Geluidsdemping machinekamer

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Eduard »

In mijn sleper staat de motor (6 cyl. Scania) half onder de stuurhut en onder het achterdek. In feite is het één ruimte, alleen door een schot gescheiden van de kajuit. In de stuurhutvloer zit een luik om bij het expansievat van de koeling te kunnen, achter de stuurhut en voor de beting zitten in het achterdek twee grote luiken om in de machinekamer en de ruimte onder het achterdek te komen. Het voorste stuk van die ruimte, waar de motor, keerkoppeling, dagtank en hoofdtank zich bevinden, is ooit met een soort geluiddempend materiaal bekleed, schuimplastic met eierdoos profiel, gewoon tussen de spanten tegen de huid geplakt, dat inmiddels vrijwel vergaan is. Als je het aanraakt verkruimelt het en er ontbreken ook veel stukken. Nu heb ik toevallig een aantal van dit soort geluiddempende matten gekregen en daarmee wil ik alles opnieuw gaan beplakken, ook de hoofdtank, in de hoop het motorlawaai wat terug te dringen. Waarschijnlijk hou ik nog wel wat van dat spul over en nu vroeg ik me af of ik dat verder nog tegen de onderkant van het achterdek zal plakken, dat is in dit jaargetijde door condens zo nat dat als ik daar rond kruip (laatst nog om betonballast te inspecteren) de druppels in m'n nek krijg. Wie weet helpt het ook nog voor verdere geluidsdemping. Of is dit een heel slecht idee en krijg ik een soort natte spons onder m'n dek? Eduard.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1939
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door paure nesci »

Dat piramide schuim is niks, om geluid te dempen moet je zwaar spul hebben, vlokkenschuim is veel beter maar er zal vast nog beter spul in de handel zijn.....
Er is ook loodgevuld schuimspul in de (isolatie)handel, ik weet de officiele namen niet maar een ding weet ik wel, ik heb ook n paar kruiwagens van die piramideschuimrommel uit mn vetkuil kunnen scheppen, dat komt er niet meer in......
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door sailor wim »

Hoi Eduard,
http://www.motorsleepboot.nl/vdms/index ... 147&boat=1
Ik zie op je foto's geen ventilatie gaten of luchthappers.
Dus denk ik dat er te weinig geventileerd word nu gezien de waterdruppels.

Voor geluid isolatie heb ik http://www.zilenz.nl/akoestische-isolat ... dsisolatie vlokkenschuimplaat gebruikt.
Maar voor de brandveiligheid zit daar aan de geluidkant een steenwol systeemplafondplaat voor met een glasvlies folie.
Dus kan je zo ook zelf akoestische baffles samenstellen.
Alle geluidsisolatie zal vergaan/verslijten als het goed werkt, want het is de bedoeling dat de geluidgolven doordringen in de isolatie en daar zo de energie afgeven, dit heeft tot gevolg dat de isolatie zeer gering gaat trillen en dus verslijt.
De combinatie vlokkenschuim en steenwolplaat werkt erg goed en is redelijk condens bestendig.

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Wouter »

Hoi Eduard, dat eierdozenschuim kan ik ook afraden. Het verkruimeld na verloop van tijd en geeft een rotzooi. Ik weet ook niet hoe het met de brandveiligheid gesteld is. Voor warmte isolatie lijkt het me ook niet al te best omdat het ademt, waardoor het vocht tussen het schuim en het staal komt, en daar langer blijft staan dan zonder schuim.

In geval van condens lijkt me het beter om iets aan te brengen dat het staal volledig afsluit.

Groet, Wouter
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Jef-Tengro »

Piepschuim een optie?
:D
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1939
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door paure nesci »

NEE....piepschuim heeft geen massa, dat doet niks ! Vlokkenschuim , dat werkt !
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
juhroen
Berichten: 44
Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
Locatie: Oude Wetering
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door juhroen »

Misschien is er wat te vinden op de onderstaande link.

De Merfocell PU variant zie je veel in de generatorkasten terug.
Het spul neemt wel vocht op ben ik achtergekomen, tijdens het verbouwen van een generatorkast word je redelijk vuil daardoor.
De isolatie smeult wel maar het vatte geen vlam tijdens het lassen en slijpen.

Je kan het beter in een werkplaats testen als in de praktijk aanboord :wink:

http://www.akoestiekwinkel.nl/boten-jac ... oot-dempen
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Nieuwkoop »

Veel mensen vermengen geluids isolatie met warmte isolatie.
Piepschuim, eierdopjesschuim en al dat soort WARMTE isolatie materialen doen niets als geluids isolatie.
Daarvoor heb je zoals gezegd MASSA nodig.
Een dikke muliplex plaat of geluisisolatieplaat met dreunplaat.

Daarnaast moet het heel zorgvuldig worden aangebracht.
Bij warmte isolatie zal een ongedekte spleet wel zorgen voor iets minder totaal isolatie, maar wat je hebt afgedekt is geisoleerd.
Een spleet of ongedekt stuk bij geluidsisolatie zorgt ervoor dat alles voor niets is.
Al het geluid komt er door.
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Eduard »

Dan betekent dat dus dat ik geluidsisolatie van de machinekamer eigenlijk wel kan vergeten. Bij mij is het onmogelijk om 'gesloten' isolatie aan te brengen. De huidige situatie is dat in het gedeelte onder het achterdek waar de motor staat van dat al vergane en verkruimelde ''eierdop"schuim tegen de onderkant van het dek en tussen de spanten zit. Er zijn 3 luiken, 2 in het dek, om in de machinekamer te komen en 1 onder de stuurhutvloer. Die hebben geen 'bekleding'.
Het spul is min of meer vergaan, als ik het aanraak verkruimelt het. Hoewel dat eierdopspul geen massa heeft, absobeert het, als het nog heel is, volgens mij toch wel wat van het geluid. Het wordt op mijn werk door geluidsstudenten (film academie) ook wel gebruikt, dus het moet wel iets doen. Dat het na een tijdje verkruimelt klopt, dat heb ik gezien, maar ik weet niet hoelang het er al zit en hoelang het goed blijft en ik heb nu eenmaal een paar van die matten dus sta nu voor de keus het vergane schuim weg te halen en de boel verder kaal te laten of toch zoveel mogelijk plekken opnieuw van dat spul te voorzien. Zodra ik merk dat het begint te vergaan kan ik het er uit halen en misschien dempt het in de tussentijd toch wel een beetje omdat het weerkaatsing van geluid toch tegen gaat. Andere -goedkope- oplossingen- zie ik niet.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door sailor wim »

Hoi Eduard,
Ik heb in een berichtje geschreven over Baffles.
Dit zijn geluidsabsorberende vrijhangende schotten.
Deze kan je misschien links en rechts naast de motor hangen aan een paar haken zodat je die kan weghalen bij bv. olie verversen ed.
Die schotten werken echt goed ik heb dit wel eens toegepast in een mega serverruimte waar je geluidsbescherming moest dragen.
Je brengt zomaar de geluidsdruk met een paar DB naar beneden met deze Baffles.
http://geluid.eu/nl/geluidsabsorberend- ... affel.html vergroot de foto's eens.
http://www.akoestiekmeesters.nl/product ... basicplus/
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Boekel »

Panelen kun je evt. zelf maken, één of twee kanten geperforeerde plaat, glas- / steenwol ertussen en gezet U-profiel eromheen (vastlassen, schroeven of poppen)

http://www.mcb.nl/prijslijst/HTML/Mnl_spl320200.htm
http://www.mcb.nl/prijslijst/HTML/Mnl_alu320400.htm

Let niet op de prijzen in de prijslijsten van MCB trouwens, geen idee waar dat vandaan komt.
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Nieuwkoop »

Dit wordt gebruikt in ruimten. Een lege ruimte klinkt anders dan een vollen.
Het geluid kaatst tussen de schotten en wordt geabsorbeerd.
Een machinekamer isoleren is lastig. Ook de doorvoeren moet je dempen.

Voorbeeld.
Je hebt dubbel glas in je slaapkamer, dat dempt geluid van buiten.
Zet een bovenlichtje een kiertje open, weg demping.

Er zijn ook dempingsdekens om over een motor te leggen.
http://www.dekoggecamperservice.nl/Geluiddemping.html
Misschien een eenvoudige oplossing?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door KarelE »

Noise Killer, de fabrikant van die dempingsmatten voor campers, heeft ook een geluidstent (op maat) voor scheepsmotoren.

http://www.schuttevaer.nl/nieuws/techni ... iller.html
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door Dirk »

dit draadje heeft me aan het denken gezet. ik wilde het dak van de machinekamer, ong 5x5m, waar nu van die zelfklevende schuim 'geluidsisolatie' van n cm of 3 dik tegen zit aanpakken om het geluid van onze Doosan wat in t eperken. Maar dat gaf me dan weer te denken over de 4 raampjes die in de machinekamer zitten , de openingen waar de lucht voor de motor door wordt aangezogen, de schoorstenen van de kachels die in de MK uitkomen en de verbinding naar de open schoorsteen waar allemaal ook n pak lawaai door kan, zowel naar binnen als naar het achterdek. Als ik dat allemaal apart moet gaan aanpakken...
Dan is misschien een kist bouwen rond de motor een betere optie ?!
bvb in 18mm betonplex met 4.5 cm rotswol aan de binnenkant ? is dat wat ?
allemaal panelen die los kunnen om filters en oliepeilen en god weet wat te bereiken..
De oliebad luchtfilter van de motor kan ik eenvoudig buiten de kist brengen.
We hebben geen turbo, het uitlaatspruitstuk is watergekoeld en de uitlaat is verder geisoleerd. Is dan extra ventilatie van die kist nodig ?? Want dat zijn ook weer erg moeilijke plaatsen om geluid te isoleren ...
Ik dacht de kist ruim groter te maken dan de motor en de keerkoppeling, dan zit ik op de betonnen en betegelde vloer, dan hoef ik geen rekening te houden met geluid dat onder de vloerplaten verder zou kunnen.
Enkel de doorvoer naar de schroefas is dan wat moeilijker maar wel haalbaar denk ik, voor de rest is enkel de geisoleerde uitlaat , de morsekabels en een kabelboom met doorvoeren te voorzien , gewoon met rotswol inpakken dacht ik. Brandstofleidingen en accukabels zitten al in de beton verwerkt...
Wat vinden jullie van zo'n plan ?
;-D
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Geluidsdemping machinekamer

Bericht door varg »

De luchtaanzuig buiten de kist brengen geeft altijd warmteproblemen.
Laat de lucht in de kast aanzuigen en maak 2 flinke doorvoeren in de kast met deze filterbuizen.
https://www.growshoponline.nu/luchtbeha ... cm-o254mm/
Dank zij de vele growshops goedkoop te verkrijgen...ook vaak tweede hands aangeboden!
Verder werkt gipsplaat (neem de robuste versie voor badkamers) heel erg goed dempend. Als binnenlaag tegen het multiplex. Betonplex is lastig spul, je kan er maar moeilijk op kitten en plakken.
Ben benieuwd.
Arnold
Plaats reactie