weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

even een update over TADI 3: door weersomstandigheden gedwongen zijn we aan het "binnenwerk" begonnen. als eerste de kar (DAF475) maar eens een beurtje geven (dacht ik :shock: ) toen ik het klepdeksel eraf haalde om klepjes te stellen en de timing van de pomp te controleren viel het me op dat er op sommige plaatsen sludge aanwezig was en op andere plaatsen waar dat ook hoort de zaak ERG schoon was :?: .na enige navraag bij specialisten/machinisten wist men mij te vertellen dat er waarschijnlijk olie met een hoog dope-gehalte is toegepast om de zaak er een beetje knap eruit te laten zien(klopt, lijkt aardig) door het compressie rapport wist ik al dat de DAF niet nieuw meer is (22/23 bar i.p.v 25/27) maar ja, bouwjaar 1963 :) lang verhaal kort: ik heb de verstuivers getrokken en deze zijn op zijn zachts gezegd rijp voor de schroot: ik kom aan 135/145 bar terwijl dit 190 zou moeten zijn volgens de boeken, dus revisie :evil: .het is eigenlijk een wonder dat ze wil draaien,en dat doet ze, ALS ze een maal loopt, als een zonnetje dus hoop ik maar dat er na aanpassing van de aanvoerleiding van de brandstof, aanpassing van de retour, aanpassing van de startaccu (te licht), gestelde kleppen ,gereviseerde verstuivers, reinigen van de carterontluchtingsfilter en het luchtfilter, en het vervangen van smeerolie- en gasoliefilters EN olie verversen het starten en roken een beetje beter zal worden :) . roken gaat niet weg dat weet ik, maar een beetje vertrouwen in de motor kan geen kwaad. al doet ze het best aardig voor zo`n oud beestje :D ik sta open voor eventuele suggesties( revisie gaat finacieel niet)word vervolgd, Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

Arrejoan schreef: ik sta open voor eventuele suggesties( revisie gaat finacieel niet)word vervolgd, Ad
Moet zeggen je bent al een aardig end op weg betreft de "revisie".
Maar het is zoals je wel eens hoort, een DAF loopt altijd. dat zie je nu maar weer. (zo niet, te repareren met hamer en schroevendraaier. :lol: )
In het afgelopen voorjaar ook bij mij de verstuivers vervangen. Roken niet geheel weg maar ja, een DAF hè. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: weer een verrassing

Bericht door Dirk »

Beste,
het nazicht van het verstuivingsbeeld en openingsdruk van de verstuivers is eigenlijk ook een werk wat om de X aantal uren dient te gebeuren volgens mij. Dat deel is erg onderhevig aan slijtage. Set met de verstuivernaald wisselen, de verstuivers terug op de juiste openingsdruk regelen, monteren en klaar. Maar ik kan me indenken dat voor je DAF zo nog kant en klaar nieuwe verstuivers te krijgen zijn; even de druk nazien en klaar , is nog simpeler natuurlijk ...
als het karretje verder lekker loopt zou ik me er niet teveel zorgen over maken ...
;-D
groetjes, Dirk
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

hallo allen,het verhaal van "een DAF loopt altijd" lijkt wel te kloppen :D. Enneh.... Terpstra vergeet het rolletje ijzerdraad niet, hahaha beetje DAF monteur kan NIET zonder! het voordeel dat elke smid hem kan maken heft het nadeel van het roken wat mij betreft op, al wil ik wel dat de boel zo goed mogelijk in orde is al was het maar voor de andere watersporters die in een sluis bv al snel een neus vol hebben.Gezien de oliedruk met de inmiddels vervangen ZEER oude olie denk ik dat er met revisie van de verstuivers, de filtrage van de brandstof, de olie en de ademhaling er nog wel een poosje hoop is voor "Daatje" ( DAF DA 475) in de 25 uur die ik inmiddels met deze motor gevaren heb, kan ik niet zien op de peilstok dat er olie weg is dus....een beetje achterstallig onderhoud inhalen EN bijhouden dan geloof ik er wel in! :P word vervolgd
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

Hoi, het verlies van olie uit je carter zal wel meevallen.(normaal gesproken) In de regel komt de rook vaak van onverbrande diesel.
Kan oorzaak zijn van verkeerde of slecht werkende verstuivers (het druppelen i.p.v. vernevelen van brandstof en of te lage druk inspuiting). Wat de monteur mij vertelde is, 'laat hem maar een tijdje hard werken brand je uitlaat en je demper schoon
waarna de rook wel iets minder zal worden". Helemaal wegkrijgen doe je het waarschijnlijk niet. (Maar dat was al bekend)
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

Dirk schreef:Beste,
het nazicht van het verstuivingsbeeld en openingsdruk van de verstuivers is eigenlijk ook een werk wat om de X aantal uren dient te gebeuren volgens mij. Dat deel is erg onderhevig aan slijtage. Set met de verstuivernaald wisselen, de verstuivers terug op de juiste openingsdruk regelen, monteren en klaar. Maar ik kan me indenken dat voor je DAF zo nog kant en klaar nieuwe verstuivers te krijgen zijn; even de druk nazien en klaar , is nog simpeler natuurlijk ...
als het karretje verder lekker loopt zou ik me er niet teveel zorgen over maken ...
;-D
groetjes, Dirk
Dirk, wil je hiermee zeggen dat je je verstuivers om de X uren controleert op druk? Heb je daar een afpers set voor dan?
Is me eigenlijk nooit zo opgevallen bij mede boten bezitters.
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Hallo Terpstra, ik bedoelde dat het oliegebruik in ieder geval niet wijst naar inwendige schade. Het roken en neerslaan van vettigheid heeft inderdaad ALLES te maken met de verbranding, maar ook met het hebben van een watergekoelde uitlaat want de niet goed verbrande diesel word gelijk gekoeld in de uitlaat en komt met het water mee de pijp uit, terwijl bij een droge uitlaat dit rondom in de pijp verdeeld word en bij langdurige hoge belasting eruit gebrand word, ik weet uit ervaring van vroeger dat vrachtwagens (DAF,FIAT) bergop (in het donker zichtbaar :shock: ) letterlijk de vlam in de pijp konden hebben. :mrgreen: dus mocht na alle aanpassingen het roken en neerslaan van vettigheid niet binnen (mijn) toleranties vallen zal er een droge pijp met demper ipv natte uitlaat komen, daarna lijken de oplossingen inclusief revisie verder in de categorie "je moet er mee leven" te vallen, want zeker is zeker : een DAF loopt altijd, en de oudere roken daarbij(ook altijd) :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: weer een verrassing

Bericht door Dirk »

Hey ,
ik heb met de Odilia 20 jaar recreatief gevaren met de Daimler Benz OM 204B, er waren drukke jaren bij van meer dan 400 vaaruren maar ook rustige, zo'n 150 vaaruren per jaar. In de tijd dat ik ermee heb gevaren heb ik drie keer de verstuivers eruit gehad en bij een Bosch-dienst laten afpersen, twee keer zijn ook de verstuivernaalden, veren enz vervangen. Ik heb helaas niet zelf zo'n pompje om de verstuivers mee af te persen.
Dat was eigenlijk niet zo'n grote kost, maar ik weet t juiste bedrag niet meer. De laatste keer heb ik de technicus ook het inspuitmoment van de pomp en de terugslagpklepjes die erop zitten laten nakijken (starte soms heel even op 3 poten), ik weet wel nog dat er toen meer vervoerskosten bij waren dan kosten van het werk zelf ...
;-D
Ik hoorde erna het wel aan het geluid dat de inspuiting weer beter was, die voorkamers gaven weer zo'n typisch knok-knok geluidje , starten ging dan ook weer met minder persluchtverbruik dan tevoren...
groetjes, Dirk
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

hoi Dirk(en alle anderen), blij dat je Benz het altijd zo netjes heeft gedaan, en inderdaad het regelmatig controleren van zaken als verstuivers en klepspeling etc. wordt OOK door DAF aangeraden om de meeste rookoverlast binnen de perken te houden, al zeggen ze er ook bij dat het (ZEKER bij de 475) nooit helemaal weg zal gaan :( wat me nog het meeste stoort is het neerslaan van vettigheid op het water via de uitlaat maar daar is ook de waterkoeling van de pijp debet aan (zie vorige post). aangezien het een motor is die in 62/63 in een vrachtwagen is ingebouwd en later gemariniseerd en in mijn scheepje ingebouwd, heb ik geen enkel zicht op het hoe en wanneer van het onderhoud in het verleden. de filters zaten behoorlijk vol in het Delphi 296 filter/waterafscheider was een ruime centimeter water te zien :evil: om maar wat te noemen.de smeerolie rook als een auto die 10 jaar op een sloop heeft gestaan dus ook niet nieuw meer zakmazage :) dus heb ik goede moed dat na alle aangekondigde aanpassingen en reparaties mijn karretje er weer een tijdje tegen kan, EEN ding kan ik wel beloven: zoals het er nu uitziet/bijstaat gaat in mijn wacht NOOIT meer voorkomen :mrgreen: word vervolgd
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: weer een verrassing

Bericht door Dirk »

ter info ; gisteren even op de onderhoudsplanning gekeken die door Doosan bij de L136 werd geleverd; onder het item 'brandstofsysteem' staat : 'nazicht inspuitmoment' alle 1000 uren, en 'nazicht verstuiverwerking' ook alle 1000 uren ...
groetjes, Dirk
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

goedenavond allen, weer maar eens een update van mijn beslommeringen met de motor van Tadi 3.de verstuivers zijn weer terug, ze waren in een dusdanige staat dat er een setje ruilers is gekomen die gereviseerd zijn, dus zou DAT in ieder geval weer goed moeten zijn :?
ik ben druk doende de brandstofleiding om te leggen, deze liep nl vanaf de tank met TWEE haakse bochten naar de voorfilters/waterafscheiders van daar 70 cm omhoog haaks om langs plafond machinekamer 80 cm boven de pomp, haaks om door 5 spanten geboord zonder bescherming van de (koperen) leiding, haaks naar de pomp onder de fundatie door weer omhoog naar het brandstoffilter/waterafscheider, met een bocht omhoog (U)en weer naar beneden de pomp in, totale afstand 4 meter hoogteverschil tussen aanzuig en pomp totaal 80 cm :evil: situatie als hij nu wordt uit de tank onder de fundatiebalk naar de voorfilters,die tussen de fundatie zij geplaatst op dezelfde hoogte binnenin de fundatie naar de pomp, daar 20cm omhoog naar de brandstoffilter/waterafscheider , dan horizontaal( ipv U-bochtje) naar de brandstofpomp. :) hoogte verschil tussen aanzuig en pomp 15cm lengte besparing 2,5 meter dus dat zou ook moeten bijdragen aan een betere start en loop van DAATJE, luchtfilter mooi schoon, olie nieuw, filters nieuw,start accu vervangen, kleppen gesteld, brandstofleiding geoptimaliseerd (lijkt mij) dus als die klaar is gaan we draaien en zullen de resultaten hier weer melden, word vervolgd, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: weer een verrassing

Bericht door KarelE »

Lekker bezig!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: weer een verrassing

Bericht door FransvanNispen »

dat lijkt mij een stukkie beter zo.

je vraagt je eigen af hoe de vorige eigenaar er mee omgegaan is.....

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: weer een verrassing

Bericht door sambeek »

FransvanNispen schreef:dat lijkt mij een stukkie beter zo.

je vraagt je eigen af hoe de vorige eigenaar er mee omgegaan is.....

Frans 8)
NIET. :mrgreen:
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

hallo allen, waar het gaat over hoe de vorige eigenaren er mee om gegaan zijn is "niet" misschien iets te kort door de bocht maar als ik kijk( dat durf ik bijna niet meer :) ) hoe er geprutst is in de vetloods is het een wonder dat er ooit met dit schip gevaren is, brandstof, toch redelijk belangrijk, door leidingen van koper die zonder bescherming door stalen spanten zijn geboord en daar vrolijk liggen te trillen tot ze door zijn :!: , omwegen van tank naar motor met maximaal hoogteverschil, totale hoogte machinekamer is 1 meter, van 80 cm dus omhoog en weer zakken :?: , een tank van 400 liter die los op een paar velletjes rubber staat :evil: , een ontluchting die is aangesloten op de vulleiding dekzijde waardoor de tank onder het varen vacuüm trekt :twisted: , en bij het tanken de diesel na een liter of 10 retour gooit over het dek :evil: de retour van de motor OOK op de vulleiding aan gesloten (tankzijde) waardoor er met de storm 4,5 liter restolie uit de vulpijp (2" slang met een zakje erin) terug in het blok was gelopen met de verstuivers eruit en dus de leidingen open, gelukkig op tijd gezien (je zal starten met een half carter dieselolie) :( . we gaan nu eerst Daatje in orde brengen en dan verder aan de leidingen, bedrading en wat dies meer zij want OOK daar is enig restauratie werk aan de orde :P . Slaap wel en word weer vervolgd :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie