wordt toegepast hoeft het vetkoord mijns inziens alleen het vet tegen te houden dus hoeft dat vetkoord veel minder strak aangedraaid te worden?
Mocht het toch kunnen dan nog het volgende. De werf heeft een dubbel vetkoord gemonteerd omdat de boel (licht) bleef lekken. Dat heeft geholpen, het lekt totaal niet meer, alleen wordt de schroefas nu wel behoorlijk heet. Als jouw methode wordt toegepast hoeft het vetkoord mijns inziens alleen het vet tegen te houden dus hoeft dat vetkoord veel minder strak aangedraaid te worden?
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Dan staat de pakkingdrukker te strak. Waarschijnlijk kun je die wat losser zetten zonder dat het direct weer gaat lekken.Adriaan-Z schreef: alleen wordt de schroefas nu wel behoorlijk heet.
Zeker bij vers koord kun je het in het begin beter wat te los hebben staan, en tijdelijk een beetje lekkerij voor lief nemen. Het vet komt dan overal goed tussen koord en binnenwand. Dan geleidelijk strakker zetten tot lekkerij ophoudt, maar het lager niet meer dan handwarm wordt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
5 cm is zeker voldoende. Meet de ruimte tussen achterbus en schroef, geef de slang die lengte. Kies een ring met ca 5 mm dikte. Dat heb je dus 10% "te weinig" ruimte voor de slang, net lekker.
Als je motor op rubbers staat en de stuwkracht wordt opgevangen door het lager van de keerkoppeling gaat je schroefas dus vooruit en achteruit als je manoeuvreert. Dat moet je wel even bekijken. Ik zou het zo doen dat hij in neutraal dicht is, dan is hij dat vooruit zeker. Achteruit een kleine spleet is zeer beperkt erg.
Als je motor op rubbers staat en de stuwkracht wordt opgevangen door het lager van de keerkoppeling gaat je schroefas dus vooruit en achteruit als je manoeuvreert. Dat moet je wel even bekijken. Ik zou het zo doen dat hij in neutraal dicht is, dan is hij dat vooruit zeker. Achteruit een kleine spleet is zeer beperkt erg.
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
JanSr, ik ga het gewoon proberen! Mijn motor staat denk ik niet op rubbers maar op een vrij vaste verbinding. Het is een Volvo Penta 165 pk uit 1985, toen hadden ze die rubberen steunen wellicht nog niet? En inderdaad, je vaart toch meestal vooruit....
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Helaas niet, dat rubber gaat vroeg of laat vreten op het stilstaande vlak van de achterbus. Vandaar die ring.....
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Vergeet niet dat het vetkoord in het binnen geland gewoon moet blijven zitten!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Ja en? De enig overgebleven functie is het tegenhouden van het vet.
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Een hele mooie tip!
Ik had al eens gedacht om de ruimte tussen de schroefas anode en het gland op te vullen met een O-ring.
Een vraag is welke overweging om een RVS of een bronzen ring te draaien???
Het voordeel wat ik zie is dat er ook geen zand in komt op het wad en eigenlijk de schroefas anode overbodig wordt? Het stuk slang mag met wat vel over de schroefas en dus dan ook geconserveerd.
Als we weer eens droog staan ga ik het proberen!
Ik had al eens gedacht om de ruimte tussen de schroefas anode en het gland op te vullen met een O-ring.
Een vraag is welke overweging om een RVS of een bronzen ring te draaien???
Het voordeel wat ik zie is dat er ook geen zand in komt op het wad en eigenlijk de schroefas anode overbodig wordt? Het stuk slang mag met wat vel over de schroefas en dus dan ook geconserveerd.
Als we weer eens droog staan ga ik het proberen!
Re: Schroefasafdichting: Nooit meer lekken
Die ring:Ik heb altijd gewoon genomen wat ik voorhanden had.
Dus het toeval bepaalde of het RVS, messing of brons werd.
Dus het toeval bepaalde of het RVS, messing of brons werd.