Dynamo Indenor Peugeot

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
crt1953
Berichten: 4
Lid geworden op: do sep 29, 2011 4:40 pm
Locatie: Sprang Capelle

Dynamo Indenor Peugeot

Bericht door crt1953 »

Goeden dag,
In mijn boot ligt een Indenor Peugeot DTP-40. Ik heb nu een probleem met mijn Dynamo.Dit is een SEV Motorola A15/30 Nu blijken de koolborstels versleten.Nu ben ik aan het zoeken gegaan,naar nieuwe koolborstels. Niets gevonden ,ondanks uren googlen.Ook gezocht naar een eventueel nieuwe dynamo die bij mijn motor past. Geen normale info gevonden.
Dus mijn vraag is:Weet iemand een firma ,waar ik eventueel koolborstels kan kopen,cq een nieuwe dynamo.

groetjes kees
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Dynamo Indenor Peugeot

Bericht door KarelE »

Dag Kees,

Is dat een gelijkstroom dynamo of een wisselstroom dynamo?
Ik heb even gegoogled op 'dynamo revisie sprang capelle' en kwam bijvoorbeeld terecht bij Joop Goedkoop. Hij geeft aan dynamo's te reviseren.

Mijn ervaring is dat je voor dit soort dingen bij revisiebedrijven van startmotoren en/of dynamo's vaak goed geholpen kan worden, ook als je apparaat misschien wat minder courant is.

Suc6, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Dynamo Indenor Peugeot

Bericht door Etab »

Op die van mij zit nu een bosch dynamo. Type weet ik nu niet even zo ben (zonder boot) op vakantie.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dynamo Indenor Peugeot

Bericht door paure nesci »

Ik heb er een 70 ampere van een peugeot 106 op gezet, past nagenoeg direct, tweedehands van de autosloop ! Wel even je laadstroomkabel aanpassen i.v.m. hoger amperage !
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Dynamo Indenor Peugeot

Bericht door stevedem »

Ik heb goede ervaringen met MSD startmotoren en dynamo's
http://www.startersendynamos.nl/

Ik heb hun mijn oude dynamo van mn OM636 gegeven,
en hun hebben een nieuwe 95a dynamo geheel pas gemaakt aan de hand van de oude,
dus op de draaibank de steun aangepast etc.... top werk voor een hele nette prijs.
terug op de boot was het plug en play.

repareren kunnen ze uiteraard ook...
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
crt1953
Berichten: 4
Lid geworden op: do sep 29, 2011 4:40 pm
Locatie: Sprang Capelle

Re: Dynamo Indenor Peugeot

Bericht door crt1953 »

goeden avond
Sorry voor het laat reageren. Zat een paar dagen in buitenland voor mijn bedrijf. Heb vanavond mijn dynamo eruit gesloopt. Zweten. Maar nu blijkt , dat het een SEV Marchal 15/35 te zijn. Dus geen SEV Motorolo 15/30 volgens het boekwerk , wat ik bij de boot had gekregen. Nu heb ik ondertussen ook nog rond gebeld, en kwam uit dicht bij huis...nl. in mijn eigen dorp. Hier zit een auto matrialen zaak Cor Haverhals.Die doet voor zijn hobby thuis, nog oude dynamo's en startmotors reviseren. Had het kunnen weten, want ik heb enkele jaren geleden van onze vorige boot mijn dynamo en startmotor daar gebracht. Deze waren van een OM636.Heeft hij keurig en goed gereviseerd. Tegen een heel schappelijke prijs beide weer als nieuw.Dus ik breng hem morgen daarheen, en dan hoor ik van hem wel, of hij er nog iets van kan maken. . In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.Ik hou jullie op de hoogte.
groeten Kees
crt1953
Berichten: 4
Lid geworden op: do sep 29, 2011 4:40 pm
Locatie: Sprang Capelle

Re: Dynamo Indenor Peugeot

Bericht door crt1953 »

Goede middag.
Ben er uit met mijn dynamo.De man die ik in vorige bericht noemde,heeft hem helemaal doorgemeten.Nu bleek, dat de aansluitingen last hadden van curosie.Dus de dynamo had heel slechte kontakten.Alles schoon gemaakt,en hij draait weer als een tierelier.Kwam er wel achter ivm de koolborstels,deze dynamo koolborstel vrij is.Weer wat geleerd.Deze dynamo's zijn eigelijk specifiek gemaakt voor benzine motoren op de boot.Tja ,als je er overnadenkt,met eventueel vrij gekomen benzine dampen onder de vloer..1 vonkje en je boot is weg...Vandaar dat ik even hier de bevindingen deelt met jullie.in ieder geval bedankt voor de reacties.
Gr. kees
Plaats reactie