Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door varg »

meester schreef:pGezien de foto's heb ik wel een paar voorstellen. Dichte scheg en zeker de dikte van de scheg beinvloeden het pompvermogen van de schroef behoorlijk. Ten eerste snij de hele hak open zodat alleen de kale schroefkoker over is. Dan kan je met twee geprofileerde steunen het eind van de schroefas afsteunen aan de romp en met een naar beneden je zandloper afsteunen. Door deze open scheg en schroefraam krijg je minder onderdruk aan een kant van het schip (allebei de kanten zijn immers open) en daarmee minder wieleffect. Misschien zelfs de schroefkoker en as laten zakken om een grote drieblad schroef kwijt te kunnen.
Misschien kan de grotere schroef iets meer naar achter om de negatieve effecten van de stroming langs je constructie minder te maken. je moet dan ook meteen de roerkoning verzetten zodat je een goed balans of shillingroer kan plaatsen. Dan zal het wel wat beter gaan varen. ik zou trouwens ook nog twee slingerkimmen ter hoogte van de schroefkoker plaatsen om de achteruitvaar kwaliteit nog beter te maken. een hoop werk maar wel een echte verbetering
Alles gelezen hebbend is bovenstaand verhaal het enige dat m.i. echt gaat helpen. Gewoon rustig beginnen met de hak opensnijden. De roerkoning verzetten is een hoop werk extra. Nu krijgt de schroef (te) weinig water. Ik geloof niet zo (heb veel discussies daarover gevolgd de laatste jaren) in wonder-oplossingen als tipplaatschroef of stuurbare straalbuizen. Eerst maar eens de aanstroom van schroefwater verbeteren...daar zit de meeste rendementsverbetering in.
groet en hou ons op de hoogte. Op ws.com liggen jullie alweer in het water toch?
Arnold
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door Handige Harrie »

Tijdsdruk was een beetje de limiet. Straalbuis zit nog wel in de gedachte maar het is bij een aangepast roer (soort van schilling variant) gebleven.

De hak aanpassen waren we wat huiverig voor omdat we niet weten wat hieronder zich bevind
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door Baschinist »

Volgens mij heeft elke scouting vereniging dezelfde discussie :)
Wij gaan het iig op de nieuwe sleper wel met tunnels proberen. Vroeg me af welk type er bij jullie op de planning stond of inmiddels misschien wel onder zit?
Plaats reactie