huid dubbelen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

huid dubbelen

Bericht door Peter-J »

Geachte forumleden,

Ik vraag mij toch al een lange tijd af waarom er bij huidreparaties zoveel gedubbeld wordt.
Ik heb altijd begrepen dat dit het doodskleed is van een schip.

Ikzelf las overal nieuwe stukken in.

Ben benieuwd naar de reacties.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: huid dubbelen

Bericht door paul »

Helemaal mee eens.
Maarrrrr ik heb ook wel eens gedubbeld,en dan op mijn manier.
Gr Paul.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: huid dubbelen

Bericht door Peter-J »

Verklaar je nader paul.... wat is jouw manier?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: huid dubbelen

Bericht door paul »

Ga naar mijn boot.
Mijn Leidse bok.
Ergens halverwege blad 6.
Gr Paul.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: huid dubbelen

Bericht door quichot »

Peter-J schreef: Ikzelf las overal nieuwe stukken in.
Ik denk dat in het woordje 'overal' het verschil zit tussen oplappen en dubbelen.
Als de huid op zoveel plaatsen dun is, dat je overal moet repareren, is het vlak ver heen, en moet je niet overal pleisters plakken. Als in de loop der jaren de huid op een, twee plekjes door slijtage net te dun is geworden voor CVO-keuring, dan is een goed aangebrachte dubbeling met dubbele las absoluut geen doodskleed.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: huid dubbelen

Bericht door sailor wim »

Hoi Peter,
Door de kosten zoals het weghalen van de betimmering en de plaat opmaat maken en in de vorm drukken in de werkplaats kost het inlassen bijna het dubbele van dubbelen.
Dus valt de keus op de werf al snel naar dubbelen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: huid dubbelen

Bericht door Dirk »

Hey allen,
ik heb de term 'doodskleed' al wel vaker gehoord bij houten schepen . Als daar koperen of metalen plaatjes op rotte plekken worden gezet dan spreekt men van een doodskleed omdat het rotten van het hout gewoon verder gaat, de boot is dan wel weer even dicht maar enkele jaren later zal er een grotere plaat moeten aangebracht worden en zo steeds maar verder. Het is de aankondiging van het steeds verder gaande verval van het houten schip.
Het dubbelen van stalen schepen is zoals eerder hier gezegd indien goed uitgevoerd helemaal niet slecht. Het uitslijpen en vervangen van platen is nl niet steeds mogelijk omwille van hetgeen achter de huid zit (bvb beton of betimmering)...
groetjes, Dirk
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: huid dubbelen

Bericht door wout.bij »

zolang elke verzekering het dubbellen accepteert CQ aanbeveelt, is er niets aan de hand.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: huid dubbelen

Bericht door meester »

In de nieuwe europese wetgeving wordt dubbelen verboden voor beroepsvaart en pleziervaart boven de 20mtr. hoe de stand van zaken nu precies is weet ik niet maar ik zie bij bocxe op de werf alleen nog maar inzet reparaties. Er is nog een kans dat er een uitzondering komt voor historische schepen in hoofdstuk 19 (geloof ik ) maar die kans is erg klein. De fransen en duitser willen dit verbod graag. Ik ben zelf geen voorstander van dubbelen. De kwaliteit is niet bijzonder goed door het lassen van nieuw materiaal op oud vuil materiaal met een constructietechnische slechte hoekslas zonder een goede mogelijkheid tot laskeur. Ook zit de dubbelplaat alleen aan de randen vast en maakt geen integraal deel uit van de scheepsconstructie.

met het oog op de regelgeving (activering na 2018) vind ik het onbegrijpelijk dat eigenaren voor cvo of verzekeringskeur een dubbeling moeten plaatsen (zoals wim laatst). de keurmeesters van FME (heet nu anders) en SI weten toch ook dat de regelgeving veranderd? waarom dan een eigenaar op kosten jagen. Ik vind trouwens het inzetten van een stuk minder werk dan het dubbelen. na het uitsnijden heb je een mooie goede lasrand met de mogelijkheid een kwalitatieve I-naad te lassen. beter dan dat gebraai boven je hoofd in de oude teer.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: huid dubbelen

Bericht door Marie Christina »

Ah!
Wéér een verbod erbij.
En hoe denkt de overheid dit te gaan controleren?
Elk jaar een foto van je schip mailen?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: huid dubbelen

Bericht door quichot »

Dat verbod is natuurlijk krankzinnig, maar dit terzijde.
Mij is het zo uitgelegd door de keurmeester CVO: certificeringsplicht >20 mtr is in feite al ingegaan in 2008.
Nederland besloot een overgangsperiode van 10 jaar in te stellen, waarbinnen het mogelijk is om niet-beroepsmatige vaartuigen >20 mtr gecertificeerd te krijgen op basis van 'voldoende veiligheid'.
Een wat vage omschrijving, maar de bedoeling is duidelijk: ons land heeft enorm veel varend erfgoed dat nooit zal kunnen voldoen aan de nieuwbouweisen, en dat zou dus allemaal naar de sloop moeten als je daar de beroepseisen op los zou laten.
Maar pas op! Na 2018 is het niet meer mogelijk om je schip gecertificeerd te krijgen op basis van 'voldoende veiligheid'. Dan gelden de keiharde nieuwbouweisen ook voor de nog niet gecertificeerde klassieke vaartuigen.
Het is dan ook sterk aan te raden om je CVO vóór 2018 te regelen. Dan zijn je evt. dubbelingen ook nog toegestaan.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: huid dubbelen

Bericht door Boekel »

Ik weet het nog zo niet.

Met een goede dubbeling verlies je in ieder geval geen sterkte!
Als je een nieuw stuk inlast, las je oud aan nieuw staal, dat zou goed moeten kunnen waarschijnlijk maar wat gebeurt er als je op die las een steentje raakt?

Zelf wil ik ook nieuwe stukken inzetten uiteindelijk, maar vraag me af of een overlap daarbij niet beter is zodat je 2x een lasnaad hebt (binnen en buiten).
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: huid dubbelen

Bericht door wout.bij »

wanneer ik een nieuw stuk ergens in mijn vlak zou moeten zetten, dan leid dat onvermijdelijk tot het weghalen van klinken op de spanten, deze spanten zitten bij mij om de 20cm een klein stukje lijkt mij ook geen probleem, maar als je nou eens een halve meter bij een meter er tussen zet, moet je eens kijken hoeveel klinken je er uit moet slijpen, daar word het echt niet steviger van, ze zitten er niet voor niets, vooral ter hoogte van de machinekamerplaten waar je motor op vast staat.
ik heb onder aan de kiel van voor tot achter een bubbeling van 8mm dik en ongeveer 40cm breed, wanneer je deze zou moeten vervangen door een ingelaste plaat, tsja dat lijkt leuk maar is volgens mij bijna ondoenlijk, kost wel heel erg veel geld, en dan kun je beter een andere boot kopen.

ik praat natuurlijk wel over mijn eigen boot met een motor die meer dan een paar ton weegt, en 73jaar oud is.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Marki3
Berichten: 6
Lid geworden op: zo dec 07, 2014 11:04 am

Re: huid dubbelen

Bericht door Marki3 »

Dubbelen is in mijn ogen een lapmiddel. Heb hier foto's gezien van gedubbelde vlakken. Mijn ogen deden er echt zeer van. Als je het doet maak dan de zaak in elk geval goed schoon en ga niet over teer en rotzooi heen zitten lassen. Dat is funest voor een goede las. In de laswereld noemen ze de 3 V's die je niet wil hebben tijdens het lassen: Vet, Vuil en Verf. Het goed schoonmaken van de te lassen delen is net zo belangrijk als het lassen zelf.
Geen boot in bezit maar werk er wel regelmatig op en aan. Als lasser.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: huid dubbelen

Bericht door popeye »

Marki3 schreef:Dubbelen is in mijn ogen een lapmiddel. Heb hier foto's gezien van gedubbelde vlakken. Mijn ogen deden er echt zeer van.
Lasogen? :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Plaats reactie