Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door dconel »

Alvast prijzen opgevraagd voor onderdelen die gebruikelijk bij een echte revisie worden vervangen:

Afbeelding

Geen gekke prijzen. Maar de revisie uitbesteden zal sowieso wel heel duur zijn dan :shock:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door KarelE »

Voor dat geld zou ik me de moeite besparen en die van 4000 kopen.....
Dan heb je garantie erbij.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door Navigo »

HH,

Allereerst balen, dat is het zeker. Niemand zit op dit soort kostten te wachtten.

Heeft de motor zonder oliedruk gedraait? Zo nee, nog geen problemen te verwachtten met krukas/ drijfstang lagers etc.


De belangrijkste vraag blijft staan, waar raak je de olie kwijt.


Is het terug te vinden in de "bilge"? Met andere woorden lekt het langs de krukas seals naar buiten?
Zo ja dan moet je flinke overdruk hebben in het carter.

Allereerst denk ik op de foto's net naast de vuldop een aansluiting te zien waar je carterdampen worden weggezogen, waar loopt deze naartoe? Normaal naar je lucht inlaat, klopt dat? Neem deze slang eens los en houdt na startten hier eens even je duim op en laat deze afwisselend eens los.
Voel je nu druk opbouw?
Heb je echtte druk opbouw dan voel je het snel, Voel je niets, dan kun je er nog voor kijken om de slang af te doppen en te voelen bij de peilstok aansluiting.

Ga eens met de motor draaien en hang het uiteinde van de slang(carterdampen) in bijvoorbeeld een lege en schone cola fles. Hang deze eens los in de fles. Als je nu bij meer vermogen drukopbouw zou hebben dan stuwt deze de olie zo richting de doorzichtige fles. Je ziet dus wat gebeuren.

Bij druk opbouw zijn mogelijke oorzaken; slechtte voering/ zuigerveren of doorgeslagen koppakking.



Vind je het nergens terug dan gaat het via de verbrandingsruimte naar buiten of wordt het aangezogen.

Geen drukopbouw, kijk dan eens naar de afzuigaansluiting van de carterdampen. Zit er aan de binnenzijde hiervan, of aan binnenzijde kleppendeksel een spatschermpje? Zodat olie niet kan worden aangezogen?


Mogelijke oorzaak; slechtte schraapveren, vast zittende zuigerveren, slechtte cilindervoering of langs klepgeleider.

Ik zou me eerst eens verdiepen in de mogelijke oorzaak, de kostten kunnen wel eens lager uitvallen als je deze weet.

Een compressietest setje van midlock kost de wereld niet. Geeft je in ieder geval een goed beeld.

Navigo
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door dconel »

Tijdens het draaien heb ik de olievuldop opengedraaid en ja hoor, daar kwam echt een boel overdruk uit. Kop er nog een keer afgehaald en het een en ander bekeken. Zeer waarschijnlijk is de boel dusdanig vervuild dat de zuigerveren hun werk niet meer doen. De aanslag is zelfs 'verglast'.

Na lang gesteggel binnen de groep, een nieuwe lichting vrijwilligers heb ik hem vanochtend samen met Partner in Crime Peter uit het water gehaald. De foto's zijn misschien wat veel van hetzelfde, maar zo krijg je een goede indruk van het bootje :)

Afbeelding
We zijn voorzichtig naar de kraan gevaren, laatst bleken ook de motor en schroefas niet in lijn te staan..

Afbeelding
Het is maar een klein bootje zo..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mooi spul, zo'n kraan. de dikke Scania is ook wel leuk :P

Afbeelding
Zo, hij staat bij het clubgebouw. Voordat we iets doen moeten we een begroting inleveren bij het bestuur. Maar goed, we kunnen aan de slag en ik ga hier een verslag bijhouden.

Afbeelding
Steekt wel een beetje over

Afbeelding
Bootje draaien, met de kont naar de andere kant hebben we meer ruimte om de schroefas te trekken

Afbeelding
Gedraaid

Afbeelding
Op de bokjes, die had ik een aantal jaar geleden al gemaakt voor dit project..

