Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
Moderators: sailor wim, frank
Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
Ach, het is zo ver. Door geld en tijd gebrek hebben we groot onderhoud aan het slepertje van onze Scoutinggroep proberen te rekken tot komende herfst. Natuurlijk tot die tijd gewoon het dagelijks onderhoud uitgevoerd, maar nu heeft de motor het toch begeven.
Onze waterscouts zijn gaan varen en opeens ging het oliedrukalarm af. Ze zouden de motor gelijk stil gezet hebben en de boot naar de haven verhaald hebben (achteraf hoorde ik dat de motor al warm liep (temp. alarm af ging) en dat ze gewoon terug gevaren zijn ).
In ieder geval toen ik in de haven poolshoogte kwam nemen trof ik de motorolie in de bilge aan en zat er werkelijk geen druppel meer aan de peilstok van de motor. Rara politiepet.
In het meest gunstige geval is er gewoon een filter kapot of ligt de bout van de aftap er uit. Maar ik ben bang dat er meer aan de hand is (bijvoorbeeld krukaslager er uit gedrukt of scheur in blok).
Nu is mijn vraag. Wie kent er iemand of een bedrijf in de omgeving van Hank die ons zou willen helpen met de motor? We halen hem deze week los om te kijken of het een eenvoudig probleem is. Maar daar ga ik niet van uit. Dus, gezocht: kennis en ervaring met dieselmotoren
We gebruiken de sleepvlet om de kinderen op het water te begeleiden en de diverse activiteiten mogelijk te maken. Dus het is belangrijk dat het probleem op juiste wijze aangepakt wordt. Echter beschikken wij niet over voldoende geld om de hulp van een bedrijf in schakelen. Uiteraard mag het wel wat kosten, misschien kent iemand een monteur die graag hobbyt?
Het gaat om een Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk.
Alvast bedankt!
Dirk
Onze waterscouts zijn gaan varen en opeens ging het oliedrukalarm af. Ze zouden de motor gelijk stil gezet hebben en de boot naar de haven verhaald hebben (achteraf hoorde ik dat de motor al warm liep (temp. alarm af ging) en dat ze gewoon terug gevaren zijn ).
In ieder geval toen ik in de haven poolshoogte kwam nemen trof ik de motorolie in de bilge aan en zat er werkelijk geen druppel meer aan de peilstok van de motor. Rara politiepet.
In het meest gunstige geval is er gewoon een filter kapot of ligt de bout van de aftap er uit. Maar ik ben bang dat er meer aan de hand is (bijvoorbeeld krukaslager er uit gedrukt of scheur in blok).
Nu is mijn vraag. Wie kent er iemand of een bedrijf in de omgeving van Hank die ons zou willen helpen met de motor? We halen hem deze week los om te kijken of het een eenvoudig probleem is. Maar daar ga ik niet van uit. Dus, gezocht: kennis en ervaring met dieselmotoren
We gebruiken de sleepvlet om de kinderen op het water te begeleiden en de diverse activiteiten mogelijk te maken. Dus het is belangrijk dat het probleem op juiste wijze aangepakt wordt. Echter beschikken wij niet over voldoende geld om de hulp van een bedrijf in schakelen. Uiteraard mag het wel wat kosten, misschien kent iemand een monteur die graag hobbyt?
Het gaat om een Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk.
Alvast bedankt!
Dirk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
Dat is jammer om te horen. Is een standaard scoutingkwaaltje, dat te weinig geld/tijd voor groot onderhoud.
Ik zou zeggen kijk of je op marktplaats/speurders een donorblok kan vinden.
Toen de brutus een zuiger door zn cylinderwand heen gejekkerd had kon ik voor €250,- een vergelijkbaar blok met kappote keerbak en koelsysteem halen bij een groep in de buurt van muiden. tijdens de opkomsten van 2 blokken 1 gemaakt, dr terug in gemept en klaar was kees.
Ik zou zeggen kijk of je op marktplaats/speurders een donorblok kan vinden.
Toen de brutus een zuiger door zn cylinderwand heen gejekkerd had kon ik voor €250,- een vergelijkbaar blok met kappote keerbak en koelsysteem halen bij een groep in de buurt van muiden. tijdens de opkomsten van 2 blokken 1 gemaakt, dr terug in gemept en klaar was kees.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
Niet zo gek lang geleden hebben er allerlei wijze mensen namens onze ' "beheer" stichting' naar gekeken, wat geknutseld en hoop rommel achtergelaten.
Afijn, laatste bericht van de stichting was dat de motor gemaakt zou zijn. Nu was het onderhoud ons pakkie an, daar wilde ze niets meer mee te maken hebben. en vooral met dat laatste zijn we blij
Wij vertrouwden het niet en maakten ons klaar voor een proefvaart. Voordat we de motor durfde starten waren we al weer een halve dag verder. Het bootje was niet te onderscheiden van de steiger. Zó groen, daar zijn ze bij defensie jaloers op.
Was een frisse ochtend, wel mooi weer!
Dit is een foto van een aantal maanden eerder, het was nu dus nóg erger!
Dus het bootje eerst even goed verwend met een sopje
Na het schrobben maar even naar de motor kijken, daar komen we tenslotte ook voor. Geen koelvloeistof, er hangen allerlei kabels los in de V-snaar, de stop en morse kabel hangen op half 11 en alle bekisting en allerlei andere dergelijke onderdelen zwerven in het vooronder. Wat een bende.
Dus een halve dag later durfde we eindelijk de motor te starten.
De boel weer toonbaar gemaakt
Tijdje lekker gevaren, rustig aan. Beestje rookte wel een beetje maar niet meer dan vóór het probleem ontstond. Geluid klonk redelijk, maar was moeilijk iets over te zeggen aangezien alle isolatie is weggesloopt.
Te lang geleden dat het bootje de Biesbosch is in geweest, werd weer tijd!
Maar het kreng is nog steeds kapot. Het is wonder dat de motor gewoon is blijven lopen; want toen we terug kwamen en even later het olie peilde.....
STOND HET GEHELE CARTER DROOG
Wij hebben nu het onderhoud als vereniging zijnde geclaimd, want dat gedoe van de stichting schoot niet op. Het bootje is nu 3 kwart jaar onbruikbaar. Dat mag niet kunnen, we hebben dat ding om de veiligheid van onze leden te kunnen waarborgen.
Nu sta ik voor een keuze. Reviseren of een nieuwe motor. Graag jullie advies.
Als nieuwe motor lijkt deze mij wel interessant: http://www.drinkwaard.com/producten/sch ... ishi-s4l2/
Iemand ervaring met Mitsubishi?
Afijn, laatste bericht van de stichting was dat de motor gemaakt zou zijn. Nu was het onderhoud ons pakkie an, daar wilde ze niets meer mee te maken hebben. en vooral met dat laatste zijn we blij
Wij vertrouwden het niet en maakten ons klaar voor een proefvaart. Voordat we de motor durfde starten waren we al weer een halve dag verder. Het bootje was niet te onderscheiden van de steiger. Zó groen, daar zijn ze bij defensie jaloers op.
Was een frisse ochtend, wel mooi weer!
Dit is een foto van een aantal maanden eerder, het was nu dus nóg erger!
Dus het bootje eerst even goed verwend met een sopje
Na het schrobben maar even naar de motor kijken, daar komen we tenslotte ook voor. Geen koelvloeistof, er hangen allerlei kabels los in de V-snaar, de stop en morse kabel hangen op half 11 en alle bekisting en allerlei andere dergelijke onderdelen zwerven in het vooronder. Wat een bende.
Dus een halve dag later durfde we eindelijk de motor te starten.
De boel weer toonbaar gemaakt
Tijdje lekker gevaren, rustig aan. Beestje rookte wel een beetje maar niet meer dan vóór het probleem ontstond. Geluid klonk redelijk, maar was moeilijk iets over te zeggen aangezien alle isolatie is weggesloopt.
Te lang geleden dat het bootje de Biesbosch is in geweest, werd weer tijd!
Maar het kreng is nog steeds kapot. Het is wonder dat de motor gewoon is blijven lopen; want toen we terug kwamen en even later het olie peilde.....
STOND HET GEHELE CARTER DROOG
Wij hebben nu het onderhoud als vereniging zijnde geclaimd, want dat gedoe van de stichting schoot niet op. Het bootje is nu 3 kwart jaar onbruikbaar. Dat mag niet kunnen, we hebben dat ding om de veiligheid van onze leden te kunnen waarborgen.
Nu sta ik voor een keuze. Reviseren of een nieuwe motor. Graag jullie advies.
Als nieuwe motor lijkt deze mij wel interessant: http://www.drinkwaard.com/producten/sch ... ishi-s4l2/
Iemand ervaring met Mitsubishi?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
De huidige motor is een Yanmar 4-JHE, mocht iemand een donorblok of een tweedehandsje weten dan hoor ik dat graag
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
4JH4e, daar vind je weinig van, is namelijk moeilijk stuk te krijgen. Zeer degelijk blok, ook favoriet in het Caraïbisch gebied bij verhuurders van zeilschepen. Vaar er zelf ook mee. Ik ben dan ook erg benieuwd wat er precies is gebeurd. Hij is volgens mij een aantal jaren gelden ontwikkeld door Yanmar Europe, zaten dacht ik in Almere http://www.yanmarmarine.eu/Contact-us/ . Ik zou me daar ook maar als eerste melden met een verzoek om te onderzoeken waarom deze degelijke motor niet scout-proof is. Er zitten daar uitstekende technische mensen die ook nog de gewoonte hebben je gewoon terug te bellen als je een vraagt hebt gesteld. Dat is tenminste mijn ervaring. Dus eerst maar naar Almere voordat je in Sliedrecht uitkomt.
Succes en houd ons op de hoogte.
Groet Arnold
Succes en houd ons op de hoogte.
Groet Arnold
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
Dirk,
trek die yanamr eruit en kijk hem goed na. hoe kan in een kort moment varen nu alle olie opzijn? dan is er een grote lekkage of een lekke oliekoeler.
lukt het niet dan op zoek naar een yanmar 4TNV88 of 4tne 88. die kan je nieuw van rond de 2200. 48pk bij 2400rpm en voor de industrie. Gewoon keerkoppeling overzetten en koeling aansluiten. oliekoeler en watergekoeld spruitstuk niet nodig. roken niet en je kan de hele dag volaan varen. Ik vaar al 8 jaar met een 4TNE98 op deze wijze en die stelt me nooit teleur!
trek die yanamr eruit en kijk hem goed na. hoe kan in een kort moment varen nu alle olie opzijn? dan is er een grote lekkage of een lekke oliekoeler.
lukt het niet dan op zoek naar een yanmar 4TNV88 of 4tne 88. die kan je nieuw van rond de 2200. 48pk bij 2400rpm en voor de industrie. Gewoon keerkoppeling overzetten en koeling aansluiten. oliekoeler en watergekoeld spruitstuk niet nodig. roken niet en je kan de hele dag volaan varen. Ik vaar al 8 jaar met een 4TNE98 op deze wijze en die stelt me nooit teleur!
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
Is de 4TNv88 niet hetzelfde blok als de 4JH4e (88x90)?meester schreef:Dirk,
Ik vaar al 8 jaar met een 4TNE98 op deze wijze en die stelt me nooit teleur!
Arnold
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
Er is een service engineer van Caterpillar bij geweest. Er is van alles gebeurd, geen idee wat allemaal (Stichting doet wat geheimzinnig). Wij hebben er ook een tijdje over nagedacht. Ik gok op overdruk in het carter. Misschien is het de moeite om de motor er uit te meubelen en een testopstelling te maken. Ik zal het overwegen, maar na een jaar zijn we straks wel toe aan een snelle en betrouwbare oplossing.meester schreef:Dirk, trek die yanamr eruit en kijk hem goed na. hoe kan in een kort moment varen nu alle olie opzijn? dan is er een grote lekkage of een lekke oliekoeler.
Volgens spec is de 4TNV88 39pk bij 2400rpm en de 4TNE88 38.6pk bij 2400rpm. Klopt dat?meester schreef:Lukt het niet dan op zoek naar een yanmar 4TNV88 of 4tne 88. die kan je nieuw van rond de 2200. 48pk bij 2400rpm en voor de industrie.
Hoe weet ik dat ik een keerkoppeling "gewoon" kan overzetten? En een motor die niet rookt, dat klinkt niet als Scoutingmeester schreef:Gewoon keerkoppeling overzetten en koeling aansluiten. oliekoeler en watergekoeld spruitstuk niet nodig. roken niet en je kan de hele dag volaan varen. Ik vaar al 8 jaar met een 4TNE98 op deze wijze en die stelt me nooit teleur!
Bedankt Nico!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
Hee Varg, ik begrijp jouw reactie, maar we zijn straks al een jaar aan het tobben met dit kreng (wij als vereniging pas net uiteraard). Er moet snel een betrouwbare oplossing komen. Er is al heel wat naar gekeken en geïnformeerd in die tijd.varg schreef:4JH4e, daar vind je weinig van, is namelijk moeilijk stuk te krijgen. Zeer degelijk blok, ook favoriet in het Caraïbisch gebied bij verhuurders van zeilschepen. Vaar er zelf ook mee. Ik ben dan ook erg benieuwd wat er precies is gebeurd. Hij is volgens mij een aantal jaren gelden ontwikkeld door Yanmar Europe, zaten dacht ik in Almere http://www.yanmarmarine.eu/Contact-us/ . Ik zou me daar ook maar als eerste melden met een verzoek om te onderzoeken waarom deze degelijke motor niet scout-proof is. Er zitten daar uitstekende technische mensen die ook nog de gewoonte hebben je gewoon terug te bellen als je een vraagt hebt gesteld. Dat is tenminste mijn ervaring. Dus eerst maar naar Almere voordat je in Sliedrecht uitkomt.
Succes en houd ons op de hoogte.
Groet Arnold
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
Ik zou zeggen trekken die hap. linksom rechtsom moet het blok er toch uit voor revisie/vervanging.
als je binnen zo'n korte tijd de olie wegstookt/kwijtraakt heb je een gruwlijk lek ergens zitten.
check de hele buitenkant en zet oliekoelers e/d onder druk om te kijken of deze niet gaar zijn.
als het lek dan nog niet duidelijk is kan je verstuivers trekken en kijken of je hier wat aan ziet. kijk als mogelijk met een endoscoop in de cylinders
als je binnen zo'n korte tijd de olie wegstookt/kwijtraakt heb je een gruwlijk lek ergens zitten.
check de hele buitenkant en zet oliekoelers e/d onder druk om te kijken of deze niet gaar zijn.
als het lek dan nog niet duidelijk is kan je verstuivers trekken en kijken of je hier wat aan ziet. kijk als mogelijk met een endoscoop in de cylinders
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
Ja, die service monteur heeft er met een endoscoop ingekeken, er zijn ook twee verstuivers gereviseerd. De stichting heeft het blok ook een paar maanden open laten liggen, ik heb er toen foto's van gemaakt:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
Bij de Brutus hadden we het blok in een zaterdag er uit. 's ochtends de slijptol in het dak, alles afkoppelen, boot onder een kraan peddelen en hijsen maar.
Terugplaatsen hebben we 2 dagen over gedaan ivm uitlijnen nieuwe motorsteunen maar zou in principe in een dag kunnen.
En voor het geval dat er geen kraan in de buurt is zijn ook daarvoor trucjes.
Terugplaatsen hebben we 2 dagen over gedaan ivm uitlijnen nieuwe motorsteunen maar zou in principe in een dag kunnen.
En voor het geval dat er geen kraan in de buurt is zijn ook daarvoor trucjes.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
Er in en er uit is het probleem ook echt niet hoor, heb vroeger genoeg Buurman & Buurman gekeken
Maar we willen een motor die we kunnen vertrouwen en die voorlopig weinig tijd kost.
Maar we willen een motor die we kunnen vertrouwen en die voorlopig weinig tijd kost.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
Nu we wat beter geïnformeerd zijn lijkt de optie van Meester om het blok te wisselen en het meeste van 'wat er aan hangt' over te zetten nog het slimste.
Een motor die al zo veel open-hart-operaties heeft gehad ga je niet snel meer vertrouwen. Gebruik maken van een donorblok en het overzetten van een aantal zaken van de oude motor is een tamelijk eenvoudige operatie. Al je geld gaat dan zitten in het nieuwe blok en niet in alles er omheen wat veranderd/vervangen moet worden. Er is geen reden om aan Yanmar als scheepsmotor te twijfelen. Jullie zijn de enigen in lange tijd die klagen over dit blok. Dus...op zoek naar een industrieblok en transplanteren! Hier? http://link.marktplaats.nl/m992010354
Arnold
NB...toch zou ik willen weten wat er mankeert aan het oude blok...het moet bijna wel overdruk in het carter zijn wil je zo snel zoveel van je olie kwijt raken. Toch maar eens met Almere bellen of ze dat voor je willen uitzoeken..?
Een motor die al zo veel open-hart-operaties heeft gehad ga je niet snel meer vertrouwen. Gebruik maken van een donorblok en het overzetten van een aantal zaken van de oude motor is een tamelijk eenvoudige operatie. Al je geld gaat dan zitten in het nieuwe blok en niet in alles er omheen wat veranderd/vervangen moet worden. Er is geen reden om aan Yanmar als scheepsmotor te twijfelen. Jullie zijn de enigen in lange tijd die klagen over dit blok. Dus...op zoek naar een industrieblok en transplanteren! Hier? http://link.marktplaats.nl/m992010354
Arnold
NB...toch zou ik willen weten wat er mankeert aan het oude blok...het moet bijna wel overdruk in het carter zijn wil je zo snel zoveel van je olie kwijt raken. Toch maar eens met Almere bellen of ze dat voor je willen uitzoeken..?
Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk
De tweedehandse komt uit een afgebrande minigraver. Loopt goed volgens de verkoper, hij hem alleen overgeverfd. Vraagprijs: 2500 eurovarg schreef: Hier? http://link.marktplaats.nl/m992010354
Hij biedt ze ook gloedje nieuw aan. Vraagprijs: 4000 euro
Ben vergeten te vragen of de vraagprijs incl. of excl. BTW is.
Heb nog een keer gebeld. Meneer adviseerde om nog een keer compressie te meten en de olievuldop te openen tijdens het draaien (als er overdruk is in het carter spettert/nevelt er olie uit). Verder konden ze me ook weinig meer vertellen.varg schreef:NB...toch zou ik willen weten wat er mankeert aan het oude blok...het moet bijna wel overdruk in het carter zijn wil je zo snel zoveel van je olie kwijt raken. Toch maar eens met Almere bellen of ze dat voor je willen uitzoeken..?
Toch maar een setje kopen dan om compressie te meten
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet