Geluidsdemping machinekamer

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Evert »

Ik ben toevallig afgelopen week nog eens aan het zoeken geweest naar machinekamerisolatie. Daar kwam ik ook een bedrijf tegen dat dit soort kasten om de mtor kant en klaar levert. Ik weet niet wat het daar kost maar altijd leuk om op ideeen te komen. Ik weet helaas iet meer welk bedrijf het was.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door KarelE »

Als je nog weet op welke dag je op die site was kan je het misschien nog terugvinden in de historie van je browser.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door varg »

geen echte kisten, maar wel goed. helaas erg aan de prijs
http://www.tendu-control.nl/vaartuigen/noise-killerbox
groet
Arnold
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door KarelE »

Da's dezelfde als die in dat schuttevaer artikel, dank je voor de directe link.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Evert »

Oeps. Nu zie ik dat ik dat inderdaad had bekeken naar aanleiding van de link van karele
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Dirk »

ben aan het denken over de ventilatie van die kist ; als ik de keienvanger terug op de motor plaats, die aanzuig zit dan aan SB achterkant motor in de kist, dan kan ik de oversized oliebad luchtfilter aan de buitenkant van de kist bvb bakboord vooraan monteren, is er dan aan de bovenzijde van de kist voldoende luchtstroming om de temp niet te laten stijgen ? of ga ik dan teveel onderdruk in die kist creeeren ? Zo'n oliebadfilter gaat denk ik niet meer remming veroorzaken naargelang ie vervuilt , of wel ?
Is goedkoper dan die aanzuigdempers, die oliebadfilter heb ik nl al betaald ...
en op die manier worden evt carterdampen ook gewoon terug opgezogen (net zoals nu)ipov dat ze in die kist blijven hangen ...
;-D
dank voor het mee redeneren !!!
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door varg »

in eerste instantie dacht ik: veel te weinig doorstroom door het oliebadfilter....maar het heeft zonder problemen gefunctioneerd en in principe mag het niets uitmaken als je de filter losmaakt van de aanzuigopening en verplaatst naar een andere plek op de kast.

In mijn situatie heb ik een klein filter met een 6 cm diameter aanzuigopening op de motor gemonteerd (standaard Yanmar). De ventilatie van de kist die hermetisch om de motor past is gerealiseerd door drie (3) buizen van 1 meter lang en 15 cm diameter! (recyduct) Vele malen meer dus. Ik zou er niet aan moeten denken om de volledige ventilatie van de motorkist door 6 cm te moeten laten gaan!
Dit is uit Vaarttips: Machinekamer ventilatie Om één liter brandstof te verbranden is 10,5 m³ lucht nodig. Dat komt neer op 4,5 m³ per pk (6,1 m³ per kW) per uur. Ongeveer eenzelfde hoeveelheid is nodig om de stralingswarmte van de motor af te voeren. Bij een motor van 60 pk is dat dus 60 x 4,5 x 2 = 540 m³/uur. Verder geldt de vuistregel dat een ventilatieopening c.q. luchtpoort 224 m³/uur per dm² vrije doorlaat kan verwerken zonder dat de aangezogen lucht een te hoge snelheid krijgt. In het voorbeeld van 60 pk betekent dat een luchtinlaat met een minimum doorlaat van 540 / 224 = 2,41 dm².
Ben benieuwd wat een werktuigbouwkundige er van zegt.
Arnold
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Aqua Domus »

Er zijn momenten dat je het geluid uit de machinekamer niet wil dempen maar versterken.
Voor de liefhebbers de versterker net even iets harder.