Afbeelding
Verder niet veel roest, alleen tussen weer en wind zitten wat slechte plekken..

Het vlak gaan we deze week beter bekijken, maar ziet er in eerste instantie goed uit. Morgen eerst alles schoonmaken en hopen dat het bestuur het vanavond eens wordt met de begroting voor de revisie van de motor. Maar we zijn in ieder geval van start!
Laatst gewijzigd door dconel op ma sep 12, 2016 6:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door KarelE »

Mooi spul hebben die jongens van v.d. Heuvel. Twee jaar geleden waren ze uitgebreid bezig bij sluis Engelen, met het zusje van deze Scania, een trekker met oplegger. Mooi dat jullie zo een kraan hebben kunnen regelen!

Succes met de aanpak! Dat mag ik wel van jullie bestuur, eerst een degelijke begroting maken. Ik ben als bestuurslid/penningmeester in het verre verleden ook meer dan eens onaangenaam getroffen door vervolgkosten na een impulsingreep in de techniek. Ze dachten de middag nuttig te besteden door eens het een en ander open te trekken om het te inspecteren voorafgaand aan een kamp. Waarna het niet meer in elkaar paste. En duur moest worden gerepareerd omdat er geen tijd meer was sponsoring/goedkopere alternatieven te zoeken, want 'volgende week' begon het kamp :mrgreen:
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door dconel »

Ja, ik zie het nut van een begroting ook wel in. Maar ze wilde eerst een volledige begroting voordat het bootje het water uit mocht. Nu vermoed ik dat de schroefas beschadigd is en er speling op de lagers zit. Daarnaast bestaat het vermoeden dat een deel van het vlak beter vervangen kan worden. Dan kan ik alleen een realistische begroting maken als die op de kant ligt en ik de schroefas kan trekken en de huid kan meten :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door Handige Harrie »

Is alleen yanmar altijd zo duur?

bijna 300 euro per cylinder voor de bus zuiger en ringetjes. Voor het barrel in de scouting boot hier heb ik ze alle vier voor dat geld. en dat is van nog voor de korting die we via een bedrijf krijgen.

alle pakkingen en keringen voor 50 euro en dingen als impeller voor 30 euro bij kniest
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door dconel »

We zijn ondertussen weer wat verder, zal proberen het verslag bij te werken.

Afbeelding
Zoals je ziet kwam het bootje goed vies uit het water, al valt de hoeveelheid mosselen wel mee. Vroegâh zaten er meer mosselen op na een paar jaar Biesbosch..

De volgende avond, 13-09-2016, ben ik begonnen met schoonmaken van het onderwaterschip:

Afbeelding
Sommige mosseltjes zijn al vrijwillig vertrokken

Afbeelding
De achterblijvers worden vriendelijk verzocht toch te vertrekken

Afbeelding
De anodes zien er nog redelijk goed uit. Dat is opvallend want zit weinig verf op het onderwaterschip en het is op sommige plekken goed ingekankerd

Afbeelding
Hier ziet u mij in actie. Met de vuilfrees wil de het er wel af, maar het duurt toch lang met zo'n burgerlijk hogedrukspuitje

Afbeelding

Afbeelding
Maarten gaat alvast met de schraper aan de haal

Afbeelding
Zo ziet het er uit na het afspuiten

Afbeelding
De koelpijpen krijgen later nog wat extra aandacht

Afbeelding
De (reserve)schroef is weer herkenbaar

Afbeelding
Schroef, as en achterste lager zien er niet verkeerd uit, zo op het eerste gezicht :D
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door dconel »

Op de avond van 19-09-2016 weer verder met schoonspuiten onderwaterschip:

Afbeelding

Afbeelding
Bokje buigt een beetje door

Afbeelding
Hmmmmmossels!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door dconel »

Inmiddels is het al weer 04-10-2016 en ik wacht nog steeds op goedkeuring van het bestuur om volledig aan de slag te gaan (iets met begroting). Je leest wel eens wat over straalketels voor thuisgebruik en ik wilde deze eens proberen.

Afbeelding
Zoals je kan zien is er de hogedruk reiniger is er bijna geen verf meer te bekennen op het onderwaterschip

Afbeelding
bovenstaand is een filmpje, geen idee of deze het doet. Dagje vrij genomen om het straalketeltje te testen. Bij aankomst loeide het alarm en deze wilde niet uit, gruwelijk irritant.. :lol:

Afbeelding
Eerst het bokje wat aangepast

Afbeelding
Dit is het resultaat na ongeveer 25 kiilo straalgrit.

Afbeelding
De ketel en compressor in kwestie

Afbeelding
Ik ben niet echt overtuigd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nope, zelf stralen gaat hem niet worden..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door dconel »

Dan is het weer 07-10-2016. Maar een keer niet naar de kroeg op zaterdagavond :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Nieuwe tactiek, stralen is voor mietjes!

Afbeelding
Op aanraden van forumlid Boekel een 'roterende straler' aangeschaft. Verf gaat hiermee makkelijk van het staal af en het oppervlakte is alvast opgeruwd

Afbeelding
Ook roest en resten aangroei zijn geen probleem

Afbeelding
Gaat prima zo
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door dconel »

Zater 8 oktober wilde ik wat meer doen, maar er was hulp nodig bij de kinderen op het water. Dan ben ik niet te beroerd, daar doen we het uiteindelijk voor ;)

Afbeelding
En ik heb het nog nooit als een straf ervaren om de Biesbosch in te moeten

Afbeelding
Hopelijk zit er tussen deze stuiterballen iemand die in de toekomst het onderhoud aan de vloot op pakt

Afbeelding
Na de opkomst stond de 3-componenten verf al klaar

Afbeelding
Dan eerst de alvast kaal gehaalde stukken in de shopprimer zetten

Afbeelding

Afbeelding
Na het kwasten nog een gezellige avond om even op het geslaagde zomerkamp terug te blikken, ook geen straf! Althans, de volgende dag :?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door dconel »

11-10-2016 Samen met Partner in Crime Peter het roer losgehaald en alvast de maten opnemomen voor een nieuwe. Veel speling in de taatspot en dit plaatroertje is misschien wat aan de simpele kant.

Afbeelding
Zoals verwacht zat de boel goed vast en had het wat overtuiging nodig

Afbeelding
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door dconel »

Helaas gaat niet altijd alles volgens plan, en ook nu worden onze plannen bruut verstoord door een inbraak: http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout ... -1.6503790

En dan krijgen we ook te horen dat we binnen een week verhuizen in de haven. Dus de steiger, vloot en berging allemaal naar de andere kant van de haven..

Afbeelding
Je bent zomaar een hele dag bezig met loshalen en verplaatsen van de steiger.

Afbeelding
Hier vliegt de loopbrug

Afbeelding
Paaltjes zitten behoorlijk vast, ze willen er niet uit..

Afbeelding
Lekker stukje varen met de steiger

Afbeelding

Afbeelding
Hier komen we aan bij de nieuwe lokatie

Afbeelding
De volgende dag de palen er in en de brug op zijn plek

Afbeelding

Afbeelding
Bijna klaar

We hebben de brug in moeten korten, en de nieuwe bevestiging is ook maar simpel (twee draadeindjes) vergeleken met de oude. Daarnaast staan de palen van de boxen te ver uit elkaar en te dicht bij de steiger. Maarja, we zijn maar scoutinggroep, wat mogen we er van zeggen?

Afbeelding
Weer een dag later de vletjes versleept. Omdat onze buitenboordmotoren gestolen zijn moest dit met een oud 4pk-tje. Niet echt een aanrader maar het ging goed :)

Afbeelding
Stukje uit de krant
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Defect: Yanmar 4 cyl. diesel 40 pk

Bericht door dconel »

Schipper Willem ook lid van de Vrijbuiters?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie