weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, weer een update van Tadi 3 :) .Vandaag verder aan Daatjes koelsysteem gehobbyd eerst het water er maar uit laten lopen, ging niet vanzelf want toen ik het aftap kraantje helemaal uitgedraaid had: geen druppel :x .Beetje geprikt met een ijzerdraadje, nog niks, beetje druk gemaakt via de vulopening, volle straal prut door mijn schone vetloods ! :evil: (je hebt van die dagen), daarna water zoveel er in gegaan was :wink:. Na de aftap de thermostaat uitgebouwd, het huis met vier bouten waarvan er drie met 6/7 ringen onder de kop VAST zaten :( . Maar de aanhouder wint en toen ik termo van dichtbij kon bekijken heb ik hem gelijk in een pot gemikt om hem thuis grondig te badderen :P ,was een beetje vuil/vet en wat er nog meer in zo`n kar rondzwerft aan zijn jas blijven plakken. Hij heeft inmiddels 1,5 uur in de pure schoonmaak azijn en een uur in de ontkalker gezwommen, hij blinkt weer als een hondekul in de maneschijn en bij het opkoken ging hij keurig open en weer dicht het is er een van 74 gr( staat erop). Morgen weer monteren( hij staat nu in 20 liter water om na te spoelen), koelvloeistof vullen en weer maar eens kijken hoe de koeling verloopt, want ik blijf toch twijfelen aan de gemixte signalen van lamp en meter, als alles verder schoon en op peil is kan ik de sensor opzoeken die de zaak voor de gek houdt :? in een eerder draadje zei iemand dat ik al een eind op weg was met revisie, maar daar gaat het inderdaad ERG op lijken :cry: .De vetkuilvraag is een herhaling: kan iemand mij op weg helpen met een schema wat betreft de elektriek van dynamo naar start-/huishoudaccu via een Cyrix en een hoofdschakelaar op het dashboard,ben benieuwd of mijn gedachten hier over kloppen :D , voor nu : wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: weer een verrassing

Bericht door Navigo »

HH,

volg de link maar eens, zo zou het volgens de geleerden moeten zijn;

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 30A-NL.pdf

Je zult alleen toch even op onderzoek moeten om te achterhalen waar de schakelaar in zit, in de plus of min.

Alleen in de plus komt niet veel voor, maar je ziet het wel eens in;

-Een gesloten schema.
Dat wil zeggen de min ligt niet her en der aan de massa.
Hiermee sluit je uit dat als er ergens een min aan het casco komt te liggen, de desbetreffende verbruiker alsnog zou kunnen gaan doen waar het goed in is.

-Of juist als ieder gebruiker zijn min juist wel direct ter plaatse aan de massa heeft liggen. Scheelt weer een aantal meters draad, maar of je het zo zou willen is een andere vraag.


Gewoonlijk zie je alleen een schakelaar in de massa. Iedere min is dan centraal terug geleid naar de accu

In ieder geval goed bezig, klinkt goed, wordt een betrouwbaar scheepje zo te horen.

Navigo
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, geen update vandaag want door omstandigheden niet aan boord geweest, begin al een beetje ontwenning te voelen :D . dank aan Navigo voor het linkje, ga het zeker bestuderen als ik weer wakker ben. voor nu welterusten en.....wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

halo allemaal, sinds de laatste post niet meer aan boord geweest ben iets van afkickverschijnselen gewaar geworden mijn borrel schommelde een beetje in mijn glas en ik werd zeeziek :mrgreen: . alle gekheid op een stokje: ik heb deze week weinig gelegenheid gehad om Daatje weer in mekaar te flanzen, alles staat klaar voor morgen :roll: nog even mijn vraag herhalen: kan iemand mij een link of een pb sturen met een globaal schema van hoe ik het beste mijn electra op orde kan krijgen? we praten over 12V starten en meters en huishoud incl eigen dynamo en 140ah startaccu en 250 ah HH.accubank daarnaast 24 volt met eigen dynamo,180ah accubank. walstroom via omvormer/lader/omschakelautomaat 1800/12/70. als ik het dan toch doe alles op orde brengen dan de electro graag aan het handje van iemand die er verstand van heeft :oops: hpoelijk komt er reactie en morgen weer een update, wordt vervolgt groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, na mijn herhaalde oproepen om hulp bij mijn electrarestauratie is het oorverdovend stil geworden bij dit topic. dus weer maar een update van de werkzaamheden aan TADI 3: Daatjes koelsysteem is weer schoon (incl. thermostaat) en afgevuld met koelvloeistof dus veilig tot -25. Ben met hulp van mijn kacheltje wat ik geplaatst heb begonnen met het schilderen van de vetloods resultaat valt tot hier aan toe niet tegen. ook vond ik bij een bouwmarkteen geniaal ding om me te helpen de drinkwaterzooi te renoveren (is nieuw weet U nog)n.l. een lengte van 2 meter witte pvc pijp(40 mm) met om de 50 cm een harmonicadeel van 10 cm wat je alle bochten kan laten maken zonder bochten lijmen of met je bocht net niet uitkomen heb hem even voor het moeilijkste stuk gehouden en een beetje richting gegeven: ECHT praktisch! geen vraag anders dan degeen die ik al gesteld had voorlopig, dus wordt vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door Aquanaut »

Ad,
Hoe groot is je 12V dynamo...?
Meer of minder dan 120A?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: weer een verrassing

Bericht door FKZ »

Wat betreft je electra vraag stuk:

Een simpel schema is redelijk eenvoudig gemaakt daar van staat al een link naar de victron site. En kan je redelijk goed zien wat waar op aangesloten moet worden.

Omdat dynamo’s redelijk specifieke aansluitingen hebben is het handig om daar de data sheets van op te zoeken. Omdat je een 24 en 12 volt dynamo hebt zal je hier twee stuks van hebben. Het zelfde geld voor meters etc.

Wat ik niet goed begrijp is waar de 24volt accu bank vandaan komt. Je maakt het op deze manier onnodig complex en ze zal dubbele apperatuur (laders) moeten hebben. Is dit op dit moment al zo inclusief eigen dynamo etc? Of is dit een wens?

Ik denk dat je eerst een aantal keuzes moet maken:

Wat voor voltage krijgt de batterij gebruikt voor House hold toepassing (tv lampjes omvormer etc)

Welk voltage heeft je start motor? Is deze het zelfde als de HH batterij dan kan je deze met een cyrix of ander isolatie apparaat scheiden van elkaar en toch opladen met dezelfde dynamo.

Je omvormer zou ik op je grootste bank zetten de grote uitgedrukt in kWh. In you voorbeeld dus de 24 volt bank.

Omdat je in jou voorbeeld 3 accu banken maakt: 12v start/ 12v HH /24vHH zal je deze ook alle drie afzonderlijk moeten laden zowel met een dynamo als een walstoom lader.

Beschouw de 12 en 24 volt banken als apparte systhemen. Dus 1 schema voor 12v en 1 schema voor 24 volt.

Kijk welke gebruikers welk voltage hebben. maak dan de afweging of het zin vol is om twee verschillende banken te maken.

Wat vaak gedaan word is een 12 volt bank voor de starterij met een eigen dynamo en de zaken rond de motor zoals meters zijn ook op 12 volt aangesloten. De huis bank is dan 24 volt water pompen toiletten en verlichting is dan allemaal 24 volt.



Succes FKZ
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door popeye »

Arrejoan schreef:ook vond ik bij een bouwmarkteen geniaal ding om me te helpen de drinkwaterzooi te renoveren (is nieuw weet U nog)n.l. een lengte van 2 meter witte pvc pijp(40 mm) met om de 50 cm een harmonicadeel van 10 cm wat je alle bochten kan laten maken zonder bochten lijmen of met je bocht net niet uitkomen heb hem even voor het moeilijkste stuk gehouden en een beetje richting gegeven: ECHT praktisch!
Dat is natuurlijk geen buis die geschikt is voor de waterleiding, maar voor de afvoer. Die witte buizen waren over het algemeen niet geschikt om te lijmen.
Voor flexibele waterleidingbuis heb je andere systemen.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door johan »

die witte pijp is inderdaad enkel voor afvoer en bvb niet drukbestendig maar ook niet lichtdicht zodat algen niet uitgesloten zijn! Beter een echte drinkwaterslang gebruiken die onder andere ook lichtdicht is om algengroei te voorkomen.
deze bvb: http://www.dekkerwatersport.nl/Catalogu ... Groep.aspx maar er zijn er wel meer op de markt.

grts
Johan

PS: met je elektraprobleem kan ik je jammer genoeg niet verder helpen, ken er ook niet veel van. Enige advies dat ik je kan geven: hou het zo simpel mogelijk en kijk goed wat je behoeften zijn in functie van je vaargedrag. Heeft niet veel zin om veel te investeren in een volledig onafhankelijke huishoudinstallatie als je altijd aan de walstroom ligt bvb.
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

Witte afvoerbuis is volgens mij een soort nylon. Echt niet te verlijmen.
Deze zijn alleen geschikt om koppelingen met manchet te gebruiken. Maar of dat handig is in je boot?
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

goedenavond allen, nou nou wat een bijval, super :D! Eerst maar even naar alle vragen/opmerkingen: mijn 12 V dynamo is 65 A de omvormer laadt 70 A het zonnepaneel wat er komt is 250 Wp (staat nog in de schuur) met een 30 A WPPT regelaar.De start- en huishoudaccu`s zitten nu samen(gescheiden door een Cyrix) wel apart met een sleutel op het schakelbord aan en uit te zetten. Het schema wat ik heb gezien bij Victron brengt me niet verder dan de accu(`s) en wat ik nodig heb is een schema (liefst Jip en Janneke taal:oops: ) waarin opgenomen: de omvormer, het zonepaneel, hoe naar het schakelbord ,ik heb nog nergens een massa aansluiting kunnen ontdekken, dus ik denk alle minnen retour accu? Ga ik dan met bv 35/50 kwadraat + en - naar het schakelbord en sluit daar alles op een paar busbars aan ( +en-)? In mijn geval de accuschakelaars , start en huishoud, op het dashboard in de plus of in de min? De 24 volt groep hoeft niet zo groot die is eigenlijk alleen voor de ankerlier 1200 W : 24 V = 50 A als ik het wel heb en dat dan nog voor steeds maximaal een paar minuten en ook wat klein spul max.15 A dus 65 A max. totaal en alleen de kleinere gebruikers wat langer, MK ventilatie voornamelijk en drinkwaterpomp. Daarop had ik een 60 A dynamo en een 95 Wp zonnepaneel bedacht( want al in bezit) dus ik denk i.p.v 180 aan 90 Ah.ik twijfel nog over het monteren van die 2e (24 V) dynamo of daar voor in de plaats een ladertje te hangen. De witte pijp, inderdaad afvoer, wil ik gebruiken voor de vulleiding daar het eerste stuk erg lastig is fatsoenlijk aan te leggen :cry: 10 cm van de wand naar binnen, dus een beetje naar de wand, dan 45 gr. schuin naar beneden, 45 cm verder haaks om de MK in, is vlot te maken met die, overigens WEL verlijmbare pijp, er zijn nl twee soorten de nylon aan voelende is dan ook gemerkt `niet verlijmbaar` en die ik heb is wel te verlijmen. De lichtdoorlaat is niet zo van belang daar de hele pijp wordt geïsoleerd, want door de MK. Voor de druk kant ga ik uiteraard koper gebruiken en Nee niet solderen :wink: Mochten er ontwikkelingen zijn, hoe dan ook, meld ik me weer hier, tot dan, wordt vervolgd groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door johan »

aha, het is voor de vulleiding: daar blijft dus geen water in staan. Daarvoor kun je idd de witte pijp perfect gebruiken!
en die flexibele stukken ertussen lijken me idd handig.
grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: weer een verrassing

Bericht door FKZ »

Wat je eigenlijk zoekt is:

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... OMPACT.pdf

Kijk op de victron site bij de system schematics. daar vind ej veel voorbeelden in jip en janneke. Beschouw je 12 en 24 volt als losse systemen. Dan je de 24 volt systeem simpel:



als de accus van 24 volt enkel voor de ankerlier zijn zou ik deze voor in het schipplaatsen. Laden met eigen zonnepaneel en losse laderder op 220 volt. Als je voor dit systeem een eigen batterij monitor instaleerd kan je zien of je paneel voldoende is voor het anker lier gebruik.

Voor je 12volt systeem kan je bovenstaande overzicht aan houden.

Bij ons gaan de plusen naar een hoofd schakelaar daar achter zit de DC distributie ook de omvormer.

Het enige wat bij ons voor de schakelaar is aangesloten is de solar charge controler deze staat direcht op de accus anders laad er niks als je de hoofdschakelaar uitzet.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedemorgen allen, even geen update van de TADI 3 maar wel wat antwoorden op de reacties: maar EERST het goede nieuws, er is een forumlid die heeft aangeboden me te helpen met het op orde brengen van mijn elektra-spaghetti( VEILIG en JUIST aan gelegd) vooral dat veilig is een must, mocht hij er groen licht voor geven zal zijn naam hier zeker nog eens passeren, maar nu nog even niet :D .FKZ dank voor de link dat is een hele duidelijke voor een leek als ik. Kwestie witte flexpijp : waar nodig ga ik die koppelen met slang en klemmen want de schuifmoffen lijken mij inderdaad op termijn voor problemen te gaan zorgen en door de buisisolatie zie je het pas als de handel onderloopt bij het vullen. Dus zodra ik de hoekjes om ben :P word het gewoon pvc (dikwandig) naar de tank met een jasje erom voor de warmte.Tot slot de vetkuil vraag: ik heb een waterpomp en een ventilator op 24V en, nieuwsgierig als ik ben, heb die beiden laten draaien op 12V ,gaat niet zo hard maar gaat wel, de vraag: wat zijn de gevolgen als het altijd op 12V blijft draaien voor apparaten en installatie? wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: weer een verrassing

Bericht door FransvanNispen »

Je pomp en ventilator kunnen daar wel tegen. Mits onder goede condities
Kost je alleen verhoudingsgewijs meer energie.

Je pomp moet nu de zelfde capaciteit leveren met minder spanning, heeft dus eigenlijk meer vermogen (amp) nodig.
Slijtage zal hierdoor wat hoger worden, bij een zwaar product wegpompen, of veel tegendruk enz, dus wat tegenwerking, zou hij zoveel vermogen kunnen vragen, dat hij door gaat branden.

Dus pomp voor water, als hij gewoon schoon water blijft pompen kan wel, is eerder versleten.

Ventilator, geen probleem( doe je in je auto ook)

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Plaats reactie