weer een verrassing
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Goedenavond allen, wegens het uitblijven van reacties op dit onvolprezen forum op mijn vraag met betrekking op de watergedragen acrylaatverf voor buiten van de Action ( Spectrum), heb ik zelf maar een diepte-investering ( € 6,50 ) gedaan en een blik aangeschaft teneinde een proefondervindelijk onderzoek te starten.
Wat als eerste op valt is de geur, het is of je een emmer latex open trekt, en de verf is ook net zo dik als latex
het droogt als een kogel : binnen een uur kun je er gewoon met je hand over wrijven ( Latex??), door de snelle droging en de dikte is het opbrengen met de kwast, zoals ik al in een eerdere post meldde, niet echt een optie( kwaststrepen) maar met een schuimrollertje is het resultaat beter maar nog niet ECHT strak
De verf is nu een paar dagen in de regen geweest en ik moet zeggen : er is niks aan te zien , wat er nu moet gebeuren is verschillende rollen gebruiken in combinatie met het verdunnen van de verf om uit te vogelen wat het beste werkt qua vloeiing en verwerking.
Op de bus staat "hoogglans" maar DAT heb ik nog niet terug gezien, op zn best is het zijdeglanzend, maar met verdunnen en zo de droogtijd wat te rekken zou dat ook nog kunnen verbeteren denk ik.
Wat ik op internet terug vind over dit soort verf is dat het harder/sterker wordt dan oplosmiddelverdunde verf en door de waterverdunning beter voor het milieu is maar over verwerking,glans etc staat er weinig geschreven, dus zelf maar experimenteren
wordt weer vervolgd, groet Ad
Wat als eerste op valt is de geur, het is of je een emmer latex open trekt, en de verf is ook net zo dik als latex
het droogt als een kogel : binnen een uur kun je er gewoon met je hand over wrijven ( Latex??), door de snelle droging en de dikte is het opbrengen met de kwast, zoals ik al in een eerdere post meldde, niet echt een optie( kwaststrepen) maar met een schuimrollertje is het resultaat beter maar nog niet ECHT strak
De verf is nu een paar dagen in de regen geweest en ik moet zeggen : er is niks aan te zien , wat er nu moet gebeuren is verschillende rollen gebruiken in combinatie met het verdunnen van de verf om uit te vogelen wat het beste werkt qua vloeiing en verwerking.
Op de bus staat "hoogglans" maar DAT heb ik nog niet terug gezien, op zn best is het zijdeglanzend, maar met verdunnen en zo de droogtijd wat te rekken zou dat ook nog kunnen verbeteren denk ik.
Wat ik op internet terug vind over dit soort verf is dat het harder/sterker wordt dan oplosmiddelverdunde verf en door de waterverdunning beter voor het milieu is maar over verwerking,glans etc staat er weinig geschreven, dus zelf maar experimenteren
wordt weer vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: weer een verrassing
En anders kan je Frank z'n recept volgen: na het lakken aflakken met een transparante hoogglans. Die hoogglans kan je vervolgens in opvolgende jaren naar behoefte licht schuren en opnieuw lakken. Heb je geen kleurverschil. Nu is het natuurlijk wel de vraag of je die blanke lak net zo goedkoop kunt krijgen als die van de Action....
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Goedenavond allen, TADI is vandaag naar het strand geweest, het was er weer voor, en heeft nu ook een bikinibroekje wat past bij haar bovenstukje .
@ karel: dat was ook een beetje de strekking van mijn plan n.l. goedkoop kleuren en aflakken met hoogglans transparant .
Broekje aantrekken
KLAAR
wordt weer vervolgdt, groet Ad
@ karel: dat was ook een beetje de strekking van mijn plan n.l. goedkoop kleuren en aflakken met hoogglans transparant .
Broekje aantrekken
KLAAR
wordt weer vervolgdt, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: weer een verrassing
HH,
Goed bezig.
Zo kun je niet alleen de wind/water lijn goed in de verf houden, maar ook zo af en toe je anodes wisselen, schroef klaren, etc.
Echt makkelijk zo, zeker als je een beetje vlot drogend weer hebt.
Het is een aardig rond scheepje, waar die kimkielen al niet goed voor zijn.
Navigo
Goed bezig.
Zo kun je niet alleen de wind/water lijn goed in de verf houden, maar ook zo af en toe je anodes wisselen, schroef klaren, etc.
Echt makkelijk zo, zeker als je een beetje vlot drogend weer hebt.
Het is een aardig rond scheepje, waar die kimkielen al niet goed voor zijn.
Navigo
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Goedenavond allen, @ Navigo: het is inderdaad soms wel eens handig alleen dat plekje in de haven is een beetje aangeslibt, dus je loopt de hele dag tot aan je knieën door de prut, ERG vermoeiend
die kimkielen zijn ZELFS op het droge nuttig , want op hardere ondergrond zou ze zonder niet overeind blijven vrees ik, zelfs hier op de foto "leunt" ze een beetje op haar stuurboord kimkiel want de dame heeft vrouwelijke rondingen onder de waterlijn
op naar de volgende verrassing, wordt vervolgd, groet Ad
die kimkielen zijn ZELFS op het droge nuttig , want op hardere ondergrond zou ze zonder niet overeind blijven vrees ik, zelfs hier op de foto "leunt" ze een beetje op haar stuurboord kimkiel want de dame heeft vrouwelijke rondingen onder de waterlijn
op naar de volgende verrassing, wordt vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: weer een verrassing
Volgende keer een sliksleetje meenemen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: weer een verrassing
Ja, met sledezeehond!
Groet, Jack.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Goedenavond allen, @ Menno en Jack hebben jullie gezien hoe schuin het slik daar loopt? Enne .....zie je mij al sleeën met een bakje verf,een rolletje en een kwast in mijn knuistjes
Ik ondervind nog steeds lichamelijke ongemakken van het hele gebeuren ( stijf als een hark, spierpijn etc)
Trouwens een slede-zeehond is hier niet zo ver vandaan (30/45 min varen) wel te vangen wellicht , die kunnen wel uit de vinnen op een beetje slik
Het experiment met de watergedragen verf is uitgebreid naar een proefstukje met water toegevoegd en met de kwast aangebracht , ziet er veel belovend uit, wordt weer vervolgd, groet Ad
Ik ondervind nog steeds lichamelijke ongemakken van het hele gebeuren ( stijf als een hark, spierpijn etc)
Trouwens een slede-zeehond is hier niet zo ver vandaan (30/45 min varen) wel te vangen wellicht , die kunnen wel uit de vinnen op een beetje slik
Het experiment met de watergedragen verf is uitgebreid naar een proefstukje met water toegevoegd en met de kwast aangebracht , ziet er veel belovend uit, wordt weer vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Goedenavond allen, @ Sambeek: ik heb inmiddels de buurman van de schottel gesproken en ben het volgende te weten gekomen, de man heeft het scheepje bijna 20(!!)jaar in zijn bezit destijds in Harderwijk zijn kruiser verkocht en de Ex-RP nr?? aan geschaft, de geschiedenis is erg vaag: bouwjaar ZOU ergens in de buurt van 1956 zijn, de motor is een Mercedes van ongeveer 200 pk ( de man had weinig tijd maar binnenkort mag ik ff in de vetkuil naar die kar kijken).sambeek schreef:Zeker geen twijfel hebben. Zo is ze veel mooier dan dat oude grijze?, zwarte of toch grijze kleurtje.
Ik zie een schotteltje liggen op de achtergrond?
In het stuurwiel staan de letters S en een W?/M? Er is geen papieren spoor maar misschien is er via een motornummer wat te ontdekken.
Het interieur is door de huidige eigenaar vakkundig( de man was aannemer/ timmerman) veranderd naar zijn eigen wensen.
Ze ziet er buitenom niet zo erg goed meer uit(roest) en wordt alleen nog gebruikt voor vistochtjes en een enkel tochtje naar Friesland (1x per jaar).
wordt als altijd vervolgd groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: weer een verrassing
SW in het stuurwiel staat vermoedelijk voor Schottel Werft.
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Goedemorgen allen, even een up-date wat betreft het watergedragen verf-experiment: na verschillende gradaties in de verdunning( lees: water erbij gegooid ) heb ik de gok gewaagd en een stukje stuurhut met de verf geschilderd, en dat ziet er redelijk uit, het word niet zo glad als "gewone" verf maar droogt goed en is met kwast en rol behoorlijk te verwerken .
De glans blijft een beetje tussen zijde- en hoogglans in en de dekking valt ook een beetje tegen( maar ja, met wit altijd, toch? ).
Die glans en gladheid zullen wel bij komen na het aflakken met transparant neem ik aan.
Ondanks dat er kort na het schilderen behoorlijk regen op de verf is gevallen, is er niks aan te zien en dat geeft dan weer moed, zeg maar
Ook heb ik weer een stukje aan de vonken-fabriek geknutseld dus het " project" gaat nog steeds verder , wordt weer vervolgd, groet Ad
De glans blijft een beetje tussen zijde- en hoogglans in en de dekking valt ook een beetje tegen( maar ja, met wit altijd, toch? ).
Die glans en gladheid zullen wel bij komen na het aflakken met transparant neem ik aan.
Ondanks dat er kort na het schilderen behoorlijk regen op de verf is gevallen, is er niks aan te zien en dat geeft dan weer moed, zeg maar
Ook heb ik weer een stukje aan de vonken-fabriek geknutseld dus het " project" gaat nog steeds verder , wordt weer vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Goedenavond allen, de verf lijkt zich goed te houden ook met de toch wel heftige zonneschijn erop .
@ Sambeek: ik ben vandaag in de vetkuil (letterlijk ) van mijn schottelbuurman geweest, en even naar de kar gekeken en nog naar een paar dingetjes achterstallig onderhoud/schoonmaak werk......... .
de motor is een Mercedes OM 326 bouwnr? 326913. blok nummer E 8500146 . 200 pk bij 1800rpm.
verder helaas niets wijzer geworden, de buurman heeft A:geen belang bij de geschiedenis en B: er is niks meer op papier bij het scheepje, helaas, misschien dat de motor nog wat geschiedenis op kan roepen
Van de TADI weinig nieuws anders dan dat het werk aan de vonkenfabriek niet zo vlot gaat maar een verrassinkje hier en daar hoort erbij in dit draadje nietwaar?
wordt vervolgd, groet Ad
@ Sambeek: ik ben vandaag in de vetkuil (letterlijk ) van mijn schottelbuurman geweest, en even naar de kar gekeken en nog naar een paar dingetjes achterstallig onderhoud/schoonmaak werk......... .
de motor is een Mercedes OM 326 bouwnr? 326913. blok nummer E 8500146 . 200 pk bij 1800rpm.
verder helaas niets wijzer geworden, de buurman heeft A:geen belang bij de geschiedenis en B: er is niks meer op papier bij het scheepje, helaas, misschien dat de motor nog wat geschiedenis op kan roepen
Van de TADI weinig nieuws anders dan dat het werk aan de vonkenfabriek niet zo vlot gaat maar een verrassinkje hier en daar hoort erbij in dit draadje nietwaar?
wordt vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: weer een verrassing
Leuk dat je dat hebt gedaan hoor, mijn vraag was een paar berichten terug alleen, "een schottel op de achtergrond?"Arrejoan schreef:Goedenavond allen, de verf lijkt zich goed te houden ook met de toch wel heftige zonneschijn erop .
@ Sambeek: ik ben vandaag in de vetkuil (letterlijk ) van mijn schottelbuurman geweest, en even naar de kar gekeken en nog naar een paar dingetjes achterstallig onderhoud/schoonmaak werk......... .
de motor is een Mercedes OM 326 bouwnr? 326913. blok nummer E 8500146 . 200 pk bij 1800rpm.
verder helaas niets wijzer geworden, de buurman heeft A:geen belang bij de geschiedenis en B: er is niks meer op papier bij het scheepje, helaas, misschien dat de motor nog wat geschiedenis op kan roepen
Van de TADI weinig nieuws anders dan dat het werk aan de vonkenfabriek niet zo vlot gaat maar een verrassinkje hier en daar hoort erbij in dit draadje nietwaar?
wordt vervolgd, groet Ad
Als de buurman (eigenaar van de boot) er zelf al geen belang bij heeft iets over z'n eigen schuit te weten,
zou ik er zeker geen tijd in stoppen mits je het zelf graag zou willen weten natuurlijk.
groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Goedenavond allen, @ Terpstra, ik heb niet zo`n interesse in schottels, vind het leuke stoere schepen maar dat is het voor mij wel, uit je vraag of het een schotteltje was op de achtergrond, dacht ik te begrijpen dat jij (en misschien ook anderen) benieuwd was naar de geschiedenis eventueel.
Vandaar de "moeite" die ik gedaan heb om wat meer verhaal erbij te krijgen motoren en techniek vind ik zelf ook interessant dus het was niet echt een straf.
wordt weer vervolgd, groet Ad
Vandaar de "moeite" die ik gedaan heb om wat meer verhaal erbij te krijgen motoren en techniek vind ik zelf ook interessant dus het was niet echt een straf.
wordt weer vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: weer een verrassing
Goedenavond allen even een up-date over het project "TADI 3".
vandaag weer maar eens een eindje aan TADI`s jurkje gekleurd.
bakboord gangboord grijs (kleur heet: zand )
het begint er een beetje op te lijken.
deze bolders staan op de nominatie te verdwijnen om plaats te maken voor een ankerlier.
Al met al begint de voorste helft wat te worden, ik ben er in elk geval tevreden over.
wordt vervolgd, groet Ad
vandaag weer maar eens een eindje aan TADI`s jurkje gekleurd.
bakboord gangboord grijs (kleur heet: zand )
het begint er een beetje op te lijken.
deze bolders staan op de nominatie te verdwijnen om plaats te maken voor een ankerlier.
Al met al begint de voorste helft wat te worden, ik ben er in elk geval tevreden over.
wordt vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi