weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, wegens het uitblijven van reacties op dit onvolprezen forum op mijn vraag met betrekking op de watergedragen acrylaatverf voor buiten van de Action ( Spectrum), heb ik zelf maar een diepte-investering ( € 6,50 :D ) gedaan en een blik aangeschaft teneinde een proefondervindelijk onderzoek te starten.
Wat als eerste op valt is de geur, het is of je een emmer latex open trekt, en de verf is ook net zo dik als latex :?
het droogt als een kogel : binnen een uur kun je er gewoon met je hand over wrijven ( Latex??), door de snelle droging en de dikte is het opbrengen met de kwast, zoals ik al in een eerdere post meldde, niet echt een optie( kwaststrepen) maar met een schuimrollertje is het resultaat beter maar nog niet ECHT strak :roll:
De verf is nu een paar dagen in de regen geweest en ik moet zeggen : er is niks aan te zien :), wat er nu moet gebeuren is verschillende rollen gebruiken in combinatie met het verdunnen van de verf om uit te vogelen wat het beste werkt qua vloeiing en verwerking.
Op de bus staat "hoogglans" maar DAT heb ik nog niet terug gezien, op zn best is het zijdeglanzend, maar met verdunnen en zo de droogtijd wat te rekken zou dat ook nog kunnen verbeteren denk ik.
Wat ik op internet terug vind over dit soort verf is dat het harder/sterker wordt dan oplosmiddelverdunde verf en door de waterverdunning beter voor het milieu is maar over verwerking,glans etc staat er weinig geschreven, dus zelf maar experimenteren :?
wordt weer vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: weer een verrassing

Bericht door KarelE »

En anders kan je Frank z'n recept volgen: na het lakken aflakken met een transparante hoogglans. Die hoogglans kan je vervolgens in opvolgende jaren naar behoefte licht schuren en opnieuw lakken. Heb je geen kleurverschil. Nu is het natuurlijk wel de vraag of je die blanke lak net zo goedkoop kunt krijgen als die van de Action....
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, TADI is vandaag naar het strand geweest, het was er weer voor, en heeft nu ook een bikinibroekje wat past bij haar bovenstukje :D .
@ karel: dat was ook een beetje de strekking van mijn plan n.l. goedkoop kleuren en aflakken met hoogglans transparant 8) .

Afbeelding
Broekje aantrekken :)

Afbeelding
KLAAR

wordt weer vervolgdt, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: weer een verrassing

Bericht door Navigo »

HH,

Goed bezig.

Zo kun je niet alleen de wind/water lijn goed in de verf houden, maar ook zo af en toe je anodes wisselen, schroef klaren, etc.
Echt makkelijk zo, zeker als je een beetje vlot drogend weer hebt.

Het is een aardig rond scheepje, waar die kimkielen al niet goed voor zijn.

Navigo
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Navigo: het is inderdaad soms wel eens handig alleen dat plekje in de haven is een beetje aangeslibt, dus je loopt de hele dag tot aan je knieën door de prut, ERG vermoeiend :(
die kimkielen zijn ZELFS op het droge nuttig :D , want op hardere ondergrond zou ze zonder niet overeind blijven vrees ik, zelfs hier op de foto "leunt" ze een beetje op haar stuurboord kimkiel want de dame heeft vrouwelijke rondingen onder de waterlijn :P
op naar de volgende verrassing, wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: weer een verrassing

Bericht door Marie Christina »

Volgende keer een sliksleetje meenemen. :-D
Afbeelding
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door popeye »

Ja, met sledezeehond! :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Menno en Jack hebben jullie gezien hoe schuin het slik daar loopt? :lol: Enne .....zie je mij al sleeën met een bakje verf,een rolletje en een kwast in mijn knuistjes :mrgreen: :mrgreen:
Ik ondervind nog steeds lichamelijke ongemakken van het hele gebeuren :cry: ( stijf als een hark, spierpijn etc)
Trouwens een slede-zeehond is hier niet zo ver vandaan (30/45 min varen) wel te vangen wellicht :D :wink:, die kunnen wel uit de vinnen op een beetje slik :wink:
Het experiment met de watergedragen verf is uitgebreid naar een proefstukje met water toegevoegd en met de kwast aangebracht , ziet er veel belovend uit, wordt weer vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

sambeek schreef:Zeker geen twijfel hebben. Zo is ze veel mooier dan dat oude grijze?, zwarte of toch grijze :? kleurtje.
Ik zie een schotteltje liggen op de achtergrond?
Goedenavond allen, @ Sambeek: ik heb inmiddels de buurman van de schottel gesproken en ben het volgende te weten gekomen, de man heeft het scheepje bijna 20(!!)jaar in zijn bezit destijds in Harderwijk zijn kruiser verkocht en de Ex-RP nr?? aan geschaft, de geschiedenis is erg vaag: bouwjaar ZOU ergens in de buurt van 1956 zijn, de motor is een Mercedes van ongeveer 200 pk ( de man had weinig tijd maar binnenkort mag ik ff in de vetkuil naar die kar kijken).
In het stuurwiel staan de letters S en een W?/M? Er is geen papieren spoor maar misschien is er via een motornummer wat te ontdekken.
Het interieur is door de huidige eigenaar vakkundig( de man was aannemer/ timmerman) veranderd naar zijn eigen wensen.
Ze ziet er buitenom niet zo erg goed meer uit(roest) :cry: en wordt alleen nog gebruikt voor vistochtjes en een enkel tochtje naar Friesland (1x per jaar).
wordt als altijd vervolgd groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
schottel
Berichten: 127
Lid geworden op: di jun 15, 2010 10:33 pm
Locatie: amstelveen-westeinder

Re: weer een verrassing

Bericht door schottel »

SW in het stuurwiel staat vermoedelijk voor Schottel Werft.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedemorgen allen, even een up-date wat betreft het watergedragen verf-experiment: na verschillende gradaties in de verdunning( lees: water erbij gegooid :D ) heb ik de gok gewaagd en een stukje stuurhut met de verf geschilderd, en dat ziet er redelijk uit, het word niet zo glad als "gewone" verf maar droogt goed en is met kwast en rol behoorlijk te verwerken :) .
De glans blijft een beetje tussen zijde- en hoogglans in en de dekking valt ook een beetje tegen( maar ja, met wit altijd, toch? :cry: ).
Die glans en gladheid zullen wel bij komen na het aflakken met transparant neem ik aan.
Ondanks dat er kort na het schilderen behoorlijk regen op de verf is gevallen, is er niks aan te zien en dat geeft dan weer moed, zeg maar :P
Ook heb ik weer een stukje aan de vonken-fabriek geknutseld dus het " project" gaat nog steeds verder , wordt weer vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, de verf lijkt zich goed te houden ook met de toch wel heftige zonneschijn erop :P .
@ Sambeek: ik ben vandaag in de vetkuil (letterlijk :? ) van mijn schottelbuurman geweest, en even naar de kar gekeken en nog naar een paar dingetjes achterstallig onderhoud/schoonmaak werk......... :x .
de motor is een Mercedes OM 326 bouwnr? 326913. blok nummer E 8500146 . 200 pk bij 1800rpm.
verder helaas niets wijzer geworden, de buurman heeft A:geen belang bij de geschiedenis en B: er is niks meer op papier bij het scheepje, helaas, misschien dat de motor nog wat geschiedenis op kan roepen :?:
Van de TADI weinig nieuws anders dan dat het werk aan de vonkenfabriek niet zo vlot gaat maar een verrassinkje hier en daar hoort erbij in dit draadje nietwaar? :D
wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

Arrejoan schreef:Goedenavond allen, de verf lijkt zich goed te houden ook met de toch wel heftige zonneschijn erop :P .
@ Sambeek: ik ben vandaag in de vetkuil (letterlijk :? ) van mijn schottelbuurman geweest, en even naar de kar gekeken en nog naar een paar dingetjes achterstallig onderhoud/schoonmaak werk......... :x .
de motor is een Mercedes OM 326 bouwnr? 326913. blok nummer E 8500146 . 200 pk bij 1800rpm.
verder helaas niets wijzer geworden, de buurman heeft A:geen belang bij de geschiedenis en B: er is niks meer op papier bij het scheepje, helaas, misschien dat de motor nog wat geschiedenis op kan roepen :?:
Van de TADI weinig nieuws anders dan dat het werk aan de vonkenfabriek niet zo vlot gaat maar een verrassinkje hier en daar hoort erbij in dit draadje nietwaar? :D
wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
Leuk dat je dat hebt gedaan hoor, mijn vraag was een paar berichten terug alleen, "een schottel op de achtergrond?"
Als de buurman (eigenaar van de boot) er zelf al geen belang bij heeft iets over z'n eigen schuit te weten, :(
zou ik er zeker geen tijd in stoppen mits je het zelf graag zou willen weten natuurlijk.
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Terpstra, ik heb niet zo`n interesse in schottels, vind het leuke stoere schepen maar dat is het voor mij wel, uit je vraag of het een schotteltje was op de achtergrond, dacht ik te begrijpen dat jij (en misschien ook anderen) benieuwd was naar de geschiedenis eventueel.
Vandaar de "moeite" die ik gedaan heb om wat meer verhaal erbij te krijgen :lol: motoren en techniek vind ik zelf ook interessant dus het was niet echt een straf.
wordt weer vervolgd, groet Ad
:mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen even een up-date over het project "TADI 3".
vandaag weer maar eens een eindje aan TADI`s jurkje gekleurd.
Afbeelding
bakboord gangboord grijs (kleur heet: zand :P )
Afbeelding
het begint er een beetje op te lijken.
Afbeelding
deze bolders staan op de nominatie te verdwijnen om plaats te maken voor een ankerlier.
Afbeelding

Al met al begint de voorste helft wat te worden, ik ben er in elk geval tevreden over.
wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie