welke plamuur grbruiken jullie?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

welke plamuur grbruiken jullie?

Bericht door Peter-J »

Het is bijna zo ver... boot wordt gestraald en in de epoxy gespoten. Daarna begint het grote plamuren. Onder water wel te verstaan. Nu is mijn vraag welke ervaringen zijn er onder jullie met welke merken plamuur?

Misschien helpt het mij bij een keuze maken voor materiaal en merk.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: welke plamuur grbruiken jullie?

Bericht door Jef-Tengro »

Plamuren voor de vissen? :lol:

waarom onder de waterlijn plamuren ziet niemand ja. Gewoon goed behandelen en in de teer of wat dan ook zetten :wink:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: welke plamuur grbruiken jullie?

Bericht door Peter-J »

Plamuren onder de waterlijn om vele redenen. Scheepje is boven water ook met rijplamuur gedaan. Erg strak. Onder water moet weer aansluiten met bovenwater. En het scheepje is geklonken. En wil deze mooi wegwerken.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: welke plamuur grbruiken jullie?

Bericht door Jef-Tengro »

Aha vandaar :D ik zou het met epoxy plamuur doen is 2 componenten en kan tegen water. Is wel wat kostbaarder dan de gewone huis tuin keuken plamuur maar denk dat dit het beste houd en je er het langst van kan genieten :wink:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: welke plamuur grbruiken jullie?

Bericht door Richard van den Berg »

Plamuur :?: :!:

Ja, je kan er een schip super mooi strak mee uit laten zien.

Ik heb bij Jongert (via een onder aannemer in de elektra) gewerkt en heb gezien hoe een 21 m zeilboot super, super, super superstrak werd geplamuurd voor Boot Dusseldorp. Daar is me een tijd in gaan zitten...

Ik heb het geprobeerd na te doen op een 16 kwadraat (in het voorpiekje is wat uitsmeersel te zien):

Afbeelding

Degene die mijn boot geplamuurd wil zien is van harte welkom om het te doen en mag op het onderwaterschip beginnen :lol:

Uiteraard met epoxy plamuur.
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: welke plamuur grbruiken jullie?

Bericht door stevedem »

Ik gebruik de Watertite van International,
Dat is een 2 componenten plamuur voor boven en onder de waterlijn.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: welke plamuur grbruiken jullie?

Bericht door Marie Christina »

Waarom uiteraard met epoxy, Richard?
Is dat beter dan polyesterplamuur?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: welke plamuur grbruiken jullie?

Bericht door Richard van den Berg »

Laat ik even voorzichtig zijn :wink: de meeste epoxy plamuur is waterbestendiger dan polyester plamuur. Epoxy zelf is waterbestendiger dan polyester.

Ik heb het me laten vertellen, maar op de Jongerts ging aan de buitenkant alleen in nood polyester, anders altijd epoxy.

Misschien dat meester hier meer over kan vertellen?
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: welke plamuur grbruiken jullie?

Bericht door Cees »

Mijn advies (voor wat het waard is): gebruik aan boord alleen epoxy plamuur.
Polyester plamuur bevat het scherpe oplosmiddel styreen en is bovendien hygroscopisch (vochtaantrekkend). Google maar.
Bij soortnamen als staalplamuur of autoplamuur is er vrijwel altijd sprake van polyesterplamuur.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: welke plamuur grbruiken jullie?

Bericht door popeye »

Richard van den Berg schreef:Laat ik even voorzichtig zijn :wink: de meeste epoxy plamuur is waterbestendiger dan polyester plamuur. Epoxy zelf is waterbestendiger dan polyester ?
Epoxy is water(damp)dicht, polyester niet! (osmose)

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: welke plamuur grbruiken jullie?

Bericht door Boekel »

De meeste polyesterplamuur (goedkope spul iig) is een soort spons..zie het regelmatig gebruikt worden hier bij de haven...recept voor ellende als er geen hele goede primer onder zit... Vaak ook 'even mooi maken voor verkoop' :(
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: welke plamuur grbruiken jullie?

Bericht door Peter-J »

Heren bedankt allen voor de reacties. Door het straalbedrijf waar ik lig wordt epoxy van de ijssel aangegeven. Ik denk dat dat hem wordt.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: welke plamuur grbruiken jullie?

Bericht door FKZ »

Met zowel De ijssel Variopox en watertide heb ik goede ervaring

Zorg wel voor een goede vet vrije ondergrond met een goed hechtings profiel. Let met mixen op dat je nooit meer maakt dan je kan verwerken. Ik vind watertide wat mooier schuren dan Variopox

mvg FKZ
Plaats reactie