http://youtu.be/S9_jtryOy4Q

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Dirk »

ik ben tussendoor bezig om een geluidsisolerende kist rond onze Doosan te zetten (165pk).
De vloer is in betegelde beton :) , dat vertrekt dus al gemakkelijk en geen hinder van geluid via eventuele vloerplaten...
Op die vloer heb ik een balkje 50x50 vastgezet met pluggen en bouten, en dit afgekit met TEC7. Daarop komen dan losse panelen van ong 120x60 cm opgebouwd uit 8 mm multiplex aan de binnenkant, dan 45mm rockwool en dan 12mm multiplex, de kaders van de panelen zijn uit 47x22mm den. De panelen overlappen elkaar om spleten en kieren te vermijden. Ik zoek nog stevige kistsluitingen om eea vast tegen elkaar te trekken, de gamma dingetjes die ik nu heb zijn me wat licht.
Ik heb voorzien dat aan de peilstokken en filters de panelen eevnoudig weg te nemen zijn;, de andere panelen staan wat steviger , maar ook nog steeds demontabel zonder schroeven.
Afbeelding
daar zie je ook de aanzuiglucht opening, die is nu 6.4 dm²
Ik ben wel zo dom geweest om geen rekening te houden met die oppervlakte bij de maten van het labyrint dat naar die opening leidt, dat moet ik dus nog aanpassen.
Afbeelding
ben ik bezig met het maken van de dekselpanelen, nog te isolerenen de bovenplaat er op te schroeven.
Het moeilijkste gaat wellicht nog de isolatie van de boven de vloer lopende schroefas zijn, ik denk dat ik daar gewoon een lange tunnel over bouw. en dan wat rockwool tegen de as laten schuren, ik zie daar niet veel kwaads in, jullie wel ?
Misschien wat laat aan gedacht ; een motorkist in hout, geeft dat geen problemen met verzekering of communautair attest ??
oeps ?!
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Marie Christina »

Er varen 1000en bootjes rond met een houten vloer over de motor.
Mag allemaal.
Ik zie het verschil niet met een houten bekisting.
Bovendien is het isolatiemateriaal toch brandwerend?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door FransvanNispen »

Sterker nog, er varen houten schepen, op zee rond, tot voor kort nog bij onze marine :D
De zgn " klompjes"
Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Etab »

In IJmuiden zit in het Havengebied een grote leverancier van allerlei soorten schuim en isolatieplaten.
Toen ik daar 2 weken terug was en hem vertelde dat ik mijn motor geluid wilde dempen omdat het me net te hard is nu het een diesel is vertelde hij dat je je dan eerst moet afvragen wat je nu eigenlijk wilt. Wil je echt volledige geluidsafdichting of wil je het aantal decibellen naar benden brengen.

Volledige isoliatie is dus inderdaad een pittige klus omdat je alle lekken moet voorkoken anders ben je het effect kwijt.

Maar ik wilde het geluid naar beneden hebben. Ik had een benzine motor en nu een diesel en dan kan ik bij kruissnelheid niet meer praten vanwege de herrie. De motor ligt half boven en onder de stuurhuisvloer.
Hij vertelde me dat die vlokken matten geluid ook als het ware doodslaat. Hij ging achter de plaat van ongeveer 1.5*3 staan en inderdaad moest ik veel moeite doen om hem te verstaan. Het lijkt wel een een beetje op wat wij ook in de concertzalen doen met de bigband waarin ik speel. Dan hangen er veel doeken langs de muren achter en naast ons en dat slaat het geluid als het ware wat dood/dof.

Ben dus aan de slag gegaan en heb de bovenbak aan de binnenkant met dat spul beplakt, Het schot tussen het stuurhuis en het verblijf gedeelte afgeplakt. Ook heb ik de houtenvloerplaten rond de motor en het de bovenbak afgeplakt. Nu nog de plek waar alle kabels naar boven komen en ik moet tussen de bovenbak en de randen nog een goede afdichting vinden in de vorm van een soort rubber en dan zou ik al een heel eind moeten zijn. Maar het hoeft ook niet fluisterstil te zijn
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door WillemB »

Nou Eric,

Ik kom gauw een keer kijken naar je resultaat. :wink:

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Nieuwkoop »

Hoe heet die leverancier in IJmuiden, of anders zijn adres.
Ik kan ook best wat geluid gaan dempen en betaalbaar dempings materiaal is dan welkom.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door paul »

En die vlokkenmatten nemen die vocht?
Gr Paul.
Plaats reactie